Youtube slutar visa ogilla-markeringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I ett samhälle så finns det juridiska straff, men också sociala staff. Om jag blir bjuden på en fest som du ordnar, blir full och börjar slåss och spyr ner halva din bostad, så kommer jag ju förmodligen inte bli bjuden på nästa fest du ordnar, eller hur? Det är ett socialt straff, och det är samma med att få sin kommentar eller sitt konto borttaget för att jag agerat på ett sätt som inte faller en plattformsägare i smaken. När man registrerar sig på en plattform får man skriva under regler, och fortsätter man att vara registrerad så skriver man dessutom löpande under på förändringar i det avtalet.

Att staten skulle få makten att utforma de avtalen känns lika obehagligt som om staten skulle börja bestämma att även folk med dåligt ölsinne minsann ska bjudas på dina fester.

Staten har dessutom historiskt haft svart bälte i ändamålsglidning, så om de skall börja in och peta i det som vi i tusentals år hanterat med sociala straff så skulle det kännas som en väldigt farlig slippery slope.

Staten i ett demokratiskt samhälle utövar viljan av folket, vill folket ha yttrandefrihet så bör staten ge detta.

Varför ska ett forum tillåter ett ämne att diskuteras men om man inte håller med agendan, tex om tråden handlar om kärnkrafts vara eller inte vara och alla som är emot modereras bort vad är då poängen.

Ganska enkelt, tillåter man ett ämne, tillåt både dom som är för och dom som är mot.

Simpelt.

Vad era absurda exempel med regelbrott har med yttrandefrihet och censur att göra vet jag inte.
Man kan inte hota, eller förtala enligt lag, yttrandefrihet tillåter en inte att vara rasist öppet heller.

Hur ni orkar göra långa inlägg utan logik framstår för mig obegripligt och dessutom blanda ihop saker och ting så som ni gör.

Permalänk
Medlem

Inget sammanträffande att det sker just nu. Tråkigt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Go woke go broke, sjukt jädra larvigt.

Skrivet av Haziza:

Det är woke kanaler som kommer gynnas av detta!

Farliga ord att använda här

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Att få sin kommentar borttagen för att en privat plattform ogillar den är inte samma sak som att straffas av sin stat för att man enligt dem tycker fel.

Inte samma sak, nej. Det är däremot fortfarande ett begränsande av någons yttrandefrihet. Vilket är min poäng.

Skrivet av Ozzed:

Yttrandefrihet i den rätta juridiska bemärkelsen är en grundtrygghet för medborgaren. Att få posta massa skit på diverse plattformar utan att det blir borttaget är det inte.

Absolut. Problematiken är att när en viss grupp får göra det överallt på alla populära plattformar medan resterande inte får göra det och det är plattformar i monopolställning vi snackar om så finns det inte heller några realistiska alternativ för de som tystas ner och/eller tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon337794:

Inte samma sak, nej. Det är däremot fortfarande ett begränsande av någons yttrandefrihet. Vilket är min poäng.

Absolut. Problematiken är att när en viss grupp får göra det överallt på alla populära plattformar medan resterande inte får göra det och det är plattformar i monopolställning vi snackar om så finns det inte heller några realistiska alternativ för de som tystas ner och/eller tas bort.

Tror tyvärr du pratar för döva öron, dom verkar inte ens se problemet, än mindre förstå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

...
*edit*
Ett minne. En person gav t.ex xboxen betyg ett för nätadaptern brann upp. Då xboxen tillskillnad från ps2 och gamecube inte ens hade en extern nätadaptrer så var problemet mycket märkligt.
För mig är det lite som att ge en Tesla betyg ett för att bensintanken på bilen hela tiden läcker, de lämnar in teslan på service. De lovar nu är felet åtgärdat, men bensintanken fortsätter att läcka.
Recensioner av denna nivå ser jag konstigt nog ej längre.

Just första generationen xbox började dock brinna i det inbyggda nätaggregatet (aka "nätadaptern"), ett konstruktionsfel som åtgärdades först efter typ 2 år.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo? De flesta borde ha lärt sig i ganska tidig ålder att två fel inte gör ett rätt och att när man börjar använda whataboutism i en diskussion är det ett kvitto på att man har slut på riktiga argument.

"ah men du då? Du gick mot röd gubbe, det såg jag allt, därför är det inte mer än rätt att du bjuder Ozzed även på nästa fest trots att han förstörde både stämningen och bostaden"

Missförstå mig inte, jag kör ingen whattaboutism om det här. Min åsikt har alltid varit att dessa bolag ska styckas upp, tvingas leva under statens hårt reglerade ramverk eller uteslutas om de vägrar.

Men deras höga svansföring då det gäller yttrandefrihet(både mot länder och påstått egen affärsidé) leder till att naiva användare som tror på deras skitsnack förväntar sig detsamma från de...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Jam en du vill inte inse att staten är sekundär i dagens samhälle alltså behöver regler ändras.

Nä det här har jag faktiskt gått igenom i ovan inlägg. På flera ställen. Det här är inte riktigt rättvist.

Skrivet av pa1983:

Vad du pratar om är att man ska få fiskutera nåt men alla som ogillar ämnet ska inte få ha en röst.

Ett forum kan vara modererat till ett ända ämne men om enbart dom som håller med agendan får posta så går det lätt att lösa genom att reglera det så att alla får en röst.

Enkelt.

Men som sagt att många här ser allt som hugget i sten och ogillar att få kritik är uppenbart.

Sorglig samhällsutveckling och trångsynthet.

Nä det är inte riktigt vad jag pratar om. Det jag pratar om är vad som faktiskt innefattas av yttrandefriheten i nuläget och vad som faktiskt inte innefattas.
Det är en annan fråga än det du lyfter här.

Och det jag undrar över är vad det skulle innbära om allt möjligt innefattas i yttrandefriheten. Om plattformar tillåter moderering av innehåll så undrar jag hur yttrandefriheten i lag ska definiera var gränserna går för det här. Det saknas fortfarande förslag i praktiken hur det är tänkt att fungera.
Vad ska bryta mot mänskliga rättigheter och vad ska inte göra det? Definiera linjerna och gränserna. Om detta efterfrågas så behövs underlag för hur det skulle fungera. Så att upplägget kan granskas och testas.

Och för att förtydliga. Det är säkert rimligt att titta närmre på rådande problem. För de finns där säkerligen.
Ingen vänder sig emot att titta närmre på problem. Men man måste kunna hålla isär frågeställningarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Tror tyvärr du pratar för döva öron, dom verkar inte ens se problemet, än mindre förstå det.

Jag tror absolut att de ser problemet. Det är nog tyvärr så att de inte tycker att det är något problem så länge det inte drabbar dem själva. Fast det kan hända att det bara är en fultolkning från min sida. Vem vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Staten i ett demokratiskt samhälle utövar viljan av folket, vill folket ha yttrandefrihet så bör staten ge detta.

Varför ska ett forum tillåter ett ämne att diskuteras men om man inte håller med agendan, tex om tråden handlar om kärnkrafts vara eller inte vara och alla som är emot modereras bort vad är då poängen.

Ganska enkelt, tillåter man ett ämne, tillåt både dom som är för och dom som är mot.

Simpelt.

Vad era absurda exempel med regelbrott har med yttrandefrihet och censur att göra vet jag inte.
Man kan inte hota, eller förtala enligt lag, yttrandefrihet tillåter en inte att vara rasist öppet heller.

Hur ni orkar göra långa inlägg utan logik framstår för mig obegripligt och dessutom blanda ihop saker och ting så som ni gör.

Skrivet av anon337794:

Inte samma sak, nej. Det är däremot fortfarande ett begränsande av någons yttrandefrihet. Vilket är min poäng.

Absolut. Problematiken är att när en viss grupp får göra det överallt på alla populära plattformar medan resterande inte får göra det och det är plattformar i monopolställning vi snackar om så finns det inte heller några realistiska alternativ för de som tystas ner och/eller tas bort.

Poängen med yttrandefrihet är att garanteras frihet från repressalier från staten , inte att man ska få säga vad man vill i vilket sammanhang som helst utan sociala konsekvenser. Vill man slippa sociala straff om man har åsikter som är "för extrema" för gemene man så går det utmärkt att söka sig till plattformar som passar en. Väck mig när staten tvingar Flashback att lägga ner.

Det är faktiskt en rättighet att kunna söka sig till plattformar där man vet att man slipper höra det som man själv tycker är dravel. Att tvinga en plattformsägare att låta alla säga vad de vill utan möjlighet att utdela sociala straff är också att tvinga alla användare på plattformen att exponeras för innehållet. Så det är inte så konstigt att tvånget inte finns idag. Idéer om ökad frihet för vissa grupper på andra gruppers bekostnad brukar liksom inte falla i god jord.

Tänk om staten fick liknande befogenheter på andra områden? Just nu är det brist på yrke X i stad Y, så alla som utbildar sig måste utbilda sig till X och flytta till Y, så löser vi arbetslösheten. Inte vidare muntert.

Nej tack. Självklart skall man som privat- eller juridisk person ha rätt att inom lagens ramar utdela sociala straff.

Och tycker man annorlunda så får man väl rösta på något parti som tycker att staten ska få gå in och peta i vilka sociala straff som får utdelas och i vilket sammanhang. Det är ju liksom inte förbjudet att på demokratisk väg rösta på partier som delar ens uppfattning, och finns inga sådanna partier så står det en fritt att starta ett nytt.

Om detta med att staten ska få ökat bestämmanderätt gällande detaljstyrning av privata bolag var en viktig fråga för de flesta så hade förmodligen ett sådant förslag lagts av riksdagen och röstats igenom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Fan va svagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Tror tyvärr du pratar för döva öron, dom verkar inte ens se problemet, än mindre förstå det.

Skrivet av anon337794:

Jag tror absolut att de ser problemet. Det är nog tyvärr så att de inte tycker att det är något problem så länge det inte drabbar dem själva. Fast det kan hända att det bara är en fultolkning från min sida. Vem vet?

Problemet är nog uppenbart för de flesta.

Jag tror ni ska koncentrera er på förslag till lösningar!
(Som är rimliga, praktiskt möjliga och rättssäkra)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem

De borde snarare utöka betygssystemet så att man kan bedöma innehåll och teknisk kvalitet separat samt göra det möjligt att filtrera på det så man tex kan filtrera ut de som gör väldigt lågupplösta eller i övrigt tekniskt usla videos men kodar om dem till högre upplösningar i redigeringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon337794:

Jag tror absolut att de ser problemet. Det är nog tyvärr så att de inte tycker att det är något problem så länge det inte drabbar dem själva. Fast det kan hända att det bara är en fultolkning från min sida. Vem vet?

Inte direkt en fultolkning men väldigt tråkig diskussionsteknik.

”Du håller inte med, alltså förstår du helt enkelt inte”.

Man kan faktiskt förstå saker utan att hålla med. Just detta är en av anledningarna till att vi modererar såpass hårt på inläggen som insisterar på att politisera olika ämnen.
Det leder inte till något gott, inget bra diskussionklimat och bara förlöjligande av meningsmotståndare.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Problemet är nog uppenbart för de flesta.

Jag tror ni ska koncentrera er på förslag till lösningar!
(Som är rimliga, praktiskt möjliga och rättssäkra)

Jag har nämnt lösningarna flera gånger och det är enkelt som jag sa.

Regler för social media är inget problem. Men man kan inte bestämma att agendan är för ett topic och tysta alla som är emot.
Det hela kommer ju tillbaks till att dislike knappen ska försvinna, dom som ogillar en video kan inte visa detta, inte heller får folk en uppfattning om vad folk generelt sett tycker i frågan.

Om en sida väljer att radera alla inlägg som är emot tex kärnkraft i en tråd om agendan är för, ja då slutar det bara med en massa ryck klappare som håller med varan med allt växande egon.

Så rätt enkelt att reglera, tillåter man nåt att diskuteras så ska för och mot segare båda få yttra sig.
Det hela förefaller rätt logiskt och vettigt och knappast svårt att förstå med sunt förnuft.

Men det vi ser i Social Media är en aktiv censur av det som inte passar in i agendan alltså blir det ensidiga diskussioner.

Inget av detta är opraktiskt att införa då det är rent sunt förnuft och inte heller är det ett problem ur legalt perspektiv, att vara för eller emot nåt är inte direkt illegalt och dom flesta dissektioner handlar bara om just det, för eller emot något tex kärnkraft eller om YT ska ha en dislike knapp eller ej.

Om någon sprider hot så är det redan olagligt i dom flesta delar av världen så knappast ett problem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Missförstå mig inte, jag kör ingen whattaboutism om det här. Min åsikt har alltid varit att dessa bolag ska styckas upp, tvingas leva under statens hårt reglerade ramverk eller uteslutas om de vägrar.

Men deras höga svansföring då det gäller yttrandefrihet(både mot länder och påstått egen affärsidé) leder till att naiva användare som tror på deras skitsnack förväntar sig detsamma från de...

Så att plattformarna kämpar för att stater inom lagens ramar inte ska få straffa användare för att de tycker på ett visst sätt är enligt folk samma sak som att bli socialt straffad genom att få sin kommentar eller sitt konto borttaget? Jösses.

Roligt att samma människor brukar prata om att andra är så "lättkränkta" i så fall, när de själva drar likhetstecken mellan en borttagen kommentar, avstängt konto, tortyr, förföljelse, fängelse och avrättning.

Sålänge inte Twitter, Facebook etc torterar, fängslar eller avrättar folk som bryter mot plattformens regler så tycker jag inte alls att de hycklar när de kritiserar stater som gör så mot medborgare som enligt den staten har fel åsikter.

Att sno begreppet "yttrandefrihet" för att man vill kunna spy galla över andra utan att bli borttagen, det är hyckleri, och skrämmande historielöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Staten i ett demokratiskt samhälle utövar viljan av folket, vill folket ha yttrandefrihet så bör staten ge detta.

Varför ska ett forum tillåter ett ämne att diskuteras men om man inte håller med agendan, tex om tråden handlar om kärnkrafts vara eller inte vara och alla som är emot modereras bort vad är då poängen.

Ganska enkelt, tillåter man ett ämne, tillåt både dom som är för och dom som är mot.

Men staten ska ju ändå anses vara opartisk i diskussioner inom lagens ramar. En kärnkraftsdiskussion på ett random forum kan ju vara hur korrupt modererad som helst utan att bryta mot några lagar. Jag hade naturligtvis blivit upprörd om jag blev bortmodererad i en diskussion (har hänt) men inte tusan har det något med yttrandefrihet att göra.

Det kan vara ett problem i väldigt stora sammanhang, att Twitter/Meta/osv får för sig att stänga ner folk, men jag tror ändå inte att det är rätt väg att gå att med lagar tvinga privata aktörer att "alla sidor ska få göra sig hörda". Då får du som i USA där man självklart ska få lära ut Kreationism vid sidan av riktig vetenskap för att "barnen själva ska få bilda sig en uppfattning".

Precis som det är helt rätt att de stängde av Trump när han gång på gång ljuger och medvetet försöker förstöra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så att plattformarna kämpar för att stater inom lagens ramar inte ska få straffa användare för att de tycker på ett visst sätt är enligt folk samma sak som att bli socialt straffad genom att få sin kommentar eller sitt konto borttaget? Jösses.

Roligt att samma människor brukar prata om att andra är så "lättkränkta" i så fall, när de själva drar likhetstecken mellan en borttagen kommentar, avstängt konto, tortyr, förföljelse, fängelse och avrättning.

Sålänge inte Twitter, Facebook etc torterar, fängslar eller avrättar folk som bryter mot plattformens regler så tycker jag inte alls att de hycklar när de kritiserar stater som gör så mot medborgare som enligt den staten har fel åsikter.

Att sno begreppet "yttrandefrihet" för att man vill kunna spy galla över andra utan att bli borttagen, det är hyckleri, och skrämmande historielöst.

Vet inte vad du får spy galla och annat ifrån.

Det hela handlar om att tex kritisera något med legitima argument för att komma vidare i diskussionen och få klarhet bland medlemmarna i gruppen, inte hota och ofreda andra vilket då sådant ofta är olagligt som tex förtal.

Permalänk
Avstängd

Det finns ett magiskt trick för den som oroar sig över "How-To" videos hädanefter: kolla antalet views kontra antalet gillningar.

Har den många views men ovanligt få gillningar så tyder det på att den troligen inte var så bra som en hoppades på.

Detta blir dock klurigare med videos med redan färre views på grund av statistisk osäkerhet.

Jag ser nu att vissa kanaler inte ens visar antalet prenumeranter de har? Kanske något som går att justera eller så måste ett visst antal nås först innan det visas offentligt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men staten ska ju ändå anses vara opartisk i diskussioner inom lagens ramar. En kärnkraftsdiskussion på ett random forum kan ju vara hur korrupt modererad som helst utan att bryta mot några lagar. Jag hade naturligtvis blivit upprörd om jag blev bortmodererad i en diskussion (har hänt) men inte tusan har det något med yttrandefrihet att göra.

Det kan vara ett problem i väldigt stora sammanhang, att Twitter/Meta/osv får för sig att stänga ner folk, men jag tror ändå inte att det är rätt väg att gå att med lagar tvinga privata aktörer att "alla sidor ska få göra sig hörda". Då får du som i USA där man självklart ska få lära ut Kreationism vid sidan av riktig vetenskap för att "barnen själva ska få bilda sig en uppfattning".

Precis som det är helt rätt att de stängde av Trump när han gång på gång ljuger och medvetet försöker förstöra.

/hulle.

Dom läste bilblen för oss i skolan, svenska skolan som alla går i.
Även religion lärdes ut.

Jag är ateist för det, ja jag ansåg det vara skit men så var det och jag tog igen skada för att nån läste en sagobok för vuxna människor eller att jag fick lära mig om andras tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vet inte vad du får spy galla och annat ifrån.

Det hela handlar om att tex kritisera något med legitima argument för att komma vidare i diskussionen och få klarhet bland medlemmarna i gruppen, inte hota och ofreda andra vilket då sådant ofta är olagligt som tex förtal.

Om staten ska in där och peta så blir det helt andra problem. Ven skulle t. ex alls vilja ha ansvar för att moderera en diskussionstråd om det är moderatorns ansvar att se till att vad det nu blir för juridisk definition på "legitima argument" framförs, annars hotar rättsliga påföljder?

Typ, nej nu måste någon tycka att det är bra att Gigabytes nätagg exploderat annars låser jag tråden". Det skulle bli väldigt konstigt.

Och individer som gått i "Livets hårda skola" under parollen "Men det får man väl inte säga i det här jävla landet" brukar ju dessutom generellt tycka att staten ska lägga sig i mindre, inte mer, att man då helt plötsligt vill ha statens hjälp att pådyvla privata bolag regler om vad som får yppas på deras plattformar känns väldigt mycket som ett stort hyckleri.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Wall of text

Jag tänker lämna denna diskussionen nu och du får gärna tro att jag gör det i brist på argument men det är inte där problemet ligger. Vi talar bara förbi varandra och det ger mig tyvärr ingenting att fortsätta då det du skriver är saker jag redan vet och saker som inte är relevanta för den problematik jag försöker att påtala här.

Kan vi inte ens komma överens om att det är ett begränsande av en persons yttrandefrihet när ett användarkonto stängs av eller tas bort från ett öppet forum, oavsett om det är privatägt eller statligt, så har vi trots allt inte mycket mer att diskutera här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så att plattformarna kämpar för att stater inom lagens ramar inte ska få straffa användare för att de tycker på ett visst sätt är enligt folk samma sak som att bli socialt straffad genom att få sin kommentar eller sitt konto borttaget? Jösses.

Dessa plattformer kämpar inte för något annat än vinster. Dela cash till företagsledningar samt dela cash till aktieägare. Det är huvudmålet, inte någons yttrandefrihet. Där har vi helt olika åsikter.

Skrivet av Ozzed:

Roligt att samma människor brukar prata om att andra är så "lättkränkta" i så fall, när de själva drar likhetstecken mellan en borttagen kommentar, avstängt konto, tortyr, förföljelse, fängelse och avrättning.

Du underskattar dessa monopoljättar. Idag har de en position där de kan avgöra ett val i många olika länder.

Skrivet av Ozzed:

Sålänge inte Twitter, Facebook etc torterar, fängslar eller avrättar folk som bryter mot plattformens regler så tycker jag inte alls att de hycklar när de kritiserar stater som gör så mot medborgare som enligt den staten har fel åsikter.

Håller man hög profil och hög svansföring då det gäller yttrandefrihet så förväntar (naivt)folk att de själva ska högre standard. Det har de inte, folk bannas och censureras godtyckligt. Hela problemet är som sagt att vissa bolag har monopolställning och en oligopolmarknad som hindrar uppstickare att konkurrera med befintliga bolag.

Skrivet av Ozzed:

Att sno begreppet "yttrandefrihet" för att man vill kunna spy galla över andra utan att bli borttagen, det är hyckleri, och skrämmande historielöst.

Vad jag ser av dessa monopolföretag är att många med fel åsikter som inte spyr galla över andra blir borttagna samtidigt som de med "rätta" åsikter kan göra värre saker och komma undan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

För någon som tittar på mycket tutorials eller videor i bildande syfte är detta bland det värsta förändringarna de kunde göra. Like och dislike förhållandet är det första jag tittar på när jag väljer en video och det avgör ofta om videon ens är värd att spendera min tid på. Antalet timmar jag sparat på detta går nog inte ens att räkna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Där blev trollen plötsligt tystade permanent. Skönt tycker jag i alla fall finns inte en video som inte får en "ogilla" because reasons och det är fel anledning att ge en ogilla.

Kan det vara för att tycke och smak är olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon337794:

Jag tänker lämna denna diskussionen nu och du får gärna tro att jag gör det i brist på argument men det är inte där problemet ligger. Vi talar bara förbi varandra och det ger mig tyvärr ingenting att fortsätta då det du skriver är saker jag redan vet och saker som inte är relevanta för den problematik jag försöker att påtala här.

Kan vi inte ens komma överens om att det är ett begränsande av en persons yttrandefrihet när ett användarkonto stängs av eller tas bort från ett öppet forum, oavsett om det är privatägt eller statligt, så har vi trots allt inte mycket mer att diskutera här.

Gärna för mig. Men vad begreppet yttrandefrihet betyder är tydligt definierat så det är klart att det blir en märklig diskussion när jag säger att en spade är en spade och andra säger att "Ja, fast jag tycker att en spade också kan vara en hink".

Min åsikt har varit och är fortsatt att sålänge varken användaren eller företaget som äger plattformen gör något som endera part kan åtalas för så ska staten helt enkelt inte lägga sig i. En stats förhållande till dess medborgare kan inte gå utanför lagens ramar, då det öppnar en maskburk som kan vara svår att stänga igen. Användaren och plattformen bör som idag ha ett förhållande där de beteenden som står helt utanför juridiken inte heller kan få juridiska påföljder.

Om man då istället vill mena att begreppet yttrandefrihet borde breddas till att inbegripa förhållandet i mellanmäsnskiga relayioner eller förhållandet mellan en individ och en stat, så nej tack. Då blir det plötsligt så att företag och individer istället blir rädda för juridiska straff för sådant som tidigare endast kunde innebära sociala straff, både individer och företag blir då förtrycka på ett sätt de är fredade från idag och en sådan utveckling vill jag inte vare med om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malle89:

Ja , speciellt här på Sweclockers som bara har tumme up men ingen tumme ner

Skrivet av NordhNet:

Inga tummar ner här inte, dock en ”gilla”-knapp (som är valfri)
Håller man inte med någon så hoppas vi att man framför detta sakligt och konstruktivt istället för att trycka på en knapp

Ja precis det är ju lätt att nå fram till youtubers som har miljoner visningar samt kommentarer, ni är smart ni. För någon som har några miljoner visningar är tumme upp och ner en väldigt bra indikering om man har gillat det du gjort eller inte. Nu vet däremot inte content creators om folk gillar eller inte gillar och blir tvingade att läsa kommentars fält som kan vara fyllt av hat och nedvärderingar.

Detta är ett problem som flertalet youtubers drabbas utav att ta åt sig kritiken folk skriver och slutar helt med youtube.
Att däremot se :

"okej 20% gillade inte videon 80% gjorde ja då vet man iaf att man gör något bra och fortsätter."

" Fan nu gillade inte 80% min video kanske inte var den bästa jag gjort, jag får skärpa mig. "
Är däremot extremt mycket lindrigare än att manglas av hat man måste läsa för att bli bättre.

Vill man istället se mer hate content i kommentarerna är ju detta en solklar väg att gå speciellt på youtube som inte tar bort något alls i princip. Sweclockers moderater tar iaf bort inlägg troll och personangrepp lika så mycket gör ju nu inte Youtube.

Att jämnföra sweclockers som är ett chatt forum men aktiva mods och youtube är så långt ifrån man kan komma.

Permalänk
Avstängd

YouTube är ett AMERIKANSKT FÖRETAG, oavsett hur stort eller litet det än är, och de har all sin juridiska rätt att göra som de vill enligt rådande lokala lagar tills att de lokala lagarna där de är verksamma ändras. Allt är i sin juridiska bemärkelse, även FN:s konventioner om mänskliga rättigheter (där yttrandefrihet ingår), Europakonventionen, USA:s grundlagar, och Svea Rikes lag.

Vissa verkar tro att "yttrandefrihet" är lika fritt som syre. Långt ifrån. Tas alldeles för givet av alldeles för många.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Inte direkt en feltolkning men väldigt tråkig diskussionsteknik.

”Du håller inte med, alltså förstår du helt enkelt inte”.

Man kan faktiskt förstå saker utan att hålla med. Just detta är en av anledningarna till att vi modererar såpass hårt på inläggen som insisterar på att politisera olika ämnen.
Det leder inte till något gott, inget bra diskussionklimat och bara förlöjligande av meningsmotståndare.

FULtolkning skrev jag dock, vilket jag vill påstå inte är detsamma som en feltolkning.

Du får gärna tycka att det är en tråkig diskussionsteknik men jag är inte här för att trollbinda folk med fantastisk retorik eller långa utläggningar i hopp om att omvända någon som inte ens verkar förstå, eller vilja förstå, att problematiken jag försöker att påtala ens existerar.

Jag har ett liv utanför detta som jag prioriterar betydligt högre än att sitta i flera timmar för att skriva inlägg till folk som sedan bara svarar på någonting helt annat som är ytterst irrelevant för det jag försöker att lyfta fram.

Fast det kan som sagt bara vara så att jag fultolkar. Helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Dessa plattformer kämpar inte för något annat än vinster. Dela cash till företagsledningar samt dela cash till aktieägare. Det är huvudmålet, inte någons yttrandefrihet. Där har vi helt olika åsikter.

Du underskattar dessa monopoljättar. Idag har de en position där de kan avgöra ett val i många olika länder.

Håller man hög profil och hög svansföring då det gäller yttrandefrihet så förväntar (naivt)folk att de själva ska högre standard. Det har de inte, folk bannas och censureras godtyckligt. Hela problemet är som sagt att vissa bolag har monopolställning och en oligopolmarknad som hindrar uppstickare att konkurrera med befintliga bolag.

Vad jag ser av dessa monopolföretag är att många med fel åsikter som inte spyr galla över andra blir borttagna samtidigt som de med "rätta" åsikter kan göra värre saker och komma undan.

Så länge det enda man "kommer undan" är ett socialt straff så ser jag inga problem med det, och så länge de inte påverkat ett val i en riktning där den nya regeringen inskränkt yttrandefriheten i ordets korrekta juridiska bemärkelse ser jag inget problem med det heller.

Detta med monopolställning verkar inte heller spela roll. Jag minns att när lilla provatägda Sweclockers inte längre tillät politiska diskussioner med motiveringen att det blir väldigt svårmodererat och skapar en stämning man som plattformsägare inte vill ha så var det en drös folk som gapade om censur (vilket det inte är) och att man inskränker yttrandefriheten (vilket man inte gör).

Det är inte och har aldrig varit och bör aldrig bli en mänsklig rättighet att få finnas på vilka sociala medier man vill och där säga vad man vill utan sociala straff.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.