Youtube slutar visa ogilla-markeringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Tänker spontant att det här är en dålig förändring.
Det är rätt användbart om man t.ex. letar upp en "how to"-video och så ser man att den har 90% downvotes, då går man vidare direkt.
Visserligen märker man väl rätt fort själv om det är skräp eller inte men ändå.

Ja men man kan ibland kolla på procent satsen och sedan avgöra om man vill titta varför eller läsa i kommentarerna.
Finns ju hur många felaktiga guidersom häls som exempel. Viss felaktiga är inte ens fel, men föklarar eller ens går in på varför det är farligt att göra si eller så. 10000000 tummar ner och 1 upp tyder på att man kanske ska kolla på varför. eller söka på det.

Sedan att det ses som mobbing/demokrati? Att Spore röstades ned i betyg till inget, innan släpp, efter de klara men icke uppskattade DRM skydet.

Då de backade på det var det försent. De fick även backa på några andra spel PGA det senare som t.ex. Red Alert 3.

Vad jag minns så hade Spore samt RA3.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spore_(2008_video_game)
Precis som RA3 ett max antal ominstallationer innan man var tvungen att prata med EA och förklara varför man installerade om saker.
https://www.wired.com/2008/09/ea-loosens-red/
De ändrade från 3 installationer till 5, sedan trodde jag de de släppte det. Men ja, finns folk som skrivigt 2017 på redit att de råkar ut för det fortfarande.
StarFuck är som tur är så sönderhackat så det går att ta bort "lätt", se bara på GOG.
Men Ja vi kanske i rättstvistens namn ta bort tummen up. Kan ju ge fel vibbar till icke önskvärda åsikter eller beteenden.

Detta är larvigt.
Om jag gör en video.

Den vart väldigt larvig.
Jaja. Får se om jag får en ban från alfaphet.
Han ju inte stava det rätt ens.
https://www.youtube.com/watch?v=CEl0zQ0fKQg&ab_channel=vitlok...
Skams för den redan innan innan jag la upp den.
Rent allmänt då.

Jag ger den minst en tumme ner, kanske en halv, kanske en, kanske inte värd att titta på. Förlorad tid i ens liv. Inte bra helt enkelt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Känns vettigt. På min egen kanal recenserar jag bland annat upplevelsen av att unboxa en produkt och det har hänt att folk ogillar videon för att de är lata och inte orkar läsa titeln och tror att det är en recension av själva produkten, t. ex, vilket känn tråkigt då det inte är rimligt i någon mån att jag skall få negativ kritik publikt synligt för att andra inte pallar att läsa.

Det påverkar ju fortfarande algoritmen så mn kommer fortfarande kunnaa se till att sådant som är skräp i mångas ögon får mindre spridning genom att ge tummen ner.

Och det ganske får bort lite av fanboy-downvotes fenomenet på recensioner av processorer och grafikkort så jag har svårt att se varför någon skulle tycka att detta är negativt, om man nu inte är beroende av "circle jerk"-effekten av att se att tusentals andra inte heller gillar en video som man själv ogillar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Kanske YouTube tanten blev sur efter att hon tilldelade sig själv ett pris för freedom of speech och blev nertummad som bara den?

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Youtube sjunker till sweclockers nivå. Fegisar.

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skrämmande att se dessa rent utsagt korkade tankegångar faktiskt få fäste i Sverige också.

I USA kan man ju faktiskt lägga skulden på hur utbildningen är, men i Sverige, ja vad finns det för ursäkt här kan man ju undra..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Raderade mitt första inlägg. Tyckte inte det höll sig till ämnet till slut när det svävade iväg för mkt.

Nytt försök...jag är kluven

Tycker det är bra att skaparen fortfarande kan se, så kritik och info från det kan nå fram fortfarande. Men nötterna som i sina bajsnödiga protester via hat-tåg och liknande ska rösta ner en video av princip kan inte längre få vatten på sin kvarn när de kan göra sig lustiga över hur få likes det har kontra dislikes. Men deras kritik kan ändå nå fram till skaparen som sagt. Så lite det bästa av två världar.

Men samtidigt är jag lite emot trenden att blockera negativa saker överallt. Folk blir ju fan bara sämre och sämre på att hantera motgångar och liknande, sånt här är ju en del i denna utveckling anser jag iaf. Samhället blir mer och mer överbeskyddande och det blir ju en ond trend.

Jag menar...nu tycker de att nivån där dislikes inte borde visas är nådd. Ge det några år så är det väl för kontroversiellt att ha knappen alls. Eller så blir det för laddat att ens ha en gilla-knapp till slut. För budskapet i videon kan ju vara laddat och uppröra folk om det är många likes på den....

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag är spontant kluven till detta, samtidigt har ju recensioner blivit ännu en krigsfront för aktivister av olika slag. På samma sätt som t.ex. en dålig resturang kan köpa sig tillräckligt många recensioner för att verka bra på Tripadvisor eller Google så kan ju verksamheter råka ut för "klickaktivism" där betyg sjunker ned till lägsta betyget på nolltid efter att en grupp bestämt sig för det. Recensioner på nätet blir svårare och svårare att ta på allvar.

Men.... äsch, jag vet inte.

Permalänk

Problemet YouTube har med detta beslut är att de försöker lösa ett problem genom att bota ett symtom.

Det enda som kommer hända nu är att för att folk ska kunna visa sitt missnöje så kommer de trycka tummen ner samt även kanske lämna en kommentar om hur dålig videon var.
Alternativt så kommer första kommentaren i varje video vara något i stil med "Like this comment if you dislike this video". Om nu det ens är tillåtet då ägaren av videon kan stänga av den funktionen också.

Sedan deras ursäkt om att de gör detta för att skydda/minska på den negativa mentala påverkan det har på "vissa" creators köper jag inte.
Är du så känslig att du inte klarar av att hantera motgångar eller negativa synpunkter eller kritik för ditt verk så kanske du inte ska hänga på Youtube överhuvudtaget.

Problemet blir just det att det finns vissa väldigt specifika grupper med individer som är så överkänsliga att de inte klarar av att hantera sina egna känslor. Och pga. detta så försöker de istället kontrollera andra människors uppträdande samt åsikter för att skydda sig själva.

Så nej. Jag är helt på Team Marques och Team PewDiePie. Att ta bort dislike countern kommer vara skapa fler problem än det löser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av REPTiL3:

Youtube sjunker till sweclockers nivå. Fegisar.

Finns ingen poäng att kunna dislikea inlägg på ett forum känner jag spontant.

Däremot blev tutorials mycket svårare att bedöma på Tuben bara vid en anblick, riktigt synd.

--------

Communityt har redan hittat ett nytt Dislike-system. Första personen som kommenterar Dislike blir den nya dislikemätaren, varje person som likear den kommentaren är en "dislike".

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Tycker att MKBHDs video om detta var intressant. För mig som kollar spelar det mer eller mindre ingen roll om det går att se tummar ner eller ej. Men det är ju kreatörerna som drabbas

https://youtu.be/CaaJyRvvaq8

//Daniel

Jag förstår inte hur han fortfarande är relevant. Han arbetade för Vivo samtidigt som han utsåg OnePlus till "årets mobil" ett av de åren de var ganska dåliga. Både Vivo och OnePLus är märken av BBK Electronics.

Han bokstavligen jobbade för dem som han recenserade och gjorde helt absurda bedömningar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det Nintendo som är i farten?

Tänkte du också på Ring Fit Adventure videon? Den är numera borttagen men hjälp vad läskig den var.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Visst, skydda mindre kanaler. Men när en video fått ett visst antal visningar ska ogilla-knappen dyka upp för tittarna. Ska gränsen dras vid 10 000, 100 000 eller 1 000 000 visningar kan jag inte svara på. Men slopa den helt och hållet är skit.

Permalänk
Medlem

Antalet ogillor har stort värde! Ibland har jag fått det i andra forum och i bland är det missförstånd eller befogat. Hur kan något bli bättre om bara positiv kritik tillåts?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett sidospår som handlade om politik och diverse konspirationsteorier(?)
Tyvärr spårar diskussioner med denna inrikting ofta ur helt och slutar med cirkelargument, halmgubbar och personangrepp.

Citat:

censur!! Vi har yttrandefrihet

Det fungerar inte riktigt så, det kan vara en bra idé att läsa på lite vad orden faktiskt betyder.

Citat:

Så sweclockers är en del av den globala konspirationen

Självklart, vi och de randiga enhörningarna som är fjärrstyrda av ödlefolket från den hemliga [insert valfritt parti man ogillar]basen på månen……………

Är man intresserad så kan man läsa mer om varför vi gör som vi gör här

Åter till ämnet, dvs youtube ändrar ett system

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loyd:

PK samhället frodas i dessa tider.

Ja , speciellt här på Sweclockers som bara har tumme up men ingen tumme ner

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Malle89:

Ja , speciellt här på Sweclockers som bara har tumme up men ingen tumme ner

Inga tummar ner här inte, dock en ”gilla”-knapp (som är valfri)
Håller man inte med någon så hoppas vi att man framför detta sakligt och konstruktivt istället för att trycka på en knapp

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Finns ingen poäng att kunna dislikea inlägg på ett forum känner jag spontant.

Däremot blev tutorials mycket svårare att bedöma på Tuben bara vid en anblick, riktigt synd.

--------

Communityt har redan hittat ett nytt Dislike-system. Första personen som kommenterar Dislike blir den nya dislikemätaren, varje person som likear den kommentaren är en "dislike".

Finns absolut orsak.

Problemet med enbart likes är att det kan missbrukas och utan dislikes finns det inget sätt för folk som ej håller med att visa detta.

Tex säg att någon postar något fackligt korrekt men någon och dess anhängare ogillar detta.
Då citerar man bara inlägget man är kritisk mot, snackar skit eller sprider lögner sedan gillar anhängarna detta.
Igen kan ogilla det kassa inlägget från denna eller dessa indevider.

Ända sättet att kontra är att i princip göra samma sak, som folk har förutspått kommer kommentarerna på YT troligen bli än mer hatiska nu när folk dislike in har effekten dom söker.
Dessutom ser skaparna disliksen ändå så skyddar ju inte dom ett skit.

Gilla eller tummen upp används lika mycket för att främja missinforamtion och personangrepp och utan en dislike funktion så är X antal tummar upp irrelevant då du inte har nåt att jämföra med, om nåt skadar det plattformen och användarna som inte kan få en bild av vad andra tycker, om saker är rimligt.

Hur vet du Lycka från olycka? Din hjärna behöver träna sig, du kan inte vara glad om du aldrig varit olycklig, du har inga referenser.

Hur vet du gott från ont? Svart från vitt, genom att uppleva båda.

Ska man ta bort ogilla inlägg så ska gilla inlägg bort med, den ena ger inget utan den andra.

Sweclockers med sin gilla knapp enbart har jag "ogillat" så länge det funnits, leder ofta till att fackligt inkorrekt skit sprids som sanning.

Men i dagens PK samhälle tåls inte kritik, dessutom ska alla vara lyckliga 24/7 om du frågar en forskare/psykolog inom ämnet så kan du inte konstant var lycklig om du inte upplever olycka också, leder bara till depression ändå för det nya "lyckliga" blir det normalt och allt under det om än hur banalt blir sorgligt.

Tyvärr försöker vi bygga ett samhälle där man inte får ogilla, får tycka saker är skit, kasst och deprimerande för så kan vi fan inte ha det!

Att youtube is sig ta bort dislike är inget stort problem men det är ett symtom på hur sjukt vårt samhälle är och vad vi är påväg.

Men men bättre att försöka skydda alla från verkligheten antar jag!

Permalänk
Medlem

@pa1983: Varför blandar du in facket i den här diskussionen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Inga tummar här inte, dock en ”gilla”-knapp (som är valfri)
Håller man inte med någon så hoppas vi att man framför detta sakligt och konstruktivt istället för att trycka på en knapp

Huh? Du vet att gilla knappen är en tumme upp här va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Finns ingen poäng att kunna dislikea inlägg på ett forum känner jag spontant.

Däremot blev tutorials mycket svårare att bedöma på Tuben bara vid en anblick, riktigt synd.

--------

Communityt har redan hittat ett nytt Dislike-system. Första personen som kommenterar Dislike blir den nya dislikemätaren, varje person som likear den kommentaren är en "dislike".

Samma poäng som att likea något? Erbjud båda eller inget. Fega inte ur halvt, det är löjligare än att fega ur helt.

''Någon kan bli ledsen'' '' Tänk på barnen'' ''Dislike är djävulens symbol'' osv

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått varför folk förväntar sig yttrandefrihet av Youtube, Facebook eller Twitter. De är inte där för att ni ska ha yttrandefrihet, de är där för att pumpa så mycket dollar som möjligt till sin ledning i form av bonusar samt utdelningar till aktieägare. Märker de att de har någon sorts monopol så skiter de i vad ni tycker...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Detta kommer bara leda till att riktigt dåliga videor får mer tittare samt att folk kommer aktivt yttra sitt missnöje i kommentarer och vi vet alla hur det brukar sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Problemet YouTube har med detta beslut är att de försöker lösa ett problem genom att bota ett symtom.

Det enda som kommer hända nu är att för att folk ska kunna visa sitt missnöje så kommer de trycka tummen ner samt även kanske lämna en kommentar om hur dålig videon var.
Alternativt så kommer första kommentaren i varje video vara något i stil med "Like this comment if you dislike this video". Om nu det ens är tillåtet då ägaren av videon kan stänga av den funktionen också.

Sedan deras ursäkt om att de gör detta för att skydda/minska på den negativa mentala påverkan det har på "vissa" creators köper jag inte.
Är du så känslig att du inte klarar av att hantera motgångar eller negativa synpunkter eller kritik för ditt verk så kanske du inte ska hänga på Youtube överhuvudtaget.

Problemet blir just det att det finns vissa väldigt specifika grupper med individer som är så överkänsliga att de inte klarar av att hantera sina egna känslor. Och pga. detta så försöker de istället kontrollera andra människors uppträdande samt åsikter för att skydda sig själva.

Så nej. Jag är helt på Team Marques och Team PewDiePie. Att ta bort dislike countern kommer vara skapa fler problem än det löser.

Typ såhär:

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Äh, ta tillbaka 0-5 skärnor istället!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Risken nu blir ju att antalet scammers och scammade ökar.

Du menar att YouTube bedömde scammers med hjälp av tummar ned? Majoriteten av nedtummade videos är ju ofta av politiska åsikter eller troll, folk som allmänt inte gillar ett företag eller vad det nu kan vara.

Du kan ju anmäla klipp av olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Fullständigt värdelöst pr snack kring varför dom gör detta.

Det här kommer inte på något sätt skydda mindre kreatörer utan kommer endast gynna youtube som annonsplats.

Dom har direkt gjort det svårare att identifiera dåliga videor och eftersom kommentarer kan stängas av kan man inte heller förlita sig på att få den informationen framöver direkt från kommentarerna.

Men dom är knappast dumma nog att inte inse detta. Dom gör det ändå för att det gynnar dom själva kortsiktigt.

precis, detta är för att skydda gigantiska bolag och inte mindre kreatörer. ett praktexemplar är väll när gilette valde att gå "full woke" och släppte nån lam godhetssignalerande reklamfilm som knappast hade något med produkterna de säljer att göra, de blev nedröstade till botten och detta ser inte bra ut för deras brand. youtube vill skydda de stackars giganterna

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Malle89:

Huh? Du vet att gilla knappen är en tumme upp här va?

Bah, jag använder en vy som ser annorlunda ut än ”vanliga” forumvyn, har snöat in helt på den, my bad

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Enda gångerna som jag har klickat tumme ner är för att varna andra för skräpvideos som inte är vad de utger sig att vara. En tjänst till communityt så att kanske lite färre andra behöver få upp den som videoförslag.

Problemet är väl att många klickar tumme ner bara för att de inte håller med, inte för att innehållet skulle vara felaktigt eller osakligt egentligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Jag har aldrig förstått varför folk förväntar sig yttrandefrihet av Youtube, Facebook eller Twitter. De är inte där för att ni ska ha yttrandefrihet, de är där för att pumpa så mycket dollar som möjligt till sin ledning i form av bonusar samt utdelningar till aktieägare. Märker de att de har någon sorts monopol så skiter de i vad ni tycker...

Folk som inte delar en viss världsbild förväntar sig bara att få åtnjuta samma yttrandefrihet som resterande. Det är där problemet ligger och det bevisas tyvärr bara gång på gång att internet har en lång väg att gå när det gäller jämlikhet på den punkten.

Inte minst här i denna tråden där man tar bort fullt legitima teorier om varför Youtube gör som de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

@pa1983: Varför blandar du in facket i den här diskussionen?

Varför citerar du mig och pratar om fack? har inte ens använt ordet. Fel tråd mycket?

Komiskt att du får en like också, en like för vad LOL XD