Rådgivning om Tradera-dator please

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kapten2:

Oj.Där fick du en redig bakläxa Marie !.Tack Oskar för info och rådgivning.

-Hela TRE saker om tekniken förstod jag !; "DVI","VGA" och "2 GB minne". (bättre med tre än noll).

Okej,jag ska leta efter en "IDX"-dator då alltså,och den ska ha "Core2Duo" eller "Core2Quad".-Det här är vad engelskspråkiga Wikipedia säger om dessa (hmm,.) standarder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mini-ITX

https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core#Core_2_Duo

https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core#Core_2_Quad

Nä,väldigt lite känns enkelt,lättillgängligt eller konsumentvänligt i datorernas värld.Med facit i hand så torde det rätta alternativet ha varit att "spränga bankkontot" och köpt mig en mini-stationär,FABRIKSNY XP-dator för 25000:-,INNAN dessa försvann från marknaden ! (att Microsoft skulle fimpa bakåtkompatibiliteten med tidigare windowsmjukvaror i och med Windows vista,var dock något som var omöjligt att se komma,åtminstone för mig.-Men stackars Bill Gates behövde väl spara in nga korvören på det nya operativsystemet,så han fick råd med pölsa åtminstone..) .

Tack i allafall.

hihi Man blir aldrig fullärd inom IT även med utbildningar och just spel är inte min starka sida som jag sa redan från början.
När det kommer till VGA-->TV så kör jag det till min TV full HD utan att det blir dålig bild. Så det kanske är att nya tv apparater är sämre än äldre tv's och då är det ju inte datorns fel

Permalänk
Medlem

VGA-->TV kan få lite sämre bild men är troligen oftas så pass liten skillnad att dom flesta inte skulle märka det.
Utöver det så är det tyvärr ganska vanligt att dom analoga ingångarna som VGA/S-Video/den gula RCA(composite) har väldigt hög inputlagg på i stort sett alla platt tv.
Då det är en massa olika behandlingar som ska göras på bild/ljud och som ej går att slå av.
Och det kan handla om flera hundra millisekunder lagg som alla skulle märka av och göra spelandet betydligt svårare/mindre kul.

Till tv/film så spelar ju inputlagg ingen som helst roll dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

"TRADERA-DATOR 3"

Skrivet av grizzly666:

VGA-->TV kan få lite sämre bild men är troligen oftas så pass liten skillnad att dom flesta inte skulle märka det.
Utöver det så är det tyvärr ganska vanligt att dom analoga ingångarna som VGA/S-Video/den gula RCA(composite) har väldigt hög inputlagg på i stort sett alla platt tv.
Då det är en massa olika behandlingar som ska göras på bild/ljud och som ej går att slå av.
Och det kan handla om flera hundra millisekunder lagg som alla skulle märka av och göra spelandet betydligt svårare/mindre kul.

Till tv/film så spelar ju inputlagg ingen som helst roll dock.

Okej,tro det eller ej,men jag har hittat en Tradera-dator TILL som känns intressant !...-Den har dessvärre varken de rekommenderade "Core2Duo" eller "Core2Quad"-egenskaperna.Om den är "IDX" vet jag inte,men den är ialf liten och fin.-Så: Vad tror ni om den här ?...

https://www.tradera.com/item/1202/508344627/hp-mini-dator-win...

(värden,överklistrade från annonsen.Inom parantes är säljarens kommentarer,inte mina)

Modell :HP Pavilion Slimline S5000 (S5210sc)
Processor: AMD Athlon II X3 (3 core) @ 3x 2.7GHz
Minne. 3Gb DDR3 (hur många kör XP med DDR3 minne?)
Hårddisk: 320 Gb SATA 7200rpm
6st USB (4st på baksidan + 2st på framsidan)
DVD-brännare
LAN gigabit
Minneskortläsare
Integrerat Ljudkort
Open Office installerat.

Windows XP Pro original licensskod/etikett medföljer
XP Pro är nyinstallerat på nyformatterad hårddisk.
Datorn är egentligen gjord för Windows7 och en original Win7 Home Premium licens
är klistrad på datorn. Windows korrekt aktiverat via Microsoft. Inget pirat-trams.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Att ni diskuterade ämnet "VGA på moderna platt-tv" ovan passade som hand i handske nu,ty denna maskin saknar DVI-utgång.

(TV:n saknar VGA-ingång.Dessutom är de enda analoga signaltyper som stöds,komposit och komponent ["för säkerhets skull" så är komponentfärgkontakterna också EN HYBRID,där en är gemensam även med den gula kompositkontakten !.Det är alltså "antingen eller" tydligen].-Och komponentsignal via den befintliga scarten är exklusivt och sällsynt,så det är väl inget de snåla jävlarna [= Sony],bjussar på heller då förmodar jag..)

Förhoppningsvis går det att hitta en omvandlare VGA-(komposit)Scart för en rimlig slant. Men vilken bildkvalitet/upplösning ska man våga hoppas på ??.Av vad som sagts här ovan så ser det inget vidare ut,men jag har goda erfarenheter av gammel-xbox och Nintendo Wii via kompositingångar.Från PC dock,ingenting.

Datorn kostar en tusing.Tangentbord och handkontroll trådlöst,+ omvandlardosa,+ frakter för alltsammans,= kanske en tusing till...Det tåls att tänka på.. På plussidan finns alla XP-spel som vanligtvis erbjuds för en spottstyver,och där (rejält) gamla "Triple A"-titlar,ofta går för under 50-lappen ! (= mindre än ett paket cigg !).

-Well,vad tror ni om Tradera-burken nu då ?...Grejar den lite hårda eskapader i "Battlefield" och "GTA",från när seklet var ungt/yngre ??..

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inte vga in på tvn så är det mer eller mindre ett krav att du köper en dator med dvi och/eller hdmi ut.

Skulle inte lägga 1000kr på den där datorn.

Hade den var jättebillig, ett par hundringar så hade det varit okej. Då kan du dessutom lägga nån 500-lapp på ett hyggligt grafikkort och fått bra fart på spelen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kapten2:

Okej,tro det eller ej,men jag har hittat en Tradera-dator TILL som känns intressant !...-Den har dessvärre varken de rekommenderade "Core2Duo" eller "Core2Quad"-egenskaperna.Om den är "IDX" vet jag inte,men den är ialf liten och fin.-Så: Vad tror ni om den här ?...

https://www.tradera.com/item/1202/508344627/hp-mini-dator-win...

(värden,överklistrade från annonsen.Inom parantes är säljarens kommentarer,inte mina)

Modell :HP Pavilion Slimline S5000 (S5210sc)
Processor: AMD Athlon II X3 (3 core) @ 3x 2.7GHz
Minne. 3Gb DDR3 (hur många kör XP med DDR3 minne?)
Hårddisk: 320 Gb SATA 7200rpm
6st USB (4st på baksidan + 2st på framsidan)
DVD-brännare
LAN gigabit
Minneskortläsare
Integrerat Ljudkort
Open Office installerat.

Windows XP Pro original licensskod/etikett medföljer
XP Pro är nyinstallerat på nyformatterad hårddisk.
Datorn är egentligen gjord för Windows7 och en original Win7 Home Premium licens
är klistrad på datorn. Windows korrekt aktiverat via Microsoft. Inget pirat-trams.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Att ni diskuterade ämnet "VGA på moderna platt-tv" ovan passade som hand i handske nu,ty denna maskin saknar DVI-utgång.

(TV:n saknar VGA-ingång.Dessutom är de enda analoga signaltyper som stöds,komposit och komponent ["för säkerhets skull" så är komponentfärgkontakterna också EN HYBRID,där en är gemensam även med den gula kompositkontakten !.Det är alltså "antingen eller" tydligen].-Och komponentsignal via den befintliga scarten är exklusivt och sällsynt,så det är väl inget de snåla jävlarna [= Sony],bjussar på heller då förmodar jag..)

Förhoppningsvis går det att hitta en omvandlare VGA-(komposit)Scart för en rimlig slant. Men vilken bildkvalitet/upplösning ska man våga hoppas på ??.Av vad som sagts här ovan så ser det inget vidare ut,men jag har goda erfarenheter av gammel-xbox och Nintendo Wii via kompositingångar.Från PC dock,ingenting.

Datorn kostar en tusing.Tangentbord och handkontroll trådlöst,+ omvandlardosa,+ frakter för alltsammans,= kanske en tusing till...Det tåls att tänka på.. På plussidan finns alla XP-spel som vanligtvis erbjuds för en spottstyver,och där (rejält) gamla "Triple A"-titlar,ofta går för under 50-lappen ! (= mindre än ett paket cigg !).

-Well,vad tror ni om Tradera-burken nu då ?...Grejar den lite hårda eskapader i "Battlefield" och "GTA",från när seklet var ungt/yngre ??..

1000 kr är lite för dyrt för att vara en märkesdator, hade det varit en lösviktsdator hade det troligen gått att låsa upp cpun till 4 kärnig och en vanlig låda hade gjort att du lätt kunnat koppla in ett grafikkort för den cpun har ingen integrerad grafik så det är nått ospecat som är fastmonterat på moderkortet i den där.
1000 kr är för mycket för en märkesdator i liten låda, men om du kan tänka dig en lika gammal Phenom 2 dator i en låda som kan ta grafikkort i fullhöjd så har du nått som är väldigt lämpligt för en xp speldator.
Tror du att du klarar av att montera ihop nått själv för det skulle ju göra det mycket lättare ?
Att bygga nått på en am3 plattform vore ju passande och delar går att få tag på rimligt billigt, jag tror inte delarna här blir så dyra, en isärplockad typisk am3 dator från denne säljare,
https://www.tradera.com/item/344514/508595222/gigabyte-ga-770...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

1000 kr är lite för dyrt för att vara en märkesdator, hade det varit en lösviktsdator hade det troligen gått att låsa upp cpun till 4 kärnig och en vanlig låda hade gjort att du lätt kunnat koppla in ett grafikkort för den cpun har ingen integrerad grafik så det är nått ospecat som är fastmonterat på moderkortet i den där.
1000 kr är för mycket för en märkesdator i liten låda, men om du kan tänka dig en lika gammal Phenom 2 dator i en låda som kan ta grafikkort i fullhöjd så har du nått som är väldigt lämpligt för en xp speldator.
Tror du att du klarar av att montera ihop nått själv för det skulle ju göra det mycket lättare ?
Att bygga nått på en am3 plattform vore ju passande och delar går att få tag på rimligt billigt, jag tror inte delarna här blir så dyra, en isärplockad typisk am3 dator från denne säljare,
https://www.tradera.com/item/344514/508595222/gigabyte-ga-770...

Tack för svaret.Ja,när det gäller datorhårdvaror så är lösningarna för gör-det-själv:are både flera och REJÄLT mycket billigare,det är uppenbart !.Av det som syns på bilden så verkar det bara vara två grejer,moderkortet och processorn (?).Men Se´n ska det då till ett separat grafikkort,som dessutom är kompatibelt med de andra två.DVD-enhet tycks inte heller ingå här."Ljudkort" fanns det nå´t som hette på 90-talsdatorer,men det kanske har integrerats i moderkortet nuförtiden ?.-Och med ett nytt system,betyder inte det att processorn ska genomgå en s.k. klockning före användning ? (kanske gäller detsamma även för grafikkortets dito ?).Hjälp med att fixa ett Windows XP-operativ tycks gå att få här i spalten,men hur man startar det "ifrån ingenting" s a s,har jag ingen susning om ! (förr i tiden tog man hjälp av en medföljande "startdiskett",men det är väl ungefär lika uppdaterat som en startvev till en Toyota Prius).-Njäe,jag känner att jag famlar halvt i blindo här.Kunskaperna är alldeles för små och intresset för att skaffa dem,inte tillräckligt.

Men jag funderade lite allmänt kring den här datorn:

https://www.tradera.com/item/1202/508344108/speldator-med-win...

Den är både i största och dyraste laget för att vara särskilt attraktiv för mig.-Men OM den hade varit elegantare och lite billigare,skulle det ha varit en vettig Windows XP-speldator ??.. "Core2Duo" FINNS här denna gång,åsså har den en alldeles egen HDMI-utgång minsann ! (..och om RAM-minnet är i underkant [?],så kanske det går att uppgradera ?).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kapten2:

Tack för svaret.Ja,när det gäller datorhårdvaror så är lösningarna för gör-det-själv:are både flera och REJÄLT mycket billigare,det är uppenbart !.Av det som syns på bilden så verkar det bara vara två grejer,moderkortet och processorn (?).Men Se´n ska det då till ett separat grafikkort,som dessutom är kompatibelt med de andra två.DVD-enhet tycks inte heller ingå här."Ljudkort" fanns det nå´t som hette på 90-talsdatorer,men det kanske har integrerats i moderkortet nuförtiden ?.-Och med ett nytt system,betyder inte det att processorn ska genomgå en s.k. klockning före användning ? (kanske gäller detsamma även för grafikkortets dito ?).Hjälp med att fixa ett Windows XP-operativ tycks gå att få här i spalten,men hur man startar det "ifrån ingenting" s a s,har jag ingen susning om ! (förr i tiden tog man hjälp av en medföljande "startdiskett",men det är väl ungefär lika uppdaterat som en startvev till en Toyota Prius).-Njäe,jag känner att jag famlar halvt i blindo här.Kunskaperna är alldeles för små och intresset för att skaffa dem,inte tillräckligt.

Men jag funderade lite allmänt kring den här datorn:

https://www.tradera.com/item/1202/508344108/speldator-med-win...

Den är både i största och dyraste laget för att vara särskilt attraktiv för mig.-Men OM den hade varit elegantare och lite billigare,skulle det ha varit en vettig Windows XP-speldator ??.. "Core2Duo" FINNS här denna gång,åsså har den en alldeles egen HDMI-utgång minsann ! (..och om RAM-minnet är i underkant [?],så kanske det går att uppgradera ?).

När jag skrev och länkade annonsen hade säljaren även ett tidstypisk grafikkort till salu. Ljudkretsar är integrerade på moderkorten sedan länge och de flesta klarar sig bra med dem typ att man använda "ac 97 audio"b men det är klart att man kan ha nått separat ljudkort, vet inte riktigt vad men typ Soundblaster audigy eller Turtle Beach Santa cruz borde passa in fint om man behöver nått separat men nu börjar du komma in på sånt som retrosamlare håller på jagar snarare än nått relativt enkelt och ska du börrja samla vintagedelar och kombinera ihop helt riktiga system så är det en helt egen och ibland ganska dyr hobby.

Överklockning är inget de flesta gjorde varken förr eller nu utan det är i sig en egen hobby, de allra flesta överklockar inte.

XP installerar man helst från CD, det är i vart fall det mest lämpliga sättet, man bootar det från installations cdn och så kör man.
Men det förekom att man med gamla moderkort inte kunde cd boota och då började man med boot från startdisk och läste sedan in det från cd men xp med "xp ready delar" innebär cd.

"Sstandarddatorer" är byggda i m-atx eller atx storlek för det den mest kompatibla, flexibla och billigaste storleken, ska du ha större eller mindre format så blir det ovanligare och oftast dyrare.

Datorn du länkar är väl en typisk gammal dator som du kan spela med, den har ett skapligt separat grafikkort och inget verkar olämpligt med den, det är främst om du har integrerad grafik eller väldigt slö cpu eller möjligen extremt lite ram det kan bli bökigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hi , hope I can help
(Apologies my Swedish is not good have just recently moved here)

For anyone wanting to build a Retro Gaming system I recommend
2 Routes , it depends on what games you want to play

My general Recommendation is
LGA 775 Moderkort med Intel Chipset
Intel Core2Duo E6600,E6750,E6850,E8400,Q6600
Ram Minne - 2-4GB (Windows XP only sees 3.25gb)
Grafikkort - GeForce 8800/9800GT , Radeon HD4850/4870/4890
Nätaggregat/PSU - (Very Important) Cheap new PSU like Corsair CV series or Kolink etc etc. Old PSUs can have bad capacitors and have poor regulations= Go bang and kills hardware.

This setup I consider the best combo for the entire Windows XP library.

My other recommendation would be
Intel Moderkort med Intel Chipset PGA 478
CPU - Pentium 4 2ghz or Higher
Ram Minne - 2-4Gb
Grafikkort - GeForce 6600GT / Radeon 9600

This would be a good setup for early Windows XP gaming and Windows 98
Intel chipset is very stable and has driver support for Windows 98 and have ran with no issues.

Hope this helps!

Oh and I have some retro packages that I'm putting up for sale this week on Tradera , may be of interest everything will be cleaned , repasted and ready to install.

Best regards
Ash

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧

Permalänk
Hedersmedlem

@kapten2

Nu dök det upp en ganska okej dator att utgå från på Tradera. Kanske lite mer för en snabb Windows98-burk men fullt duglig till tidiga XP-tiden också

https://www.tradera.com/item/512590730

Notera du kommer att behöva köpa till grafikkort och hårddisk så det krävs en del eget arbete för att fixa den.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Optiplex 760 (eller 780) i SFF-utförandet. Ganska smidig och det går att sätta i ett skapligt grafikkort även om det är trångt.

Liknande denna:
https://www.tradera.com/item/1202/507549758/dell-optiplex-780...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

@kapten2

Nu dök det upp en ganska okej dator att utgå från på Tradera. Kanske lite mer för en snabb Windows98-burk men fullt duglig till tidiga XP-tiden också

https://www.tradera.com/item/512590730

Notera du kommer att behöva köpa till grafikkort och hårddisk så det krävs en del eget arbete för att fixa den.

Viktigt att tänka på att gamla SFF datorer som Shuttlen oftast har icke standard nätdelar (som tenderar att gå sönder) och CPU kylning.
Men tuffa är dom!

Det var på tiden innan ITX blev etablerat som standard.
Vill minnas att VIA som skapade ITX ville ha pröjs av dom som ville använda den.
Nånting som släppte på senare.
Kan minnas fel dock ^^

Permalänk
Medlem

Have put some retro packages up for sale as mentioned in a previous post.

Everything is cleaned and tested and ready to install
Just needs a chasis , PSU and storage and dvd driver

More Windows 98 Suited system , stable Intel chipset and fantastic board , all drivers are made for Windows 98
https://www.tradera.com/item/512346776

More suited to Windows Xp but a perfect combo for Windows 98
https://www.tradera.com/item/511895891

Also have some more retro packages going up in the weeks to come. Some Micro ATX boards also.

Hope this helps
Kind regards
Ash

Typo
Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧