Söndagsmatiné: Herbert Söderström dömer ut hemdatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Eller 160032...

Mer rätt är 8088, 68008 eller 160008

68008 satt väl bara i Sinclair QL.

Permalänk
Söder om söder-hipster

Visst är inledningen med Söderström väldigt rolig, inte minst för att personligt tyckande fick så mycket utrymme i etermedia på den tiden! Men lite upprättelse får vi ge honom ändå – som framtidsspaning kanska analysen haltar men som samtidsspaning var den ganska exakt. Herbert Söderström var inte någon nybörjare på datorer, han hade som sagt haft dator hemma i fyra års tid, och författat bland annat boken "Min väg till datorn – En bok för dig som vill lära mer om datorer". Den är faktiskt utmärkt även idag för den som vill få en riktigt basic förståelse för programmering. Den kom ut 1983, alltså året innan tv-inslaget.

Särskilt hans uttalanden om tv-skärmar stämde riktigt bra tycker jag – svårt kanske för 90-talister att inse exakt hur uselt det var att försöka vara produktiv med en dator som kopplats in till en gammal analog tv, och inte heller datorskärmarna var något att hänga i granen.

Lite trist att Söderström inte verkar ha intervjuats på 2000-talet, efter intåget av Macintosh 1984, Amiga och Deluxe Paint 1985 och webben ca 1993–1994. Hade varit kul att höra vad gubben tyckte om desktop publishing, näthandel och molnlagring exempelvis.

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem

Utifrån de datorer som fanns då och den teknik för kommunikation som var tillgänglig hade han väl ganska rätt. Det var nog svårt att förutse den explosion av framsteg som skedde bara under de närmaste tio åren efter. Men visst, han borde väl förstått att datorerna skulle utvecklas och bli mer avancerade men framtiden är alltid vansklig att sia om. Till hans försvar är det väldigt lätt vara kritisk och nedlåtande mot det han sa i efterhand.

Jag kan faktiskt förstå hans syn om man väger in t.ex. Videotex som floppade rejält. Intresset för det var oerhört svalt och det är lite förvånande att det inte lades ner förrän 1993. Att den franska varianten, Minitel, faktiskt gick bättre var helt enkelt för att folk fick enheterna gratis. Inledningsvis var den i princip bara en telefonkatalog dessutom. Jag tror att det i hög grad var dessa system som fick honom resonera som han gjorde där och då.

Typo
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det roligaste med videon är juh att det är halva sweclockers som pratar angående Bitcoin i den !remindme 10years

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

68008 satt väl bara i Sinclair QL.

Inte riktigt!

Den var i en för oss mer närstående/lokal PC "ABC1600", även Apple förde ett instickskort till Apple II med 68008 parallellt med deras Z80 instickskort.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Haha gillade dåtidens hackers, provade flera hundra användarnamn och lösenord för att ta sig in =D

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradis-Jakob:

Särskilt hans uttalanden om tv-skärmar stämde riktigt bra tycker jag – svårt kanske för 90-talister att inse exakt hur uselt det var att försöka vara produktiv med en dator som kopplats in till en gammal analog tv, och inte heller datorskärmarna var något att hänga i granen.

Heh, tänker direkt på morsans släpbara analoga 14"-tv som jag använde som bildskärm i många år, sittandes 2-3 meter ifrån i en soffa. Helt otroligt uselt, men en monitor var alldeles för dyrt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Haha gillade dåtidens hackers, provade flera hundra användarnamn och lösenord för att ta sig in =D

Två metoder var uppriktigt rådande på den tiden:
Social engineering
eller
Script
Samt ibland en kombination av båda om social engineering inte gav allt...

Med Social engineering så var det normalt endast ett användarnamn och ett lösenord till det.
Med Script så kunde det gå upp till en bra bit över 10 000 och det krävde inget speciellt arbete från hackern.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Asså den tysken i inslaget. Vilket orakel ,verkligen en gubbe som förstod vad uppkoppling, mores lag och massproduktion skulle göra med branschen.

Permalänk
Medlem

@landmarks jag förstår att det är skoj att prata om flugor men om du inte redan sett denna så kolla på den innan du gör den referensen igen https://www.youtube.com/watch?v=8jBgFmOETGg&t=3070s