Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

https://www.komplett.se/product/1182752/gaming/speldator/barb...

Finns det något jag borde tänka på innan köp av denna?

Dubbelkolla om den är billigare på Lenovos hemsida, dom har pre Black Friday rea nu afaik. Om du inte absolut vill köpa från Komplett, då är det bara köra 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

https://www.komplett.se/product/1182752/gaming/speldator/barb...

Finns det något jag borde tänka på innan köp av denna?

Helt vanlig Legion 5 Pro.

Följdfråga där nån annan vet bättre:

Kan det vara värt att gå ner till 16 GB minne för att istället uppgradera själv till 32 GB?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Har du läst här i tråden? Minnena som sitter i original är ingen höjdare. Bättre att ta minsta möjliga mängd och sedan köpa bättre minnen och byta själv.

EDIT: I övrigt en fantastisk maskin. Skärmen är mums.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

japp håller med ovan.. grym maskin
Ryzen är väl lite känsligare med minnen än Intel, jag köpte Kingston HX432S20IBK2/32 (skulle vara bäst enligt internet )
https://www.inet.se/produkt/5303712/kingston-32gb-2x16gb-ddr4... <-- finns ej längre
hade originalminnena nån dag bara, & märkte att i Chrome på YouTube kunde maskinen frysa till när man hoppade mellan videos i spellistor (tokhoppade kanske mer rätt ord)
med minnena ovan har det aldrig hänt
skärmen är grym, mata den med nåt fint hdr-material så får du se

batteriet är väl ok, varken mer eller mindre...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk

Skulle det alltså vara bättre att köpa 16GB versionen och sen uppdatera själv till 32?

Permalänk
Skrivet av brittaspjut:

Skulle det alltså vara bättre att köpa 16GB versionen och sen uppdatera själv till 32?

Precis det folk tipsar om ifall man vill ha ut max vad jag förstått

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att om man beställer en modell med 32 GB (2 x 16GB) att man då får bra minnen. Det är 16 GB (2 x 8GB) som har problem med timings mm. Kanske inte stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Har du läst här i tråden? Minnena som sitter i original är ingen höjdare. Bättre att ta minsta möjliga mängd och sedan köpa bättre minnen och byta själv.

EDIT: I övrigt en fantastisk maskin. Skärmen är mums.

Skrivet av SiRai:

Jag har fått för mig att om man beställer en modell med 32 GB (2 x 16GB) att man då får bra minnen. Det är 16 GB (2 x 8GB) som har problem med timings mm. Kanske inte stämmer?

This.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

https://www.komplett.se/product/1182752/gaming/speldator/barb...

Finns det något jag borde tänka på innan köp av denna?

Finns pröva koden AFNLENOV på lenovos hemsida. Du borde få datorn för 17.381kr då.
Eller köp via elgiganten och be att de prismatchar datorn.

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Skrivet av bobikong:

Finns pröva koden AFNLENOV på lenovos hemsida. Du borde få datorn för 17.381kr då.
Eller köp via elgiganten och be att de prismatchar datorn.

Hittar inte just den här configen på Lenovos hemsida. Såg du att den finns där?

Kan inte heller be Elgiganten prismatcha om jag inte kan visa Lenovos pris eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Hittar inte just den här configen på Lenovos hemsida. Såg du att den finns där?

Kan inte heller be Elgiganten prismatcha om jag inte kan visa Lenovos pris eller hur?

Nej det stämmer, det är med 16gb ram som jag syftade på.
Jag gjorde just den dealen själv i förrgår, och tänkte byta till 32gb själv.
Elgiganten bad inte heller om några bevis, skrev i chatten och fick det löst direkt.

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Skrivet av bobikong:

Nej det stämmer, det är med 16gb ram som jag syftade på.
Jag gjorde just den dealen själv i förrgår, och tänkte byta till 32gb själv.
Elgiganten bad inte heller om några bevis, skrev i chatten och fick det löst direkt.

Komplett har ju 32GB versionen för 19,990.
Kommer du undan billigare med det du gjorde, rabattkoden + köpa egna större minnen?
Såg att den kostar 1000 mer för samma spec på Elgiganten nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Helt vanlig Legion 5 Pro.

Följdfråga där nån annan vet bättre:

Kan det vara värt att gå ner till 16 GB minne för att istället uppgradera själv till 32 GB?

Det här med RAM har tigits upp flera gånger men har full förståelse att det kan blandas ihop och missförstås, det kan vara lite komplicerat.

Kort sagt: 32GB är bra medan 16GB kan ge en liten prestandaförlust i vissa scenarion.
Detta eftersom 8GB RAM-moduler har gått över till färre chip men med högre densitet, dessa är billigare och enklare att producera men gör att CPU:n ibland presterar något sämre.
16GB-moduler (32GB-kit) drabbas inte av denna prestandaförlus vilket gör att så gott som alla 32GB-kit är "bra".

Denna prestandaförlust drabbar som sagt CPU:n så om man för det mesta spelar GPU-tunga spel så kommer man knappt märka skillnad men om man spelar CPU-krävande spel så finns det FPS att vinna på att skaffa 32GB RAM.

Man kan få aningen lite bättre prestanda om man väljer specifika 32GB-kit, alltså de som är Dual Rank, men dessa kostar minst 5-600 kr mer än standard 32GB-kit från Lenovo och man bör spara original-RAM för eventuella garantiärenden ifall man byter (så inget att spara med att sälja de gamla heller).
Skillnaden i FPS är kanske 0-3% mellan standard 32GB och de bästa 32GB-kit från Kingston och Crucial, så det är upp till var och en att fundera på om det är värt den extra kostnaden.

Linus förklarar det hela ganska bra här: https://www.youtube.com/watch?v=R7CO9v9rpOk

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Komplett har ju 32GB versionen för 19,990.
Kommer du undan billigare med det du gjorde, rabattkoden + köpa egna större minnen?
Såg att den kostar 1000 mer för samma spec på Elgiganten nämligen.

Det är en bra fråga, pröva att speca samma som komplett's modell, och använd koden.
Anledningen till att jag sket i det var för att Lenovo hade 5-6v leveranstid om jag valde att gå upp till 32gb.
Sålänge inte minnena kostar ca2600kr att uppgradera i efterhand har jag ju isåfall gjort någon form av ''vinst'' med rabattkoden.

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Om det intresserar någon

Gjorde minnestest i AIDA64 (minnen Kingston HX432S20IBK2/32)

Prestanda läge:

Balansläge:

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Det här med RAM har tigits upp flera gånger men har full förståelse att det kan blandas ihop och missförstås, det kan vara lite komplicerat.

Tack för ett utförligt svar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Onödigt eller inte men vart en beställning på nya minnen trots allt.
https://www.inet.se/produkt/5304414/kingston-fury-32gb-2x16gb...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Tänkte slå till på ovannämnda minnes-kit på 32GB men vill passa på att skaffa ytterligare en m2-disk i samma veva. Visst har Lenovo Legion 5 Pro plats för 2st m2-diskar? Har endast en på 512gb som den levererades med. Klarar denna laptop de 'fetaste' m2-diskarna med högsta hastigheterna eller är det totalt onödigt och man kommer ändå inte få ut mer än vad de lite billigare diskarna ligger på?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Skrivet av Tartin:

Tänkte slå till på ovannämnda minnes-kit på 32GB men vill passa på att skaffa ytterligare en m2-disk i samma veva. Visst har Lenovo Legion 5 Pro plats för 2st m2-diskar? Har endast en på 512gb som den levererades med. Klarar denna laptop de 'fetaste' m2-diskarna med högsta hastigheterna eller är det totalt onödigt och man kommer ändå inte få ut mer än vad de lite billigare diskarna ligger på?

Man får väl inte ut max prestanda ur en Gen4 vad jag förstått, kan ha fel men snålade själv och köpte en WD 750 som komplement. Ja 2st m.2 platser

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av Tartin:

Tänkte slå till på ovannämnda minnes-kit på 32GB men vill passa på att skaffa ytterligare en m2-disk i samma veva. Visst har Lenovo Legion 5 Pro plats för 2st m2-diskar? Har endast en på 512gb som den levererades med. Klarar denna laptop de 'fetaste' m2-diskarna med högsta hastigheterna eller är det totalt onödigt och man kommer ändå inte få ut mer än vad de lite billigare diskarna ligger på?

Skrivet av ante_ante:

Man får väl inte ut max prestanda ur en Gen4 vad jag förstått, kan ha fel men snålade själv och köpte en WD 750 som komplement. Ja 2st m.2 platser

https://www.bildtagg.se/file/thumb/xv7q9wdj2eer7i3lgyk5i7q2

Jag har en Gen4 WD Black 850 i min L7 och kan bekräfta att det blir samma som stockm2, ( runt 3,5Gb/s) O andra sidan skillde det 200kr från en Gen 3 så körde på en sån ändå.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Bytte precis kylpasta till Thermal Grizzly Kryonaut (95 spänn på Amazon med fri hemleverans) och för min del har skillnaden varit enorm, runt 10 grader. Såg dock att den tidigare appliceringen var ett riktigt klåparjobb, så kan vara värt att ta en titt hur det ser ut i era datorer.

Skrivit det tidigare men tipsar återigen om att sporadiskt kolla på Elgigantens outlet-sida. Jag köpte 3070-varianten för 13300 enbart för att kartongen var öppnad - datorn aldrig startad och i helt nyskick.

Permalänk

Idag har jag bytt till Kingston 32GB som länkats tidigare i tråden, vart lite skillnad i benchmark.
Kör en 5 Pro med 5600, 3060GTX

Stock Balance Mode

Stock Performance Mode

Kingston Balance Mode

Kingston Performance Mode

Finns det nå mer tweak att göra, eller begränsar cpun det sista?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Fick äntligen min Legion 5 Pro häromdagen, ca 3v innan utlovad lev. tid

Är det någon som använder sin Legion med USB-C docka och DisplayPort out? Får endast 768p på min Ultrawide-skärm kopplad till USB-C docka via DisplayPort. Hade samma problem med min IdeaPad 5 som nu är inne på service pga. detta. Snubben på Webhallen nämnde något om att Lenovo ska använda sin egen standard för USB-C alt-mode/DisplayPort, vore trevligt att höra om någon fått detta att fungera och isf vilken USB-C docka man ska använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

https://i.imgur.com/wzzEAz8.jpg

Fick äntligen min Legion 5 Pro häromdagen, ca 3v innan utlovad lev. tid

Är det någon som använder sin Legion med USB-C docka och DisplayPort out? Får endast 768p på min Ultrawide-skärm kopplad till USB-C docka via DisplayPort. Hade samma problem med min IdeaPad 5 som nu är inne på service pga. detta. Snubben på Webhallen nämnde något om att Lenovo ska använda sin egen standard för USB-C alt-mode/DisplayPort, vore trevligt att höra om någon fått detta att fungera och isf vilken USB-C docka man ska använda.

Jag köpte mig en kabel med USB-C till Displayport 1.2, då fick jag ut 144hz i 2560x1440 på extern skärm.
Denna för att vara exakt: Kabel

I eftertanke så kanske jag skulle siktat på USB-C -> DP 1.4 istället... men det funkar iaf utmärkt för mina ändamål.

Förtydligande.
Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

Jag köpte mig en kabel med USB-C till Displayport 1.2, då fick jag ut 144hz i 2560x1440 på extern skärm.
Denna för att vara exakt: Kabel

I eftertanke så kanske jag skulle siktat på USB-C -> DP 1.4 istället... men det funkar iaf utmärkt för mina ändamål.

Tack men jag behöver köra genom docka och inte endast sladd eftersom jag har massa usb peripherals. Det skumma är att jag provade med USB-C->DP på min Ideapad o då funkade det. Men inte genom dockorna... Min jobblaptop funkar utan problem på båda.

Permalänk
Medlem

Har någon provat sin legion 5 pro med battlefield 2042 ännu och vilka resultat har ni fått?

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni att spela tex fps spel i 16:10? Känns det som en nackdel att se mindre åt sidorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Hur upplever ni att spela tex fps spel i 16:10? Känns det som en nackdel att se mindre åt sidorna?

Hur menar du mindre åt sidorna? 16:10 ger ju bara mer vertikal höjd jämfört med 16:9, inte mindre horisontellt.

EDIT: skärmen är glorius btw, för den som undrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Hur upplever ni att spela tex fps spel i 16:10? Känns det som en nackdel att se mindre åt sidorna?

Du får inte mindre FOV i alla spel. Det är vanligare att man med ultrawidescreen får högre FOV som t ex i bilspel där man kan se ut ur sidorutorna mer.

I CS:GO t ex så får du en viss stretch av objekt närmre skärmens kanter.

Jag har för den delen börjat spela 16:10 på alla spel där det är tillgängligt för det blir mer lättöverskådligt för mig.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Hur upplever ni att spela tex fps spel i 16:10? Känns det som en nackdel att se mindre åt sidorna?

Har också för mig att jag läst att FPS-/konkurrensspel (E-sporttitlar som t.ex. CS, Rainbow Six) klipper bort sidorna på 16:10-format istället för att ge mer vertikalt synfält. För att det inte ska vara en fördel att ha en skärm med ett visst bildformat.
Av samma grund antar jag då också att t.ex. 21:9-upplösning får klippt bort övre/undre del av bilden.
Standard bildformat är ju 16:9 så för att det inte ska vara en konkurrensmässig fördel så klipps väl bilden då, istället för att man skulle få "mer bild" med annat bildformat än standard.

Jag har inte spelat något online FPS-spel hittills så kan inte uttala mig om hur det upplevs men tycker också det hade varit intressant att höra om någon här har synpunkter. 16:10 funkar ju utmärkt i de flesta vanliga spel men det är ju intressant med just E-sporttitlar.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro