Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K "Alder Lake"

Permalänk

12700k med stock timings och tunade:

Permalänk
Medlem

Det hade varit bra att ha med billigare och äldre processorer i jämförelsen. Ofta presterar flera år gamla processorer likvärdigt i högre upplösningar, så det är nog intressant för många att se när processorn börjar flaska så man vet när det är dags för en ny. Men förstår att det tar mycket tid att testa fler processorer.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Intressant test från Igors visar på bra siffror för strömförbrukning under speltester.
Ger lite nyans på de höga effektsiffror man läst om.
https://www.igorslab.de/en/intel-core-i9-12900kf-core-i7-1270...

Förstår svårigheten och tidsinvesteribgen att testa så. Därför är det alltid bra med flera recensioner som täcker olika aspekter. Finns det möjlighet för SweC att testa lite ”blandad” användning av ett system med ADL för att se hur energianvändningen är utanför 100% belastning i tester?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Varför känns det som intresset för denna lansering är så låg?
Det känns ovanligt lågt vid ett nytt CPU släpp.
Jag kan ju så klart ha fel men det känns som majoriteten inte är så speciellt intresserade.
Prestandan är ju bra men även jag får känslan att jag inte bryr mig av någon anledning.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Varför känns det som intresset för denna lansering är så låg?
Det känns ovanligt lågt vid ett nytt CPU släpp.
Jag kan ju så klart ha fel men det känns som majoriteten inte är så speciellt intresserade.
Prestandan är ju bra men även jag får känslan att jag inte bryr mig av någon anledning.

Varför tycker du det? Över 360 inlägg på en dag är helt ok..
Låter verkligen intressant för min del i alla fall, kan tänka mig att satsa på en 12900K...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Varför tycker du det? Över 360 inlägg på en dag är helt ok..
Låter verkligen intressant för min del i alla fall, kan tänka mig att satsa på en 12900K...

Jo absolut men jag tänker på i helhet generellt.
Men som sagt det kanske bara är jag haha.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk

Pett-Ture:

Energin har aldrig varit så dyr tidigare. I Sverige betalar vi inte 20 kr/kWh än som i vissa länder men den dagen kanske kommer?
Apple har lanserat en ny M1 serie med låg energi-nivå.
Du behöver byta moderkort & RAM
Lite väl mycket negativt......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Varför känns det som intresset för denna lansering är så låg?
Det känns ovanligt lågt vid ett nytt CPU släpp.
Jag kan ju så klart ha fel men det känns som majoriteten inte är så speciellt intresserade.
Prestandan är ju bra men även jag får känslan att jag inte bryr mig av någon anledning.

Håller med. Ens intresse kan ju varit kopplat till gaming och nu finns det inga gpuer till vettiga priser att köpa till sin nya cpu. Sen spelar det knappt nån roll längre vilken cpu man har längre. Alder lake presterar väldigt bra, men man är inte i samma behov av en prestandaökning som man var för 10år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Scarabeo:

Det hade varit bra att ha med billigare och äldre processorer i jämförelsen. Ofta presterar flera år gamla processorer likvärdigt i högre upplösningar, så det är nog intressant för många att se när processorn börjar flaska så man vet när det är dags för en ny. Men förstår att det tar mycket tid att testa fler processorer.

Håller definitivt med om att det är intressant att ha med äldre processorer som referenser, men som du nämner är det tidsaspekten som är det knixiga inför den här typen av lanseringar när hela testsviten måste köras om. Till skillnad från GPU-testerna kan vi inte dela upp arbetet på två redaktörer för simultantestning då vi endast har ett exemplar av Geforce RTX 3090 FE att tillgå.

Skrivet av yoggan:

Intressant test från Igors visar på bra siffror för strömförbrukning under speltester.
Ger lite nyans på de höga effektsiffror man läst om.
https://www.igorslab.de/en/intel-core-i9-12900kf-core-i7-1270...

Förstår svårigheten och tidsinvesteribgen att testa så. Därför är det alltid bra med flera recensioner som täcker olika aspekter. Finns det möjlighet för SweC att testa lite ”blandad” användning av ett system med ADL för att se hur energianvändningen är utanför 100% belastning i tester?

Utan att lova något så skriver jag ner detta som ett uppslag till en uppföljande artikel, då det är en väldigt intressant vinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Håller med. Ens intresse kan ju varit kopplat till gaming och nu finns det inga gpuer till vettiga priser att köpa till sin nya cpu. Sen spelar det knappt nån roll längre vilken cpu man har längre. Alder lake presterar väldigt bra, men man är inte i samma behov av en prestandaökning som man var för 10år sedan.

Jo, dålig tillgång och att vi redan är ett år in i denna generation av grafikkort dämpar nog uppgraderingslusten hos många. Har man som mig redan lyckats få tag på GPU så har man nog antingen redan uppgraderat CPU eller så hade man redan en som räckte till behovet.

Hade vi haft lansering av ny generation grafikkort nu i höst med +30% prestanda hade nog intresset varit betydligt högre då vi kanske sett den skillnad som idag kan uppmätas i 1080p mellan Alder Lake och Zen 3 även vid spelande i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det är väl nästan helt onödigt att ens testa i spel, dom flesta processorer presterar ju nästan likadant i upplösningar från 1080p och uppåt.
Det är väl sällan man sitter och spelar i 720p..det gör inte jag iaf så för mig känns det riktigt ointressant.

Nej, 720-spelande är nog inte särskilt vanligt. Däremot finns det gott om folk som kombinerar låga grafikinställningar i QHD/FHD med fläskiga grafikkort för att komma upp i riktigt höga FPS (165-360).

Där kan man verkligen inte förutsätta att alla CPU:er presterar tillräckligt bra för att hålla grafikkortets tempo, och HD-speltesterna av dem blir av intresse

Skrivet av Ratatosk:

Har för mig att de införde testerna, efter att ha fått en massa skit på forumet, över att de saknades.
Håller för övrigt med, de är rätt meningslösa.

Synd isåfall.

Det skadar ju inte att ha med egentligen, men tråkigt ifall det prioriteras över tester med mer "substans". En lite större testsvit hade varit trevligt!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Varför känns det som intresset för denna lansering är så låg?
Det känns ovanligt lågt vid ett nytt CPU släpp.
Jag kan ju så klart ha fel men det känns som majoriteten inte är så speciellt intresserade.
Prestandan är ju bra men även jag får känslan att jag inte bryr mig av någon anledning.

Låg? Jag ser detta som det intressantaste under dom 11 åren jag har varit medlem på SweC.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Låg? Jag ser detta som det intressantaste under dom 11 åren jag har varit medlem på SweC.

en grymt snabb CPU

Men skillnad i spel är så liten så därför blir intresset obefintligt. (finns fortfarande CPUer i lager om du vill köpa.)

När AMD visar att kommande 3D CPU kommer med denna prestanda mot nuvarand.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Jo absolut men jag tänker på i helhet generellt.
Men som sagt det kanske bara är jag haha.

Har du någon statistik? Har du jämfört med tidigare CPU släpp?

Dela gärna isåfall

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Fortsätter ni med tester så Intel 10000, 9000 serien kommer med. Även AMD 5800 och Övriga cpuer i 3000 serien.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Alla med 8 och mer kärnor vinner på att gå över till win 11 i spel Listan med flera CPUer=win10 Listan med få cpuer=win11

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Fortsätter ni med tester så Intel 10000, 9000 serien kommer med. Även AMD 5800 och Övriga cpuer i 3000 serien.

Det saknar jag oxå. Byter jag från min 9900K så vill jag nog ha runt 20 fps mer i FC6 och liknande spel. 2080 till 3080 gav ett rejält lyft. Men kör man 3440 så ligger ju mycket belastning på GPU.

Jag hade planer på att byta från 3200 till 3600 minne och det gav cirka 3 fps mer i FC5 så kastar man i 5000 minnen och ny CPU så kanske man landar runt 20 fps.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Av vad vi fått höra är det helt kört med allt DDR5. De får en liten batch nu och en lika liten till innan årsskiftet.

Kommer det in 8gb stickor för oss som vill fylla alla portarna utan att köra 64gb?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Knotvillage:

Kommer det in 8gb stickor för oss som vill fylla alla portarna utan att köra 64gb?

Jodå verkar vara på g från de flesta

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Håller definitivt med om att det är intressant att ha med äldre processorer som referenser, men som du nämner är det tidsaspekten som är det knixiga inför den här typen av lanseringar när hela testsviten måste köras om.

Skulle det vara möjligt att ta fram någon form av estimering baserat på äldre tester där en referensprocessor finns att utgå ifrån? Med tydlig markering att det är så.

Många är nog inte ute efter exakta prestandasiffor, utan snarare i stil med "vid uppgradering så blir det typ 20% snabbare".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Kul att Intel kommit ifatt. Min 1600 känns långsam vid det här laget och nu har man ytterligare ett rimligt alternativ att välja mellan.

Ropa inte hej ännu, kolla effekten den kör på, det är något som inte stämmer med testet.

Permalänk

Vilka kylare är kompatibla just nu? Letar efter "NM-i17xx-MP83" till min noctua NH-D14 SE2011. Moderkort ocg cpuer, var finns kylarna?

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Gäsp. Vem är egentligen intressserad av detta förutom de få som använder specialapplikationer som belastar CPU extremt eller spelar i medvetet låg upplösning i internationella ligor ?

Förstår bara inte hypen i tråden efter att ha kollat speltesterna. Är det någon entusiast som kan förklara ?

I 2560/3440p och uppåt vilket jag inbillar mig att de flesta entusiaster spelar i är ju spelprestandan hyfsat samma som en processor som kostar hälften så mycket som dessa nya. Och har man inte råd med högupplöst spelande är ju kanske inte en CPU i den prisklassen förstavalet att uppgradera till direkt, då är man nog sugen på att uppgradera till något mer högupplöst och då blir det ju lika bra med en billigare CPU/MB/RAM och lägga pengarna på ny högupplöst skärm och GPU istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av binne71:

de få som använder specialapplikationer

Du inser att det finns hela spelkategorier som faller under det? Sitter en hel del med diverse RTS själv, många av dessa spel blir CPU begränsade tom vid 4k i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Du inser att det finns hela spelkategorier som faller under det? Sitter en hel del med diverse RTS själv, många av dessa spel blir CPU begränsade tom vid 4k i vissa fall.

Hej tack nej har inte koll på dem, är några av dem bra så tipsa gärna behöver något nytt RTS att lira

Spelar 15 år gamla EaW just nu med AOTR-modden på mitt 3080 och misstänker att det finns lite nyare lir att prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av binne71:

Hej tack nej har inte koll på dem, är några av dem bra så tipsa gärna behöver något nytt RTS att lira

Just nu består mitt liv av Anno 1800 och inte mycket annat! Man får väl anse det vara ett ok betyg antar jag!

Permalänk
Skrivet av binne71:

Hej tack nej har inte koll på dem, är några av dem bra så tipsa gärna behöver något nytt RTS att lira

Spelar 15 år gamla EaW just nu med AOTR-modden på mitt 3080 och misstänker att det finns lite nyare lir att prova

Age of Empires 4 släpptes precis! Grafiken är lite cartoony men bakom ytan finns ett riktigt bra RTS båda för single- och multiplayer IMO.

Permalänk
Medlem

Kul att Intel äntligen kommer med något konkurrenskraftigt.

Jag hade gärna sett DDR4-testerna hänga med genom hela testsviten, för att kunna bilda en bättre uppfattning om hur CPUn står sig mot Ryzen på samma villkor. (Givetvis är DDR5 en plattformsfördel för Intel just nu, även om det kommer till AMD senare med.)

Något annat jag gärna sett är tester mot Windows 10. Windows 11 kan alla entusiaster installera om de vill, men på företagssidan kommer nog många sitta fast med Windows 10 i många år till.

Den där strömförbrukningen gör mig fundersam på hur väl arkitekturen (eller snarlik server-arkitektur) kommer fungera i datacenter. Ska bli intressant att se hur arkitekturen presterar under en pressad TDP.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av binne71:

Gäsp. Vem är egentligen intressserad av detta förutom de få som använder specialapplikationer som belastar CPU extremt eller spelar i medvetet låg upplösning i internationella ligor ?

Förstår bara inte hypen i tråden efter att ha kollat speltesterna. Är det någon entusiast som kan förklara ?

I 2560/3440p och uppåt vilket jag inbillar mig att de flesta entusiaster spelar i är ju spelprestandan hyfsat samma som en processor som kostar hälften så mycket som dessa nya. Och har man inte råd med högupplöst spelande är ju kanske inte en CPU i den prisklassen förstavalet att uppgradera till direkt, då är man nog sugen på att uppgradera till något mer högupplöst och då blir det ju lika bra med en billigare CPU/MB/RAM och lägga pengarna på ny högupplöst skärm och GPU istället.

Det känns ju lite som att det stannat av lite när det kommer till spel.

2600-7700 hände det inte så mycket
8700 blev det bättre
9900 blev det bättre igen men efter det har det inte hänt så mycket. Har man 8c verkar det inte ge mycket alls att byta cpu om man bara spelar.

Sen tror jag att lanseringen är fel med tanke på hur det ser ut. Folk vill inte vänta. Hade allt funnits i över hade jag ev. övervägt byte men finns varken DDR5 eller kylare och Inet har inte ens leveransdatum.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS