Permalänk
Medlem

Speldator ~50k

Hallå!

Jag har länge nu varit taggad på ny dator då min är så så gammal och slö, men väntade på nya intel. Så nu känner jag att det börjar bli dags! Jag behöver dock hjälp, då jag har dålig koll på delar. Känner för att köra all out på det här, fina delar och snyggt utseendemässigt, så bryr mig inte extremt mycket vad priset blir - helt ok om det blir mer än 50k då grafikkortet är så dyrt.

Tänker mig typ nya i9 och kanske 3090 när det finns, sedan är det viktigt för mig att det är några riktigt riktigt grymma RAM. Kollade lite på chassi och Lian Li såg rätt schysst ut. Bild 1, Bild 2, Bild 3. Om möjligt något liknande i utseende? Resten vet jag inte riktigt, så uppskattar verkligen all hjälp och tips!

Permalänk
Medlem

Något i denna stil kanske? 3080 finns att köpa på Webhallen men just det kortet fanns inte på Komponentkoll. Så blir drygt 33 000 totalt.

RTX 3080: https://www.webhallen.com/se/product/338334-Zotac-Gaming-GeFo...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Något i denna stil kanske? 3080 finns att köpa på Webhallen men just det kortet fanns inte på Komponentkoll. Så blir drygt 33 000 totalt.

https://komponentkoll.se/bild/xAlSZ.png

RTX 3080: https://www.webhallen.com/se/product/338334-Zotac-Gaming-GeFo...

Jag håller med. Köp ett 3080 eller bättre som finns i lager idag. Spela och byt ut om 6-12 månader.
Lägga 50k på en spelmaskin känns sjukt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Eftersom du länkade 3st bilder med custom vattenkylning, är det tanken att bygga det också eller? Och när du skriver att det är riktigt riktigt viktigt med grymt ram. Vad menar du då? Det absolut snabbaste eller extremt mycket minne. Eller kanske både och? Tänker om det är en speldator eller om du tänkt använda den för produktivitet?

Edit: ligger ett Zotac 3090 kort ute på marknaden nu. Ifall du nu verkligen vill ha ett 3090. För dom har väl en tendens till att vara slut överallt, tyvärr.

Edit 2: Som andra skriver. Att köpa det dyraste av allt, bara för man har pengara (förhoppningsvis) är sällan en bra "investering". Man kan som sagt få 90% av den prestandan för betydligt mindre pengar.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Kommer du upp i de prisklasserna så är det som att spendera 90% för de extra 10%, väldigt onödigt.

Men du är ju vuxen och gör som du vill Alternativet i tråden är bra så.

Permalänk
Sötast

Att köpa det dyraste är oftast väldigt oekonomiskt.

Köper man den tredje dyraste produkten för cpu, ram och gpu så betalar man c:a 30-40% av priset för runt 70-80% av prestandan.

Är väl tekniskt sett inget fel att lägga det sista man vill men är det värt att dubbla priset för att få 245 fps istället för 205? eller 72 istället för 60fps?

Permalänk

Om du vill ha en enhörning till dator och ska ha det absolut bästa, då framförallt RAM, då får du nog vänta lite. Det enda som jag hittar som är tillgängligt är som snabbast 5200 MT/s
Det är ju inte långsamt om vi säger så... men Sweclockers i sin recension av 12900K och 12600K använde Team Group T-Force Delta DDR5 6 000 MHz 40-40-40-82. De hittar jag ingenstans att köpa nu.

Men om du inte ska vänta, inte håller tillbaka på priset och försöker få till något snyggt... så kanske en dator med vitt tema?

Som sagt det finns inte mycket RAM att välja på, det finns inget i vitt.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipsen och uppskattar att ni försöker hjälpa mig och förklara.

Ekonomi:
Det ekonomiska delen spelar ingen roll alls för mig. Jag hade inte sagt 50k om jag knappt hade råd med det. Det är därför jag inte riktigt bryr mig hur mycket det kommer kosta. Jag ville mest få ihop något riktigt bra och snyggt. Har alltid snålat massa förut och stått ut med lite lagg och etc så nu ville jag verkligen bara få ihop så bra som möjligt. Jag förstår att jag inte kommer märka skillnad om det inte är det nyaste, men eftersom jag inte brydde mig om pris så tänkte jag bara varför inte 3090 då. Förlåt, jag borde kanske ha förklarat bättre i mitt första inlägg.

Grafikkort:
Som sagt så bryr jag mig inte riktigt vad det kommer kosta. Ville först få ihop en fin dator för 3090 ifall det kommer komma tillbaka snart och finns det endast 3080 så kör jag nog på det. Det enda jag lyckas hitta nu är Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO LHR samt Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS XTREME. Vilken av de två skulle ni rekommendera?

Dator:
Jag försökte sätta ihop något själv med 3090 då, men tror jag kan byta ut till 3080 utan att behöva ändra några andra delar?: https://komponentkoll.se/bygg/FDusI
Jag har aldrig byggt dator med vattenkylning förut, endast med fläkt, behöver jag komplettera med något mer för det?
Är det något annat jag borde byta ut eller ser det bra ut så?

Tack igen för all hjälp!

Permalänk

Valde du ett moderkort med stöd för DD4 med flit?
En stor del av poängen med Alder Lake är stödet för DDR5.

Jag ändrade moderkort i ditt bygge så du kan använda DDR5.
Chassit du valde är bra men kommer inte med några egna fläktar så jag la till 6 fläktar (2x3 Lian Li UNI FAN SL120) som är praktiska och passar bra med resten av bygget.

Angående de två grafikkorten du nämner. 3080 Ti kommer vara hyfsat mycket snabbare än 3080. 3080 Ti är i princip lika snabb som en 3090. Du kan definitivt ta vilken som av alla de tre och det kommer få plats oavsett modell. Chassit har gott om utrymme.

När du bygger ihop datorn så verkar det bästa upplägget vara att ha radiatorn till vattenkylaren i toppen och ha fläktarna orienterade så att de drar in luft utifrån. Sätt tre fläktar i botten som också tar in luft, de kommer hjälpa kyla din GPU. De sista tre fläktarna har du på sidan och de låter du blåsa ut luft ur chassit.

Till sist vill jag bara nämna att när det gäller moderkort så finns det lite knapphändigt med information om vilka moderkort som är bra eller mindre bra. Jag har bara hört att det kan finnas en del som är mindre bra men jag väntar fortfarande på bra reviews. Jag valde en nu som borde vara bra men det är mycket möjligt att det skulle gå lika bra med en billigare, jag vet bara inte än vilket moderkort det skulle vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Valde du ett moderkort med stöd för DD4 med flit?
En stor del av poängen med Alder Lake är stödet för DDR5.

Jag ändrade moderkort i ditt bygge så du kan använda DDR5.
Chassit du valde är bra men kommer inte med några egna fläktar så jag la till 6 fläktar (2x3 Lian Li UNI FAN SL120) som är praktiska och passar bra med resten av bygget.
https://komponentkoll.se/bild/VIBxL.png

Angående de två grafikkorten du nämner. 3080 Ti kommer vara hyfsat mycket snabbare än 3080. 3080 Ti är i princip lika snabb som en 3090. Du kan definitivt ta vilken som av alla de tre och det kommer få plats oavsett modell. Chassit har gott om utrymme.

När du bygger ihop datorn så verkar det bästa upplägget vara att ha radiatorn till vattenkylaren i toppen och ha fläktarna orienterade så att de drar in luft utifrån. Sätt tre fläktar i botten som också tar in luft, de kommer hjälpa kyla din GPU. De sista tre fläktarna har du på sidan och de låter du blåsa ut luft ur chassit.

Till sist vill jag bara nämna att när det gäller moderkort så finns det lite knapphändigt med information om vilka moderkort som är bra eller mindre bra. Jag har bara hört att det kan finnas en del som är mindre bra men jag väntar fortfarande på bra reviews. Jag valde en nu som borde vara bra men det är mycket möjligt att det skulle gå lika bra med en billigare, jag vet bara inte än vilket moderkort det skulle vara.

Tack för svar och förslag!

Nej, förlåt! Det var bara jag som glömde ändra tillbaka. Satt och lekte runt för att se vad som fungerade. Det finns inga ddr5 och stod på hemsidan att moderkortet inte stöder något under. Jag har just nu några ddr3 kommer dessa inte fungera att använda tillfälligt på bygget du satte ihop tills ddr5 kommer ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Chassit du valde är bra men kommer inte med några egna fläktar så jag la till 6 fläktar (2x3 Lian Li UNI FAN SL120) som är praktiska och passar bra med resten av bygget.
https://komponentkoll.se/bild/VIBxL.png

Man behöver bara 1 3-pack och sen köper man lösa fläktar efter det. För 3-packen kommer med själva fläktkontrollern och det behövs bara 1 sån, för den klarar upp till 16st fläktar.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Giiru:

Tack för svar och förslag!

Nej, förlåt! Det var bara jag som glömde ändra tillbaka. Satt och lekte runt för att se vad som fungerade. Det finns inga ddr5 och stod på hemsidan att moderkortet inte stöder något under. Jag har just nu några ddr3 kommer dessa inte fungera att använda tillfälligt på bygget du satte ihop tills ddr5 kommer ut?

Nej DDR3 kommer du inte kunna använda oavsett vilket moderkort du väljer till någon modern CPU.
DDR5 har kommit ut men det finns just nu inte så många alternativ som lätt går att få tag på.

Det är nog ändå bäst att du tar ett moderkort som har stöd för DDR5. Sen kan du om du vill tills vidare ta något enklare DDR5-kit (eller vad du nu kan få tag på) som du kan ha i väntan på något extra maffigt som t.ex. det Sweclockers lyckades få tag på till sina tester. Det är enkelt att byta RAM-minnen, mindre praktiskt att behöva byta moderkort och koppla om precis allting om du skulle valt ett med DDR4 och sen vill uppgradera till DDR5.

Du kan följa den här tråden för att hålla koll på DDR5-minnen:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1648010-ddr5-tips

Skrivet av walkiii:

Man behöver bara 1 3-pack och sen köper man lösa fläktar efter det. För 3-packen kommer med själva fläktkontrollern och det behövs bara 1 sån, för den klarar upp till 16st fläktar.

Bra poäng! Ja det är nog ingen big deal för TS men man sparar ju 17 kr då.

Så här ser det väl ut då:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Nej DDR3 kommer du inte kunna använda oavsett vilket moderkort du väljer till någon modern CPU.
DDR5 har kommit ut men det finns just nu inte så många alternativ som lätt går att få tag på.

Det är nog ändå bäst att du tar ett moderkort som har stöd för DDR5. Sen kan du om du vill tills vidare ta något enklare DDR5-kit (eller vad du nu kan få tag på) som du kan ha i väntan på något extra maffigt som t.ex. det Sweclockers lyckades få tag på till sina tester. Det är enkelt att byta RAM-minnen, mindre praktiskt att behöva byta moderkort och koppla om precis allting om du skulle valt ett med DDR4 och sen vill uppgradera till DDR5.

Du kan följa den här tråden för att hålla koll på DDR5-minnen:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1648010-ddr5-tips

Bra poäng! Ja det är nog ingen big deal för TS men man sparar ju 17 kr då.

Så här ser det väl ut då:
https://komponentkoll.se/bild/bQiSV.png

Tror inte man bryr sig om att spara 17 kronor när man lägger över 25 000 på ett grafikkort och 5 500 på ett moderkort.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Tror inte man bryr sig om att spara 17 kronor när man lägger över 25 000 på ett grafikkort och 5 500 på ett moderkort.

Precis som jag skrev: ingen big deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giiru:

Som sagt så bryr jag mig inte riktigt vad det kommer kosta. Ville först få ihop en fin dator för 3090 ifall det kommer komma tillbaka snart och finns det endast 3080 så kör jag nog på det. Det enda jag lyckas hitta nu är Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO LHR samt Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS XTREME. Vilken av de två skulle ni rekommendera?

3080ti är i princip ett 3090 med halva minnesmängden. Absolut ett 3080ti före ett 3080 om man är Ok med prisskillnanden.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tror inte man bryr sig om att spara 17 kronor när man lägger över 25 000 på ett grafikkort och 5 500 på ett moderkort.

Skrivet av Galadhnen:

Precis som jag skrev: ingen big deal.

Nä, 17kr ska nog inte vara någon fara. Men tänkte mer att det eventuellt kan bli lite "förvirrande" om det helt plötsligt kommer 2 kontroller osv. För övrigt så har jag fläktarna själv och är så jävla nöjd med dom.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag tror att med situationen för ddr5 är det bättre att kör AMD just nu, eller vänta, men det suger