Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K "Alder Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Kördes Intel-systemet med MCE eller liknande?
Körde AMD-systemet med minnena på 3600 MHz CL16 som det står, och om så, var dessa synkade med bussen?

Skulle det inte vara kul att se en 5950x med uppskruvad PBO (240w)?

Allt det här med standard, minneshastigheter och maximal strömförbrukning som styrs av moderkort etc, hur ska man någonsin få en jämn jämförelse?

Det är det jag försökt säga senaste veckorna här på SWEC man får bara skit.
Det behövs en helt ny teststandard för desktop. Klockfrekvens/tråd*tid/frekvens måste kavlas ut vid mid och finare kurvor vid topp-belastning och sedan kastas mot priset. Dra också in årsförbruk av el för lite extra roliga grafer.

Testerna är kvar på år 98 och datorerna är 2022

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Nu ska man inte jämföra desktop processorer med laptop. Desktop är ju max prestanda tills kretsarna glöder, energi bryr man sig inte om. På laptop är det betydligt mera balanserat.

Har du kollat på yoshmans inlägg att 12900 på 65W har 98% av 12900 ställd på 125W.
Fortsätter man denna trend neråt i watt så borde 45W Alderlake ha fin prestanda.
Så Alderlake kommer nog ha likvärdig prestanda med Apples processorer men till priset av minst dubbla effekten.

Menar du i speltesterna ovan? Tror inte de talar hela sanningen, framförallt inte eftersom spel knappast lastar alla kärnor till max över tid

Dessutom brukar Intels mobila ’45W’-chip peaka på långt över 100W, och i de tunna datorerna eller om de redan värmts upp av andra laster så tillåts det inte. Resultatet är lägre frekvenser och långt sämre resultat.

Tror CPU-delen i M1 Max/Pro ligger på 30W i peak eller sustained all-core. Inga värmeproblem eller korta turbonivåer. 30W går att kyla hur länge som helst och drar mindre batteri

Inget snack om att Alder Lake kommer vara herre på täppan när det kommer till mobila x86, men inte ens lite nära Apples grejer. Tänk också på att första gen med M1 som finns ute nu är baserade på arkitekturen i A14, nästa år kommer A16, då kanske M2 med bättre kräm, kanske med mer frekvens och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Det är det jag försökt säga senaste veckorna här på SWEC man får bara skit.
Det behövs en helt ny teststandard för desktop. Klockfrekvens/tråd*tid/frekvens måste kavlas ut vid mid och finare kurvor vid topp-belastning och sedan kastas mot priset. Dra också in årsförbruk av el för lite extra roliga grafer.

Testerna är kvar på år 98 och datorerna är 2022

Istället för att säga att allt är skräp, vad ska de göra bättre eller ändra och hur ska det göras istället? Jag tror verkligen redaktionen tar till sig av konstruktiv kritik från smarta medlemmar

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Måste bara fråga en grej. DDR4 kitten som används kör 3600 dvs 12.5% över JDEC default (3200). Dessutom kostar sådana stickor nästan samma pris som de som följer spec, det är mindre klart för ddr5-stickorna

För alder lake blev det DDR5-6000, vilket är 25% högre än default (4800)

Känns lite på gränsen till skevt helt ärligt. Nu har jag ingen alls koll på marknaden (priser och vad som kommer vara prisvärt och tillgängligt) eller vad 600 extra hastighet har för faktisk påverkan på resultaten

Tycker dock det borde vara lika för alla på något vis

Min personliga tanke: det viktigaste är att välja något som är ganska representativt för vad folk faktiskt köper, inte vad JDEC-standarden är.

Tex när ddr4 lanserades så köpte ”ingen” 2133 MHz med i5 eller i7. Att då använda det i testerna och presentera siffror som inte reflekterar det som faktiskt kommer att användas ute i hemmen blir tokigt.

I fallet med ddr5 här hade vi två moduler att välja på. 4800 eller 6000.
De snabbaste tillgängliga vi sett är 6666. Vad vi hör är redan 7000 och 8400 relativt nära stundande.
Alltså kändes 6000 som ett rimligare val för vad som troligen kommer att bli representativt för de som faktiskt köper produkterna. Men givetvis är det någonstans en chansning också. Vi kan inte riktigt veta ännu vad som kommer att bli storsäljaren ännu.
Men förmodligen kommer relativt få kombinera exempelvis 4800 med en 12900 tex. (Annat än för att de blir ”tvingade” pga tillgänglighet etc)

Det beror ju lite på vad man vill ha ut ur ett test också: ska det vara teoretiskt eller praktiskt så att säga.

Rent praktiskt angående hur många procent över JDEC man går så beror väl det igen på det praktiska perspektivet. Ddr5 ser ut att skala upp bättre och tidigare i standardens livslängd än tidigare minnesstandarder.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vi som köpte 570 moderkort med 3000 serien valde en bra plattform. Kommer nu även AMDs 3d cpuerna passa 570 moderkorten så kommer Intel få fortsätta att jaga förstaplatsen inom 3 mån.

Kul med två aktörer som vill vinna. Prestanda utvecklingen på CPU sida har varit grym de senaste åren. (hoppas AMD kan gå om Nvidia så vi även där får en bra utveckling pris/prestanda)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Beställde processor, moderkort och ddr5 i torsdags och det står okänt lanseringsdatum på ddr5-minnena. Kan jag lika gärna skicka tillbaka processorn och modrkortet eller är det idé att vänta? Antar väl att jag får mina ddr5-minnen nästa år och då är processorn värdelöst skräp efterssom det finns något bättre då. Intel har inte ledningen med den här plattformen. Den finns ju inte i praktiken.

Permalänk
Medlem

Kul att Intel kommit ifatt. Min 1600 känns långsam vid det här laget och nu har man ytterligare ett rimligt alternativ att välja mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

5h/dag 365dagar= 3650kr/år för endast strömmen.

5 timmar om dagen är extremt få som vill eller ens kan sitta och spela. Speciellt av de som jobbar så att de har råd att köpa en 12900k.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Öhh, nej.

@medbor du brukar vara påläst vad tycker du om att 6700k till 10900k är samma IPC?

Eller håller du med Mordekai som har över 100 denna vecka? IPC har har ökat (eller har Intel ökat Hz och där med prestanda)

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta diskuterats en massa någonstans, men läste detta (från https://www.anandtech.com/show/17047/the-intel-12th-gen-core-... ):

"At Intel’s Innovation event last week, we learned that the operating system will de-emphasise any workload that is not in user focus. For an office workload, or a mobile workload, this makes sense – if you’re in Excel, for example, you want Excel to be on the performance cores and those 60 chrome tabs you have open are all considered background tasks for the efficiency cores. The same with email, Netflix, or video games – what you are using there and then matters most, and everything else doesn’t really need the CPU.

However, this breaks down when it comes to more professional workflows. Intel gave an example of a content creator, exporting a video, and while that was processing going to edit some images. This puts the video export on the efficiency cores, while the image editor gets the performance cores. In my experience, the limiting factor in that scenario is the video export, not the image editor – what should take a unit of time on the P-cores now suddenly takes 2-3x on the E-cores while I’m doing something else. This extends to anyone who multi-tasks during a heavy workload, such as programmers waiting for the latest compile. Under this philosophy, the user would have to keep the important window in focus at all times. Beyond this, any software that spawns heavy compute threads in the background, without the potential for focus, would also be placed on the E-cores.

Personally, I think this is a crazy way to do things, especially on a desktop. Intel tells me there are three ways to stop this behaviour:

1. Running dual monitors stops it
2. Changing Windows Power Plan from Balanced to High Performance stops it
3. There’s an option in the BIOS that, when enabled, means the Scroll Lock can be used to disable/park the E-cores, meaning nothing will be scheduled on them when the Scroll Lock is active."

Vad är det här för svart magi? Varför påverkar antalet skärmar schemaläggaren? Och att styra parkering av kärnor med scroll lock?
Minst sagt underligt får jag nog lov att säga...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förstår ju varför tråden om kärnkraft toppar listan mest hela tiden.
Skämtosido, kul med konkurrens men effektuttaget är ju i hästväg.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Då återstår det att se vad AMD kommer kontra med denna generation

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nog för att även jag stämt in i gnällkören kring hur mycket ström 12900K drar. Det man dock måste ha klart för sig är att det är peak-effekt i fall där alla kärnor jobbar länge med 100 % last, vilket är väldigt sällsynt för normalanvändaren och är helt irrelevant för en spelrigg.

ComputerBase illustrerar detta väldigt väl när de testade att köra en 12900K med 65 W, 88 W, 125 W samt begränsad strömbudget i spel. Trots 1280x720 upplösning (CPU-delen blir mindre belastad i högre upplösningar) hängde till och med 65 W konfigurationen med riktigt bra

https://i.imgur.com/BYB9j5u.png
https://i.imgur.com/HKWcB4r.png

Ju mer tester man läser ju mer känns 12900K som något Intel specifikt byggde för benchmarks. Framförallt givet hur nära 12700K presterar även i applikationer som ändå borde ska riktigt bra, TechPowerUp testar ju en rejäl radda. 12700K är ingen laptop CPU, men den drar ändå klart mindre än 12900K!

Linustec har också en ganska bra genomgång med att vid mer eller mindre alla spel så ligger strömförbrukning på runt normala 125watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Igen som jobbar med mjukvaroutveckling? Skulle vilja ha ett verktyg där man skrev in hårdvara och fick fram FPS.

9900k-3080-3440/1440-FC6.
12900K-3080-3440/1440-FC6.

Pratar vi om mer än 20 fps?

Tvivlar starkt på att du kommer se mer än 1-5 FPS skillnad i den upplösningen i de flesta spel, du är stort sett bunden av grafikkortets prestanda. Kan bli en del skillnad i ett fåtal spel som CS:GO men i sådana spel lär du nog ligga bra över 200 FPS iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Linustec har också en ganska bra genomgång med att vid mer eller mindre alla spel så ligger strömförbrukning på runt normala 125watt.

Helt rätt, här är en skärmdump från Linus review. I spel drar 12900k likvärdigt med Ryzen eller lite mindre. Dock obs att de testade med Win11.

https://www.youtube.com/watch?v=-EogHCFd7w0

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av evil penguin:

Och att styra parkering av kärnor med scroll lock?

Yay, vi har fått tillbaks turbo-knappen! 4.77 eller 8 GHz! Det är snart 40 år sedan min PC hade en sådan funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Ser perfekt ut för en laptop, men inga såna tester här antar jag?

Hög effektförbrukning är perfekt för laptop, hur tänkte du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kommer aldrig ha det behovet, Noctua D15 räcker gott. Har ingen last som belastar alla kärnor samtidigt, är ute efter maximal enkeltrådsprestanda. Kommer troligen stänga av HT också.

Finns den fläkten till 1700?

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om detta diskuterats en massa någonstans, men läste detta (från https://www.anandtech.com/show/17047/the-intel-12th-gen-core-... ):

"At Intel’s Innovation event last week, we learned that the operating system will de-emphasise any workload that is not in user focus. For an office workload, or a mobile workload, this makes sense – if you’re in Excel, for example, you want Excel to be on the performance cores and those 60 chrome tabs you have open are all considered background tasks for the efficiency cores. The same with email, Netflix, or video games – what you are using there and then matters most, and everything else doesn’t really need the CPU.

However, this breaks down when it comes to more professional workflows. Intel gave an example of a content creator, exporting a video, and while that was processing going to edit some images. This puts the video export on the efficiency cores, while the image editor gets the performance cores. In my experience, the limiting factor in that scenario is the video export, not the image editor – what should take a unit of time on the P-cores now suddenly takes 2-3x on the E-cores while I’m doing something else. This extends to anyone who multi-tasks during a heavy workload, such as programmers waiting for the latest compile. Under this philosophy, the user would have to keep the important window in focus at all times. Beyond this, any software that spawns heavy compute threads in the background, without the potential for focus, would also be placed on the E-cores.

Personally, I think this is a crazy way to do things, especially on a desktop. Intel tells me there are three ways to stop this behaviour:

1. Running dual monitors stops it
2. Changing Windows Power Plan from Balanced to High Performance stops it
3. There’s an option in the BIOS that, when enabled, means the Scroll Lock can be used to disable/park the E-cores, meaning nothing will be scheduled on them when the Scroll Lock is active."

Vad är det här för svart magi? Varför påverkar antalet skärmar schemaläggaren? Och att styra parkering av kärnor med scroll lock?
Minst sagt underligt får jag nog lov att säga...

Mest besynnerligt att scroll lock kommit till användning igen. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

Finns den fläkten till 1700?

Ja, gratis monteringskit från Noctua.

Permalänk
Medlem

Gamern i mig säger i5, medans produktiva mig säger i9.

Permalänk
Medlem

Toppklass? Det var som fan! Kanske får övergå till Intel när det är dags om 2år

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

känns inte så när det fortfarande finns CPUer i lager på 12000 serien.

När jag läser så känns det som Intel inte lyckas övertyga konsumenterna. Alla vet att AMD kommer med 3D varianter av nuvarande serie som ska ge +10% spel prestanda. Nästa år kommer AMDs svar på ny serie/sockel CPUer med DDR5 där du troligen kan använda ditt moderkort mer än till en uppgradering CPUer. Att betala 5000kr för ett moderkort som du på förhand inte vet om det kommer någon ny serie CPUer som passar tror jag det är få som är intresserade av.

Med en intel CPU med 240W + kommande topp grafikkort på 500W med OC på allt så kommer inte ens 1000W Nät agg att räcka. Om du sedan måste ha en AC för att kyla rummet så kommer din 10Ampers säkring inte att räcka. Så då behöver du en förlängnings sladd så du kan ta strömmen till AC aggregatet från ett annan rum så du kan ta ström från annan säkringsplats.

Vilket då betyder om du bor i södra Sverige att kostnaden kommer bli över 2kr i ström/timme när du spela tunga spel.

5h/dag 365dagar= 3650kr/år för endast strömmen.

LGA 1700/1800
According to colleagues from TechPowerUp, the new socket contains 100 unused pins. This is due to the fact that physically LGA1700 is completely identical to LGA1800, which is being prepared for future generations of Intel processors with different power requirements and a large number of built-in interfaces.

Skrivet av sesese:

Vi som köpte 570 moderkort med 3000 serien valde en bra plattform. Kommer nu även AMDs 3d cpuerna passa 570 moderkorten så kommer Intel få fortsätta att jaga förstaplatsen inom 3 mån.

Kul med två aktörer som vill vinna. Prestanda utvecklingen på CPU sida har varit grym de senaste åren. (hoppas AMD kan gå om Nvidia så vi även där får en bra utveckling pris/prestanda)

Meteor Lake kommer till sockeln och de 100 öviga pinnarna kommer nog också att tas ibruk i något skede. Min känsla är att sockeln kommer hänga med i 4 släpp fram tills 2025 stora släpp Nova Lake, typ så här:

LGA 1700 Socket PCIe 5.0
12th gen Alder Lake (2021)
13th gen Raptor Lake (2022)

LGA 1800 Socket PCIe 6.0
14th gen Meteor Lake (2023)
15th gen Lunar Lake (2024)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Gamern i mig säger i5, medans produktiva mig säger i9.

Japp, det fick bli en i7 (ligger vid posten nu).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Måste bara fråga en grej. DDR4 kitten som används kör 3600 dvs 12.5% över JDEC default (3200). Dessutom kostar sådana stickor nästan samma pris som de som följer spec, det är mindre klart för ddr5-stickorna

För alder lake blev det DDR5-6000, vilket är 25% högre än default (4800)

Känns lite på gränsen till skevt helt ärligt. Nu har jag ingen alls koll på marknaden (priser och vad som kommer vara prisvärt och tillgängligt) eller vad 600 extra hastighet har för faktisk påverkan på resultaten

Tycker dock det borde vara lika för alla på något vis

Håller helt med @UndaC här: det man ska försöka testa är fall och konfigurationer som folk faktiskt använder!

Sedan har JEDEC redan nu specificerat DDR5 upp till DDR5-6400. De standardiserade hastigheterna är DDR5-4800, DDR5-5600 samt DDR5-6400.

Ser man det så testar SweC med minnen som ligger 6 % under maximala officiella hastigheten för DDR5…

Skrivet av ch1llone:

Det är det jag försökt säga senaste veckorna här på SWEC man får bara skit.
Det behövs en helt ny teststandard för desktop. Klockfrekvens/tråd*tid/frekvens måste kavlas ut vid mid och finare kurvor vid topp-belastning och sedan kastas mot priset. Dra också in årsförbruk av el för lite extra roliga grafer.

Testerna är kvar på år 98 och datorerna är 2022

Årsförbrukningen av el lär inte bli det man tror… Även om Alder Lake, framförallt 12900K, drar rejält fall där den drar mest är det mätt på ett icke-typiskt fall om man vill ha ett mått på ”normalförbrukning”.

LTT och ComputerBase mätningar visar ju att trots sin horribla maximala effekt drar ju till och med 12900K lika eller mindre än toppmodellerna av Ryzen i fall som spel (som lär vara det dominerande fallet för spelriggar) och ”idle/nära idle” (som till arbetsgivarnas förtret nog är det klart vanligaste tillståndet för arbetsdatorer).

Men håller helt med, hela branschen skulle behöva fundera på bättre sätt att testa ”vanliga” program. Speltesterna är helt OK, men i många fall är inte ens tester av exakt de verktyg man själv kör speciellt representativt för hur man själv kanske kommer uppleva det hela om man kunna köra sina egna fall på flera konfigurationer.

Benchmarks fokuserar på extremt smala fall, ofta de fall som skalar bäst över CPU-kärnor. De fall som är flaskhals tenderar långt oftare ha att göra med hur responsivt arbetsflödet är, något som kan göra att CPU-modeller som kommer långt ner i testerna är lika bra eller i vissa fall till och med bättre (i absolut prestanda, sen är de ju ovanpå det billigare och drar ofta mindre ström så ger tystare system).

Edit: är betydligt svårare att göra tester av CPUer idag än det var 1998. 1998 hade CPUer 1-2 kärnor så då blev effektmätningar och prestandamätningar i benchmarks rätt bra mått på prestanda i CPU-krävande applikationer.

Idag testar 80-90 % av alla icke-spel-benchmarks saker som skalar nära perfekt med CPU-kärnor medan majoriteten av programmen, framförallt i fall där det blir prestandaproblem, tenderar använda en eller en handfull kärnor alt. de använder hyfsat med kärnor men belastar bara en eller någon enstaka till nära 100 % (moderna spel är typexemplet här).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta om kombinationen av stora och små kärnor samt Windows 11 kommer ha någon energibesparande betydelse givet olika scenarier. Alltså inte bara titta på max prestanda då systemet naturligtvis kommer dra som mest ström ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Hade det inte vart vettigt att slopa QHD/UHD-testerna för CPU-recensioner?

Samma historia varje gång, det enda testen visar är att de inte jämför CPU:erna på ett meningsfullt sätt.

Hade räckt med en kort notering, exempelvis "glöm ej bort att prestandaskillnaderna mellan CPU:erna blir mindre påtagliga vid högre upplösningar."

Lägg energin på att testa fler spel i 720P istället tycker jag (10-15st), 5 spel är väldigt få för att bilda en uppfattning om genomsnittlig prestanda!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja, gratis monteringskit från Noctua.

Hittar inte har du länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Hade det inte vart vettigt att slopa QHD/UHD-testerna för CPU-recensioner?

Samma historia varje gång, det enda testen visar är att de inte jämför CPU:erna på ett meningsfullt sätt.

Hade räckt med en kort notering, exempelvis "glöm ej bort att prestandaskillnaderna mellan CPU:erna blir mindre påtagliga vid högre upplösningar."

Lägg energin på att testa fler spel i 720P istället tycker jag (10-15st), 5 spel är väldigt få för att bilda en uppfattning om genomsnittlig prestanda!

Det är väl nästan helt onödigt att ens testa i spel, dom flesta processorer presterar ju nästan likadant i upplösningar från 1080p och uppåt.
Det är väl sällan man sitter och spelar i 720p..det gör inte jag iaf så för mig känns det riktigt ointressant.

Permalänk
Medlem

Ni som har beställt cpu, vilket moderkort har ni beställt?

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42