Permalänk
Medlem

Tangentbord och mus fungerar inte via USB

Hej,
Jag har köpt en gamingdator; Lenovo Ideacentre gaming 5 stationär till sonen och tangentbord; Razer Huntsman samt en mus Adx V01 mus för gaming.
Både tangentbord och mus kopplas in i datorn via USB-sladd och det har dykt upp problem med funktionen. Från början fungerade både tangentbord och mus felfritt, men vid något tillfälle slutade musen (och till viss del tangentbordet) fungera överhuvudtaget när datorn öppnat upp windows 11. Har installerat drivrutinerna som man ska för tangentbordet, men när datorn sätts på och rutan om att skriva in pinkoden för att vidare logga in i windows är det en lång fördröjning innan tangentbordet börjar fungera så att det går att skriva på tangenterna. I bland fungerar det inte att vänta in fördröjningen utan måste starta om datorn och testa igen.

När det gäller musen är det som att datorn inte känner av att jag kopplat in någon mus, den lyser dock som den ska men musmarkören går inte att röra. Går jag in i datorns Bios för ex. återställning av datorn fungerar musen som den ska, men inte när windows startas upp. Har pga av det även en annan mus som kopplas in via USB, och den fungerar dock felfritt. På våran andra dator som är en laptop med också windows 11 installerat fungerar Adx V01 musen som den ska, men inte på den stationära. Har fabriksåterställt den stationära gamingdatorn men problemet med tangentbord och mus är fortfarande densamma (fabriksåterställningen borde åtgärdat detta tycker jag då de fungerade som de skulle från början).

Permalänk
Medlem

Låter som nåt strul med usb-kontrollen. Testa plugga in i frontpanelen på datorn och se om det ändrar något.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Om datorn har AMD Ryzen processor kan det vara deras chipset som strular. Uppdatera till senaste BIOS.

Senaste AGESA koden ska hjälpa något.

Permalänk
Medlem

@Maso1234 Samma problematik oavsett om det är 2.0 eller 3.2 portarna?

Sen skriver du att en annan mus fungerar problemfritt? Kan det vara drivrutinerna för Adx V01 musen som spökar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless