Permalänk
Medlem

Tele2 - alternativ

God afton!

Kom hem från arbetet för att välkomnas av ett brev från tele2.
De meddelar mig nu att mitt abonnemang än en gång ska höjas, senast var knappt ett år sen om jag minns rätt. Avgiften låg på 259kr (ish) innan dessa höjningar.
De vill nu ha 429kr i månaden…

Jag har haft tele2 nu i typ 14 år kanske, och alltid köpt mobiler kontant, så är sjukt vilsen på ”marknaden”. Finns det billigare alternativ som ändå tillåter en idiot att surfa utan att bry sig?

(Man vill ju gärna slippa klättra upp för höga berg också)

Eller är jag snål och får lära mig betala för denna bekvämlighet att aldrig få slut på surf?

Permalänk
Medlem

Om du brukar befinna dig där Hi3G har täckning, kan du ju kika på Chilli Mobil Fri surf för 349kt/mån alt. 3490kr/år.

https://chilimobil.se/

Permalänk

Känner du dig nöjd med Tele2s täckning?
Byt till Comviq - Tele2s budgetbrand.

Du får loss en mobil:
https://www.comviq.se/mobiler/samsung-galaxy-a12

Eller 50% på abonnemang i 3 månader.
https://www.comviq.se/mobilabonnemang

Permalänk

Annat "budget" är ju t.ex Vimla vilket går under Telenors nät som i sin tur har nät ihop med Tele2, Net4Mobility. Vimla är ju ganska billigt vad jag vet.

https://vimla.se/

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Annat "budget" är ju t.ex Vimla vilket går under Telenors nät som i sin tur har nät ihop med Tele2, Net4Mobility. Vimla är ju ganska billigt vad jag vet.

https://vimla.se/

Värt att tillägga förutom det du skrivit är att kapacitet i nätet är individuellt, Telenor och Tele2 så det kan skilja sig i hastigheten man får ut. Annars stämmer det du skriver. Tele2 och Telenor bygger själva täckningen tillsammans

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Om du är nöjd med Tele2 och inte orkar bemöda dig att byta ring kundservice och knappa dig fram till uppsägningen. Säg att du vill avsluta ditt abonnemang. De kommer säkerligen ge dig ett pris som är lite bättre än konkurrenterna med tanke på hur länge du varit kund. Jag har 60% rabatt och kan fritt hoppa mellan de olika surfmängder utan extra kostnad. Ska man till exempel ut och resa så kanske man vill ha lite mer surf än till vardags. Nackdelen är väl att man får repetera proceduren med hot om uppsägning innan rabatten löper ut.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Quelor:

God afton!

Kom hem från arbetet för att välkomnas av ett brev från tele2.
De meddelar mig nu att mitt abonnemang än en gång ska höjas, senast var knappt ett år sen om jag minns rätt. Avgiften låg på 259kr (ish) innan dessa höjningar.
De vill nu ha 429kr i månaden…

Jag har haft tele2 nu i typ 14 år kanske, och alltid köpt mobiler kontant, så är sjukt vilsen på ”marknaden”. Finns det billigare alternativ som ändå tillåter en idiot att surfa utan att bry sig?

(Man vill ju gärna slippa klättra upp för höga berg också)

Eller är jag snål och får lära mig betala för denna bekvämlighet att aldrig få slut på surf?

Jag hade 349:- per månad för ALLT obegränsat i typ 4 år. Sedan höjde de till 549:- för samma sak, men jag tycker ändå det är en okej prissättning.
Väldigt nöjd med Tele2 sett till pris/prestanda.

Behöver du mycket surf finns det inte så många bättre alternativ. Klarar du dig på <20 GB per månad så finns det en mängd dotterbolag till de stora. Hallon/Vimla etc

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Bara ringa och säga att du vill säga upp det så ger de dig 60% rabatt på valfritt abbonemang. Haft så i ca 3år nu

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Bara ringa och säga att du vill säga upp det så ger de dig 60% rabatt på valfritt abbonemang. Haft så i ca 3år nu

Jag ringde i veckan, fick inget sånt. De sa att pga att jag har mina datakort gratis så hade de inget o erbjuda mig. Min rabatt gick ut under förra veckan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quelor:

Jag har haft tele2 nu i typ 14 år kanske,

14 år, det är ganska många tusenlappar du fått betala i onödan då. Plånboken mår bra av att se över sina abonnemang och tjänster varje år. Orkar man inte varje år så i alla fall vartannat. Det gäller nästan alla fasta avgifter du har; lån, internet, mobil, tv och försäkringar.

Med det sagt så har nästan alla operatörer en väldigt bra teckning så förutsatt att du inte spenderar mycket tid mitt i ingenstans så kan du i stort sett välja vad som helst.

Här har du en av flera sidor där du kan jämföra priser men jag hade för säkerhets dubbelkollat de större operatörerna för att se så det inte är billigare på deras hemsida.

Comviq, fello, vimla, hallon och halebop brukar vara billiga. De stora, främst då Telia, har aldrig någonsin varit speciellt billiga när jag jämfört priser.

Permalänk
Medlem

Både hallon och comviq har mängder av ärenden hos konsumentverket/arn då det för många varit svårt att avsluta deras tjänster. Bara något att tänka på innan man väljer..

Här är en av "artiklarna" som kom ut i tidningarna i år

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd...

lade till en länk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Darun79:

Både hallon och comviq har mängder av ärenden hos konsumentverket/arn då det för många varit svårt att avsluta deras tjänster. Bara något att tänka på innan man väljer..

Här är en av "artiklarna" som kom ut i tidningarna i år

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd...

Om man ska gå efter de där så är det ju alla stora bolag haha. Då kan man inte välja någonting. Jag vet inte om jag upplevt det vara så svårt dock, på Comviq kan man säga upp via chatt till och med det vet jag ingen annan som gör. Men det kanske är en effekt av de många anmälningarna.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för Comviq och min far för Hallon. Det var därför jag tog just de två som exempel. Jag hade inte kvar mitt Sim-kort när jag ville avsluta... och då var det omöjligt att avsluta. Fick tillslut finna mig i att hamna hos inkasso för att låta inkassoföretaget avsluta hos Comviq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quelor:

God afton!

Kom hem från arbetet för att välkomnas av ett brev från tele2.
De meddelar mig nu att mitt abonnemang än en gång ska höjas, senast var knappt ett år sen om jag minns rätt. Avgiften låg på 259kr (ish) innan dessa höjningar.
De vill nu ha 429kr i månaden…

Jag har haft tele2 nu i typ 14 år kanske, och alltid köpt mobiler kontant, så är sjukt vilsen på ”marknaden”. Finns det billigare alternativ som ändå tillåter en idiot att surfa utan att bry sig?

(Man vill ju gärna slippa klättra upp för höga berg också)

Eller är jag snål och får lära mig betala för denna bekvämlighet att aldrig få slut på surf?

Har haft Tele2 alla år. Både fast och mobil. Men efter alla oskäliga höjningar har jag bytt till billiga Hallon och som reserv ännu billigare Wifog.

Har även tele2 mobilt bredband först 3g och sedan 4g. Som också sades upp. Då fick jag rabatt några månader. Men det byter jag också snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

De stora, främst då Telia, har aldrig någonsin varit speciellt billiga när jag jämfört priser.

Beror på vad man vill ha. T.ex. datakort till surfplatta eller bärbar dator (ja, mina datorer har stöd för SIM-kort) finns inte hos de billigare operatörerna. I mitt fall så kostar datakorten ingenting per månad och de är kopplade till mitt abonnemang som mobilen har och då delar man surfen med alla SIM-kort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig