Fackförbund vill förbjuda fri frakt i e-handeln

Permalänk
Medlem

Sedan klagar de på att det blir varsel inom transportbranschen för att det blir mindre paket som skickas.

Facket borde få mer inflytande. Alla fraktbolag borde ha kollektivavtal om de inte har det. Butikerna måste ställa krav på kollektivavtal i alla led. Vet inte hur det ser ut på den punkten idag.

Ännu mera intelligens i systemen, så att datorn lär sig hur långt tid det tar att leverera ett paket till en viss adress. Så att man får en lagom mängd att leverera per dag. Men det ska såklart inte optimeras på fel håll.

Sedan eftersom varje steg man tar både på lagret och som paketbud loggas blir det ju väldigt lätt att få ut effektiviteten på en anställd. Frågan är om det är rätt att sitta och titta på siffrorna så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

För mig är det uppenbart att det är något lurt med ännu en alarmistisk rapport i miljöargumentets kläder när det egentligen handlar om något helt annat. Butiksdöden är ju ett faktum och det är kanske inte så konstigt att Handels vill motverka detta - och miljön kan man alltid använda som det svarta fåret och skylla allt på. Väldigt tacksamt i tider då det finns folk som lyssnar till en barnmarionett som styrs av George Soros och Al Gore som lämpligt nog är välinvesterade i passande bolag samt inte har något emot kaos i världen.

Om man bara andas ut och distansierar sig lite från allt...vad är väl enklare att genomföra samt mer miljövänligt av följande:
1. Försöka få folk att åka boskapstransp...eeeh, buss, köpa elbil och tanka den med "grön" el, eller att cykla, eller köpa elcykel eller gå långt för att handla i butik och öka trängseln i fysiska butiker och sedan ta sig hem med varorna igen - försök släpa tillbaka en chassilåda på vanlig cykel, eller elcykel för den delen. Och att alla ska köpa elbil, samt elbussar och elcyklar...elpriset ligger ju redan nu på rekodnivåer efter satsningar på "grön el" som tvingar igång olje- och kolkraftverk i omvärlden. För att inte tala om vad e-handel och bilism med minskad trängsel som följd gjort för pandemiläget. Folk borde vara oerhört glada att inte all gått över till kollektivtrafik.

2. Istället ha fri frakt på allt och övertyga transportbolagen att köra på biogas/el (med "grön" el)/vätgas. Det behövs betydligt färre sådana lätta skåpfordon som sedan gör en runda om dagen i olika stadsdelar och levererar hem eller till Närbelägen service point.

Och är det inte än mer milövänligt att fortsätta uppmana folk att jobba hemma, de som kan det med dagens digitalisering? Visst är det så, men det spelar ingen roll - VÅGA ITNE ta en plastpåse, men åk till jobbet alla trots att pandemin inte är över.

Jag skulle säga att alternativ 2 är enklare och mer miljövänligt. Ju färre anledningar och behov man ger folk att ta ut bilen ur garaget, desto färre resor blir det - och än så länge är varken fordonsflottan elektrifierad, elpriserna är på rekordnivåer, oljekraftverken startade, vindsnurror av kompositmaterial som inte kan återvinnas, finns ingen infrastruktur för vätgas, knappt någon för biogas, knappt någon för elbilsladdning - och finns det är det hutlöst dyrt både att tanka och skaffa elbil.

Om man verkligen, på riktigt alltså, bryr sig om miljön OCH om människor så hejar man inte på symbolpolitik som bara inskränker människors liv och samtidigt inte gör ett dugg för miljön. Däremot ger den extra till statskassan i bästa fall och är ett sätt att öka ett av världens redan högsta skattetryck och få med tillräckligt många med på den fortsatta resan genom att stoppa in ordet "Miljö" i varje sådan reform, samtidigt som största regeringspartiet lider av Stockholmssyndromet och tänker "äh, strunt samma...blir det inte bra så lägger vi skulden på det regeringskapande borderline-partiet här vid sidan om bara"

I korta ordalag: Färre "utsläppsfria" skåpbilar som kör en rutt varje dag i varsin stadsdel med varor hem till folk är mycket lättare och miljövänligare än att "alla" ska ut och handla i olika butiker överallt och kallstarta väldigt många tusen bilar varje dag bara för att gå och köpa batterier på Kjell & Co, så är det väl bättre att de levereras hem som en del av en rutt som körs av betydligt färre leveransbilar tillsammans med hundra- eller tusentals andra paket i samma bil?

Du antar att varje beställt paket är lika med en sparad bilresa. Det känns rejält naivt och missar vad artikeln försöker belysa. Nämligen att fri frakt ökar konsumtionen, och skapar många små, istället för flera stora paket.
Sedan tror jag inte någon av oss har nödvändig information att faktiskt göra kalkylen av vad som är optimalt.

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett bättre förslag. Låt oss förbjuda frakta överhuvudtaget. Kan man inte ta sig till butiken så förtjänar man inte får köpa vara. Som det var förr. Då fanns det inga missförhållanden.

Titta bara på barnmorskorna i Stockholm. De säger upp sig pga dåliga förhållanden. Hade fackförbunden haft cohones så hade de sagt upp kollektivavtalet och förhandlat om det. Helt j*vla sjukt att man ens kommer på sådana dumheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Du antar att varje beställt paket är lika med en sparad bilresa. Det känns rejält naivt och missar vad artikeln försöker belysa. Nämligen att fri frakt ökar konsumtionen, och skapar många små, istället för flera stora paket.
Sedan tror jag inte någon av oss har nödvändig information att faktiskt göra kalkylen av vad som är optimalt.

Å andra sidan så minskar helt fri frakt också konsumptionen, genom att man inte känner sig nödgad att handla en massa skräp man inte behöver bara för att komma upp i ett belopp för fri frakt, utan istället kan beställa exakt vad man behöver när man behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag har ett bättre förslag. Låt oss förbjuda frakta överhuvudtaget. Kan man inte ta sig till butiken så förtjänar man inte får köpa vara. Som det var förr. Då fanns det inga missförhållanden.

Titta bara på barnmorskorna i Stockholm. De säger upp sig pga dåliga förhållanden. Hade fackförbunden haft cohones så hade de sagt upp kollektivavtalet och förhandlat om det. Helt j*vla sjukt att man ens kommer på sådana dumheter.

Haha, det är i alla fall inte första gången att du kommer med orealistiska förslag

Permalänk
Medlem

Som andra tar upp så är det ju inte ett problem med priset på frakten. Det är ju ett problem att arbetsvillkoren är dåliga.
Det kan ju tillämpas på alla sektorer.

Inom läkarvåden kan man ju ta bort högkostnadsskyddet och de borde ju då lösa problemen inom vården?
Jaja ni hajar...

Sen kommer ju branschen ändå att normaliseras.
Säg att alla måste ta ut 100:- i frakt.
Efter ett tag tar alla ut 100:- och det är tillbaka på ruta ett fast men en inflationsliknande situation.

Det finns väl ingen som tror att företagen bara blir snälla mot sina anställda helt plötsligt bara för att frakten kostar pengar?
Det blir ju exakt samma konkurrens om alla tar 0 eller 100:-

Sen är det ju inte så att fraktbolagen skeppar saker gratis som vissa verkar tro. Webhallen (bara ett ex) betalar ju fraktbolagen för att skeppa paketen.

Sen förstår jag att tanken är att om det kostar pengar så kommer folk beställa mindre eller hur?
Hur lång tid tar det innan facken går i taket på att de anställda på webhallen tvingas slita extra mycket då man nu måste skära ner för att ta igen tappet. Jaja ni hajar, igen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Haha, det är i alla fall inte första gången att du kommer med orealistiska förslag

Men det här är ju realistiskt. Det händer ju nu kompis barnmorskorna på Danderyds Sjukhus har sagt upp sig. Sen var det också ironi med att förbjuda frakt. Låt oss förbjuda fattigdom, eller ännu bättre sätta ett lagstadgat maximum för antal paket. Säg att du får beställa Max 10 paket per personnummer. Blir ju skitbra villkor då.

Permalänk
Hedersmedlem

Hela det här resonemanget är helt väck.

Även de får igenom lagstadgade fraktavgifter, och det får önskad effekt genom att minska fraktvolymer, så kommer det innebära att fraktbolagen på sikt kommer behöva varsla och göra sig av med personal, samt även införa "effektiviseringar", vilket jag inte på något sätt kan se gynnar medlemmarna.

Det finns däremot väldigt mycket som går att göra för att effektivisera e-handel och transporter. Bara en sån grej som den stora mängden kartong och annat packmaterial som går åt, för att paketen ska överleva oöm hantering under transport. Det finns inte heller några system med återanvändbara transportförpackningar. Vore det inte coolt om man hade återanvändbara plastlådor som kunde användas för transport, om och om igen?

Jag tänker mig att varorna skulle transporteras till ombudet i en återanvändbar plastlåda, och bara själva varorna skulle lämnas ut över disk istället för allt packmaterial. Samma med returer. Menar man allvar med att minska transportbranschens avtryck på miljön kanske det är sådana saker man bör titta på? Det här är inga tjänster som e-handlarna själva kan erbjuda, det måste komma från transportbranschen.

Rent generellt så kan vi inte komma till utveckling och hållbarhet genom att vrida tillbaka klockan och göra saker till det sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Butiker som Zalando skulle ha väldigt svårt att överleva utan fria returer åt minstone. Man beställer ju för att testa och ofta passar inte storlekarna. Men håller med, e-handel speciellt för kläder är helt galet slöseri. Skor är ju lite lättare ändå. Och prylar ännu lättare.

Personligen tycker jag att det är enklare att hitta kläder än skor som passar bra.

Skrivet av Field-Mouse88:

Jag har en liten webshop och har funderat över det här, är det verkligen så att folk hellre ser ett högre pris och gratis frakt? Jag tycker ju det är bättre att man får se vad man faktiskt betalar för.

För min del fungerar jag som så att vara inklusive fri frakt låter bättre än samma summa redovisad som vara plus frakt, men eftersom jag vet att det är irrationellt är det sällan det som avgör. Istället blir frågan om fri frakt (och fri retur) relevant först vid köp med hög returrisk, det vill säga skor, kläder eller varor som det är svårt att avgöra kvalitet, ergonomi eller användarvänlighet på. Då är jag beredd att betala tydligt mer för möjligheten till fri frakt och fri retur än riskera att behöva betala någon hundring i frakt och retur bara för att känna och klämma på något som jag sedan ändå lämnar tillbaka.

Något jag kan sakna är demoaffärer, dit man kan gå och prova saker och sedan beställa dem. Inte sällan saknas det jag vill ha i butikerna eller så är det bara fel storlek.

Jag tycker likt många andra att förslaget är missriktat, förbättra villkoren för transportörerna. Ett del skulle kunna vara längre leveranstider, så att de enklare hinner få ihop logistiken.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

tvinga bidragstagare att ta körtkort och sätt dem i bruk istället för att kväva marknaden

Permalänk
Hedersmedlem

Drake dissar: Frakt 59 kr. Fri frakt vid köp över 500 kr.
Drake hissar: Frakt 59 kr. 59 kr i rabatt vid köp över 500 kr.

Alternativtext
Permalänk
Medlem

Även om jag håller med och att det i praktiken redan är såhär det fungerar - en butik som erbjuder gratis frakt har gjort kalkylen att det leder till mer sälj i längden och att deras marginaler redan täcker kostnaden, alternativt bara göra precis som i din meme.

Sen har vi ju det här med fri marknad och fri prissättning, om en handlare är tvungen att ta betalt för frakt så är det ju bara att sänka priset på varan med motsvarande summa och vips så är vi på samma ruta igen.

Men om man ändå ska försöka ta förslaget seriöst och anta att dom har en poäng i vad dom säger så skulle ett alternativ vara att lagstadga att man som konsument ska få kunna få se hur mycket av köpet som går till fraktkostnader. Dvs precis som moms fungerar där det står tydligt på kvittot. 160kr + 20kr moms + 10kr frakt, totalt 190kr ungefär.
Problemet som uppstår då är ju att alla handlare skulle kunna jämföra varandras avtal med olika speditörer, gå till sitt fraktbolag att "konkurrent X har minsann bättre pris än vad vi har fått, sänk priset!" och det vore också fullständigt vidrigt mtp att det skulle slå extremt orättvist mot de privata fraktbolagen om de tvingades offentliggöra sina avtal på det sättet.

Jag ser inte hur det här förslaget skulle kunna vara rimligt någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Därför jag föredrar att köpa kläder i fysisk butik. Super snabb express leverans, man får ju varan samma sekund man betalat. Även fri retur direkt man provat dem i provhytten redan innan man betalat! Som bonus så vet man att kläderna passar.

Jag känner det är precis tvärtom.

När jag får hem kläderna så kan jag prova dom i typ 5-10 minuter genom att röra mig och sitta ned och känna att de verkligen passar. Sedan brukar jag packa ned dom igen för att prova dom igen efter 3-5 dagar. Om de fortfarande är intressanta då så blir det köp. Annars retur.

I en butik blir det mer impuls och sämre tillfälle att prova kläderna i ett trångt provrum. Sen är det mer omständtigt att lämna tillbaka. Det är mycket högre risk att kläderna bara blir liggande i garderoben innan det slängs. Det är dåligt för miljön

Dessutom är det svårare att få en överblick vilka kläder som finns när man handlar i butik.

Permalänk

"Fri frakt" företagen står fortfarande för fraktkostnaden, bara att slutkund inte behöver betala den själv.

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Förbjud fackförbunden Handels, Seko och Transport istället...

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Min poäng är väl lite i ett annat led.
Alltså transportföretagen måste ju ta betalt per leverans oavsett vad återförsäljarna utlovar i frakt. Det finns riktiga utgifter att få paketen på plats så varje paketleverans måste ändå köpas in av leveransföretagen. Här görs en upphandling.
Rimligen säljer transportföretagen inte paketleveranstjänsten med förlust utan man går väl med vinst för varje levererat paket. Får man in fler jobb/beställningar så kommer det in mer pengar i verksamheten.
Att det finns mer att göra i transportbranchen borde rimligen vara en bra grej. Eller ja, det är inte givet såklart.
Men det är inte så självklart att det bli sämre för paketleverantörer när branchen får in fler beställningar på jobb. Ett alternativ är att villkoren är likadana, men fler anställda behövs i branchen.

Min fundering låg väl snarare i varför transportbolagen går med på sämre villkor/sämre deals när dessa inte gått med på att erbjuda "gratis frakt" mot slutkund.
Den typen av löfte kommer istället från återförsäljaren - så det blir de rimligen vara återförsäljarens problem att finansiera och lösa den delen.

Exakt hur ekonomin bakom det ser ut vet jag inte men jag misstänker starkt att många företag kör ut paketen till förlust för att försöka ta över marknaden. Eller så tar man på sig kontrakten för typ 0kr/leverans bara för att man ändå ska köra nästan exakt samma slinga ändå.

Jag kan ju bara köra siffrorna där jag jobbat, kostnad för fordon och mig själv sen merjobbet som paket skapade.
Matten pekar på flera tusen minus i månaden per bud om varje paket (frakten) inte är värt närmare 20-50kr (beroende på område). Men när man vet att många paket hade ett värde på 20-100kr i butiken så får jag det inte att gå ihop. Någon måste ha förlorat pengar på det, kanske båda sidorna t.om.

Jag har levererat brev, där enbart kostnaden för mig och bensin var 500kr. För ett brev!
Porto 7kr gällde då iirc.

Jag menar, vilken marginal har t.ex Apotea kvar när man skickat ut ett paket för 25kr, 150mil vägtransport med gratis frakt. Om jag spenderade fyra minuter på paketet så hade jag kostat mitt företag mer än vad personen betalade för hela den beställningen.

Jag är uppenbarligen ingen ekonom och även om jag hade tillgång till interna dokument från min förra arbetsgivare så hade jag inte använt den informationen här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tills folk inte handlar längre, oj vad frakten heeelt plötsligt skulle vara gratis...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Det är lite endimensionellt att säga att det är slutkunden som betalar den fria frakten genom höjda priser, det är inte riktigt hela sanningen.

Om en handlare ska välja transportbolag och då kan den då hypotetiskt välja mellan:

Skurkbud som saknar kollektivavtal och erbjuder förarna gigjobb utan anställningstrygghet, sjuklön och semester, tar säg en 5 kr per leverans.

Snällbud som har egna anställda förare med kollektivavtal, semester, pensionsrätt, etc och tar 10 kr per leverans.

Då är ju risken rätt stor att handlaren väljer Skurkbud eftersom priserna bara behöver höjas med 5 kr, och kanske till och med kan erbjuda frakt över dagen till dörren, och man kan då konkurrera med de de stackare som dras med gamla postbolaget som tar 50 kr för leverans på 2 dagar, minst.

Någonstans ska ju transportfirman spara in de här pengarna som i många år nätt och jämnt täckt kostnaderna, till en bråkdel av kostnaden. Det är knappast kunden som får betala här.

Väldigt förenklat, men för att en del inte riktigt förstår hur prisdumpningen fungerar och vem som drabbas.

Och, jo, visst går de med förlust på det hela. Åtminstone tills marknaden har normaliserats på en nivå där vi har slutat betala för vettiga arbetsförhållanden.

Siffror:
https://www.transportarbetaren.se/e-handel-exploderar-har-ar-...

Nu tror jag själv inte att Transport har lösningen. Det finns till exempel inget som säger att handlaren tar ut en lagstadgad avgift men ändå anlitar Skurkbud och stoppar mellanskillnaden i fickan. Jag är syndikalistisk och tror på mer riktade och starkare åtgärder mot skurkarna på arbetsmarknaden, något som LO-förbunden är för fega för. Och om de skulle våga så sitter de ändå i ledband hos både arbetsgivare och S, de senare som visar flera gånger att de knappast står på arbetarnas sida när det gäller.

För egen del avstår jag från de nya, snabba budfirmorna. Även om PostNord även de har sina problem så har de iaf avtal och chaufförerna får både semester, pension och gå på toa.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Fransmännen hatar också fri frakt. Fast av andra anledningar än de svenska fackförbunden:

https://sverigesradio.se/artikel/frankrike-vill-skydda-bokhan...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Det är lite endimensionellt att säga att det är slutkunden som betalar den fria frakten genom höjda priser, det är inte riktigt hela sanningen.

Om en handlare ska välja transportbolag och då kan den då hypotetiskt välja mellan:

Skurkbud som saknar kollektivavtal och erbjuder förarna gigjobb utan anställningstrygghet, sjuklön och semester, tar säg en 5 kr per leverans.

Snällbud som har egna anställda förare med kollektivavtal, semester, pensionsrätt, etc och tar 10 kr per leverans.

Då är ju risken rätt stor att handlaren väljer Skurkbud eftersom priserna bara behöver höjas med 5 kr, och kanske till och med kan erbjuda frakt över dagen till dörren, och man kan då konkurrera med de de stackare som dras med gamla postbolaget som tar 50 kr för leverans på 2 dagar, minst.

Någonstans ska ju transportfirman spara in de här pengarna som i många år nätt och jämnt täckt kostnaderna, till en bråkdel av kostnaden. Det är knappast kunden som får betala här.

Väldigt förenklat, men för att en del inte riktigt förstår hur prisdumpningen fungerar och vem som drabbas.

Och, jo, visst går de med förlust på det hela. Åtminstone tills marknaden har normaliserats på en nivå där vi har slutat betala för vettiga arbetsförhållanden.

Siffror:
https://www.transportarbetaren.se/e-handel-exploderar-har-ar-...

Nu tror jag själv inte att Transport har lösningen. Det finns till exempel inget som säger att handlaren tar ut en lagstadgad avgift men ändå anlitar Skurkbud och stoppar mellanskillnaden i fickan. Jag är syndikalistisk och tror på mer riktade och starkare åtgärder mot skurkarna på arbetsmarknaden, något som LO-förbunden är för fega för. Och om de skulle våga så sitter de ändå i ledband hos både arbetsgivare och S, de senare som visar flera gånger att de knappast står på arbetarnas sida när det gäller.

För egen del avstår jag från de nya, snabba budfirmorna. Även om PostNord även de har sina problem så har de iaf avtal och chaufförerna får både semester, pension och gå på toa.

Också ganska endimensionellt. Även om frakten kostar kan de välja "skurkbud", nu har ju konsumenten ofta ett val att välja budfirma. Att tro att det finns snälla och skurkar är en oerhört naiv förenkling och enkelspårighet. För vissa är inte rigiditeten hos postnord den bästa arbetsgivaren. Sedan finns det väl ingen transport som är så dålig som postnord för just mig. Får ofta avi och påminnelse om paket som får plats i min postbox samma dag, tre dagar innan paketet skickas tillbaka till ett annat land efter att jag redan betalat moms och tull. Har talat med många anställda inom de du kallar skurkföretag som är oerhört nöjda med mer flexibla arbetstider de kan styra själva för att slippa vara ifrån sina barn så länge. Det är inte svartvitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Också ganska endimensionellt. Även om frakten kostar kan de välja "skurkbud", nu har ju konsumenten ofta ett val att välja budfirma. Att tro att det finns snälla och skurkar är en oerhört naiv förenkling och enkelspårighet. För vissa är inte rigiditeten hos postnord den bästa arbetsgivaren. Sedan finns det väl ingen transport som är så dålig som postnord för just mig. Får ofta avi och påminnelse om paket som får plats i min postbox samma dag, tre dagar innan paketet skickas tillbaka till ett annat land efter att jag redan betalat moms och tull. Har talat med många anställda inom de du kallar skurkföretag som är oerhört nöjda med mer flexibla arbetstider de kan styra själva för att slippa vara ifrån sina barn så länge. Det är inte svartvitt.

Ja, de var ju precis det jag skrev. Att det var väldigt förenklat och att det inte finns något säger att Skurkbud inte fortfarande används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Ja, de var ju precis det jag skrev. Att det var väldigt förenklat och att det inte finns något säger att Skurkbud inte fortfarande används.

Men du förenklar genom att påstå att det finns skurkbud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

För mig är det uppenbart att det är något lurt med ännu en alarmistisk rapport i miljöargumentets kläder när det egentligen handlar om något helt annat. Butiksdöden är ju ett faktum och det är kanske inte så konstigt att Handels vill motverka detta - och miljön kan man alltid använda som det svarta fåret och skylla allt på. Väldigt tacksamt i tider då det finns folk som lyssnar till en barnmarionett som styrs av George Soros och Al Gore som lämpligt nog är välinvesterade i passande bolag samt inte har något emot kaos i världen.

Om man bara andas ut och distansierar sig lite från allt...vad är väl enklare att genomföra samt mer miljövänligt av följande:
1. Försöka få folk att åka boskapstransp...eeeh, buss, köpa elbil och tanka den med "grön" el, eller att cykla, eller köpa elcykel eller gå långt för att handla i butik och öka trängseln i fysiska butiker och sedan ta sig hem med varorna igen - försök släpa tillbaka en chassilåda på vanlig cykel, eller elcykel för den delen. Och att alla ska köpa elbil, samt elbussar och elcyklar...elpriset ligger ju redan nu på rekodnivåer efter satsningar på "grön el" som tvingar igång olje- och kolkraftverk i omvärlden. För att inte tala om vad e-handel och bilism med minskad trängsel som följd gjort för pandemiläget. Folk borde vara oerhört glada att inte all gått över till kollektivtrafik.

2. Istället ha fri frakt på allt och övertyga transportbolagen att köra på biogas/el (med "grön" el)/vätgas. Det behövs betydligt färre sådana lätta skåpfordon som sedan gör en runda om dagen i olika stadsdelar och levererar hem eller till Närbelägen service point.

Och är det inte än mer milövänligt att fortsätta uppmana folk att jobba hemma, de som kan det med dagens digitalisering? Visst är det så, men det spelar ingen roll - VÅGA ITNE ta en plastpåse, men åk till jobbet alla trots att pandemin inte är över.

Jag skulle säga att alternativ 2 är enklare och mer miljövänligt. Ju färre anledningar och behov man ger folk att ta ut bilen ur garaget, desto färre resor blir det - och än så länge är varken fordonsflottan elektrifierad, elpriserna är på rekordnivåer, oljekraftverken startade, vindsnurror av kompositmaterial som inte kan återvinnas, finns ingen infrastruktur för vätgas, knappt någon för biogas, knappt någon för elbilsladdning - och finns det är det hutlöst dyrt både att tanka och skaffa elbil.

Om man verkligen, på riktigt alltså, bryr sig om miljön OCH om människor så hejar man inte på symbolpolitik som bara inskränker människors liv och samtidigt inte gör ett dugg för miljön. Däremot ger den extra till statskassan i bästa fall och är ett sätt att öka ett av världens redan högsta skattetryck och få med tillräckligt många med på den fortsatta resan genom att stoppa in ordet "Miljö" i varje sådan reform, samtidigt som största regeringspartiet lider av Stockholmssyndromet och tänker "äh, strunt samma...blir det inte bra så lägger vi skulden på det regeringskapande borderline-partiet här vid sidan om bara"

I korta ordalag: Färre "utsläppsfria" skåpbilar som kör en rutt varje dag i varsin stadsdel med varor hem till folk är mycket lättare och miljövänligare än att "alla" ska ut och handla i olika butiker överallt och kallstarta väldigt många tusen bilar varje dag bara för att gå och köpa batterier på Kjell & Co, så är det väl bättre att de levereras hem som en del av en rutt som körs av betydligt färre leveransbilar tillsammans med hundra- eller tusentals andra paket i samma bil?

Det började så bra, en och en halv mening, sedan kommer galna konspirationsteorierna fram. Barnmarionetter som styrs av George Soros är antisemiternas och Nazisternas go to, är det därifrån du hämtar din information?

Permalänk
Medlem

Damn the gig-economy

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

För mig är det uppenbart att det är något lurt med ännu en alarmistisk rapport i miljöargumentets kläder när det egentligen handlar om något helt annat. Butiksdöden är ju ett faktum och det är kanske inte så konstigt att Handels vill motverka detta - och miljön kan man alltid använda som det svarta fåret och skylla allt på. Väldigt tacksamt i tider då det finns folk som lyssnar till en barnmarionett som styrs av George Soros och Al Gore som lämpligt nog är välinvesterade i passande bolag samt inte har något emot kaos i världen.

Om man bara andas ut och distansierar sig lite från allt...vad är väl enklare att genomföra samt mer miljövänligt av följande:
1. Försöka få folk att åka boskapstransp...eeeh, buss, köpa elbil och tanka den med "grön" el, eller att cykla, eller köpa elcykel eller gå långt för att handla i butik och öka trängseln i fysiska butiker och sedan ta sig hem med varorna igen - försök släpa tillbaka en chassilåda på vanlig cykel, eller elcykel för den delen. Och att alla ska köpa elbil, samt elbussar och elcyklar...elpriset ligger ju redan nu på rekodnivåer efter satsningar på "grön el" som tvingar igång olje- och kolkraftverk i omvärlden. För att inte tala om vad e-handel och bilism med minskad trängsel som följd gjort för pandemiläget. Folk borde vara oerhört glada att inte all gått över till kollektivtrafik.

2. Istället ha fri frakt på allt och övertyga transportbolagen att köra på biogas/el (med "grön" el)/vätgas. Det behövs betydligt färre sådana lätta skåpfordon som sedan gör en runda om dagen i olika stadsdelar och levererar hem eller till Närbelägen service point.

Och är det inte än mer milövänligt att fortsätta uppmana folk att jobba hemma, de som kan det med dagens digitalisering? Visst är det så, men det spelar ingen roll - VÅGA ITNE ta en plastpåse, men åk till jobbet alla trots att pandemin inte är över.

Jag skulle säga att alternativ 2 är enklare och mer miljövänligt. Ju färre anledningar och behov man ger folk att ta ut bilen ur garaget, desto färre resor blir det - och än så länge är varken fordonsflottan elektrifierad, elpriserna är på rekordnivåer, oljekraftverken startade, vindsnurror av kompositmaterial som inte kan återvinnas, finns ingen infrastruktur för vätgas, knappt någon för biogas, knappt någon för elbilsladdning - och finns det är det hutlöst dyrt både att tanka och skaffa elbil.

Om man verkligen, på riktigt alltså, bryr sig om miljön OCH om människor så hejar man inte på symbolpolitik som bara inskränker människors liv och samtidigt inte gör ett dugg för miljön. Däremot ger den extra till statskassan i bästa fall och är ett sätt att öka ett av världens redan högsta skattetryck och få med tillräckligt många med på den fortsatta resan genom att stoppa in ordet "Miljö" i varje sådan reform, samtidigt som största regeringspartiet lider av Stockholmssyndromet och tänker "äh, strunt samma...blir det inte bra så lägger vi skulden på det regeringskapande borderline-partiet här vid sidan om bara"

I korta ordalag: Färre "utsläppsfria" skåpbilar som kör en rutt varje dag i varsin stadsdel med varor hem till folk är mycket lättare och miljövänligare än att "alla" ska ut och handla i olika butiker överallt och kallstarta väldigt många tusen bilar varje dag bara för att gå och köpa batterier på Kjell & Co, så är det väl bättre att de levereras hem som en del av en rutt som körs av betydligt färre leveransbilar tillsammans med hundra- eller tusentals andra paket i samma bil?

Så vi skaaa betala för frakt? Eller ej?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av maweric:

Därför jag föredrar att köpa kläder i fysisk butik. Super snabb express leverans, man får ju varan samma sekund man betalat. Även fri retur direkt man provat dem i provhytten redan innan man betalat! Som bonus så vet man att kläderna passar.

Andra sidan av myntet är att många avskyr att köpa kläder eller gå i butik fri frakt tycker jag är trevligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Så vara + 1kr frakt?
Nä men seriöst så gillar jag ändå fri frakt över 500kr mentalt, vet inte varför men det känns bra i magen...men någonstans har jag redan betalt den summan i köpet.

Har väl med att priset man ser på en sida är priset man betalar i slutändan.
Som att gå på restaurang och köpa en burgare för 100kr och när du beställer så får du veta äta här kostnad i just denna restaurang är 29kr. Känns surt även fast man kanske visste att priset på äta här jämfört med att ta med skiljer. Jämfört med att hämta priset är rabatterat till 71kr. Är ju en kostanad med att äta på restaurangen men förväntar mig ändå att ser den som default priset i den kontexten.

Du betalar redan frakten när du väljer att köpa direkt från lagret då företaget ej behöver butiksyta, personal inom handelsavtalet som är dyrare än lageravtalet.

Att sedan bolag som Amazon påverkar arbetsmarknaden och arbetsförhållanden negativt för den anställde är redan uppenbart.

Alla dessa företag som enbart kör med stora lager kör med dåliga antällningar och anställer enbart på timmar.

Det dom sysslar med är modernt slaveri.

Vinsten först, människor sist.

Titta lite på hur stan ser ut idag, massvis med olika slavar med mat på ryggen, paket i händerna, kassar i händerna , inhysta ute i förorten, trångbodda, dåliga avtal.

Dessa människor tar inte jobben för att de vill. De har inget val.

Företagen styr ditt liv med hot om uppsägning varje arbetspass, styr med antalet timmar så du är i deras våld. Utan timmar har du inte mat eller hyra.

Sedan sitter vi och bråkar om fri frakt...

Apotea,zalando, cd-on, amazon, sportamore, ubereats,fodora samt wolt.

Listan kan säkert göras längre.

Behövs inte göras studier om hur dessa människors arbetsmiljö är. Detsamma gäller leveranser från transportbolagen. De har underleverantörer med bas i utlandet som jobbar för småpengar och utan avtal i Sverige. Ikea/bring ett utav dessa exempel.

Ni vet att dem som jobbar med dessa saker behöver flera jobb och jobba sju dagar i veckan för mat och hyra va?

Samt alltid svara i telefon när chefen ringer.

Men gratis frakt är viktig samhällsnytta det!

Har man råd att köpa saker på nätet har man råd att betala frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Du betalar redan frakten när du väljer att köpa direkt från lagret då företaget ej behöver butiksyta, personal inom handelsavtalet som är dyrare än lageravtalet.

Att sedan bolag som Amazon påverkar arbetsmarknaden och arbetsförhållanden negativt för den anställde är redan uppenbart.

Alla dessa företag som enbart kör med stora lager kör med dåliga antällningar och anställer enbart på timmar.

Det dom sysslar med är modernt slaveri.

Vinsten först, människor sist.

Titta lite på hur stan ser ut idag, massvis med olika slavar med mat på ryggen, paket i händerna, kassar i händerna , inhysta ute i förorten, trångbodda, dåliga avtal.

Dessa människor tar inte jobben för att de vill. De har inget val.

Företagen styr ditt liv med hot om uppsägning varje arbetspass, styr med antalet timmar så du är i deras våld. Utan timmar har du inte mat eller hyra.

Sedan sitter vi och bråkar om fri frakt...

Apotea,zalando, cd-on, amazon, sportamore, ubereats,fodora samt wolt.

Listan kan säkert göras längre.

Behövs inte göras studier om hur dessa människors arbetsmiljö är. Detsamma gäller leveranser från transportbolagen. De har underleverantörer med bas i utlandet som jobbar för småpengar och utan avtal i Sverige. Ikea/bring ett utav dessa exempel.

Ni vet att dem som jobbar med dessa saker behöver flera jobb och jobba sju dagar i veckan för mat och hyra va?

Samt alltid svara i telefon när chefen ringer.

Men gratis frakt är viktig samhällsnytta det!

Har man råd att köpa saker på nätet har man råd att betala frakten.

Otrygga anställningar borde lagstiftas bort och minimilöner höjas, det hade löst problemen du listar ovan.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vettefasen om lagstadgad fraktkostnad är rätt väg att gå. Förstår problemet med returer, men det borde finnas andra lösningar.

Gällande arbetsvillkoren så låter det mer som att saker och ting inte riktigt kommit ikapp med rätt förutsättningar efter en kraftig ökning i företagens verksamhet.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Men du förenklar genom att påstå att det finns skurkbud?

Nej, det är ingen förenkling. Det finns transportfirmor som låter sina förare köra bilar med körförbud, med sommardäck på vintern och under skitförhållanden. De är skurkar och har inget i branschen att göra, hur billiga de än är.