Patriot siktar på 8 400 MHz DDR5-minnen

Permalänk
Melding Plague

Patriot siktar på 8 400 MHz DDR5-minnen

Serien Signature är avskalad och inleds med DDR5-standarden 4 800 MHz. Framtiden ska däremot erbjuda hela vägen upp till 8 400 MHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

MHz...

Hoppas de kan hålla vettiga timings på dessa, de som presenterats hittils är ju ganska kassa latenser på, men med så hög bandbredd/frekvens så kan det räcka långt

Permalänk
Samsung Sverige

Men huvva vilka tider vi lever i! 8.4 Ghz på minnen! Sålänge Intels nya prylar är 10-20% snabbare än min AMD 5950X så kommer jag nog byta över till Intel för att ta kunna ta del av DDR5 Teknik är så fruktansvärt roligt nuförtiden och det blir riktigt spännande att se hur DDR5 kommer klocka och uppföra sig.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Dröjer nog. Först måste de mjölka marknaden med kassa minnen för att sedan sakta uppgradera dem under flera år.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

8.4GHz och 8400ns CAS?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Men huvva vilka tider vi lever i! 8.4 Ghz på minnen! Sålänge Intels nya prylar är 10-20% snabbare än min AMD 5950X så kommer jag nog byta över till Intel för att ta kunna ta del av DDR5 Teknik är så fruktansvärt roligt nuförtiden och det blir riktigt spännande att se hur DDR5 kommer klocka och uppföra sig.

//Pontus

Själv tänkte jag tvärtom när jag skaffade min 5950x.
Jag slängde på 64 GB bra DDR4 och tänkte att det är sista gången jag köper DDR4, dags att fläska på och så kan man hålla sig i några år tills DDR5 mognat till sig
(Men man villhöver ju fortfarande ha det nyaste, måste erkännas)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gagoff:

Själv tänkte jag tvärtom när jag skaffade min 5950x.
Jag slängde på 64 GB bra DDR4 och tänkte att det är sista gången jag köper DDR4, dags att fläska på och så kan man hålla sig i några år tills DDR5 mognat till sig
(Men man villhöver ju fortfarande ha det nyaste, måste erkännas)

Villhöver är en farlig effekt, ytterst ytterst farlig

Vi får se vad det landar i, prestandatester lär släppas imorgon, absolut senast på torsdag så får man se.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Men huvva vilka tider vi lever i! 8.4 Ghz på minnen! Sålänge Intels nya prylar är 10-20% snabbare än min AMD 5950X så kommer jag nog byta över till Intel för att ta kunna ta del av DDR5 Teknik är så fruktansvärt roligt nuförtiden och det blir riktigt spännande att se hur DDR5 kommer klocka och uppföra sig.

//Pontus

Single core kommer Intel vara före, men stor tveksamhet kring multitrådat...

Ska bli kul att se Intel släppa första nya sedan 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Single core kommer Intel vara före, men stor tveksamhet kring multitrådat...

Ska bli kul att se Intel släppa första nya sedan 2016

11-serien som släpptes tidigare i år var väl nytt? Cypress Cove

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

11-serien som släpptes tidigare i år var väl nytt? Cypress Cove

Dock färre kärnor, fortfarande 14nm, extrem effektåtgång...

Inget som inspirerade direkt

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ska inte Sweclockers börja skriva MegaTransfers per sekund eftersom det är "mer korrekt rätt"? LTT har ju börjat ge vika på den punkten.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ska inte Sweclockers börja skriva MegaTransfers per sekund eftersom det är "mer korrekt rätt"? LTT har ju börjat ge vika på den punkten.

Kastade upp en omröstning om detta här
#19325243

Håller med helt att MHz är fel

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se Sweclockers göra en djupdykning i DDR5, men jag gissar att de inte får släppa några test eller siffror innan Alder Lake är lanserad. Själv är jag lite sugen på att uppgradera min mer än 10 år gamla i7:a. Alder Lake verkar utan tvekan intressant, men när det kommer till valet av minne så är jag helt borta.

Kan någon förklara vad den främsta/viktigaste skillnaden är mellan DDR5 och DDR4? Jag antar att DDR5 har en högre minnesbandbredd, men hur mycket då, mellan tummen och pekfingret. Sedan drar väl DDR5 mindre ström, men det är av mindre intresse.

Om man kollar runt så verkar det ganska tunnt med både DDR5 minne och moderkort som klarar DDR5, för jag antar att de inte är pinkompatibla med DDR4. Just därför hamnar man i en knepig sits. Nu känns det som tillverkarna väljer DDR4 för att det är säkrare då tillgången på "billigt" DDR4 är ganska god, men är det då ens lönt att lägga pengar på en Alder Lake när man har bundit sitt elpris på flera år?

Permalänk
Medlem

Det bästa vore att fokusera på att få ut minnen till kunder i huvudtaget;) väntar själv på en beställning men är tveksam till att jag var snabb nog.

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Skulle gärna se Sweclockers göra en djupdykning i DDR5, men jag gissar att de inte får släppa några test eller siffror innan Alder Lake är lanserad. Själv är jag lite sugen på att uppgradera min mer än 10 år gamla i7:a. Alder Lake verkar utan tvekan intressant, men när det kommer till valet av minne så är jag helt borta.

Kan någon förklara vad den främsta/viktigaste skillnaden är mellan DDR5 och DDR4? Jag antar att DDR5 har en högre minnesbandbredd, men hur mycket då, mellan tummen och pekfingret. Sedan drar väl DDR5 mindre ström, men det är av mindre intresse.

Om man kollar runt så verkar det ganska tunnt med både DDR5 minne och moderkort som klarar DDR5, för jag antar att de inte är pinkompatibla med DDR4. Just därför hamnar man i en knepig sits. Nu känns det som tillverkarna väljer DDR4 för att det är säkrare då tillgången på "billigt" DDR4 är ganska god, men är det då ens lönt att lägga pengar på en Alder Lake när man har bundit sitt elpris på flera år?

Kolla denna

https://youtu.be/aJEq7H4Wf6U

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Hans röst är ren tortyr för mig.Förstår inte hur ni andra klarar det ljudet han ger i från sig.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Avstängd

Varför ägnar vi hela trådar om att diskutera ddr5, som inte existerar? Vilken hype!!!! Fantastiskt. Ddr 4 är snabbare. Påhittade minnen driver inga datorspel. Alla som vill ska kunna köpa för att en standard ska räknas. Ddr 5 räknas inte.