Permalänk
Medlem

Jag har snusat sedan 1988 och slutat 3 gånger. 2 år. 2år.3årNu har jag slutat igen. Jag trappar ned något efter legat på en dosa om dagen. Sedan går jag över till olviertwist tuggtobak som man bara har under läppen. Kör med det något år och trappar ned långsamt. Men vad händer?Jo går upp i vikt och kan fasta flera dygn utan gå ned i vikt. Med snus jag kan gå ned 5kg i veckan. Sedan får jag hål i tänderna. Så jag är minst sagt arg tvingas sluta för jag inte har råd lägga 50kr om dagen i underbar god jävla grov snus.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Slutade för 4 år sen efter att ha snusat i 18 år.
Bestämde mig och sedan var det klart, kände mig något speedad dom första dagarna men efter nån vecka var det bra, kastade resterande dosor samtidigt.
Pannben, färdigt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Min huvudsakliga orsak att sluta röka var barnens allvarliga fråga:
-"Pappa, varför röker du när du vet att det är farligt"
Till slut hugger det i hjärtat för hårt.
Satte ett datum en bra bit in i framtiden, min födelsedag om x år, min 40-årsdag som mål och informerade alla om målet
I början var detta inget att bry sig om, men när deadline obevekligt kröp närmare insåg jag att jag var tvungen att hålla mitt löfte eller erkänna nederlag för släkt och vänner.
Det första jag gjorde den första rökfria dagen vara att partaja, något jag visste ökade röksuget så lika bra att börja med den utmaningen så tidigt som möjligt.
Hade fått nikotin-tuggummi av barnen i födelsedagspresent något år innan, de kom väl till pass.

Det gick bra, har varit rökfri ett bra tag nu.
Barnen säger att jag var på ett fruktansvärt humör de första månaderna, men det är inget jag minns

Så mina tips
1) Sätt en deadline en bit in i framtiden och berätta för alla
Detta gör att du mentalt hinner förbereda dig
I och med att du berättat för andra blir det lite prestige, något som också hjälper

2) Börja med att utsätta dig för frestelserna direkt. Om du klarar det i början blir det lättare att klara det senare

3) Om du inte vet att du har en sjuhelsikes karaktär, sluta helt. Ytterst få har den karaktär som behövs att bara feströka/snusa

4) Det är två saker du avslutar, en vana och ett (nikotin)beroende. Beroendet är nog det enklare att avsluta

5) Ta substitut till hjälp. Nikotintuggummi hjälpte för mig

6) Om du går upp i vikt (det gjorde jag). Se då på det som att det blev mer av dig!!

Permalänk
Avstängd

Snusfri/tobaksfri sedan 2016-03-19 och utan något som helst återfall.

Jag både rökte och snusade, på senare tid så slutade jag röka då jag höll ett generöst uppehåll från rökningen och började själv känna lukten av cigaretterna, vilket störde mig.

Jag har alltid sett tobak som en sorts "nollställning" mot stress, tills jag installerade fönster i huset alldeles själv.
Det var det stressigaste jag varit med om samt att jag ville inte göra min familj besviken med att ha installerat felaktigt så det drar eller tom behöver göras om. Jag hade trippel, kvadrupel, underläppsmassaker och dubbelradspackning på bägge sidor i truten....men ingenting hjälpte.

Mitt i ett montage, där jag till slut bad om hjälp pga att partiet var så pass tungt och stort, så insåg jag att skiten inte hjälpt mig.
Tyvärr bidrog jag till miljöförstörelse i samband med detta då jag i ren vrede kastade ut fyra stockar snus i vad som kom att bli min gräsmatta först efter att det fylldes med fyllmassa och 40cm jord.

Jag småluktar i kompisars snusdosor ibland och drömmer mig bort en stund.

Permalänk

La av med snuset för drygt tio år sedan. Den stora utmaningen som jag ser det, om man vill lyckas över tid, är att ärligt intala sig själv att det är slut. Annars är det nog lätt att man börjar ljuga för sig själv och hitta på ursäkter för att kunna få ta en prilla. Tex fira att man inte snusat på ett helt år eller vad det kan vara. "Klart jag ska unna mig en liten prilleluring när jag varit så duktig". Etc etc.

Det låter ju rätt korkat egentligen men jag vet av erfarenhet att delar av ens förvridna hjärna kör de där trixen. Problemet är bara att om man väl börjar igen, även om det bara är enstaka snusar till en början blir att man i normalfallet trillar in i vanesnusträsket igen till slut. Alltid samma visa.

I mitt fall så lade jag av tvärt. Dels var jag motiverad och sen var min uppfattning att nertrappning och nikotintuggummin bara hade dragit ut på lidandet. De första dagarna var rätt nasty och jag klättrade rätt mycket på väggarna. Sen blir det successivt bättre, åtminstone gällande abstinensen.

Försvinner suget helt efter snus? Tyvärr verkar det inte så. Tio år efteråt kan jag ibland fortfarande känna att en snus skulle sitta fint så helt verkar det inte släppa. Antar det är något med hjärnans belöningssystem som aldrig riktigt blir bra igen men det var en sån jäkla jobbig upplevelse att sluta så jag inte ens reflekterat över att gå tillbaka. Det går att hantera.

Permalänk
Medlem

Rökte måttligt 15 till 26, 1-2 paket i veckan. Bestämde mig spontant på en nyårsafton att sluta, så drog ett helt paket på en gång tills jag låg och spydde in det nya året. Ingen trevlig upplevelse men ångrar det inte. Mycket kallsvettningar och sov förjävligt första veckorna, men har sen dess inte haft något sug. Går jag idag förbi någon på stan som röker så blir jag illamående av doften.
Kanske en extremlösning, men det fungerade för mig. Sen vet jag inte hur beroende jag egentligen var, hade aldrig försökt att sluta innan utan alltid varit bekväm med min rökning.

Lite off topic men rökning är också ett beroende. Kanske lite motivation till någon som kämpar på riktigt.

Permalänk

Snusat i 40 år och kan inte se några direkta fördelar till att sluta.

Jag gör mitt snus själv sedan många år vilket gör att kostnadsfrågan inte är relevant, visst lite dyrare nu efter skattehöjningen men ligger ändå på strax under 19:-/dosa.

Munhälsan är bra, inga synliga tandhalsar alls eller uppdraget tandkött, och har inte haft ett hål eller karies på över 20 år.

Går på årliga hälsokontroller och alla värden har då hittills varit bra.

Så, kan inte hitta någon som helst orsak till att sluta, är ju så jäkla gott

Permalänk
Medlem

slutade först röka efter ca15 år, det var egentligen skitlätt och fördelarna var stora, man slutade lukta fimp, smak/lukt funkade igen man fick klart bättre kondis och bihålorna var inte igentäppta när man vaknade, efter några år tänkte jag att det var dags att sluta snusa efter använt en dosa om dagen i ca 20år, testade använda nikotin spray som funkade bra, problemet var att man blev fan beroende av det i stället, slutade med sprayen efter några månader, började använda nikotinfria påsar. började få hål i tänderna humöret var sådär, magen började balla ur och utvecklade magsår, började snusa igen efter ca 4-5år. humöret och tänderna blev normalt igen, magen funkade normalt igen efter ett par månader och jag kunde sluta med den medicinen.
Jag har funderat på att sluta igen men jag har dels svårt att hitta några andra fördelar än att man sparar lite pengar som ändå går åt till att laga tänderna och köpa medicin till magen och när jag säger det till frugan tittar hon surt på mig och säger blankt nej!
(Att tänderna och magen ballar ur har förmodligen med dom mediciner jag tar mot smärta att göra så andra bör ju inte få dessa problem)

skulle jag försöka sluta idag skulle jag försöka passa in det när jag är sjuk, dvs har jäkligt ont i halsen så man inte är så sugen på att ta en snus.
jag skulle inte använda "hjälpmedel" som spray, plåster, tuggummi, nikotinfria påsar osv då jag tycker det bara drar ut på det och det är väldigt lätt att byta ett beroende mot ett annat.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat snusa eller testat rökt och glad är jag för det

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Det kostar både en slant att vara beroende och det gynnar din hälsa att sluta :)?

Skrivet av kelthar:

Hjärtat! Jag snusar fortfarande, men jag vet att det påverkar hjärtat negativt. Slutat med koffein i alla fall. 6-10 burkar energidryck om dagen blev det lätt innan.

Summan av lasterna är konstant. I mitt fall så lär jag börja röka om jag slutar snusa och rökning är ju sjukt mycket värre ur alla synpunkter man kan tänka sig

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Snusar bara på helgerna och tycker det funkar bra får ingen tolerans och får en nikotinkick vilket jag gillar, blir max 6 prillor, förvarar dosan i frysen.

Permalänk
Medlem

Testade snus en gång när jag va runt 10-13år, spottade säkert i en timme efter och har aldrig rört snus sedan dess. Fyfan vad äckligt.

Permalänk
Medlem

Snusat i ca 8 år, slutade i 3 månader tills jag såg en kollega ta sig en prilla, och jag tänkte "men bara en", och frågade om jag kunde få en, då var det kört.... Fattar inte varför jag gjorde så haha.. stupid brain....stupid brain....

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

Har snart varit snusfri ett år, Började röka när jag var 13-14 och senare snusa när jag var 15-16 och snusade i ca 15 år. Slutade efter min fars bortgång, han började röka när han var 12år gammal och slutade aldrig, han gick bort i lungcancer och det är det jobbigaste jag har varit med om. Kände att jag inte ville vara beroende längre, slutade helt tvärt från en dag till en annan och nu i efterhand skulle man nog trappat ner stegvis istället för att sluta med 1.5 dosa om dagen till ingenting. Jag var helt borta i tanken, kallsvettades och det kändes som jag hade hjärtklappning, gick över efter ca 1.5 vecka.
Kan ibland fortfarande få ett sug efter en prilla, speciellt efter maten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Summan av lasterna är konstant. I mitt fall så lär jag börja röka om jag slutar snusa och rökning är ju sjukt mycket värre ur alla synpunkter man kan tänka sig

Beror väl på vad man röker, men ja, det slår inte snus. Crack och cigaretter är inte så jävla bra. Brandrök i lungorna kan väl aldrig vara bra när jag tänker efter. Så jo
, hellre snus då!

Hade varit skönt att ha träning som en last.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Beror väl på vad man röker, men ja, det slår inte snus. Hade varit skönt att ha träning som en last.

He he... ja, det hade ju onekligen underlättat för oss alla. Konstigt att vi människor är så inställda på att göra sådant som inte är nyttigt för oss, men älskar att göra sådant som inte är det

(alternativt att vetenskapen är helt ute och reser och det vi älskar att göra faktiskt är nyttigt för oss)

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Har snusat sedan jag var 17, haft en prilla under läppen förutom när jag sovit eller ätit sedan dess. Är 36 år nu.

"Slutade" snusa för ganska precis ett år sedan. Slutade rakt av, cold turkey. Funkade förvånansvärt bra efter 2 veckors helvete med en kropp som inte kändes som min egen.
Sedan hände det något skit på jobbet någon månad in.
Tog en tobaksfri prilla av en kollega i ren afekt. Sen var det kört.

Snusade tobaksfritt de efterföljande 7-8 månaderna, tills jag i slutet av årets sommarsemester bestämde mig igen för att sluta. Men det var svårare nu. Har sedan augusti maniskt tuggat nikotin tuggummin. Tills igår. Två tuggummin kvar, på Ica och handlar. Ser kartongen med tuggummin hägra på hyllan framför mig. Inser att jag åter igen bara bytt ett beroende mot ett annat. Bestämmer mig där och då för att det är sluttuggat.
Så, here we go again. Nu har det kanske gått 20h sedan mitt senaste nikotinintag. Det kliar i kroppen. Ansiktet känns konstigt, och det känns som att jag sluddrar när jag pratar 🤣.

Motivet har aldrig varit hälsan, eller ekonomin. Vilket jag har försökt att motivera mig själv med tidigare. Det är beroendet i sig. Jag vill inte vara en slav under nikotinet. Jag vill bestämma själv vad jag köper och stoppar i mig. Vilket jag inte kan om jag är beroende, då har jag "inget val", och det suger.

Till alla som försöker sluta där ute, lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Slutade röka år 2017 efter 10 år som rökare vill jag minnas, hade dock snuset att falla tillbaka på vilket gjorde helt processen relativt enkel ändå. Skulle jag dock försöka sluta med snuset, vilket jag egentligen inte vill (men kanske borde med tanke på ekonomi/fräschhet) så vet jag fan inte hur det skulle bli

Bara feströk 2 gånger sen dess och blivit generellt äcklad av mig själv.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

Slutade snusa efter cirka 15 år, (tog slut vid en långresa utomlands) och jag kände inget alls. Glömde bort att köpa mer när jag kom hem helt enkelt.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

NU är det dags för mig att sluta snusa! Jag har snusat sen jag var 13år och har nu uppnått 33år. I 20 jävla år har jag snusat vill säga. Jag har trappat ned i ca 1 vecka nu ifrån 1,5-2 dosor per dag till 3-5 portionsprillor per dag. Jag har i skrivande stund 9 prillor kvar och jag ska banne mig inte köpa en enda nikotionprodukt igen.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Jag slutade snusa för lite drygt 3 år sedan. Hade försökt många gånger tidigare med olika metoder men ganska snart fallit tillbaka. Ofta efter att det gick emot en på jobbet då man var tvungen att prestera osv.

Då jag slutade var det för att min då 8 år gamla son hade lärt sig om tobak och dess koppling till cancer efter att hans mormor avlidit av sjukdomen och helt enkelt sa att han ville jag skulle sluta. Jag tänkte att detta är sista dosan, sen har jag inte tagit en snus sedan dess.

Handlade nog mest om att vara en god förebild men faktum är att jag knappt kände suget som jag alltid tidigare, likt trådförfattaren skriver var hemskt med sömnlösa blöta nätter och ångest.

Märkligt men så var det. Motivationen vägde tyngre än beroendet, även den kemiska delen. Menar inte att jag inte hade det jobbigt, men symtomen var väldigt lätta att hantera.

Som någon föreläsare sa någon gång, det skiljer bara 20 cm mellan framgång och misslyckande. Han avsåg då avståndet mellan mun och hjärta. Men jag tänker att man måste vilja på riktigt, vilket jag nog inte ville fullt ut innan.

Sen om detta blir livslångt får tiden utvisa, men prognosen för det förbättras varje dag ☺️

Permalänk

Jag har ett tips som även funkar lite vid sötsug..

Ta och lägg kanel på tungan.. hjälper lite grann..

Använd inte nikotinfritt snus… det innehåller majsstärkelse som med saliv blir till socker och fräter på emaljen..

Lycka till allihopa

Permalänk

Ett annat tips är att föreställa sig att man svalt en stor snus...... alla vet att det är inte gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

NU är det dags för mig att sluta snusa! Jag har snusat sen jag var 13år och har nu uppnått 33år. I 20 jävla år har jag snusat vill säga. Jag har trappat ned i ca 1 vecka nu ifrån 1,5-2 dosor per dag till 3-5 portionsprillor per dag. Jag har i skrivande stund 9 prillor kvar och jag ska banne mig inte köpa en enda nikotionprodukt igen.

Du klarar det!

En plastburk med smurfblöjor ska inte och kan inte bestämma hur du vill leva ditt liv.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Tänk på hur mycket du betalar i skatt till regimen så känns det mycket lättare att sluta.

När man har bestämt sig så är det bara att lägga av.
Kör en cold turkey. Att trappa ner ökar bara risken att man vill trappa ner lite längre än planerat och så fortsätter man bara att snusa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Tänk på hur mycket du betalar i skatt till regimen så känns det mycket lättare att sluta.

När man har bestämt sig så är det bara att lägga av.
Kör en cold turkey. Att trappa ner ökar bara risken att man vill trappa ner lite längre än planerat och så fortsätter man bara att snusa.

Det gör man ju med allt annat också så man ska väl fundera över alla sina inköp.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag har läst att om man vill sluta snusa så måste man även sluta med koffein. Det triggar tydligen abstinensen.
Sjukt jobbigt withdrawal symptom ni har! Jag känner mig bara sugen på snus när jag slutar. Får inga fysiska besvär. Har typ snusat i 10 år, tagit några längre uppehåll mellan åren.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jag har läst att om man vill sluta snusa så måste man även sluta med koffein. Det triggar tydligen abstinensen.

Givetvis finns det sociala situationer eller vanor som triggar suget, typ att man brukar ta en prilla efter maten, eller en vid fikat och sånt kan givetvis trigga en, men att man skulle behöva sluta med koffein när man slutar snusa tror jag inte ett dyft på. Jag gjorde iaf aldrig det och lyckades sluta flera gånger samtidigt som jag drack massvis med kaffe. Om något tror jag att det skulle bli ännu svårare att sluta snusa om man samtidigt ska hantera koffeinabstinens...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jag har läst att om man vill sluta snusa så måste man även sluta med koffein. Det triggar tydligen abstinensen.
Sjukt jobbigt withdrawal symptom ni har! Jag känner mig bara sugen på snus när jag slutar. Får inga fysiska besvär. Har typ snusat i 10 år, tagit några längre uppehåll mellan åren.

För mig va det tvärtom. Kaffet va det som fick mig att palla vardagen.
Har försökt sluta snusa så många gånger i mitt liv och det enda som fungerade för mig
va att slänga det cold-turkey, inga ersättare och bara leva mitt liv vidare som vanligt.
Drick kaffe, kolsyrat vatten hjälpte även mig.

Suck it up. Är det enklaste svaret. Även idag, 2 år senare så är jag fortfarande sugen på och saknar min snus.
Livet suger ibland men man får vad man betalar för. Jag får mer pengar och liv tillbaka som bättre spenderas levande
än i graven. Värt det!

Permalänk
Medlem

Tror jag magiskt sätt gjort att jag inte kan bli beroende av snus. Har snusat nyckter 4 gånger. Mådde illa 3 av gångerna och spydde 1 av gångerna. Brukar ta en prilla eller två på fester och då mår jag inte illa. Det har ju gjort att jag får sug efter några timmars fylla, men det är kanske 1 gång i månaden som ungdom.

Det bästa är ju att oavsett ifall det är en massa fester och jag snusar 3 helger under denna månaden har jag brutalt negativt sug när jag är nykter, pga. minna sjukt dåliga minnen av snus vid nykterhet. Med detta tror jag lösningen med de flesta beroende är att koppla det till något negativt. Kör typ 8 snus upp i käften så du spyr skallen av dig och sen gör det tills du inte ens kan känna lukten av snuset utan att må illa.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3