Sociala plattformar förlorar 85 miljarder kronor till IOS spårningsskydd

Permalänk
Medlem

boo-fking-hoo

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt insatt och inte läst hela tråden. Men Apple gör nog feta pengar för "information" som säkert säljs vidare i sin tur. Är väl att dom får någon slags ensamrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Glädjande nyheter! Man blir nästan sugen på att hoppa över till Apple endast för detta. Android har inte något liknande vad jag vet.

med tanke på att farbror google är den som mest vill ha din data så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ta bara swelclockers. En bra site på alla sätt och vis. Men skulle det krävas betalning för att läsa artiklar så skulle nog antal läsare bli en bråkdel av det som finns idag. Detta av flera anledningar som att det idag är för krångligt och folk vill ej lämna ut sina kort till okända.
Ska man då göra en site som riktar sig emot en viss nischad grupp. Ja, det är väldigt få som klarar sig med betalningsalternativ idag. Dessa få brukar ha massa tillverkare som stöttar dem och de har även haft fysiska tidningar som man kan köpa.

Ganska övertygad om att SC skulle kunna gå runt enbart genom donationer genom Patreon.
Skulle samtidigt vara ett bra sätt att slippa folk som spammar och bara är här för att förstöra, ingen vill betala 1 dollar per månad för att vara medlem på en sida om man bara är där för att bråka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Om din sida erbjuder bra material så kommer dina kunder gladeligen betala varje månad för att få nyttja sidan.
Många beckar små från alla användare känns mycket bättre än reklamfinansiering.

Ja du, om nu Facebook, Youtube, Twitter och Snapchat (alla väldigt populära tjänster (och bra en enligt många)), eller någon annan, trodde på det där, så är det ju bara att börja ta betalt av ios-användare för att då kompensera för bortfallet på 85 miljarder kr. Alla hävdar ju hela tiden att dessa är så mycket mer villiga att betala för sig.

Men nu är det ju inte så. Tillräckligt många är inte villiga att betala för tjänster, hur populära de än är. De har vant sig att saker är gratis och sen gör de allt för att undkomma det som betalar för tjänsten. Och det gnälls över att en app kostar en tia... Det gnälls över kaffepengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Ganska övertygad om att SC skulle kunna gå runt enbart genom donationer genom Patreon.
Skulle samtidigt vara ett bra sätt att slippa folk som spammar och bara är här för att förstöra, ingen vill betala 1 dollar per månad för att vara medlem på en sida om man bara är där för att bråka

Ja du. FZ har patreon. De har för nuvarande 102 som betalar, totalt 4.894kr.

Permalänk
Medlem

För någon som nu trodde att äpplet inte ägnar sig åt att bygga profiler på sina användare för reklam...

9to5mac:

iOS 15 now prompts users if they want to enable Apple personalized ads, after it was previously on by default

Citat:

For iOS 15 users, Apple has begun prompting for their consent to enable Personalized Ads for their Apple ID, which allows Apple to use your App Store purchase history and several other demographics, to inform what advertising is displayed in the News and Stocks apps, as well as for targeting App Store Search Ads.

Apple ad targeting, or ‘Personalized Ads’ as Apple calls it, was previously enabled by default without any kind of prompt. Users had to learn about the preference on their own and navigate four levels deep in Settings to disable it, running somewhat counter to Apple’s privacy-first image.

The fact it was on by default has also led to antitrust scrutiny, especially as Apple limited the ability of third-party ad networks to target individual users with the introduction of App Tracking Transparency. Yet, a very similar system for its first-party advertising did not ask for any such permission.

Så apple har inte längre automatiskt personlig reklam för sina egna annonser. Men ordvalet i popup-en är annorlunda beroende på om det är äpplets annonser eller någon annans som användaren skall ta ställning till. Vilket då handlar om sak, äpplet vill att de skall få möjligheten att bygga profiler på så många som möjligt och att andra skall få göra det på så få som möjligt.

Och om nu äpplet tycker att är så illa med personligt riktat reklam för sina användare, varför slutar de då själva inte helt med att bygga reklamprofiler för sina användare?

Permalänk
Medlem

De får väl göra en betalversion för iPhone istället och skippa annonserna.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ha! F#n ta dem allihop, j#vla blodsugare. Har inga illusioner om Apples eventuella godhet, men detta värmde i novembermörkret.

Dessutom släppte Radiohead enväldigt vältajmad video idag

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ja du. FZ har patreon. De har för nuvarande 102 som betalar, totalt 4.894kr.

Menar givetvis att alla som vill nyttja forumet skulle behöva vara betalande medlemmar
Det fungerar ju inte om bara några betalar och resten åker räkmacka, tänk att det ska fungera som skatt, alla betalar pyttelite men tillsammans blir det mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Menar givetvis att alla som vill nyttja forumet skulle behöva vara betalande medlemmar
Det fungerar ju inte om bara några betalar och resten åker räkmacka, tänk att det ska fungera som skatt, alla betalar pyttelite men tillsammans blir det mycket

Fast då är det ju inte donationer, vilket är vad du skrev. Då är det en betalvägg du vill ha.

Förövrigt så kommer det inte fungera heller. Aktiva, kalla dessa betalande, skulle falla ordentligt, skulle inte finnas pengar till att betala de anställda. Forumet skulle försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Majoriteten vill inte ha reklam snarare.

Mycket möjligt, men det är ju inte det valet folk erbjuds här, utan det handlar bara om spårning, och det uttrycks tydligt i iOS.
Likväl, kanske just därför, väljer en förkrossande majoritet att försvåra specifikt spårning.

Citat:

Men reklam driver intäkter till många och mycket skulle inte finnas utan reklam.
Riktad reklam är ju trots allt bättre än random reklam men det som upprör är att iom riktad reklam så blir folk noija att "dom har koll på en".

Dels det, dels att man inte vet vad för information som säljs, och till vem. Min arbetsgivare?
De flesta skulle inte vara speciellt bekväma med att ha kameror riktade mot alla fönster och dörrar i sin bostad 24/7 av en part som sedan säljer det de kan hitta. Det är inte ens lagligt. Det vore rimligt att samma gällde för internet, det är bara det att lagen inte tillämpas där. Än.
Dessutom sker ju spårningen och spårningstrafiken kontinuerligt. Det är som att dra en stor trål efter sig på internet. Utöver integritetsaspekten finns en prestandakostnad också.

Reklam har funnits i hundratals år. Det är inte det folk opponerar sig emot här även om de inte tycker om när den tränger sig på eller de värderingar som säljs. Här handlar det bara om spårningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av filbunke:

Ja du, om nu Facebook, Youtube, Twitter och Snapchat (alla väldigt populära tjänster (och bra en enligt många)), eller någon annan, trodde på det där, så är det ju bara att börja ta betalt av ios-användare för att då kompensera för bortfallet på 85 miljarder kr. Alla hävdar ju hela tiden att dessa är så mycket mer villiga att betala för sig.

Men nu är det ju inte så. Tillräckligt många är inte villiga att betala för tjänster, hur populära de än är. De har vant sig att saker är gratis och sen gör de allt för att undkomma det som betalar för tjänsten. Och det gnälls över att en app kostar en tia... Det gnälls över kaffepengar...

Jag kommer att gnälla så länge företag beter sig illa, de blir ju inte rika på att vara hederliga utan på skatteflykt och att utnyttja anställda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Mycket möjligt, men det är ju inte det valet folk erbjuds här, utan det handlar bara om spårning, och det uttrycks tydligt i iOS.
Likväl, kanske just därför, väljer en förkrossande majoritet att försvåra specifikt spårning.

Dels det, dels att man inte vet vad för information, och till vem, som säljs. Min arbetsgivare?
De flesta skulle inte vara speciellt bekväma med att ha kameror riktade mot alla fönster och dörrar i sin bostad 24/7 av en part som sedan säljer det de kan hitta. Det är inte ens lagligt. Det vore rimligt att samma gällde för internet, det är bara det att lagen inte tillämpas där. Än.
Dessutom sker ju spårningen och spårningstrafiken kontinuerligt. Det är som att dra en stor trål efter sig på internet. Utöver integritetsaspekten finns en prestandakostnad också.

Reklam har funnits i hundratals år. Det är inte det folk opponerar sig emot här även om de inte tycker om när den tränger sig på eller de värderingar som säljs. Här handlar det om spårningen. Specifikt.

Det var typ det jag menade bara att du var lite bättre på att förklara

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det började alltså med småpojkar som sålde mailadresser och slutade med facebook som säljer allt, skulle Zuckerberg kunna sälja sin mamma hade han gjort det för länge sedan.
Sjukt egentligen hur så många människor kan gå med på att sälja hela sitt liv mot att få använda en plattform för att visa upp vad de åt imorse.

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Kör själv IOS, men måste ha med mig en android telefon, bara för en app. Som finns både på IOS och android. Men som ansluter så sjukt dåligt till maskinen ifråga på IOS, så man tappar tron på jultomten.

Nu blir man ju nyfiken på vad det är för app du menar.

Skrivet av Lordmax:

Nu är jag inte helt insatt och inte läst hela tråden. Men Apple gör nog feta pengar för "information" som säkert säljs vidare i sin tur. Är väl att dom får någon slags ensamrätt

Låter som ett antagande från din sida. Apple säger sig inte sälja vidare information om deras kunder, så har du en källa på att så inte är fallet lär det blir ordentligt ramaskri.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Annonser i speciellt Facebook är jäkligt irriterande, är fullt med scamerbjudanden med massa "wish produkter" facebook borde se över sånt här och rensa bort sådant att ens komma in..

Det hjälper ju tyvärr inte om de skulle göra det, de samlar ihop varenda liten detalj om dig och ditt liv och säljer ut ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast då är det ju inte donationer, vilket är vad du skrev. Då är det en betalvägg du vill ha.

Förövrigt så kommer det inte fungera heller. Aktiva, kalla dessa betalande, skulle falla ordentligt, skulle inte finnas pengar till att betala de anställda. Forumet skulle försvinna.

Tror bara att vi skulle tappa fjortisarna och några snåla gubbar men då dom ändå inte bidrar något till forumet så vore det nästan enbart en vinst

Permalänk
Medlem

Det är bara sjukt att en sån här ändring från ett företag kan innebära så mycket pengar. Tycker det är hur bra som helst, vet inte vart företag fick tanken ifrån att folks privatliv är något dom har rätt till och inte bara de, tjäna pengar på de. Allt annat som tillhör en individ är individens.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker det är så himla bra, inser ni att många företag tappat över 50% i försäljning efter denna ändring. Den suger.
Hellre riktade annonser än massa annat man är ointresserad av.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av miscann:

Ni som tycker det är så himla bra, inser ni att många företag tappat över 50% i försäljning efter denna ändring. Den suger.
Hellre riktade annonser än massa annat man är ointresserad av.

Ja jag ser fram emot att många av företagen som annonserar går under för det är alldeles för mycket skit som tillåts, om de åtminstone hade nån granskning av annonserna så att de inte släppte igenom bedrägeriföretagen så hade jag kunnat förlåta lite annonser men de bryr sig ju inte om det utan tillåter kriminella att annonsera ut sin produkter och tjänster utan kontroll.
Redan idag har jag sett annonser från 2 nya kriminellt drivna företag, ett kunde bota diabetes och ett vill sälja iptv paket med 70 000 kanaler, jag är extremt skeptisk till att det inte är nått skumt med de annonserna, jag ska nog vänta på att det kommer nån annons om en bra betallösning med bitcoin innan jag handlar av dem

Sedan finns det ju företag som är "seriösa" men mest bara säljer skräp typ Wish och alla finansbolag som erbjuder ockeravtal och liknande, om plattformarna rensade upp bland annonserna skulle de nog bli mer accepterade, jag har faktisk inget emot att kolla på produktnyheter från seriösa företag eller få veta om de kör nån kampanj utan det är det oseriösa skräpet jag vill slippa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Drabbar ingen fattig.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker...

Varför inte bara göra allt som har med Facebook, som en prenumerationstjänst? En stor, fet betalvägg istället för annonser.
Skulle så gärna vilja se om människor är intresserade av Facebook så pass att de skulle kunna betala för det. 99kr i månaden för att läsa klickbaits och lyssna när folk basunerar ut hela sitt liv för allmänheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Apple iAd avvecklades 2016.

I somras anställde dom nytt folk så det är aktuellt igen.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

I somras anställde dom nytt folk så det är aktuellt igen.

Du får gärna dela källa!

Permalänk
Skrivet av miscann:

Ni som tycker det är så himla bra, inser ni att många företag tappat över 50% i försäljning efter denna ändring. Den suger.
Hellre riktade annonser än massa annat man är ointresserad av.

Vilka företag har tappat "över 50%" i försäljning?

Grejen är ju att "riktad" reklam har funnits så länge det fanns tidningar: Sålde du bilgrejer annonserade du i en biltidning. Sålde du skönhetsprodukter annonserade du i en modetidning. Och läser jag en sådan tidning accepterar jag att den innehåller relaterad reklam.
Jag är inte emot passiv information om produkter som är relaterade till sidan jag tittar på. Jag är emot folk som är grisiga i att ta reda på mina intressen och sälja information om dessa till andra utan mitt godkännande, och jag är emot alla former av reklam som kör script på min dator, för annonsnätverken har gång på gång visat att de inte hundraprocentigt kan eliminera risken för drive by-malware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vilka företag har tappat "över 50%" i försäljning?

Grejen är ju att "riktad" reklam har funnits så länge det fanns tidningar: Sålde du bilgrejer annonserade du i en biltidning. Sålde du skönhetsprodukter annonserade du i en modetidning. Och läser jag en sådan tidning accepterar jag att den innehåller relaterad reklam.
Jag är inte emot passiv information om produkter som är relaterade till sidan jag tittar på. Jag är emot folk som är grisiga i att ta reda på mina intressen och sälja information om dessa till andra utan mitt godkännande, och jag är emot alla former av reklam som kör script på min dator, för annonsnätverken har gång på gång visat att de inte hundraprocentigt kan eliminera risken för drive by-malware.

Det finns vissa bolag som nästan exklusivt livnär sig på användare via facebook och instagram. Webbutiker med sponsrat innehåll hos influensor. Om de lever på människors data på det viset ser jag det dock som mer av deras problem än någon annans

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan Apples implementation och alla (?) browsers "do not track"?
Android har ju också "do not track" och randomiserade mac-adresser, etc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andelf:

Vad är skillnaden mellan Apples implementation och alla (?) browsers "do not track"?
Android har ju också "do not track" och randomiserade mac-adresser, etc.

Det är skillnad på en webbläsare och "alla" appars rättigheter att spåra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det finns vissa bolag som nästan exklusivt livnär sig på användare via facebook och instagram. Webbutiker med sponsrat innehåll hos influensor. Om de lever på människors data på det viset ser jag det dock som mer av deras problem än någon annans

Det är just det: Om din företagsidé slutar vara hållbar för att samhället inte längre accepterar den så är vägen framåt inte att försöka hitta kryphål utan att hitta en annan företagsidé: det spelar ingen roll om vi pratar om prostitution eller vidrig hantering av personuppgifter.

I det här konkreta fallet har Facebooks kunder visat att om de får reda på vad Facebook faktiskt gör så tackar majoriteten nej till att deras personuppgifter hanteras på det viset.