CSS - centrera video och fyll höjdleds

Permalänk

CSS - centrera video och fyll höjdleds

Privet Swec!

Det är så att jag sitter och knåpar på ett projekt till hemsida. Tidigare har jag framförallt jobbat med wordpress men det här projektet krävde kod från grunden vilket gjort att jag fått sätta mig in i dreamweaver och css/html, på en mycket låg nivå men projektet borde vara väldigt simpelt, ändå lyckas jag inte för mitt liv.

Webbsidan ska enbart bestå av en video som jag har ett tidigt utkast på, nästa steg är ett par knappar över men det får bli nästa problem. Det jag vill är att videon ska fylla enheten på höjden och centreras i sidled, resten får gärna cropas bort i sididled men att höjden anpassas så den alltid fyller hela skärmen, helst utan möjlighet att man ska kunna skrolla något utan att videon fyller hela fönstret. Och att detta görs oavsett enhet, på desktop syns alltså sidorna på videon medan det på mobil enbart är mitten som syns men att hela höjden syns i båda fall. Kanske är det någon typ av bakgrundsvideo jag är ute efter.

För att förtydliga, bilder på ungefär hur jag vill att det ska se ut:

Men som ni kan se på hemsidan tar den ingen som helst hänsyn till enheten den visas i:
klubbsputnik.se

Har provat massa olika CSS-lösningar men just nu har jag:

HTML:

<!doctype html> <html lang="en-US"> <link href="css sputnik.css" rel="stylesheet" type="text/css"> <video autoplay muted loop id="video"> <source src="http://klubbsputnik.se/Media/sputnik_ani.mp4" type="video/mp4"> </video> </html>

CSS:

#video { position: relative; right: 0; bottom: 0; min-width: 50%; min-height: 50%; }

Mycket tacksam för alla tankar!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Inaktiv

Kan säga direkt att css filen du länkar inte hittas. Kolla vart den är uppladdad, och dubbelkolla värdet i href.

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Kan säga direkt att css filen du länkar inte hittas. Kolla vart den är uppladdad, och dubbelkolla värdet i href.

Det har du rätt i! Det ska nu vara fixat men utan någon direkt framgång för problemet, har du någon aning om hur jag går vidare?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk

Wrappa videon i en div och ta bort all css på videon.
Lägg sedan på:

position: absolute;
left: 0;
bottom: 0;
right: 0;
top: 0;
overflow:hidden;
display: flex;
justify-content: center

på nya div:en.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Skrivet av korreWorre:

Wrappa videon i en div och ta bort all css på videon.
Lägg sedan på:

position: absolute;
left: 0;
bottom: 0;
right: 0;
top: 0;
overflow:hidden;
display: flex;
justify-content: center

på nya div:en.

Tack! Det tog det hela mycket närmare. På desktop är det nu perfekt men på mobilen finns det fortfarande kvar vita ramar i över- och nederkant. Har du någon idé om hur man får den att fylla hela vägen upp?

<div id="video-wrapper"> <video autoplay muted loop id="video"> <source src="http://klubbsputnik.se/Media/sputnik_ani.mp4" type="video/mp4"> </video> </div> </html>

#video-wrapper { position: absolute; left: 0; bottom: 0; right: 0; top: 0; overflow:hidden; display: flex; justify-content: center }

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hammarlund:

Tack! Det tog det hela mycket närmare. På desktop är det nu perfekt men på mobilen finns det fortfarande kvar vita ramar i över- och nederkant. Har du någon idé om hur man får den att fylla hela vägen upp?

<div id="video-wrapper"> <video autoplay muted loop id="video"> <source src="http://klubbsputnik.se/Media/sputnik_ani.mp4" type="video/mp4"> </video> </div> </html>

#video-wrapper { position: absolute; left: 0; bottom: 0; right: 0; top: 0; overflow:hidden; display: flex; justify-content: center }

Gör följande CSS på själva video elementet;

object-fit: cover;

Rekommenderar också att göra bakgrunden på body till svart, för du kommer ändå få vita ramar till vänster och höger i vissa lägen, och då är det bättre att dom är svarta.

Permalänk

Testa lek med align-self på videon. T.ex align-self: baseline; eller start

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Gör följande CSS på själva video elementet;

object-fit: cover;

Rekommenderar också att göra bakgrunden på body till svart, för du kommer ändå få vita ramar till vänster och höger i vissa lägen, och då är det bättre att dom är svarta.

Det här funkade toppen. Tack båda, livräddare!

Skrivet av korreWorre:

Testa lek med align-self på videon. T.ex align-self: baseline; eller start

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar