Permalänk
Medlem
Skrivet av dezo:

Jag kör med blå brytare, tycker det funkar bäst på grund av taktila känslan. Sitter man och skriver hela dagarna är det rätt skönt att ha taktil känsla i switcharna. Gillar man inte ljudet är nog bruna vad jag skulle rekommendera, alternativt silent red men då blir man av med taktilkänslan som finns i blå brytarna.

Jag får prova. Är ju ett tag till BF.

Jag skriver väll inte speciellt mycket. Lite slö surfande och lite spelande blir det typ Cod och d2.

Permalänk
Medlem

Det ibland att man kan sätta dit någon o-ring. Är det för att dämpa klick ljudet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

Det ibland att man kan sätta dit någon o-ring. Är det för att dämpa klick ljudet ?

Svar: Både Ja och Nej. O-ringar hjälper mot ljud som kommer från att switchen når botten. Märks mer på metallchassie än på plastchassie samt beroende på vilket underlag man ställer tangentbordet på. Dock får man lite annan känsla av att sätta dit o-ringar så jag skulle nog tipsa om att använda tangentbordet i en vecka innan o-ringarna sätts dit så du mårker mer av vilken skillnad i skrivkänslan du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

Det ibland att man kan sätta dit någon o-ring. Är det för att dämpa klick ljudet ?

O-ringar dämpar inget klickljud från brytare. Det dämpar ljudet av att du slår ner tangenten i botten, men inte ljudet när den åker upp igen. Dessutom blir slaglängden kortare. Jag hade inte rekommenderat att sätta dit några såna men det gör man ju som man vill. Köp ett tystare tangentbord från början istället om ljud är något du vill slippa.

Permalänk
Medlem

jag läste detta i guiden till tangentbord

"Att spela med dessa brytare brukar vara jobbigt för många, medan det inte är jobbigt alls för andra. Den största nackdelen med dem är att aktiveringspunkten för brytaren inte sitter på samma ställe som reset punkten. Detta gör att man måste släppa upp tangenten helt för att kunna trycka på den igen, vilket en del personer tycker är irriterande, andra märker inte ens av det. "

Gäller detta alla tactila brytare att nab nåste släppa upp tangenten helt innan man kan trycka ner den igen ?

Permalänk
Medlem

Var på MM idag och knapprade lite dom hade typ bara röda brytare och dom gillade jag inte alls. Fanns inget motstånd i tangenten. kändes jätte konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

Var på MM idag och knapprade lite dom hade typ bara röda brytare och dom gillade jag inte alls. Fanns inget motstånd i tangenten. kändes jätte konstigt

Välkommen till klubben som tycker att blue is the way

Permalänk
Medlem

ja det lutar åt blue eller brown

Det är lite kortare slaglängd på brown

Ska ta en tur till netonet och elgiganten också dom kanske har någon bord framme med brown eller blue

Permalänk
Medlem

var på elgiganten och netonet ingen hade något med sherry brytare framme

är så jävla osäker på vad jag vill ha så jag vill verkligen test innan.
kanske får köpa en sådan där test platta som någon länkade till.
tycker det är surt att behöva lägga 300kr på det.
den verkar den bara finnas i utlandet, har aldrig beställt så vet inte hur det funkar med tull och grejer.

Edit: hittade en testplatta på amazon sverige. köper nog den så kan jag antingen skicka tillbaka den eller sälja den när jag provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

var på elgiganten och netonet ingen hade något med sherry brytare framme

är så jävla osäker på vad jag vill ha så jag vill verkligen test innan.
kanske får köpa en sådan där test platta som någon länkade till.
tycker det är surt att behöva lägga 300kr på det.
den verkar den bara finnas i utlandet, har aldrig beställt så vet inte hur det funkar med tull och grejer.

Edit: hittade en testplatta på amazon sverige. köper nog den så kan jag antingen skicka tillbaka den eller sälja den när jag provat.

Distansköplagen. Köp det du tror att du gillar och skicka tillbaka om du inte gillar. Du kan ju även testa andra tillverkares Cherrykloner, det är samma grej. Bruna klickar inte (men är ibland taktila, extremt lite om du väljer Cherry), blå klickar, röda är linjära. Beroende på vilken testplatta du köper så är risken att du kommer märka att just Cherry inte var de som kändes bäst så då kanske du måste hitta något annat tangentbord att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Distansköplagen. Köp det du tror att du gillar och skicka tillbaka om du inte gillar. Du kan ju även testa andra tillverkares Cherrykloner, det är samma grej. Bruna klickar inte (men är ibland taktila, extremt lite om du väljer Cherry), blå klickar, röda är linjära. Beroende på vilken testplatta du köper så är risken att du kommer märka att just Cherry inte var de som kändes bäst så då kanske du måste hitta något annat tangentbord att köpa

Testplattan innehåller alla olika cherry brytarna som finns så jag hoppas jag gillar någon av dom.

Permalänk
Medlem

nu har jag fått testplattan och måste nog säga att det inte blir någon cherry brytare för mig. jag har nu Hybrid Mecha-Membrane från razer och de känns bättre. Så jag får fortsätta leta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

nu har jag fått testplattan och måste nog säga att det inte blir någon cherry brytare för mig. jag har nu Hybrid Mecha-Membrane från razer och de känns bättre. Så jag får fortsätta leta.

Kanonbra att du fått ett resultat, även om det var ett negativt resultat!
Jag funderar om du kanske skulle behövt testa Topre brytare om du gillar ditt nuvarande... Dock har inte Varmilo några Topre KB's så det blir att botanisera utanför tråd-topic då.

Permalänk
Medlem

jag får kolla på det tack.

hade varit fint med topre på ett Varmilo