LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Är ljudinställningen "oled surround" något ni kör med som inte har soundbars etc?

Har en LG OLED65E6V från 2016 som har en inbyggd ljudlimpa nertill, där jag har dessa inställningar:

Ljudlägesinställningar:

Ljudläge: Biosalong
Oled-surround: På
3D-ljudzoom: På
Equalizer: På

Har även en surroundanläggning men ljudet från tv-n är så pass bra, så det räcker för det mesta. Bor i bostadrättsförening så vill inte terrorisera grannarna för mycket med surroundanläggningen

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Vad har ni för ljudinställningar som kör med inbyggda högtalare på en CX?

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/hWrFEU_605g
(Sry om den redan länkats)

Fan också, blir orolig då jag spelar en hel del spel med fasta ikoner osv.. nån i tråden som märkt av några problem än??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

https://youtu.be/hWrFEU_605g
(Sry om den redan länkats)

Fan också, blir orolig då jag spelar en hel del spel med fasta ikoner osv.. nån i tråden som märkt av några problem än??

Den verkar lite väl clickbaity den där, han verkar ju medvetet använt den dåligt för att skapa content
typ när han kollar i service menyn syns det att den automatiska pixel refreshen har körts väldigt lite i jämförese med antalet drift timmar, så han har nog bara låtit den stå på. Plus att det verar ju inte va permanenta inbränningar då de försvann med en pixel refresher.

tror absolut inte du behöver oroa dig, speciellt inte med fasta ikoner i spel, snubben hade ju 4 statiska fönster I windows öppna dagligen. Rtings hade väl call of duty igång i ett eller två år nästan dygnet runt utan några tecken på inbränning, o de va ju äldre modeller.

Brukar stänga av den i 5 minuter ibland när jag inte använder den så den kör en kort refresh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

https://youtu.be/hWrFEU_605g
(Sry om den redan länkats)

Fan också, blir orolig då jag spelar en hel del spel med fasta ikoner osv.. nån i tråden som märkt av några problem än??

Frågan är hur illa det är och vilken miljö man sitter i. Pixlarna slits av att lysa starkt och länge.

Summan är väl ungefär:
1. Använd inte full ljusstyrka hela tiden
2. Undvik höga kontraster om det går
3. Undvik framförallt statiska element med höga kontraster
4. ’Dark mode’ gör främst att vissa pixlar nästan inte slits alls och att andra slits extra mycket, det kan alltså förvärra problemet med ojämnheter

Permalänk
Medlem

Ja som ovan säger, dark mode är ju nice, om du använder den som pc-monitor. typ inga ikoner på det skrivbordet, svart eller rörlig bakgrunds bild. Auto hide på start menyn, har du fler skärmar kan du köra display fusion så bara oled start menyn döljs osv.

Sen när han beskriver den stora pixel refreshen som att sandpappra ner alla pixlar till att bli lika dåliga som de dåliga pixlarna, ja det känns lite som han inte riktigt har koll, va jag förstått så funkar den inte riktigt så, utan mer att de svagare LED'sens ström offset justeras till att komma ikapp de andra och att det finns ganska mycke svängrum där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja som ovan säger, dark mode är ju nice, om du använder den som pc-monitor. typ inga ikoner på det skrivbordet, svart eller rörlig bakgrunds bild. Auto hide på start menyn, har du fler skärmar kan du köra display fusion så bara oled start menyn döljs osv.

Sen när han beskriver den stora pixel refreshen som att sandpappra ner alla pixlar till att bli lika dåliga som de dåliga pixlarna, ja det känns lite som han inte riktigt har koll, va jag förstått så funkar den inte riktigt så, utan mer att de svagare LED'sens ström offset justeras till att komma ikapp de andra och att det finns ganska mycke svängrum där.

Jo men den ändringen betyder att de slitna pixlarna slits ännu snabbare efter ändringen. Det blir ju inte bättre för att man pressar dem ännu hårdare

Permalänk
Bildexpert 📺

Dark mode är rimligtvis sämre eftersom det verkligen kommer sätta det lysande vita mot det svarta vilket är det som ger mest slitage och mest retention. Är hela skärmen medelljus kommer slitaget att vara jämnare och OLED-panelens sätt att fungera kommer vara att fördela energin till hela ytan snarare än att fokusera den på det som ska lysa (ännu) vitare vilket blir effekten av dark mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo men den ändringen betyder att de slitna pixlarna slits ännu snabbare efter ändringen. Det blir ju inte bättre för att man pressar dem ännu hårdare

Ja det är klart, men även om det är så det fungerar det ju väldigt annorlunda än "sandpapper" metaforen. Nu har jag ju bara läst lite flyktigt, men med svängrum menade jag att även om de körs lite hårdare verkar det finnas utrymme, iallfall på nyare modeller.

Men det är klart att det är väl ingenting man ska köra ofta, eller alls manuellt, om det inte blir nått riktigt knas på skärmen som inte går bort. Sen har man ju 3 års garanti/reklamations rätt, så inom den tiden kommer väl en lg tekniker och byter ut panelen om det blir knas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Frågan är hur illa det är och vilken miljö man sitter i. Pixlarna slits av att lysa starkt och länge.

Summan är väl ungefär:
1. Använd inte full ljusstyrka hela tiden
2. Undvik höga kontraster om det går
3. Undvik framförallt statiska element med höga kontraster
4. ’Dark mode’ gör främst att vissa pixlar nästan inte slits alls och att andra slits extra mycket, det kan alltså förvärra problemet med ojämnheter

Är det Brightness eller OLED light eller båda man bör vara försiktig med?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gizmo_8:

Är det Brightness eller OLED light eller båda man bör vara försiktig med?

Du får mitt korta svar här:

Peak brightness styr hur panelen ska arbeta generellt där du med Hög-läget kan få en 2020-LG att pressa mot 300–370(*) nits i SDR när endast en liten del av panelen (typiskt mindre än 10%) ska tändas upp.

Peak brightness sätts sedan i relation till hur du ställer OLED-ljus-reglaget. Detta sätts sedan i sin tur i relation till hur ljus bild som visas överlag på panelen. Därför är bildens APL-nivå (snittljusnivå, Avarage Picture Level) avgörande för hur ljus bilden blir. Låg APL i bilden, som det blir med Dark Mode, tenderar att skjuta på ännu mer ljus i de delar som ska lysa.

Hög APL (typ Excel-ark över hela bilden) minskar ljusnivåerna i hela bilden. Kör man 80–100 procents APL är det ungefär samma ljus ut från panelen oavsett hur man ställer Peak brightness.

CX verkar ha en maximal gräns runt 120-150* nits i 100 procent APL, alltså helt vitt. Då kör panelen så mycket av sin energi den kan över ytan på samma gång. Det kan man se som ett slags tumregel om hur man driver panelen så säkert som möjligt för mer generellt datorbruk. Dvs undvik att låta ljusstyrkan kliva över 150 nits – vilket räcker för en kontorsmiljö i fråga om ljusstyrka. Då är det Peak Brightness: OFF samt som OLED-ljus på 50 som gäller.

Stänger man av ABL i serviemenyerna kan det vara annan effekt på ljusbeteendet. Inget jag testat själv. Men idealet är en skärm som är lika ljusstarkt oavsett bildens innehåll. Jag har endast sett Sonys OLED åstadkomma detta.

(*) varierar med hur man mäter, vem som mäter och troligtvis panelens storlek och exemplarens variationer.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Har ett jäkla udda problem med min CX 65" just nu, det började med Prime Video-appen som helt random bara stängde av sig så man fick starta upp den igen, nu har även Netflix börjat leva om så, är det någon som varit med om något liknande?

Läste ett tips om appkrasher som verkar löst problemet för min del. inte haft en krash nu på sistonne. Stäng av IPv6 under nätverksinställningarna. Ingen aning hur det är relaterat men som sagt verkar löst det för mig iallafall. Inte en enda krash i AppleTV+ som krashade minst en gång per start innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du får mitt korta svar här:

Peak brightness styr hur panelen ska arbeta generellt

… och för att klargöra ursprungsfrågan: vanliga brightness ska man väl inte använda alls för att sätta generella ljusstyrkan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paganmoon:

Läste ett tips om appkrasher som verkar löst problemet för min del. inte haft en krash nu på sistonne. Stäng av IPv6 under nätverksinställningarna. Ingen aning hur det är relaterat men som sagt verkar löst det för mig iallafall. Inte en enda krash i AppleTV+ som krashade minst en gång per start innan.

Tack för tipset, jag installerade förvisso om Prime Video och det har fungerat sedan dess men stöter jag på det igen så ska jag kasta ett öga på det där med ipv6.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

… och för att klargöra ursprungsfrågan: vanliga brightness ska man väl inte använda alls för att sätta generella ljusstyrkan?

På LG 2020 är Brightness/Ljusstyrka var man ankrar svart i bilden. På 2021 har man döpt detta reglage till det utomordentligt korkade "Skärmljusstyrka". Man har verkligt byggt upp för en slamdunk av missförstånd.

Annars är ju Philips inte långt efter på detta med kassa översättningar. På OLED806 är motsvarigheten till LG:s "Peak Brightness" ett reglage som heter "Light boost". Alltså att boosta/förstärka ljuset.

I de svenska menyerna heter reglaget "Lätt förstärkning"

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har en LG C1 2021 och har en fråga angående skärmsläckaren. Kan inte hitta över huvud taget vart man ändrar eller får fram inställningar angående skärmsläckaren och va den ska vara. Ett tag var den fyrverkeri som gick över skärmen och nu är den tillbaka till datum och tid. Gått igenom flertal menyer och kollat LGs guider men det hjälper inte mycket, kan inte hitta något. Tacksam om någon har något tips.

Visa signatur

🖥---> Asrock Z170 Extreme4 • i7 6700k • 16gb ddr4 Corsair LPX • Asus RX580 4gb Dual • Corsair RM650x • Diverse SSDs • Fractal Design R5 • Sennheiser HD 599 •
📱---> Google Pixel 7 Pro 256gb Obsidian Black
📽---> LG C1 OLED 2021
🚗---> 9-3 TTid 180hk Vector

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Annars är ju Philips inte långt efter på detta med kassa översättningar. På OLED806 är motsvarigheten till LG:s "Peak Brightness" ett reglage som heter "Light boost". Alltså att boosta/förstärka ljuset.

I de svenska menyerna heter reglaget "Lätt förstärkning"

Men vad f...??? Det är ju helt obegripligt. Inte undra på att pensionärerna tycker att det är så svårt med teknologi.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag har velat skaffa en vettig TV länge nu då jag haft en 43'' Andersson i 5 år snart.
Jag provade ett par LCD LGs i instegssegmentet innan jag köpte 43 tummarn och var inte nöjd då de dimmade så förbannat mycket och jag retade mig på det framförallt eftersom jag inte kunde reglera ATT de dimmade, bara lite grann hur de gjorde det.

Att skaffa en Andersson var ett sätt att slippa dimming, den verkar faktiskt dimma också men jag märker det bara när bilden verkligen är helt svart och jag öppnar inställningsmenyerna.
Men när jag provade LG modellerna så dimmade de ner eftertexter i filmer på svart bakgrund så mycket att det blev oläsligt och att jag bara ville skrika av missnöje och kasta den till reklamationsavdelningen.

Som jag förstått det är det inte bara LGs LCD apparater som är så här utan till och med deras OLEDs som i mitt tycke inte behöver dimming alls eftersom pixlarna borde visa precis det spann som de ska visa, inte nåt bildbehandlat som LG vill pracka på sina köpare.

Jag ville bara ha en TV att spela Silent Hill på, men det var fan bara Andersson (Vestel) som klarade av att göra det utan att släcka ner hela panelen så att jag inte såg ett skit. Vestel som inte ens gör premiumapparater lyckas med detta.

Nu funderar jag på att skaffa en Philips, de verkar ju köra LGs OLED paneler, men jag kanske borde slå till på en LG OLED i alla fall, eller lägga på lite kosing och ta en SONY ifall det är enda sättet att få en OLED som inte ska dimma sönder allt.
Varför skaffa en Samsung, finns det något skäl överhuvudtaget om jag värderar svärta högre än NITS, rejäl HDR och kvantprickar?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Luminous:

Som jag förstått det är det inte bara LGs LCD apparater som är så här utan till och med deras OLEDs som i mitt tycke inte behöver dimming alls eftersom pixlarna borde visa precis det spann som de ska visa, inte nåt bildbehandlat som LG vill pracka på sina köpare.

OLED är normalt tvärtom mot vad du beskriver. De "dimmar upp" med vit text på svart bakgrund – i synnerhet Philips.

Upplevde du att det dimmade ned och blev ljussvagare med vit text på svart bakgrund på en OLED var det främst en fråga om inställningarna. Det finns ganska många inställningar som påverkar detta, så fullt förklarligt om du upplevde något annat än vad jag beskriver ovanför.

Sonys OLED är väl de jag sett kan få ett konstant ljusflöde oavsett bildens innehåll. Inom vissa gränser förstås.

Permalänk
Medlem

Har ni som kör från PC märkt att när man kör på black level auto/Full/high att man får gråaktiga svarta färger, typ som ett brightness filter över hela skärmen, som försvinner om man sätter till low/limited.

Verkar vara en bugg, den ska väl palla RGB full. Sätter man den på auto så verkar den välja full, ändrar man själv till limited så blir svart svart.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PeoplesMC:

Har ni som kör från PC märkt att när man kör på black level auto/Full/high att man får gråaktiga svarta färger, typ som ett brightness filter över hela skärmen, som försvinner om man sätter till low/limited.

Verkar vara en bugg, den ska väl palla RGB full. Sätter man den på auto så verkar den välja full, ändrar man själv till limited så blir svart svart.

Low/Limited = studio/video för 16–235 referensnivåer
High/Full = PC-nivåer 0–255

Ifall du har en PC och den också kör Full RGB ut från grafikkortet och High i LG:n ger för ljusa färger? Då har du ställt Brightness-regöaget fel i TV:n. Då är det dags för en tur till den här artikeln. https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Low/Limited = studio/video för 16–235 referensnivåer
High/Full = PC-nivåer 0–255

Ifall du har en PC och den också kör Full RGB ut från grafikkortet och High i LG:n ger för ljusa färger? Då har du ställt Brightness-regöaget fel i TV:n. Då är det dags för en tur till den här artikeln. https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Ja alltså, från pc, i nvidia är den satt till RGB full, 10-bit.

Det är när jag ändrar inställningen "Black level" på tvn (C1) som det blir skillnad, jag antar att det är den inställningen du menar, Auto, limited eller full (tror det heter low/high på CX) Sitter den på Auto så är bilden densamma som om jag sätter den till Full, sätter jag den till limited så ser det rätt ut. (alltså tvn verar tycka att den får en full signal från grafikkortet)

Alltså sitter den på full ser det ut som "ljus och blek" i första rutan i artikeln, så k'nns som nått är snett.
Ska gå igenom och kolla med test mönster för jag misstänker att det kanske inte ser rätt ut även här, men svart är inte grått när det sätts till limited iaf.

Permalänk
Bildexpert 📺

Auto-läget läser den signal om TV:n får från grafikkortet. Jag misstänker att limited/full då kan vara relativ detta på LG. Tillverkarna är inte konsekventa med funktionen. Finns TV där samma ändringar har noll effekt. Men de får effekt när man bootar om TV:n.

Permalänk
Medlem

Kollade på Dune igår, riktigt trevlig o bra film. Men utan spoilers. Det va några längre kvällsscener och tro faan att min cx dimmade ner sig mitt i, hemskt immersive breaking. Måste ta o skaffa mig en såndärn dosa o fixa i service menyn alltså, detta är skittråkigt.

Aldrig märkt av att den dimmar i ljusa scener, men den kanske gör det utan att jag lagt märkte till det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Kollade på Dune igår, riktigt trevlig o bra film. Men utan spoilers. Det va några längre kvällsscener och tro faan att min cx dimmade ner sig mitt i, hemskt immersive breaking. Måste ta o skaffa mig en såndärn dosa o fixa i service menyn alltså, detta är skittråkigt.

Aldrig märkt av att den dimmar i ljusa scener, men den kanske gör det utan att jag lagt märkte till det bara.

Det låter ju väldigt märkligt, vad har du för källa?
Intressant är också:

SDR/HDR
Bildläge
Ai Brightness
Logo Luminance
Eye comfort mode
etc

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Det låter ju väldigt märkligt, vad har du för källa?
Intressant är också:

SDR/HDR
Bildläge
Ai Brightness
Logo Luminance
Eye comfort mode
etc

Skrivit om det tidigare här i tråden.

Endast HDR som det märks på
det är filmmaker ja kör på har ja för mig om, testat några andra med samma sak
Ingen ai brightness va ja kommer ihåg, stängde av allt som hade med ai/processing saker o göra i början
logo saken har ja testat high/low/off
ingen eye comfort as per inga processing saker på

Inte bara ja som har detta problem med mörka scener på dessa tv:s finns massvis med reddit trådar. anledningen till att ja märker det är för ja har undertexter på, o dom har ljusgrå i färg men när det väl mörknar så är de väldigt mörkt gråa istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Skrivit om det tidigare här i tråden.

Endast HDR som det märks på
det är filmmaker ja kör på har ja för mig om, testat några andra med samma sak
Ingen ai brightness va ja kommer ihåg, stängde av allt som hade med ai/processing saker o göra i början
logo saken har ja testat high/low/off
ingen eye comfort as per inga processing saker på

Inte bara ja som har detta problem med mörka scener på dessa tv:s finns massvis med reddit trådar. anledningen till att ja märker det är för ja har undertexter på, o dom har ljusgrå i färg men när det väl mörknar så är de väldigt mörkt gråa istället.

OK, nu har jag en C9 men har aldrig märkt av att den dimmar ner. Brukar stänga av TPC och GSR vid profilering/kalibrering men annars brukar jag det låta vara på eftersom det inte märks.

Har precis som du skriver sett lite rapporter från andra CX användare som beskriver problemet. Verkar ju eventuellt kunna vara en bugg i nån av de senare firmwares som kommit?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej alla! Jag har haft en CX sedan slutet av november förra året, sparsamt använd mestadels till film och spel. Från och med idag har ett fenomen uppstått som jag inte begriper, det har bildas ett ljusare fält i mitten av TVn, som om det är högre ljusstyrka i mitten av bilden (vertikalt) och normalt på sidorna, fältet är ungefär 70% av bildytan så ganska brett. Man ser det inte när bilden är kolsvart eller vitaste vit, men väldigt framträdande i typ appar när det är en nyans i grått eller blått som bakgrund. Jag har testat att starta om TVn, men inte Pixel-Uppfräschning då detta inte uppstått pga att samma bild visats under en längre period.

Någon som hört om liknande fenomen? Jag har inte läst genom hela denna tråd får jag erkänna men sökningar på Google gav mig inget heller.

Ha en trevlig lördagkväll!

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

OK, nu har jag en C9 men har aldrig märkt av att den dimmar ner. Brukar stänga av TPC och GSR vid profilering/kalibrering men annars brukar jag det låta vara på eftersom det inte märks.

Har precis som du skriver sett lite rapporter från andra CX användare som beskriver problemet. Verkar ju eventuellt kunna vara en bugg i nån av de senare firmwares som kommit?

Ska tyvärr inte vara en bugg, det är nån funktion som heter "asbl" som dimmar ner vid stillbilder, men den är så aggressiv att vid mörka scener så dimmar den pga att över nån viss % av ytan är blå/svart/grå. Vilket folk fixar genom att köpa sig en service dosa o sen stänga av/sänka känsligheten på den funktionen. Det är va ja kommer sikta på.

Jag är annars extremt försiktig när det kommer till burn in med 30 sec screensaver, stänger av skärmen när ja går ifrån, sitter inte i netflix/kodi menyer för länge osv. Så att ja stänger av den funktionen hoppas ja inte påverkar mycket för mig mer än att ja kanske kan sänka ljusstyrkan o sen slippa dimmningen.

Jag slog till på en service kontroll nu, skickas nog från kina då det tog en månad. Så jädrans trött på att den dimmar ner ljusstyrkan så pass mycket