Apple uppdaterar Macbook Pro med fokus på skärm, prestanda och anslutningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad pratar du om, varför skulle de inte kunna sälja det seperat längre? Det är ett extraval på hemsidan som det alltid varit, 3195 kr kostar det för 14”.

De säljer AppleCare+, vilket innehåller en försäkring (i princip drulle). Den gamla AppleCare (AppleCare Protection Plan) som bara var en förlängd garanti och onlinesupport säljs inte längre, eftersom den bedömdes vara olaglig av en domstol i Italien och Apple fick böta för att de ens gjorde reklam för den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Jo jag förstår att det är imponerande att få ihop så mycket prestanda i en liten laptop. Det jag undrar är mer *varför* ska man få ihop så mycket prestanda i en så liten laptop? Jag har sen svårt att tro att en sån här maskin kan stå och tugga en rendering i ett dygn på batteri eller till särskilt hög prestanda. Misstänker att den lugnar sig betydligt när man drar ur proppen.

En Professionell användare av sådan här prestanda sitter väl rimligtvis bredvid en skärm för liknande orimlig kostnad, och då kan hen välja bort äpplet och formatet för att få till mycket mer prestanda istället - för samma eller mindre peng. Så jag frågar fortfarande, för jag är genuint intresserad, vilka företag köper sådana här maskiner för att modellera/rendera/vad man nu gör på dem? Känns bara som oerhört slöseri för en fin förpackning. Eller så är jag för fattig för att fatta:)

Tja, jag står lite obekvämt nära grafiska formgivare. Och det handlar om flexibilitet och marginaler. Man sitter inte på en plats och jobbar alltid, utan man jobbar projektbaserat i olika konstellationer och mot olika kunder. (HDMI-porten kommer till användning. Liksom SD-läsaren). Att ha en dedicerad stationär muskeldator blir onödigt om ens ”dagen lång” laptop gör jobbet galant och utan att väga bly eller ge batteriångest (oftast finns det dessutom en elkontakt i närheten någon gång under dagen om man är slarvig med laddningen.)

Att ha marginaler är skönt - i batteritid, i prestanda. Det innebär också att datorn håller måttet längre, den känns pigg och rask till sin död. Pris per kalenderår blir måttligt, i synnerhet om företaget står för inköpskostnaden.

(Själv föredrar jag en desktoplösning kopplad till stora jobbskärmen, och mobila enheter när jag är in transit. Om M1 ProMax funnits i Mac Mini format hade jag köpt direkt. Nu fortsätter jag vänta och se. 🙄)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag tyckte var lite ironisk i det hela var att Apple sa att webkameran nu har fullhd, som om detta skulle imponera. Men det är skillnad på olika fullhd kameror.

Det har tills alldeles nyligen varit mycket ovanligt med 1080-kameror i bärbara. De enda som haft det, har haft en skärm som är mycket tjockare än MBP från 2012-2020 eller placerar kameran någon annan korkad stans, som Dells i tangentbordet. Att Apple nu har gjort plats för en 1080-kamera är bara ytterligare ett tecken på att de i den här modellen har släppt kraven på extremt tunna modeller. Min nya Dell (från jobbet) har också en bättre kamera i den tjockare skärmen, och det är tydligt att det är en trend.

Externa 1080-kameror är både billigare och bättre än de inbyggda i en bärbar. Min kostade 179kr. Då klarar den iofs inte 1080p60, men jag rör mig inte så mycket i möten att det spelar någon roll.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De säljer AppleCare+, vilket innehåller en försäkring (i princip drulle). Den gamla AppleCare (AppleCare Protection Plan) som bara var en förlängd garanti och onlinesupport säljs inte längre, eftersom den bedömdes vara olaglig av en domstol i Italien och Apple fick böta för att de ens gjorde reklam för den.

Den säljs ju inte heller i USA längre, det var inte heller så att de slutade sälja den direkt i Sverige efter domen i Italien utan det skedde senare. Så det mesta tyder på att en dom i Italien inte påverkade hur de gjorde med produkten globalt och att de skulle bakat in det i priset ser jag inte något som tyder på. De verkar helt enkelt gått över till att bara sälja den dyrare produkten, gissar på att de tjänar mer pengar på den också.

Att den kostar mer än direkt valutakonvertering är inget konstigt för företag som inte vill ändra priser hela tiden, de har ju att göra med en relativt svag volatil valuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Om M1 ProMax funnits i Mac Mini format hade jag köpt direkt. Nu fortsätter jag vänta och se. 🙄

Drömmen lever vidare för mig! Är tyvärr löjligt nöjd med min MacBook Air M1, så nu måste jag hitta något annat att bränna pengarna på.

Kanske får bli en "gammal" iPad Pro istället.

Permalänk

Meen varför flärp??? Allt annat jättebra, de lagar en kanonmåltid på alla sätt, sjukt bra, bara sista finishen kvar. ...Och så väljer man att toppa av rätten med en skopa bajs.

Permalänk
Skrivet av Fräckepelle:

Meen varför flärp??? Allt annat jättebra, de lagar en kanonmåltid på alla sätt, sjukt bra, bara sista finishen kvar. ...Och så väljer man att toppa av rätten med en skopa bajs.

Vad är egentligen problemet med flärpen? Hade det varit bättre om hela kanten var bredare?

Den känns väl lite i största laget kanske men hellre flärp än nån racklig pop-up-kamera eller liknande.

Visa signatur

1

Permalänk
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Vad är egentligen problemet med flärpen? Hade det varit bättre om hela kanten var bredare?

Den känns väl lite i största laget kanske men hellre flärp än nån racklig pop-up-kamera eller liknande.

Flärpen är hela anledningen till att jag inte haft en iPhone på många år. Det stör något så in i bänken. Det är som att sätta en rondell på autobahn, ha en penis med 90 graders krök, kardantunnel istället för mittsäte eller en yogaboll istället för en entrétrappa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fräckepelle:

Flärpen är hela anledningen till att jag inte haft en iPhone på många år. Det stör något så in i bänken. Det är som att sätta en rondell på autobahn, ha en penis med 90 graders krök, kardantunnel istället för mittsäte eller en yogaboll istället för en entrétrappa.

Själv slutade jag se den nästan direkt. Har du levt med "problemet" eller bara undvikit att utsätta dig för det?

Och den där linjen i nedkanten är väl minst lika störande (och dessutom onödig), fast den slutar man också se.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Själv slutade jag se den nästan direkt. Har du levt med "problemet" eller bara undvikit att utsätta dig för det?

Jag stör mig på att man väljer en bildmässigt konstig design som tar långt mer plats i anspråk i bild, än vad den kapar utanför bild. Dåligt designval i kombination med dåligt ingengörskap.
Har en Xperia 5-II där de löst det jättefint.

Nu får man förutom ovan nämnda konstiga kompromisser också en massa fingeravtryck och kanske problem med hållfasthet och stöttålighet.

Näe, det stör på för många sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fräckepelle:

Jag stör mig på att man väljer en bildmässigt konstig design som tar långt mer plats i anspråk i bild, än vad den kapar utanför bild. Dåligt designval i kombination med dåligt ingengörskap.
Har en Xperia 5-II där de löst det jättefint.

Nu får man förutom ovan nämnda konstiga kompromisser också en massa fingeravtryck och kanske problem med hållfasthet och stöttålighet.

Näe, det stör på för många sätt.

Jag håller förstås med om att den gärna fick försvinna, men i praktiken tycker jag som sagt inte att den stör alls (om man inte aktivt tänker på den). Har du gett den en chans? Det låta den avgöra valet av telefon känns lite överdrivet.

Permalänk
Skrivet av Fräckepelle:

Flärpen är hela anledningen till att jag inte haft en iPhone på många år. Det stör något så in i bänken. Det är som att sätta en rondell på autobahn, ha en penis med 90 graders krök, kardantunnel istället för mittsäte eller en yogaboll istället för en entrétrappa.

Håller med @elgot om att flärpen kanske inte vinner några design-priser, och att strecket i botten på iOS också känns helt onödigt, men jag slutade tänka på den väldigt snabbt efter att ha köpt iPhone X back in the days.

Oavsett vilket så är jag ganska övertygad om att det skulle vara jobbigare att ha en 90 graders krök på snorren än en notch i lurens/datans ovankant, men det får du nog skapa en omröstning om för att gå till botten med

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Om jag skulle behöva välja mellan att ha en flärp eller att ha hela överkanten förlorad så väljer jag flärp. Inte snyggt, inte idealt, men jag kan absolut leva med det.

OT: Angående 90-graderskröken anges det i en publikation ha en ungefär 10-procentig minskning av livskvalitet. Sannolikt värre än att ha en flärp.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Om jag skulle behöva välja mellan att ha en flärp eller att ha hela överkanten förlorad så väljer jag flärp. Inte snyggt, inte idealt, men jag kan absolut leva med det.

OT: Angående 90-graderskröken anges det i en publikation ha en ungefär 10-procentig minskning av livskvalitet. Sannolikt värre än att ha en flärp.

Bra undersökning!
Early adopters ser glada ut tycker jag. 😁👌
http://media.idownloadblog.com/wp-content/uploads/2018/07/Samsung-iphone-X-ad-notch.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Vad är dina krav för "fungerar ännu hyfsat bra"?

Du kan ta vilken laptop som helst med 2+ GB RAM och installera en godtycklig Linux distro med Xfce/MATE så kommer allt fungera hyfsat bra. Kan du tänka dig att surfa utan att ha 80 flikar öppna samtidigt så kan du kanske t.o.m. gå ned till 1+ GB RAM.

Dessa nya med M1 PRO/MAX är betydligt mer intressanta än när Apple levererade Intel-baserade laptops. Fortfarande absurt mycket pengar dock. Gissar att skryträtt ingår i det man betalar för

Jag är uppvuxen med Windows-miljön och trots att jag gett diverse Linux-distributioner flertalet chanser så slutar det bara i frustration... för än denna dag är man inte HELT fri ifrån att behöva skriva in något kommando i terminalen (eller vad det nu heter i Linux). Men jag är ju inte tvungen att lära mig det heller, Windows och mac OS erbjuder det som behövs.

Främst var det ju kvalitén på konstruktionen, batteritiden samt displayen som gjorde att man valde en laptop med äpplet på. Hade någon annan dator kunnat erbjuda detta så hade jag inte tvekat.

EDIT: Med "fungerar hyffsat bra" menar jag att jag kan utföra mina arbetsuppgifter på datorn utan några större hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Själv slutade jag se den nästan direkt. Har du levt med "problemet" eller bara undvikit att utsätta dig för det?

Och den där linjen i nedkanten är väl minst lika störande (och dessutom onödig), fast den slutar man också se.

Läser detta på en iphone och fick bokstavligen kolla efter - och se där är en notch. Insåg chockerat att jag aldrig märkt den.

Permalänk
Medlem

Jag funderar över den nya ProMotion funktionen. Säg att man skulle vilja spela på datorn, kommer denna funktionen tillse så upplevelsen blir följsam på samma sätt som med Nvidia G-Sync och AMD FreeSync?

”One of the most important aspects here is that the refresh rate is adaptive. This means you won’t be stuck at 120Hz when the high speeds offer no benefit, saving you some battery. Examples of this include when you’re watching a 24fps movie or a 30fps YouTube video.”

https://www.trustedreviews.com/news/what-is-promotion-apple-4...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Verkar vara väldigt trevliga datorer.

Bortsett från att
priserna sticker iväg ordentligt om man vill ha något utöver baskonfigurationen
går inte att köpa mindre minne och lagring nu för senare uppgradering
ingen right to repair

Så finns det inte mycket att klaga på.
Skulle gärna ha en.
Men 40kkr+ som det lätt blir om man inte är jätte imponerad av 16GB RAM och 512GB SSD.
Kommer nog inte lägga så mycket på en laptop närmsta året.

Hade hur som varit omöjligt att uppgradera minnet då det är inbyggt i SOCn vilket är en av de saker som gör M1 så snabbt. Däremot skulle de kunna tillåta en att byta SSD vilket är dåligt så klart att man inte får göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fräckepelle:

Meen varför flärp??? Allt annat jättebra, de lagar en kanonmåltid på alla sätt, sjukt bra, bara sista finishen kvar. ...Och så väljer man att toppa av rätten med en skopa bajs.

Inget större fel på flärpen som sådan, de hade inte fått in en 1080p kamera om de inte lagt till den. Men efter som de höjde skrämen så det är en 16:11 istället så är flärpen faktiskt rätt bra, den kommer ju ändast visa MacOS menyn. Kör du ett program i fullskärmsläge så kommer den vara lika svart som ramen tack vara MicroLED.

Så allt den gör är att ge dig plats för OSX menyn utan att ta din screen real estate till 16:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Jag funderar över den nya ProMotion funktionen. Säg att man skulle vilja spela på datorn, kommer denna funktionen tillse så upplevelsen blir följsam på samma sätt som med Nvidia G-Sync och AMD FreeSync?

”One of the most important aspects here is that the refresh rate is adaptive. This means you won’t be stuck at 120Hz when the high speeds offer no benefit, saving you some battery. Examples of this include when you’re watching a 24fps movie or a 30fps YouTube video.”

https://www.trustedreviews.com/news/what-is-promotion-apple-4...

Japp det finns full adaptivsync på MAC som fungerar som FreeSync, däremot vet jag inte om hur spel stödet på det ser ut. Finns ju inte allt för mycket spel för OSX trots allt, men fullt möjligt för utvecklare att använda i Metal API.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag är uppvuxen med Windows-miljön och trots att jag gett diverse Linux-distributioner flertalet chanser så slutar det bara i frustration... för än denna dag är man inte HELT fri ifrån att behöva skriva in något kommando i terminalen (eller vad det nu heter i Linux). Men jag är ju inte tvungen att lära mig det heller, Windows och mac OS erbjuder det som behövs.

Främst var det ju kvalitén på konstruktionen, batteritiden samt displayen som gjorde att man valde en laptop med äpplet på. Hade någon annan dator kunnat erbjuda detta så hade jag inte tvekat.

EDIT: Med "fungerar hyffsat bra" menar jag att jag kan utföra mina arbetsuppgifter på datorn utan några större hinder.

I ärlighetens namn så är Windows och MacOS skitbra för mycket. Jag hade sannolikt fortfarande kört Windows (och betalat för det) på stationära hemma om det inte var för all jvla spårning.

Jag har blåst liv i många gamla Windows-laptops med Linux. Inte ens de äldsta i släkten har problem att hantera Linux Mint med Cinnamon desktop. Det går ju t.o.m. att köra Windows 10 theme för att få en nästan identisk upplevelse (om man nu vill det). Alla inställningar och installationer kan skötas utan terminalen om man absolut inte kan lära sig något nytt.

För portabelt arbete så är iPad Pro överlägsen, och jag kör en iPhone, så jag är inte (helt) ansluten till Linux-kyrkan utan använder det som passar bäst beroende på situation.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Även om tillvalen gör att priserna på dessa Macbooks springer iväg rejält så är det för oss skärmkonnässörer nästan prisvärt. En 120Hz-skärm med hög upplösning, bra ljusstyrka och en FALD med över 2000 zoner på 14" eller 16" för under 30k. Man får ju till och med en fastbyggd dator till skärmen. Trevligt!

Jämför gärna hur mycket skärmar med jämförbara specifikationer kostar för desktopanvändning...

Permalänk
Skrivet av Fräckepelle:

Jag stör mig på att man väljer en bildmässigt konstig design som tar långt mer plats i anspråk i bild, än vad den kapar utanför bild. Dåligt designval i kombination med dåligt ingengörskap.
Har en Xperia 5-II där de löst det jättefint.

Nu får man förutom ovan nämnda konstiga kompromisser också en massa fingeravtryck och kanske problem med hållfasthet och stöttålighet.

Näe, det stör på för många sätt.

Känns faktiskt som du mest vill hitta något att störa dig på.

Jag hade hellre sett att notchen inte fanns där alls (givetvis), men problemet är så litet att det närmar sig noll. Tycker det är klockrent att utvidga skärmen och lägga MacOS-menyn + notchen längst upp så man kombinerar två statiska grejer och därmed får mindre död skärmyta, 1 + 1 = 1 typ. Alternativet är ju att inte ha en notch och lägga menyraden under kameran i stället, men då får man ju mindre användbar skärmyta.

Som sagt, ser inte riktigt när notchen skulle vara ett problem. Givetvis kommer det synas när man kör program i fullscreen, men nu får man ju samma skärmyta med program i ett maximerat fönster som man hade fått utan notch med programmet i fullscreen.

Angående hållfasthet och liknande så är ju det bara rena gissningar från din sida. Man kan ju precis lika gärna vända på det och säga att skärmen blir tåligare nu eftersom man har gett kameran gott om utrymme och därmed inte behöver tråckla in den mellan skärm och lockkant.

Jag kan köpa att man inte gillar notchen men att dissa hela konceptet MacBook Pro för att den har en notch verkar smått överdrivet. I det läget är det nog bättre att fila på sin egen fåfänga, inget företag kommer någonsin släppa en produkt som exakt på pricken matchar ens önskemål.

Med det sagt så kommer jag nog inte att köpa en MacBook Pro. Jag har inget behov som kan motivera en dator för 25-35 000 kr hur bra den än är.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Alltså vissa kan leva med smärre fel eller konstiga designmissar, o det är ju helt okej för er. Medans andra, som jag t ex, är perfektionister o vill ha det precis som jag vill ha det. Så därför skulle jag ALDRIG vilja ha en notch på varken telefon eller dator. Att sen kanske med mjukvara croppa bort övre delen av kanten till en 16:9-skärm är otänkbart när man potentiellt skulle kunna ha en fin 16:10-skärm istället. Som att konstant gå runt med en liten liten sten i skon; irriterande samtidigt som det går att leva med, men fan vilken fröjd att få bort den!
Tycker alltså att den bästa lösningen är att bara ha lite mer svart kant överallt ovanför skärmen. Så har jag på min Lenovo Yoga 730 o det funkar finfint. Stör mig däremot på den stora svarta kanten längst ner på men Lenovo, meen det är ju en annan femma.

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen på jobbet till en Lenovo X1 carbon gen 9 (1TB, 32GB RAM, 1165G7, 4K-skärm)

Batteritiden skulle ju vara så bra, men klarar ca 1,5 timme i Teamsmöte innan datorn vill att jag ska stoppa i laddaren. Man känner sig lite lurad. Skulle valt den nya 14" Macbooken alla dagar i veckan om jag fick välja nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Alltså vissa kan leva med smärre fel eller konstiga designmissar, o det är ju helt okej för er. Medans andra, som jag t ex, är perfektionister o vill ha det precis som jag vill ha det. Så därför skulle jag ALDRIG vilja ha en notch på varken telefon eller dator. Att sen kanske med mjukvara croppa bort övre delen av kanten till en 16:9-skärm är otänkbart när man potentiellt skulle kunna ha en fin 16:10-skärm istället. Som att konstant gå runt med en liten liten sten i skon; irriterande samtidigt som det går att leva med, men fan vilken fröjd att få bort den!
Tycker alltså att den bästa lösningen är att bara ha lite mer svart kant överallt ovanför skärmen. Så har jag på min Lenovo Yoga 730 o det funkar finfint. Stör mig däremot på den stora svarta kanten längst ner på men Lenovo, meen det är ju en annan femma.

Det är en 16:10 skärm + ytan ovanför "notchen". Så jag antar att om du kör t.ex. ett spel i 16:10 är enda skillnaden att du kommer åt menyn utan att "förlora" någon skärmyta.

Om du verkligen inte vill ha notchen så kan du säkerligen köra den i vanligt 16:10 läge och du har en "svart" kant däruppe som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Tycker alltså att den bästa lösningen är att bara ha lite mer svart kant överallt ovanför skärmen. Så har jag på min Lenovo Yoga 730 o det funkar finfint. Stör mig däremot på den stora svarta kanten längst ner på men Lenovo, meen det är ju en annan femma.

Ser ungefär likadant ut på min Dell XPS 13.

På min mobil (iPhone 12 Mini) stör jag mig inte nämnvärt på "notchen", men jag blev faktiskt mer nöjd med min MacBook Air M1 13" efter att få se nya MacBook Pro 14" och 16". Är inte heller överförtjust i rundade hörn på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Även om tillvalen gör att priserna på dessa Macbooks springer iväg rejält så är det för oss skärmkonnässörer nästan prisvärt. En 120Hz-skärm med hög upplösning, bra ljusstyrka och en FALD med över 2000 zoner på 14" eller 16" för under 30k. Man får ju till och med en fastbyggd dator till skärmen. Trevligt!

Jämför gärna hur mycket skärmar med jämförbara specifikationer kostar för desktopanvändning...

Räknade till 160 st varianter på ny Mac på Webhallen är upplagda. Snacka om överflöd.
https://www.webhallen.com/se/category/3965-Barbar-dator-Lapto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Jag bytte nyligen på jobbet till en Lenovo X1 carbon gen 9 (1TB, 32GB RAM, 1165G7, 4K-skärm)

Batteritiden skulle ju vara så bra, men klarar ca 1,5 timme i Teamsmöte innan datorn vill att jag ska stoppa i laddaren. Man känner sig lite lurad. Skulle valt den nya 14" Macbooken alla dagar i veckan om jag fick välja nu.

Även om jag höjer Mac till skyarna så är Teams en otrolig dålig app. Det är inte en bra jämförelse för något har en zbook som knappt pallar en timme med teams, och då är de en påkostad business dator!
iof, ta alla världens sämst optimerade appar och låt bärbara datorer se hur de klarar sig. Där har vi ett prestanda test!

Jag ser fram emot när folk får sina m1pro/max datorer så det kommer lite intressanta recensioner!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk

Säger det igen: Om ni funderar på dessa datorer, ta för guds skull och se vad som inte duger med förra generationens M1:or

Pengar i sjön om du inte behöver denna hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma