Alla vill vara miljövänliga, men en sak "glöms" oftast bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja det absolut bästa man kan göra är att skaffa mindre barn.

Bättre med färre barn.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Svensktiger:

hon eller han.

Ah, det jag fick lära mig att benämna "Denne" för att vara könsneutral, vackrare ord än "Hen". Ungfär som att inte avsluta en bok med ordet "Slut!". Ämnet var det ja, konsumption är CO2. Less is more. Den styrande "marknaden" är väl inte så värst intresserad av att vi konsumerar mindre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Ja det absolut bästa man kan göra är att skaffa mindre barn.

Drar man det argumentet till sin logiska slutpunkt borde det bästa för miljön vara att bara ta död på så många som möjligt, djur och människor, och sen sig själv.

Men ser man lite mer sansat på saken så är väl det bästa att minimera onödiga utsläpp, problemet är att vad som är nödvändigt förstås varierar från person till person. Men bortsett typ blindhundar och liknande så är husdjur inte nödvändiga. Barn är inte nödvändiga för en person förstås men för att mänskligheten ska leva vidare.

Permalänk
Medlem

Hmmm, handlar inte om att det är tabu eller inte. Handlar helt enkelt om att det finns mer greppbara realistiska saker att jaga. Ingen politiker eller forskare kommer föreslå att vi ska förbjuda hundar eller husdjur pga det är helt orimligt, ingen kommer gå med på det. Vi kan inte gärna förbjuda hundmat heller, eller idiothöja priserna på det, ska hund bli något för bara "dom rika"?
Känns dessutom som i det stora hela som ett relativt litet problem.

Överpopulation är ju också en stor orsak men det pratar ingen om heller(för vad är lösningen?)

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Eftersom större delen av den svenska befolkningen aldrig har varit längre bort än Spanien, samtidigt som dem tror att Sverige är 100x så stort som det är och att hela världen avundas och tar oss som praktexempel på hur man skall styra ett land. Klimathysterin i Sverige är närmast sjuklig och den får många ungdomar att må jättedåligt på grund av dem får för sig att jorden kommer gå under om dem inte börjar äta veganskt och cyklar till skolan. Sen har vi hela det där med elbilar som alla tror ska bli jättebra. Konsekvensanalys på hur man ska bygga upp infrastruktur för oändligt mycket mer el som kommer krävas och kraftverk därtill tack. Vart skall intäkterna för drivmedelsskatten komma ifrån? Ska vi skatta elbilar lika mycket som riktiga bilar? Vissa tror att vi ska kunna byta alla riktiga bilar mot hårfönar som får ström av vindkraft. Vi kan ju inte ens få tag i nog ström som det är utan att börja elda olja/kol. Sen har vi inte ens börjat prata om alla tungmetaller som måste brytas utomlands för att kunna bygga t.ex Tesla batterier. Men det gör ju ingenting. Det ser vi ju inte. "out of sight, out of mind"
Att husdjur ska släppa ut lika mycket avgaser som en V8 Landcruiser tror jag knappast, men det finns säkert någon forskare som har för mycket fritid som har påvisat någonting sådant.
Många i Sverige är inte intresserade av en lösning, men de är väldigt intresserade av att dunka varandra i ryggen för att dom te.x har byggt en solpark som fungerar 35% av året eftersom det ser väldigt bra ut på pappret.
Ta bara hysterin med EU6 avgaskraven. Företag köper in lastbilar, sen körs dem tills dem rasar, och sedan säljs dem till te.x Förenade Arab Emiraten, där de kör vidare i 10-15 år, och sedan säljs de vidare till något U-land och körs till härdsmälta uppnås. Men det är otroligt viktigt att jag fyller bilen med Ad-blue och inte kör på tomgång mer än 1 minut inom kommunen, eftersom det är så vi kommer åt dem verkliga problemen med utsläpp.
Sverige kan öka sitt utsläpp med mer än 200ggr(!) innan vi ens kommer upp på Kinas utsläppsnivå, men det är här i Sverige det gör skillnad om du har en 2 hundar och köper köttfärs 1 gång i veckan. Sen betyder inte det att vi bara kan fläska på hur mycket som hälst när det kommer till utsläpp och dylikt, men om du sågar av dig ett finger, sen har en sticka i ett annat, så plockar man inte bort stickan och säger att problemet är löst medans man dör av blodsförlust.
Tycker du att det är värt att äta svampsubstitut istället för kött, att sälja volvon och köpa en Christianahoj, och att punga ut 2 miljoner för en elbil, så be my guest. Du påverkar ingenting globalt.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400A RGB Black ║ MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO ║ AMD Ryzen 9 5900X Processor ║ Corsair iCUE H100i RGB PRO XT ║ Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB ║ Samsung 980 PRO 1TB SSD ║ ASUS Prime X570-P, Socket-AM4 ║ Corsair TX750M, 750W PSU ║ ACER Nitro XV2 4K UDH 144Hz ║ Yamaha MG10XU Mixer ║ Beyerdynamic DT 1770 PRO ║ SHURE SM7B Mic ║ CloudLifter

Permalänk
Avstängd

Det är alltså så vi löser klimatfrågan, vi förbjuder husdjur!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ivern att minska CO2 har lett till så kraftigt höjda elpriser att det lönar sig att använda kol i stället för el i många processer. Detta år blir ett rekordår för CO2-utsläpp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Vad är hxn?

Men ska vi dra vidare på det här spåret så är i så fall det "värsta" att skaffa barn.
De växer upp till människor som har husdjur, bilar, o.s.v.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Du vet inte vilket kön din bekanta har?

Men ska vi dra vidare på det här spåret så är i så fall det "värsta" att skaffa barn.
De växer upp till människor som har husdjur, bilar, o.s.v.

Frågade han som gjorde tråden. Borde ju veta om kompisen är en han eller hon. Bara jag som störde mig lite. Så de behöver vi inte skriva mer om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Frågade han som gjorde tråden. Borde ju veta om kompisen är en han eller hon. Bara jag som störde mig lite. Så de behöver vi inte skriva mer om.

OK, det var onödigt av mig. Tog bort den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

En annan ännu större sak som glöms bort för att det trampar ännu fler på tårna är att det är vi människor som orsakar enorma mängder utsläpp över en livstid, dvs. att skaffa många barn bidrar till ännu mer miljöförstörelse.

Det finns även en del kändisar som numera står för att barnaskaffandet i världen måste minska kraftigt för att jorden ska överleva, till exempel David Attenborough: https://www.dailymail.co.uk/femail/article-7912285/Sir-David-...

Trevlig läsning! Jag har länge tänkt att ett minskat barnafödande är det enda långsiktigt hållbara sättet att klara alla klimat- och miljöutmaningar som mänskligheten står inför. Skönt att inte vara den enda, eller första, att tänka i de banorna.

En global enbarnspolitik under 3-4 generatiomer torde göra susen.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo sant men vem bryr sig om val när haven kokar bort?
Vi kommer utrota oss själva på ett eller annat sätt så egentligen kan man skita i det. Den glada sidan är att naturen har en fantastisk förmåga att återhämta sig sen när vi försvunnit.

Går det för långt så kan den inte det, inte på egen hand. Venus gjorde inte det.

Skrivet av Trunk:

Värt att notera:

"When I saw the study I ran some quick numbers," Williams-Derry said. "The average dog has to eat at least twice as much as the average person for this to be right.

Jag är alldeles för lat ointresserad för att själv kolla primärkällan, men men.

Hen. Ett alldeles utmärkt ord om man inte vill säga han eller hon. Dels så är det ett etablerat ord och framförallt är det ett ord som faktiskt går att använda i både tal och text till skillnad från hxn som är snudd på omöjligt att uttala.

Om du hör till någon av de som tycker ”hen” är ett fånigt ord så gissar jag att de flesta andra tycker det är fånigare med hxn.

Angående topic så är jag själv en miljömupp och ägare till två katter. Hyckleri? Nä, det tycker jag inte. Jag, precis som de flesta miljömuppar, har aldrig påstått att vi gör allt vi kan för att minska vårat klimatavtryck.

Att ha husdjur är för många något som tillför otroligt mycket. Jämför det med att t.ex. ha med en egen kasse till butiken, att köpa en bensinsnål bil (eller el), eller äta mindre kött. Jag törs påstå att de flesta inte skulle känna något större lidande av att äta mer vegetariskt eller att köpa en snålare bil.

Skrivet av hasenfrasen:

Ah, det jag fick lära mig att benämna "Denne" för att vara könsneutral, vackrare ord än "Hen". Ungfär som att inte avsluta en bok med ordet "Slut!". Ämnet var det ja, konsumption är CO2. Less is more. Den styrande "marknaden" är väl inte så värst intresserad av att vi konsumerar mindre.

Jag skulle vilja argumentera för att vi skulle behöva ett ytterligare ord för benämning av människor. Som det är nu är han och hon representerat, men hen är en sammanblandning av "jag känner inte till könet på den jag benämner" och ickebinär. Jag tycker det är bedrövligt för de ickebinära att bli kallad något som hen, då det i praktiken inte säger vem denne är ens när du vet det.

Någon har lyft ordet hin som ett alternativ till ickebinär.

Skrivet av Enity:

Snarare står flyget för mindre utsläpp än vad folk vill inse. Internationellt passagerarflyg står för en knapp tiondels procent av alla utsläpp, i kontext står soptippar för knappt två procent.

Precis detta. Just fenomenet "att flyga" är inte per definition förenat med stora utsläpp. Faktum är att flygning överträffar elbilen i miljöhänsyn när planet är korrekt byggt. Vi skulle egentligen behöva fler flygplatser/landningsbanor i mindre skala.

Men vi räddar världen genom att lägga ner Bromma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Trevlig läsning! Jag har länge tänkt att ett minskat barnafödande är det enda långsiktigt hållbara sättet att klara alla klimat- och miljöutmaningar som mänskligheten står inför. Skönt att inte vara den enda, eller första, att tänka i de banorna.

En global enbarnspolitik under 3-4 generatiomer torde göra susen.

Förhoppningsvis en politik utan tvång och förbud i så fall.
Typ att de som skaffar färre barn får lägre skatter.
Idag är det tvärtom, de med många barn får flerbarnstillägg.

Finns en konspirationsteori att man kommer skapa en fejkad pandemi där man som "botemedel" har vaccin som minskar människornas fertilitet. Vi får väl hoppas det stannar vid en konspirationsteori och att det inte faktiskt händer just nu.

Edit: Fast i så fall hade det varit lättare att släppa ut ett virus som minskar fertiliteten direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Går det för långt så kan den inte det, inte på egen hand. Venus gjorde inte det.

Jag skulle vilja argumentera för att vi skulle behöva ett ytterligare ord för benämning av människor. Som det är nu är han och hon representerat, men hen är en sammanblandning av "jag känner inte till könet på den jag benämner" och ickebinär. Jag tycker det är bedrövligt för de ickebinära att bli kallad något som hen, då det i praktiken inte säger vem denne är ens när du vet det.

Någon har lyft ordet hin som ett alternativ till ickebinär.

Precis detta. Just fenomenet "att flyga" är inte per definition förenat med stora utsläpp. Faktum är att flygning överträffar elbilen i miljöhänsyn när planet är korrekt byggt. Vi skulle egentligen behöva fler flygplatser/landningsbanor i mindre skala.

Men vi räddar världen genom att lägga ner Bromma...

Jorden har långt kvar tills den är som venus och vi kommer inte orsaka så stor skada innan vi är borta, livet kommer anpassa sig som det alltid gjort.
Jorden kommer dock gå samma öde till mötes som venus. Ju äldre solen blir ju varmare blir den så haven KOMMER komma bort vare sig vi vill det eller inte. när solen sedan går in i sin röda fas kommer den sluka mercurius, venus och jorden, mars kan kanske klara sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jorden har långt kvar tills den är som venus och vi kommer inte orsaka så stor skada innan vi är borta, livet kommer anpassa sig som det alltid gjort.
Jorden kommer dock gå samma öde till mötes som venus. Ju äldre solen blir ju varmare blir den så haven KOMMER komma bort vare sig vi vill det eller inte. när solen sedan går in i sin röda fas kommer den sluka mercurius, venus och jorden, mars kan kanske klara sig.

Då pratar vi långt fram. Jorden som den är idag är fenomenal på att hålla kvar vätgas, som är nyckeln till att vi har flytande vatten på ytan. Problemet är tröskeleffekter, som när vi kommer över en sådan så fortlöper det på egen hand. Alla reservoarer som biologin upprättat sedan miljarder år när Solen var mycket svagare är idag ett skydd mot att det skulle skena, som det kanske skulle göra om Jorden skulle "födas" idag.

Om vi däremot är måna om Jorden och överlever oss själva skulle vi definitivt ha teknik och möjlighet att rädda Jorden undan Solens röda fas. Allt handlar ytterst om etik går före teknik eller inte.