Strömförbrukning som kostar skjortan - vad väljer ni att byta ut / stänga ner / optimera? Tips?

Permalänk
Medlem

Strömförbrukning som kostar skjortan - vad väljer ni att byta ut / stänga ner / optimera? Tips?

Tanken med denna tråd är att diskutera åtgärder man kan vidta för att minska elkonsumptionen i ett trots allt förhållandevis IT-intensivt hem. Diskussioner om skattesatser och annat som påverkar elpriserna känns inte helt relevant.
---

Häromveckan gick jag igenom hur jag använder mina servrar och fann att jag för närvarande kan ha två av dem nedstängda, eller i varje fall på stand-by (tillgängliga via HP iLO respektive Supermicro's IPMI). Så jag har två kvar, som är en Proliant DL380 G7 som jag använder för lite virtuella testmaskiner och site backup, samt ett hemmabygge som kör min FS. Till det kommer en NAS som hanterar backup.
HP's skall dra c:a 300W, Hemmabygget ligger väl strax över, NASen drar väl nånstans i närheten, förmodligen något mindre. Frågan infinner sig hur jag kan mäta förbrukningen på ett rimligt sätt utan att köpa på mig en massa elektriker utrustning?

I övrigt vet jag inte riktigt vad man kan dra ner på, visst, stänga datorer när de inte används, ladda telefoner och tablets sparsamt eller nattetid (finns det fortfarande natt taxa?). Har en gammal HP desktop som används som kontorsslav, förmodligen borde man kunna byta den mot ett strömsnålare, effektivare alternativ. Andra desktops och laptops är mindre än 5 år gamla, belysning är huvudsakligen LED, skärmar är också nyare, nätverksbiten drar ju lite i jämförelse, även där ny utrustning.. vad mer finns det att tänka på?

Vad gör ni för att "energieffektivisera"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Telefoner, surfplattor drar i det stora hela ganska exakt noll. Det gör varken till eller från direkt.

Däremot dina servrar drar en herrans massa el. Min lägenhet ligger kanske på mellan 2-300 watt i basbelastning, dvs när inget aktivt används och bara en av dina servrar drar lika mycket.

Det finns tidsbaserat abonnemang, Tibber eller IKEA (ja, faktiskt) som baserar ditt elpris på Nordpols spottpriser timme för timme. Billigare på natten och helger för det mesta, men på den senare tiden kan det vara hiskeligt dyrt vissa timmar också.

Vad har du för uppvärmning? Är det direktverkande el så blir det inte så stor skillnad så här års om du stänger av datorer eller ej, värmen ska ju genereras på ett eller annat sätt.

Du behöver inte "elektriker grejer" för att mäta elförbrukning. Det finns enkla elmätare man kopplar in i ett uttag i taget och ser vad som drar just där. För att få överblick över hela huset behöver du lite mer advancerade prylar. T.ex Watty eller Pulse ifrån Tibber, beroende på hur ditt elskåp ser ut.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

El ingår just nu i hyran så lever la vida med alla maskiner på hela tiden typ men kommer flytta till vintern vilket kommer bli tufft. Har tänkt att jag förmodligen kommer köra min NAS/plexmaskin i mindre omfattning

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Homdax:

Tanken med denna tråd är att diskutera åtgärder man kan vidta för att minska elkonsumptionen i ett trots allt förhållandevis IT-intensivt hem. Diskussioner om skattesatser och annat som påverkar elpriserna känns inte helt relevant.
---

Häromveckan gick jag igenom hur jag använder mina servrar och fann att jag för närvarande kan ha två av dem nedstängda, eller i varje fall på stand-by (tillgängliga via HP iLO respektive Supermicro's IPMI). Så jag har två kvar, som är en Proliant DL380 G7 som jag använder för lite virtuella testmaskiner och site backup, samt ett hemmabygge som kör min FS. Till det kommer en NAS som hanterar backup.
HP's skall dra c:a 300W, Hemmabygget ligger väl strax över, NASen drar väl nånstans i närheten, förmodligen något mindre. Frågan infinner sig hur jag kan mäta förbrukningen på ett rimligt sätt utan att köpa på mig en massa elektriker utrustning?

I övrigt vet jag inte riktigt vad man kan dra ner på, visst, stänga datorer när de inte används, ladda telefoner och tablets sparsamt eller nattetid (finns det fortfarande natt taxa?). Har en gammal HP desktop som används som kontorsslav, förmodligen borde man kunna byta den mot ett strömsnålare, effektivare alternativ. Andra desktops och laptops är mindre än 5 år gamla, belysning är huvudsakligen LED, skärmar är också nyare, nätverksbiten drar ju lite i jämförelse, även där ny utrustning.. vad mer finns det att tänka på?

Vad gör ni för att "energieffektivisera"?

Min NAS med 3 diskar drar 35-60 W beroende på Idle/Last. Vad har du för maskiner? Slå på energisparlägen och se till att "alltid turbo" är avstängd!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det första jag skulle göra är att kolla vad den totala förbrukningen ligger på. Kolla elräkningarna eller logga in på din leverantörs webbsida. Jämför sedan årsförbrukningen med vad ser som ”normalt” beroende på vad du har för boende. Då får du en bättre bild av vad som kan vara rimligt.

Jag stod inför samma funderingar som dig för ett tag sen. Men det visade sig att jag redan låg väldigt lågt i relation till genomsnittlig förbrukning, och att spara mer mest leder till en torftig tillvaro. Någon slags livskvalitet ska man ju ha en då. Den största kostnaden är nätavgiften, medan förbrukningen i sig är kaffepengar. Du vill ju inte ha en diskussion om övriga avgifter, men för att få en bättre bild behöver du undersöka vad det är du egentligen betalar för och vad som är rimligt.

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Tanken med denna tråd är att diskutera åtgärder man kan vidta för att minska elkonsumptionen i ett trots allt förhållandevis IT-intensivt hem. Diskussioner om skattesatser och annat som påverkar elpriserna känns inte helt relevant.
---

Häromveckan gick jag igenom hur jag använder mina servrar och fann att jag för närvarande kan ha två av dem nedstängda, eller i varje fall på stand-by (tillgängliga via HP iLO respektive Supermicro's IPMI). Så jag har två kvar, som är en Proliant DL380 G7 som jag använder för lite virtuella testmaskiner och site backup, samt ett hemmabygge som kör min FS. Till det kommer en NAS som hanterar backup.
HP's skall dra c:a 300W, Hemmabygget ligger väl strax över, NASen drar väl nånstans i närheten, förmodligen något mindre. Frågan infinner sig hur jag kan mäta förbrukningen på ett rimligt sätt utan att köpa på mig en massa elektriker utrustning?

I övrigt vet jag inte riktigt vad man kan dra ner på, visst, stänga datorer när de inte används, ladda telefoner och tablets sparsamt eller nattetid (finns det fortfarande natt taxa?). Har en gammal HP desktop som används som kontorsslav, förmodligen borde man kunna byta den mot ett strömsnålare, effektivare alternativ. Andra desktops och laptops är mindre än 5 år gamla, belysning är huvudsakligen LED, skärmar är också nyare, nätverksbiten drar ju lite i jämförelse, även där ny utrustning.. vad mer finns det att tänka på?

Vad gör ni för att "energieffektivisera"?

Jag tvivlar starkt på att din NAS drar 300W, förutom vid maxbelastning då. Testa mäta med en sån: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/energimatare/luxorparts-energimatare-p50003

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

Tanken med denna tråd är att diskutera åtgärder man kan vidta för att minska elkonsumptionen i ett trots allt förhållandevis IT-intensivt hem. Diskussioner om skattesatser och annat som påverkar elpriserna känns inte helt relevant.
---

Häromveckan gick jag igenom hur jag använder mina servrar och fann att jag för närvarande kan ha två av dem nedstängda, eller i varje fall på stand-by (tillgängliga via HP iLO respektive Supermicro's IPMI). Så jag har två kvar, som är en Proliant DL380 G7 som jag använder för lite virtuella testmaskiner och site backup, samt ett hemmabygge som kör min FS. Till det kommer en NAS som hanterar backup.
HP's skall dra c:a 300W, Hemmabygget ligger väl strax över, NASen drar väl nånstans i närheten, förmodligen något mindre. Frågan infinner sig hur jag kan mäta förbrukningen på ett rimligt sätt utan att köpa på mig en massa elektriker utrustning?

I övrigt vet jag inte riktigt vad man kan dra ner på, visst, stänga datorer när de inte används, ladda telefoner och tablets sparsamt eller nattetid (finns det fortfarande natt taxa?). Har en gammal HP desktop som används som kontorsslav, förmodligen borde man kunna byta den mot ett strömsnålare, effektivare alternativ. Andra desktops och laptops är mindre än 5 år gamla, belysning är huvudsakligen LED, skärmar är också nyare, nätverksbiten drar ju lite i jämförelse, även där ny utrustning.. vad mer finns det att tänka på?

Vad gör ni för att "energieffektivisera"?

Hur bor du? Jag bor i villa i skåne med direktverkande el som uppvärmning. Att ha en server igång är ju samma sak som att ha ett element igång. All förbrukning i datorn blir värme till slut.

Jag har skaffat en luft-luft värmepump som är väldigt effektiv med vårt milda klimat här nere. Utöver den har jag bara några element igång eftersom dörren till dessa rum oftast är stängda. I övrigt så kollar jag mest när jag behöver byta något och försöker då ta en pryl som drar mindre el, eller i alla fall väga in det i beslutet. Kontentan blir att jag har relativt låg elförbrukning med tanke på att jag använder el som uppvärmning.

När det kommer till dina servrar så kan man ju titta på om man kan slå ihop dem eller byta ut dem till något som drar mindre ström. Det beror ju lite på vad du kör på dem. Kan man ersätta med typ en Raspberry Pi? Kan man virtualisera?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har själv bytt till mer energisnåla varianter men det är främst pga att jag vill ha ner värmen och fläktljud.
AP:s som drar mindre, Microserver med LV cpu, min nya NAS har en LV Ryzen, heliumfyllda diskar etc.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Snusfri

Jag har några servrar som skall bli en, saknar egentligen bara ram för att kunna bygga klart den.

Det kommer att dra ner min förbrukning rätt mycket.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan man spara på att gå från halogenspis till Induktionshäll? Inte så IT relaterat men men...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du behöver inte "elektriker grejer" för att mäta elförbrukning. Det finns enkla elmätare man kopplar in i ett uttag i taget och ser vad som drar just där. För att få överblick över hela huset behöver du lite mer advancerade prylar. T.ex Watty eller Pulse ifrån Tibber, beroende på hur ditt elskåp ser ut.

Får kolla vad som går att göra. Min elleverantör har tillgång till övervakning men jag hade i så fall behövt följa upp periodiskt på den eftersom den verkar sakna statistik över tid.

Skrivet av DavidtheDoom:

Min NAS med 3 diskar drar 35-60 W beroende på Idle/Last. Vad har du för maskiner? Slå på energisparlägen och se till att "alltid turbo" är avstängd!

Redan gjort, men diskarna är uppgraderade så jämfört med "grundrekommendationen" från tillverkare så drar den garanterat mer, har satt i mera internminne också.

Skrivet av emopingvin:

Jag tvivlar starkt på att din NAS drar 300W, förutom vid maxbelastning då. Testa mäta med en sån: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/energimatare/luxorparts-energimatare-p50003

Ja den kan man ju flytta runt lite, hade lite otur när jag tänkte där...

Skrivet av giplet:

Hur bor du? Jag bor i villa i skåne med direktverkande el som uppvärmning. Att ha en server igång är ju samma sak som att ha ett element igång. All förbrukning i datorn blir värme till slut.

Jag har skaffat en luft-luft värmepump som är väldigt effektiv med vårt milda klimat här nere. Utöver den har jag bara några element igång eftersom dörren till dessa rum oftast är stängda. I övrigt så kollar jag mest när jag behöver byta något och försöker då ta en pryl som drar mindre el, eller i alla fall väga in det i beslutet. Kontentan blir att jag har relativt låg elförbrukning med tanke på att jag använder el som uppvärmning.

När det kommer till dina servrar så kan man ju titta på om man kan slå ihop dem eller byta ut dem till något som drar mindre ström. Det beror ju lite på vad du kör på dem. Kan man ersätta med typ en Raspberry Pi? Kan man virtualisera?

Villa i Mellanskåne. Vi har värmeåtervinning, precis bytt ut den gamla enheten med så det är sprallans ny grejor. Men ja, direktel. Dessutom såna där idiotiska värmepaneler i taket... men eldstaden fungerar bra, det blir massor av CO2 utsläpp från den när det väl börjar bli kallt.

Det där med värme märks ju i mitt kallgarage, där jag har serverskåpet... var längesedan det var ett kallgarage...

Har redan virtualiserat en del och mer blir det, men det förstås, det finns ju snålare servrar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Jag tvivlar starkt på att din NAS drar 300W, förutom vid maxbelastning då. Testa mäta med en sån: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/energimatare/luxorparts-energimatare-p50003

Detta är en bra början, ta reda på hur mycket sakerna drar och avgör sedan vad du vill göra.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett mindre roligt politiskt sidospår.

”Men hallåeller!! Vad hände med yttrandefriheten?!11?”

Om man, som ovan, är o-van vid stora ord och nyfiken varför det blivit såhär finns det jättebra förklaring på detta här i länken

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av chksix:

Hur mycket kan man spara på att gå från halogenspis till Induktionshäll? Inte så IT relaterat men men...

Antagligen inte så mycket att det motiverar ett byta av bara den anledningen men ska spisen bytas ut är man dum om man inte tar induktion för de är snabbare men också lättare att reglera då spisen i sig inte har nån större massa som ska ändra temp utan det är bara kokkärlet som ska byta temp.

För att spara it-energi stänger man av allt som inte används och så använder man absolut inga gamla datorer som "servrar" för de kan dra så mycket el att man sparar in kostnaden för ny hårdvara väldigt snabbt genom minskad energiförbrukning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chksix:

Hur mycket kan man spara på att gå från halogenspis till Induktionshäll? Inte så IT relaterat men men...

Förenklat så kan man nog säga att det är den tid det tar att värma upp plattan som du förlorar. Om vi antar att det tar 2 min för plattan att bli varm så att smöret smälter i stekpannan. Detta tar typ 5s med en induktionshäll. Därifrån är matlagningen lika.

1/30h * 2000W = 66Wh = 0,066kWh
Detta motsvarar någonstans 10-15 öre per platta per matlagning.

Men igen. Är det kallt ute så vill du ju ändå ha värmen, så det är bara en ren förlust under halva året eller mindre om du bor långt norrut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Halogenhällen går bra än så länge men det är bra att veta att besparingen inte är massiv så minskar man sin "klimatångest (tm)"

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Tackar för svaren. Halogenhällen går bra än så länge men det är bra att veta att besparingen inte är massiv så minskar man sin "klimatångest (tm)"

Att spara el är så klart bra. Men elen är ingen vidare klimatbov i Sverige, så du kan sova lugnt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

Termometern till golvvärmen i badrummet är felkalibrerad. Den tror att det är 24 grader varmt när den inte är igång. Så systemet tror konstant att det redan är så varmt att den inte behöver köra.
Ganska listigt sätt att få "andra i huset" att inte brassa på med den dag och natt hehe. Den går igång ibland ändå. Men inte så många dagar i veckan

Mesta är väl hyfsat optimerat tror jag. LEDs hela vägen, underklockat grafikkortet - yadda yadda.
Med ett tydligt undantag.
Vi har en glödlampsljusslinga. Det är bara 15W-glödlampor. Men 10 stycken hehe. Det ger lite lugnt bakgrundsljus och den går på timer så den är igång både morgon och på kvällen några timmar varje dag.Men 150W för den ljusmängden är galet egentligen.
Och ja - jag har försökt byta ut dem. Köpte 10st av ikeas billigare glödtrådsimmitationer på 100 lumen. De var på tok för starka!
Det gick inte av den anledningen. Svårt att hitta rätt där.

Vad drar hushållet på 3 personer då? Det är en fyra. Tror vi hamnar kring 170kwh per månad i snitt.
Värme och varmvatten är inget jag får på min elfaktura ska kanske nämnas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Min NAS med en I5 4440, 32Gb RAM och 6 st HDDs (4 4TB 2 1TB) drar ungefär 55W i idle där den tillbringar den mesta av sin tid. Trodde faktiskt att den skulle dra lite mer.
Har fått för mig att diskar mår dåligt av att spinna upp och ner så jag har slagit av de ska spinna ner i idle, men är jag bara paranoid?

Håller på att gå runt i huset och mäta lite saker då jag tycker att vi ligger lite högt i 'baslast' men har inte hittat nått som drar så mycket än

Permalänk
Skäggig legend

Min kåk på nästan 200m2 drar 23000kwh där jag och min fästmö bor hela tiden och 3 tonåringar varannan vecka. Bergvärme från 90talet (kanske därför det är så högt) 3 glasfönster etc... Sen duschas det mycket dessutom med alla som tränar.

Jag ska detta år antagligen installera ny pump och få ned kostnaden på elen, men vi snackar ändå att punga ut 80-100k på en pump.
Annars så sparar jag in på varmvattnet och har justerat att det inte går att få extremt varmt utan "tillräckligt" för alla familjemedlemmar.

Elektroniken kör jag på som vanligt, min dator + grabbarnas speldator, ps4 + tv. Oled tv i vardagsrummet, ledlampor etc.

Jag har varit på samtliga apparater och dragit ned ljusstyrkan och sparar in rätt mycket där faktiskt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XHI:

Min kåk på nästan 200m2 drar 23000kwh där jag och min fästmö bor hela tiden och 3 tonåringar varannan vecka. Bergvärme från 90talet (kanske därför det är så högt) 3 glasfönster etc... Sen duschas det mycket dessutom med alla som tränar.

Jag ska detta år antagligen installera ny pump och få ned kostnaden på elen, men vi snackar ändå att punga ut 80-100k på en pump.
Annars så sparar jag in på varmvattnet och har justerat att det inte går att få extremt varmt utan "tillräckligt" för alla familjemedlemmar.

Elektroniken kör jag på som vanligt, min dator + grabbarnas speldator, ps4 + tv. Oled tv i vardagsrummet, ledlampor etc.

Jag har varit på samtliga apparater och dragit ned ljusstyrkan och sparar in rätt mycket där faktiskt.

Varför tror du att en ny pump för 100k ska sänka din förbrukning? Är den gamla trasig? Värmepumpar är ju ingen ny uppfinning, och verkningsgraden har varit typ den samma länge. Givet att den du har fungerar och inte köldmediet har läckt ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Min NAS med en I5 4440, 32Gb RAM och 6 st HDDs (4 4TB 2 1TB) drar ungefär 55W i idle där den tillbringar den mesta av sin tid. Trodde faktiskt att den skulle dra lite mer.
Har fått för mig att diskar mår dåligt av att spinna upp och ner så jag har slagit av de ska spinna ner i idle, men är jag bara paranoid?

Håller på att gå runt i huset och mäta lite saker då jag tycker att vi ligger lite högt i 'baslast' men har inte hittat nått som drar så mycket än

Har också alltid hört att spinna upp sliter, och drar ström. Men beror ju helt på hur ofta det händer på en dag.
Kanske är pumpen som kör ut vatten till elementen som inte är så effektiv? Vet inte vad sån kallas.

Permalänk
Skrivet av XHI:

Min kåk på nästan 200m2 drar 23000kwh där jag och min fästmö bor hela tiden och 3 tonåringar varannan vecka. Bergvärme från 90talet (kanske därför det är så högt) 3 glasfönster etc... Sen duschas det mycket dessutom med alla som tränar.

Jag ska detta år antagligen installera ny pump och få ned kostnaden på elen, men vi snackar ändå att punga ut 80-100k på en pump.
Annars så sparar jag in på varmvattnet och har justerat att det inte går att få extremt varmt utan "tillräckligt" för alla familjemedlemmar.

Elektroniken kör jag på som vanligt, min dator + grabbarnas speldator, ps4 + tv. Oled tv i vardagsrummet, ledlampor etc.

Jag har varit på samtliga apparater och dragit ned ljusstyrkan och sparar in rätt mycket där faktiskt.

Det kanske är några i närheten som också skaffat bergvärme och att ni därför konkurrerar om den värme som finns där.

Permalänk
Skrivet av Homdax:

(finns det fortfarande natt taxa?)

Det finns till o med timtaxa numera, så häromnatten fick jag betalt (0.3 öre eller vad det nu var) per kWh som jag gjorde av med. Innan skatt såklart, så det blev ändå en nettokostnad för mig i slutändan, men om målet är mer att spara pengar än att spara kWh borde det första du gör vara att gå över till en leverantör som erbjuder timpris. Jag använder Tibber (https://www.tibber.com eller https://invite.tibber.com/4a6288b2 om du vill använda min invite länk och få 500kr att använda i deras smart tech butik) och har integrerat detta med mitt smarta hem så jag kan köra disk/tvätt-maskin när det är som billigast, bergvärmen kan styras till viss mån att gå mer när det är billig ström än dyr (idag kostar det nästan 293,9 öre per kWh mellan 18-19, inkl skatter/avgifter men ändå) osv.

I tillägg till LED lampor, energisnåla vitvaror och dylikt kör jag diverse smarta uttag här och där, så att när den sista personen går och lägger sig om kvällen (okay, ofta morgonen i mitt fall) stänger hela huset ner och varken TV, Receiver, Xbox eller datorer (förutom servrar osv) stänger ner helt och drar inte standby ström heller (vilket när man ser på alla dessa typer av maskiner kan vara en avsevärd mängd). Utebelysningen (som är LED) slås på när vi svänger in på vägen nere i backen och stängs av någon minut efter att vi stängt dörren, badrumsbelysningen slås av automatiskt efter 5 minuter utan rörelse - sparar väl inte stort, men något lär det ha gjort eftersom ungarna är specialister på att gå in, sätta på ljuset och springa därifrån för att repereta efter en halvtimme).

Annars har även jag dragit ner lite på always-on prylar så som nätverksswitchar (ersatt gamla energislukande netgear med nyare Ubiquiti PoE switchar), kopplat bort två fysiska servrar som lät som jetplan och använde mer energi än vad de värmde upp nere i källaren, kör numera fler virtuella maskiner på de två servrarna som är kvar) och när jag köper nytt, oavsett vad det är, kollar jag både på förbrukning, men än mer på om de kan integreras med HomeAssistant (eller ST/Hubitat) för att styra förbrukningen till dygnets billigare timmar.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

n och 3 tonåringar varannan vecka
Elektroniken kör jag på som vanligt, min dator + grabbarnas speldator, ps4 + tv. Oled tv i vardagsrummet, ledlampor etc.

Jag har varit på samtliga apparater och dragit ned ljusstyrkan och sparar in rätt mycket där faktiskt.

Mina 3 tonåringar är urvuxna så de är utsparkade, det gjorde riktig skillnad, vi låg nog på 26-27000 kw mot nuvarande 21-22. De hade varsin desktop, macbook och hela köret, givetvis allt det där fancy stuff med glitter och skit. Något annat dög ju inte, skulle se fint ut i skolan och skrytas med. Konsoler lät jag aldrig komma innanför dörren, men det är ju lite skillnad på tekniken nu och ett decennium sedan. Var fanimig på håret att de fick varsin tv på respektive rum oxå, men det intresset svalnade när grabben stack till internat.

Ungar i tonåren borde kopplas separat på elnätet och övervakas ständigt, så får de klippa gräs, tvätta bilar och annat nyttigt för att pröjsa sin elräkning...

Visa signatur
Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Homdax:

Mina 3 tonåringar är urvuxna så de är utsparkade, det gjorde riktig skillnad, vi låg nog på 26-27000 kw mot nuvarande 21-22. De hade varsin desktop, macbook och hela köret, givetvis allt det där fancy stuff med glitter och skit. Något annat dög ju inte, skulle se fint ut i skolan och skrytas med. Konsoler lät jag aldrig komma innanför dörren, men det är ju lite skillnad på tekniken nu och ett decennium sedan. Var fanimig på håret att de fick varsin tv på respektive rum oxå, men det intresset svalnade när grabben stack till internat.

Ungar i tonåren borde kopplas separat på elnätet och övervakas ständigt, så får de klippa gräs, tvätta bilar och annat nyttigt för att pröjsa sin elräkning...

Heheheh äldsta ska predika om miljön etc men blir skitarg och förstår inte varför jag blir arg över att hon inte stänger av tvn när hon går till skolan. hmm..

Jag har ju precis skaffat Greenely och ser varje dag vad huset förbrukar. När barnen kommer ökar förbrukningen med 8-18%. Ska bli intressant att slå ut på ett år hur det ser ut och visa dom alla vad allt kostar/vad man kunde ha gjort istället.

Men för att komma tillbaka till ämnet, man måste ju också leva. Men som vanligt, servers etc är alltid skönt att ha, men det gäller att alla enheter som står på är så energisnåla som de bara går. Till detta spelar ju också inköpspriset en viktig roll - hur lång tid tar det innan man tjänat in pengen?

Jag känner själv att jag vill "tävla" att sänka förbrukningen. Det är mycket lättare när man är själv... men när fler är i hushållet är det knepigt, därav jag sänker värmen i duschen så att de som inte stänger av vattnet medans man tvålar in sig etc, så spyr slangen i alla fall inte ur sig så jäkla mycket kokhett vatten. Jag har plejd till alla taklampor som är inställda på att släcka sig vid 1-2 tiden på natten ifall någon glömmer. Samma sak med utebelysningen där jag kör med astrour och dimmrar upp och ner till solnedgång.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 