Permalänk

Funderingar kring jakt

Hej

Har sedan mitt fiskeintresse vaknat till liv uppskattat mer och mer att vara ute och röra mig i skogen, tanken på att börja med jakt slog mig för några månader sedan när jag flyttade tillbaka till min hemstad i Blekinge.

Jag gillar idén med att det djur jag äter har haft det bättre än det djur som som ligger i förpackingen på ICA.
Känslan av att äta något man skjutit själv måste även den ge en bra känsla. Det är det iaf med fisket.

Men, jag vet inte om jag någonsin hade kunnat trycka av och skjuta ett djur.
Vanligtvis vill jag tro att jag är en logisk person, och tycker att skjuta ett djur i skogen är bättre än att köpa i affären.
Så hela tanken är så konstig och är ett dilemma jag inte riktigt får bukt på.
Jag rättfärdigar fisket med att jag släpper tillbaka 80% av all den fisk jag fångar, och är noga med att hantera fisken på ett vaksamt sätt, men det fungerar ju liksom inte vid jakt.

Jag gillar kött, jag äter kött nästan dag. Men hycklar på och vill inte se djuren dödas/skjutas. Jag får dåligt samvete över musen/fågeln som katten lyckats döda och lägga utanför ytterdörren. (såklart förhindrar jag inte mina katters naturliga instinkter och låter de jaga och leka)

Ni sweclockers som jagar, hur tänker ni kring denna situation?
Jag vill jaga, men ändå inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Hej

Har sedan mitt fiskeintresse vaknat till liv uppskattat mer och mer att vara ute och röra mig i skogen, tanken på att börja med jakt slog mig för några månader sedan när jag flyttade tillbaka till min hemstad i Blekinge.

Jag gillar idén med att det djur jag äter har haft det bättre än det djur som som ligger i förpackingen på ICA.
Känslan av att äta något man skjutit själv måste även den ge en bra känsla. Det är det iaf med fisket.

Men, jag vet inte om jag någonsin hade kunnat trycka av och skjuta ett djur.
Vanligtvis vill jag tro att jag är en logisk person, och tycker att skjuta ett djur i skogen är bättre än att köpa i affären.
Så hela tanken är så konstig och är ett dilemma jag inte riktigt får bukt på.
Jag rättfärdigar fisket med att jag släpper tillbaka 80% av all den fisk jag fångar, och är noga med att hantera fisken på ett vaksamt sätt, men det fungerar ju liksom inte vid jakt.

Jag gillar kött, jag äter kött nästan dag. Men hycklar på och vill inte se djuren dödas/skjutas. Jag får dåligt samvete över musen/fågeln som katten lyckats döda och lägga utanför ytterdörren. (såklart förhindrar jag inte mina katters naturliga instinkter och låter de jaga och leka)

Ni sweclockers som jagar, hur tänker ni kring denna situation?
Jag vill jaga, men ändå inte.

Jag jagar inte själv men känner dom som jagar. jakten är ju både nytta med nöje.
Älg tex jagas ju av anledning att det finns för mycket.
Sen är det gott kött också

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag började på jaktkurs för att ta jägarexamen men hoppade av pågrund av oseriös kursledare, kommer ta det i framtiden dock.

Förstår precis vad du menar, jag är rätt säker på mig själv och känner inte att det är något problem för mig att fälla ett djur.

Tycker att det ger en "mer" rätt i att äta det djuret man jagat, att gå till ICA och köpa en köttbit kan vem som helst göra. Men samtidigt vet jag att alla inte har psyke eller moral till att jaga, det är något man får känna efter själv tror jag.

Personligen vill jag jaga både pågrund av själva jakten, men även naturen och lugnet

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Jubileumsmästare

Jakt för mig är ett sätt att släppa allt vad jobb och annat heter och bara komma ut i naturen där allt bara är tyst (förhoppningsvis en hund som har upptag dock) och sitta i nuet i lugn och ro. Men för att prata av egen erfarenhet så jagar jag först och främst inte jättemycket, och de gångerna jag gör så är det med andra i jaktlaget, både älg och småvilt. För mig är jakten så mycket mer än de millisekunderna som passerar när du bestämt dig för att avlossa ett ,förhoppningsvis, dödande skott, för att undvika djurs lidande. Allt från gemenskapen i jaktlag, till planering och utförande av själva jakten. Som du nämner när du fiskar så släpper du tillbaka 80% av fisken, i jämförelse med skogen så är det betydligt högre procentsats av skott du helt enkelt väljer att inte ta.

Så jag vet hur du känner och jag känner lite likadant. Det känns lite vemodigt efteråt, men som du nämner så lever djuren ett bättre liv än de vars kött du hämtar på närmsta matbutik.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Jag har jägarexamen och licens för en liten .222-bössa, jag har aldrig jagat med vapnet, utan endast tränat på sjuktbana.
Svärfar har ett område för jakt i Vilhelmina, Västerbotten (själv bor jag på Gotland) där vi varit ut och letat efter fågel (orre och tjäder).

Annars är det mest isfiske och kastfiske för sport som gäller.
Jag har en äldre bror som gick med i jaktlag och började jaga direkt när han var klar.

Mitt intresse kommer säkert att öka, men än så länge nöjer jag mig med att leta fågel lite då och då.

Rent spontant gillar jag fiske bättre än jakt, men det är nog för att det är ganska låg tröskel för att komma igång, man behöver en rev med krok och lite majs kanske eller en mask för att komma igång att fiska.

Skall man jaga så behöver man ha skjutvapen, kunna använda det, vapenvårdsutrustning, kanske jaktkläder om man inte drar ut i gummistövlar och mysbyxor.

Så det är något att ha i åtanke, men jag tycker inte det skall stoppa dig från att utforska jägarexamen.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Testa finna ett jaktlag och följ med och se om upplevelsen är så hemsk som du själv tror. Antingen stämmer den känslan och då är det bättre å hålla dig till fisket, skulle du uppleva det som lättare än du antagit så är det bara att fortsätta och se om det finns intresse?

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Jag identifierar mig starkt med TS. Har i flera omgångar varit inne på att ta jaktlicens. Det enda hindret är just det där med att faktiskt döda djur. Jag skjuter gärna på skjutbana och nördar ner mig i hobbys, och mer än något annat sätter jag mig gärna på en stubbe i skogen och bara sitter. Men att ha ihjäl djur? Mnja... det har jag nog ingen större lust med.

Kanske borde börja med fotografering istället 🤔

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har haft jägarexamen sen jag var 14, och jagat regelbundet nu i 10+ år, men de senaste åren trappat upp rejält.
Jag ser det lite som nämnts tidigare i tråden, som en sammanfogning av nytta och nöje.

en stor del av det jag jagar är på jordbruks eller skogsbruksmark där vi jagar för att misnka skadorna på gröda, till exempel jagar vi vildsvin vid sädesfält, vilekt minskar deras vilja att gå dit och förstöra grödan.
Dessutom får jag gott kött.

I skogen jagar vi ofta i och kring platneringar, där älg, kro och dov ofta äter topparna på de spröda årskotten, vilekt får skotter att dela sig, något som i sin tur får träden att se ut som Y;n med lågt värde till följd.

Andra sidan av myntet är nöjjes och rekreationsjakten, som jag numera ägnar mig mer åt och uppskatatr enormt.
Först jagar man under dagen, flera generationer och åldersgrupper tillsammans, därefter hjälps vi åt att ta hand om djuren och vår utrustning. Därefter är det inte helt ovanligt att vi tar en öl i en bastu eller åker hem till någon och käkar middag.
Jakt för mig är kanske 1% ren jakt, 20% korvgrillande lika mycket utrusntingsvård och skytteträning, och resten rent umgänge.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Blev intresserad av compund bows, och därefter jakt 5-6 år sedan.
Tog jaktlicens och skjutprov (med båge) ett par år sedan, men INTE jagat ännu.
För mig har det helt enkelt handlat om brist på tid/plats.
Men nu börjat styra in på skjutvapen i hobby (IPSC,Practical) syfte, jakt med gevär intresserar mig inte.

Men någon dag ännu

Var själv vegetarian i över 20 år. Såg videon från industriella slakthus in my pre-teens and wanted no part of that shit.
Ätit lite kött nu senaste 4 åren. Tanken från början var ju att endast jagat kött, men den drömmen sprack fort.
Tillagar endå kött nästan dagligen åt familjen (fru & barn), Så har inga samvets kval över att äta det som blir över från dem.

Edit: Men att jaga sitt kött är ju utan tvekan det mest etiska sättet att äta och skaffa sitt kött. Säger man emot det är man helt enkelt clueless, eller en stadshippi

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Avstängd

Vill man inte döda djur ska man inte jaga heller. Man kan vara ute i naturen ändå. Och det är inte roligt att döda djur, även om man får lite distans till dem vid jakt. Jag har dock mest avlivat djur för slakt (uppvuxen på bondgård) och som sagt, det är inte roligt.

Detta med att jakt är bättre än att handla i affären ... vet jag inte om jag håller med på. Köttdjur i Sverige har det överlag väldigt bra (i a f nöt). Djur man skjuter blir otroligt stressade, men det blir de ju vid avlivning också.

Och jag tycker inte det är konstigt att kombinera det att tycka om djur med att äta dem. Men som sagt, uppvuxen på bondgård så det var många Rosor och Solar vi åt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CaptainRedbeard:

Blev intresserad av compund bows, och därefter jakt 5-6 år sedan.
Tog jaktlicens och skjutprov (med båge) ett par år sedan, men INTE jagat ännu.
För mig har det helt enkelt handlat om brist på tid/plats.
Men nu börjat styra in på skjutvapen i hobby (IPSC,Practical) syfte, jakt med gevär intresserar mig inte.

Men någon dag ännu

Var själv vegetarian i över 20 år. Såg videon från industriella slakthus in my pre-teens and wanted no part of that shit.
Ätit lite kött nu senaste 4 åren. Tanken från början var ju att endast jagat kött, men den drömmen sprack fort.
Tillagar endå kött nästan dagligen åt familjen (fru & barn), Så har inga samvets kval över att äta det som blir över från dem.

Edit: Men att jaga sitt kött är ju utan tvekan det mest etiska sättet att äta och skaffa sitt kött. Säger man emot det är man helt enkelt clueless, eller en stadshippi

Får man jaga med båge i Sverige ens?

Permalänk

Fantastiskt fina svar från er sweclockers, och känns bra att någon kunde indentifiera sig med mig.

Får väl snöra på skorna ett tag till och bara vandra runt i skogen, fotografering var inte en dålig idé.

Permalänk
Medlem

Jag kan relatera. Har själv kommit bort från fisket av denna anledning, det känns mindre och mindre rimligt med djurplågeri bara för att jag gillar att komma ut i naturen.

Har på sistone snöat in lite extra på svampplockning, det är ju skattletning i skogsmiljö. Inte alls tokigt - behöver ju inte exkludera något annat intresse.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Fantastiskt fina svar från er sweclockers, och känns bra att någon kunde indentifiera sig med mig.

Får väl snöra på skorna ett tag till och bara vandra runt i skogen, fotografering var inte en dålig idé.

Man kan ta jägarexamen först och fundera vidare på om man vill skjuta djur sen.
En polare har tagit enbart för att skjuta på bana med eget vapen.

Jag ska förhoppningsvis hoppa på en kurs efter nyår, mer för att ha möjligheten i framtiden än att jag vill ut och jaga nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Får man jaga med båge i Sverige ens?

Snabb googling visar att det inte är det. Men att intresset är stort att det ska åter bli tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Snabb googling visar att det inte är det. Men att intresset är stort att det ska åter bli tillåtet.

Det verkar inte vara en bra ide tycker jag.
https://www.expressen.se/gt/radjuret-doris-hittad--med-en-pil...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Får man jaga med båge i Sverige ens?

Skrivet av dlq84:

Snabb googling visar att det inte är det. Men att intresset är stort att det ska åter bli tillåtet.

Kanske är tillåtet i Finland?

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Jag kan ju känna en trygghet i att du kommer ordna det där schysst och snyggt om du nu börjar jaga t ex älg i skogarna. Man behöver ha ett sant och gott samvete och en ryggrad.

Är själv på gång att börja jaga älg. Dessförinnan har jag plinkat en hel del klass 1 och 4a på banan. Ja pga intresse och pga att jag vill faktiskt träffa rätt och träffa riktigt bra.. Om jag nu ger mig ut i skogen för och fälla ett djur. Djuret vill jag inte orsaka onödigt lidande för att mitt skytte är skevt och dåligt. Likväl ska utrustningen min kännas bekväm i händerna.

Nah men nu när det är på god väg att rullas ut, att det är dags och bära Oryx i magasinet. Så det har varit lite mentalt kablage att reda ut. Känner dock att jag kan göra ett godhjärtligt jobb själv som skytt och sedan ta reda på köttet m.m. på ett respektabelt sätt. Allt sker ju med egen hand och inte under massproduktion i någon fabrik.

Det finns en hållbarhet att "hämta" sin egen mat från skogen.

Permalänk
Medlem

Om du vill vara mer i naturen så skulle jag börja titta på vandringsleder och liknande. Köp vadarbyxor och ett UL/flugspö som du tar med i packningen när du är ute. Uppblåsbara kajaker finns det också (har jag för mig) som man kan paddla i riktigt mysiga vattendrag.

Jag blir alltid jävligt sugen på att komma ut i vildmarken när jag kollar på Peter Perssons videos:
https://www.youtube.com/channel/UCHYYsv6OTRaJI1EfASDkglw

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Så du baserar din åsikt om att jakt med pilbåge inte borde vara tillåtet pga att någon snorunge med en pilbåge illegalt skjutit ett "tamt" rådjur i huvudet?

Det är ungefär som att förbjuda folk från att köra bil pga att någon utan körkort snor en bil och buskör. Tyvärr är det väldigt mycket sånt här tänk i Sverige idag och jägare får stå ut med trakasserier och mycket annat skit.

OT: Om man ogillar köttindustrin och vill ha tillgång till bästa möjliga kött så är jakten ett väldigt bra medel. Men vill man jaga så bör man vara insatt i att det innebär att döda ett djur och sedan ta hand om det enligt konstens alla regler. Det är blodigt, det är inälvor och allt vad det innebär att passa, flå och sedan stycka ett djur.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Får man jaga med båge i Sverige ens?

Här i Finland får man jaga med båge. Sämre på den fronten i Sverige, men det har länge vart snack om att det ska förbättras.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tänka sig att folk gör saker trotts att det är olagligt... Det är definitivt ingen jägare som gjort det där.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det där är ju någon idiot som köpt en båge från Rusta och börjat skjuta. Ingen som jagar med båge skulle skjuta ett djur i huvudet, och med ett practice tip på pilen...

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska prova. Det är många fler gånger man får låta djuret gå än vad man får skjuta.

Permalänk
Medlem

Prova att gå med i en jägarexamenskurs och se om det är något för dig.
Du kan gå kursen och sen strunta i att skaffa vapen och jaga (om du nu ens är berättigad att skaffa vapen).
Bara att lära sig mer om vår natur, våra djur och viltvård är riktigt kul.

Om du har möjlighet att hänga med ett jaktlag och gå i drevkedja eller dylikt så gör det och se vad du tycker.

Att skjuta ett djur, när tillfälle väl kommer vilket inte är så ofta som många kanske tror, är en sak.
Absolut inte en enkel sak då det handlar om ett liv, men det stora jobbet kommer efteråt när man ska frakta hem, passa, flå, sota och senare stycka djuret. Och detta med respekt för viltet.
Få saker är så tillfredsställande som att tillaga en måltid på ett vilt som man själv hanterat från skog till bord. Tycker jag.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag ska förhoppningsvis hoppa på en kurs efter nyår, mer för att ha möjligheten i framtiden än att jag vill ut och jaga nu.

Nyligen klar med jägarexamen (minus skjutproven som jag inte hunnit med än), kan verkligen rekommendera att ta det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Själva skyttet tycker jag inte är något problem, men allt runtomkring med urtagning, transport, styckning etc är ju jobbigt som tusan.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man kan ta jägarexamen först och fundera vidare på om man vill skjuta djur sen.
En polare har tagit enbart för att skjuta på bana med eget vapen.

Jag ska förhoppningsvis hoppa på en kurs efter nyår, mer för att ha möjligheten i framtiden än att jag vill ut och jaga nu.

This is me!

Jag håller på att öva inför högviltsprovet just nu och jag har släktingar som jagar, men jag har inte pratat med dem om att få haka på skarp jakt utan går utbildningen för att det är kul.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

This is me!

Jag håller på att öva inför högviltsprovet just nu och jag har släktingar som jagar, men jag har inte pratat med dem om att få haka på skarp jakt utan går utbildningen för att det är kul.

Har du gått på medborgarskolan? Skytte i Säve?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du gått på medborgarskolan? Skytte i Säve?

Jag gjorde teorin genom f.d. arbetsköparen (Ericsson och SAAB har en viltvårdsförening) förra året. (Skrev provet våren 2021.) Det var en kurs som annordnades genom Studiefrämjandet och Svenska Jägareförbundet.

Den praktiska delen gör jag på annan ort då det är bedrövligt dyrt med skyttekurser på Säve. Dock fortfarande genom Studiefrämjandet + Jägareförbundet.

Ska helt ärligt säga att jag inte är supernöjd med endera kurs.

Teorin var via videolänk men även om jag försöker vara en aktiv deltagare och ställer frågor osv. upplevde jag handledaren som lite dryg och ovillig att svara på frågor. Precis som med körkortsteori upplevde jag att bästa sättet att lära sig var att nöta frågor. Jag använde: Jägarexamen.

Den praktiska kursen har varit OK men det har varit för få tillfällen, dåligt uppstyrt, och man hinner inte skjuta så mycket per gång (och då har vi varit 12 personer i gruppen, men aldrig fler än 10 vid något tillfälle). Har man någon i sin närhet som kan hjälpa en med skyttet tror jag det är 100x bättre, men har man inte möjlighet att skjuta privat är kursen ett måste.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕