Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Har fortfarande lite kris kring mitt jobb. Har hamnat i en roll och i ett team jag inte trivs i. Det känns aldrig roligt, utan jag känner mig bara otillräcklig och som att jag aldrig gör något på jobbet. Jag vet inte vad jag ska göra åt situationen heller, det finns ingen annan som kan ta min plats, vilket gör att jag varken kan "steppa ner", byta team eller byta jobb. Jag har ångest över detta rätt ofta och har svårt att tänka på annat. Det har påverkat mig ganska mycket de senaste månaderna, känner mig lite apatisk på något vis, både på jobbet och på fritiden.

Har funderat på att bara säga upp mig men behöver liksom lönen för mat, hyra, överlevnad osv. :/ Suck.

Fem år senare så har jag hamnat i en liknande sits igen. Jag trivs väl egentligen rätt bra i mitt nuvarande team, men ledarskapet på företaget jag är på är under all kritik (vi har exempelvis ingen chef, alls) och jag har hamnat i en sits där jag upplever att folk ser mycket till mig för ledarskap, och det är jag inte alls bekväm med. Jag blir osäker och bryr mig antagligen alldeles för mycket om vad andra ska tycka, och jag upplever att jag dels gör ett dåligt jobb och att dels inte får något gjort. En väldigt stressig situation för mig. Jag har tagit sjukdagar igår och idag bara för att få lite lugn och ro en stund, och det är väl aldrig ett bra tecken. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur detta.

Samtidigt så tror jag att jag är på väg in i någon slags arbetslivskris. Jag försöker se mig om efter andra jobb men inget känns direkt lockande. Ska jag bara säga upp mig utan en plan? Jag har en hel del sparat så jag skulle klara mig bra ganska länge, men är det det man vill göra med sina sparade pengar? Och det känns väl inte bra att bara säga upp sig utan en plan. Ska jag byta karriär? Till vadå isånafall? Jag har inte pluggat nåt och det är bara detta jag kan, så jag skulle antagligen behöva börja med ett tekniskt basår oavsett vad jag skulle börja plugga till. Bah, jag vet inte. Livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Estrar är iofs en hel klass (ofta aromatiska) substanser som är jättevanliga i naturen, blommor, frukter och bär innehåller ofta diverse estervarianter vilket ger dem deras karaktäristiska dofter. Har dock aldrig hört talas om potatismosester iofs, så detta var något nytt för mig.

Hm, modern kemi är väl typ drygt hundra år gammal, efter den moderna atomläran och det periodiska systemet uppdagades... Men visst, kemiindustrin har hittat på mycket lustigheter. PCB-skandalen på 70/80-talet för ett litet äldre exempel, DDT, eller varför inte Zyklon-B...?

Mycket bra grejer också, klistret på postit-lappar, xylitoltuggummin och akrylglas och en hel del till.

Det där med smaktillsatsen kan vara överdrivet men han som är källan är säljare för ett kembolag och hävdade att klottersaneringsmedlet var starkt nog att lösa en diskborste, samt att samma kemikalie används som smaksättare. Sen hur sant det är eller om det varit det tidigare kan jag inte säga, det är anekdotiskt medger jag.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det där med smaktillsatsen kan vara överdrivet men han som är källan är säljare för ett kembolag och hävdade att klottersaneringsmedlet var starkt nog att lösa en diskborste, samt att samma kemikalie används som smaksättare. Sen hur sant det är eller om det varit det tidigare kan jag inte säga, det är anekdotiskt medger jag.

Generellt sett så tar man bort klotter med diklorometan. Att det är "starkt nog" att lösa upp en diskborste beror på att just diklorometan mjukar plaster väldigt bra. Det används garanterat inte som en smaksättare i och med att det är giftigt. Fördelen är att det inte är speciellt miljöfarligt vilket är praktiskt när man sprejar det utomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kan ibland också vara överkänslig mot kritik, inte så att jag blir arg på den som kritiserar mig eller så, utan snarare att jag reagerar mer på det inombords och tar illa vid mig på ett onödigt sätt.

Samma sak här med ögonkontakt. Ingen synskada, mer än att jag haft glasögon sen jag var typ 2 år.

Helt klart här också. Har lite svårt att acceptera mina tillkortakommanden personligen, vilket inte är bra för den psykiska hälsan.

Jag fick inte min diagnos förrän jag var 32 :/ Men har också alltid känt mig annorlunda än dom flesta.

Tack för att du delade med dig. Det är alltid intressant att höra hur andra påverkas av sina diagnoser.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Idag hade jag min dyraste spårvagnsresa någonsin.

Fick en bot på 1500kr för att jag hade köpt fel biljett. Finstilt står det att studenter endast åker som ungdom på periodbiljetter och inte engångsbiljetter. Kontrollanten hade inget överseende med mitt helhjärtade misstag. Jag sa till kontrollanten att jag helt hade missat denna detaljen. Svaret jag fick var, "det är inte mitt problem". Jag skrev under boten och sedan bad jag kontrollanten helhjärtat tvärt emot vad stoikerna lär, att ha en trevlig dag och dra åt helvetet när du ändå håller på! So it goes.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Idag hade jag min dyraste spårvagnsresa någonsin.

Fick en bot på 1500kr för att jag hade köpt fel biljett. Finstilt står det att studenter endast åker som ungdom på periodbiljetter och inte engångsbiljetter. Kontrollanten hade inget överseende med mitt helhjärtade misstag. Jag sa till kontrollanten att jag helt hade missat denna detaljen. Svaret jag fick var, "det är inte mitt problem". Jag skrev under boten och sedan bad jag kontrollanten helhjärtat tvärt emot vad stoikerna lär, att ha en trevlig dag och dra åt helvetet när du ändå håller på!

Å vad surt. Förstår att du är sur eller arg. 1500kr hade du kunnat göra mycket roligare saker för.
Var det första gången som du köpte enkelbiljett, eller hade du köpt de vid flera tillfällen förut, utan att bli påträffad av kontrollant, och därför inte varit införstådd med att du råkat köpt fel biljett?
Tycker att kontrollanten hade kunnat varit mer förstående med tanke på din situation och utifrån det du sa.
Vet inte om det är lönt, men du kanske kan testa att kontakta Västtrafiks kundtjänst och förklara din situation för dem och påpeka att informationen kring studentbiljetter är otydlig.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noob I am:

Idag hade jag min dyraste spårvagnsresa någonsin.

Fick en bot på 1500kr för att jag hade köpt fel biljett. Finstilt står det att studenter endast åker som ungdom på periodbiljetter och inte engångsbiljetter. Kontrollanten hade inget överseende med mitt helhjärtade misstag. Jag sa till kontrollanten att jag helt hade missat denna detaljen. Svaret jag fick var, "det är inte mitt problem". Jag skrev under boten och sedan bad jag kontrollanten helhjärtat tvärt emot vad stoikerna lär, att ha en trevlig dag och dra åt helvetet när du ändå håller på! So it goes.

Jag hade inte skrivit under

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Generellt sett så tar man bort klotter med diklorometan. Att det är "starkt nog" att lösa upp en diskborste beror på att just diklorometan mjukar plaster väldigt bra. Det används garanterat inte som en smaksättare i och med att det är giftigt. Fördelen är att det inte är speciellt miljöfarligt vilket är praktiskt när man sprejar det utomhus.

ok, det låter bekant men jag vet inte vad han fick det där ifrån i så fall, säljare som inte har stenkoll kanske. Just det här medlet skulle vara pH neutralt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Å vad surt. Förstår att du är sur eller arg. 1500kr hade du kunnat göra mycket roligare saker för.
Var det första gången som du köpte enkelbiljett, eller hade du köpt de vid flera tillfällen förut, utan att bli påträffad av kontrollant, och därför inte varit införstådd med att du råkat köpt fel biljett?
Tycker att kontrollanten hade kunnat varit mer förstående med tanke på din situation och utifrån det du sa.
Vet inte om det är lönt, men du kanske kan testa att kontakta Västtrafiks kundtjänst och förklara din situation för dem och påpeka att informationen kring studentbiljetter är otydlig.

Jag har åkt spårvagn några gånger i månaden de senaste åren. Blivit kontrollerade minst 10 gånger utan några påpekningar. Får skriva några ord till Västtrafiks kundtjänst och se vad som händer. Inte jätte arg över summan, jag tycker deas bemötande men framförallt att starffet ej står i proportion till förtelsen är den värsta delen. Det hade vart billigare att planka eftersom jag inte fick något avdrag för den felaktiga biljetten.

Skrivet av anon42512:

Jag hade inte skrivit under

Vad ska man göra, gå där ifrån? De får hålla fasten eftersom jag var tagen på bargärning. Sedan stå fasthållen och invänta polis. Min värdighet är värd mer en så.

Eller köra en GTA 5 "You forget a thousand things every day, pal. Make sure this is one of 'em." 😆

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag har åkt spårvagn några gånger i månaden de senaste åren. Blivit kontrollerade minst 10 gånger utan några påpekningar. Får skriva några ord till Västtrafiks kundtjänst och se vad som händer. Inte jätte arg över summan, jag tycker deas bemötande men framförallt att starffet ej står i proportion till förtelsen är den värsta delen. Det hade vart billigare att planka eftersom jag inte fick något avdrag för den felaktiga biljetten.

Märkligt att tidigare kontrollanter inte har påpekat något, men i och för sig tur för dig. Jättebra, och jag håller tummarna på att du får rätt. Jag är helt med på ditt resonemang kring själva boten.

Skrivet av Noob I am:

Vad ska man göra, gå där ifrån? De får hålla fasten eftersom jag var tagen på bargärning. Sedan stå fasthållen och invänta polis. Min värdighet är värd mer en så.

Eller köra en GTA 5 "You forget a thousand things every day, pal. Make sure this is one of 'em." 😆

Förstår precis. Det är inte precis så att man kan springa ifrån kontrollanten.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wishie:

Jag har tagit sjukdagar igår och idag bara för att få lite lugn och ro en stund, och det är väl aldrig ett bra tecken. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur detta.

Kan du inte sitta ned med dina arbetskollegor och snacka om detta? Eller företagsledningen, någon överstående måste väl finnas...? Man tycker som utomstående som att om du delar med dig med hur du känner det så skulle du kunna få hjälp med att bära ansvaret. Eller typ snacka med ditt fackombud eller något sånt, om du är medlem villsäga. Du ska ju inte behöva må dåligt av att gå till jobbet... Det är ju fruktansvärt!

Skrivet av Noob I am:

Idag hade jag min dyraste spårvagnsresa någonsin.

Åh nej vad trist!

Du slapp iallafall sitta i någon annans urin, vilket jag gjorde igår... Fan, min mardröm när man åker kollektivt blev sann. Fast det kostade ju inte 1500 spänn att duscha och tvätta byxorna och underkläderna förstås.

Suttit i tuggummi utan att märka det förrän efteråt har jag gjort två gånger förut för övrigt, blev kemtvätt båda gångerna. Minns dock inte vad det kostade de gångerna, ett par hundra kanske? Kan vara dyrt ibland att åka buss och spårvagn även om man har giltig biljett!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noob I am:

Vad ska man göra, gå där ifrån? De får hålla fasten eftersom jag var tagen på bargärning. Sedan stå fasthållen och invänta polis. Min värdighet är värd mer en så.

Nej, varför skulle dom få hålla fast dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Kan du inte sitta ned med dina arbetskollegor och snacka om detta? Eller företagsledningen, någon överstående måste väl finnas...? Man tycker som utomstående som att om du delar med dig med hur du känner det så skulle du kunna få hjälp med att bära ansvaret. Eller typ snacka med ditt fackombud eller något sånt, om du är medlem villsäga. Du ska ju inte behöva må dåligt av att gå till jobbet... Det är ju fruktansvärt!

Åh nej vad trist!

Du slapp iallafall sitta i någon annans urin, vilket jag gjorde igår... Fan, min mardröm när man åker kollektivt blev sann. Fast det kostade ju inte 1500 spänn att duscha och tvätta byxorna och underkläderna förstås.

Suttit i tuggummi utan att märka det förrän efteråt har jag gjort två gånger förut för övrigt, blev kemtvätt båda gångerna. Minns dock inte vad det kostade de gångerna, ett par hundra kanske? Kan vara dyrt ibland att åka buss och spårvagn även om man har giltig biljett!

Få fan, är inte avundsjuk på de upplevelser du har haft i kollektivtrafiken!

Skrivet av anon42512:

Nej, varför skulle dom få hålla fast dig?

Den som nyttjar kollektivtrafik utan att betala för sig, kan göra sig skyldig till ringa bedrägeri enligt 9 kap 2 § brottsbalken. För detta brott är stadgat böter eller fängelse sex månader. Då fängelse finns i straffskalan för detta brott kan en biljettkontrollant, med stöd av vad som står i 24 kap 7 § 2 st rättegångsbalken (envarsgripande) och högsta domstolens praxis, gripa och hålla kvar en person som nyttjar kollektivtrafik utan att göra rätt för sig.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Idag hade jag min dyraste spårvagnsresa någonsin.

Fick en bot på 1500kr för att jag hade köpt fel biljett. Finstilt står det att studenter endast åker som ungdom på periodbiljetter och inte engångsbiljetter. Kontrollanten hade inget överseende med mitt helhjärtade misstag. Jag sa till kontrollanten att jag helt hade missat denna detaljen. Svaret jag fick var, "det är inte mitt problem". Jag skrev under boten och sedan bad jag kontrollanten helhjärtat tvärt emot vad stoikerna lär, att ha en trevlig dag och dra åt helvetet när du ändå håller på! So it goes.

Jag åkte på en liknande. Jag skulle hälsa på min bror i Uppsala, så jag tog tåget. Köpte biljett i SJ-automaten. Väl på tåget så blev jag informerad om att biljetten inte gällde, då jag tydligen befann mig på ett SL-tåg. SL hade börjat köra sträckan med tåg som ser likadana ut, från samma station, med 1 minuts skillnad i tidtabell, från spåret bredvid. Ärligt misstag, men det gick inte att resonera med kontrollanten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Ska jag byta karriär? Till vadå isånafall? Jag har inte pluggat nåt och det är bara detta jag kan, så jag skulle antagligen behöva börja med ett tekniskt basår oavsett vad jag skulle börja plugga till. Bah, jag vet inte. Livet.

Tycker aldrig man ska säga upp sig utan att ha en ny inkomst på gång. Det kan lätt gå åt fel håll. Mår man för dåligt är det att prata med chef som gäller i första hand och om det inte räcker blir det sjukskrivning.

Permalänk
Skrivet av Murvar:

Jaha, då sitter man i egen lägenhet igen. Jag avslutade förhållandet men det blev väldigt ensamt nu när vännerna som hjälpte mig flytta försvann. Var faktiskt inte beredd på dessa känslor. Samtidigt vet jag att det var rätt val, det är främst tryggheten jag saknar/sörjer nu.

Någon som varit i en liknande situation som kan erbjuda några uppiggande ord?

Du är absolut inte ensam, jag själv gått igenom separation med barn osv tidigare.
Skulle rekommendera att inte bara sitta hemma i sin ensamhet, plocka upp en ny hobby testa något nytt du inte gjort innan kanske.
Jag själv började med kampsport och träffat en massa ödmjuka fantastiska människor där och knytit många nya vänskapsband allt från läkare, piloter till arbetslösa, rika som fattiga.

Det e bara börja om bygga upp sig starkare igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Kan du inte sitta ned med dina arbetskollegor och snacka om detta? Eller företagsledningen, någon överstående måste väl finnas...? Man tycker som utomstående som att om du delar med dig med hur du känner det så skulle du kunna få hjälp med att bära ansvaret. Eller typ snacka med ditt fackombud eller något sånt, om du är medlem villsäga. Du ska ju inte behöva må dåligt av att gå till jobbet... Det är ju fruktansvärt!

Jag jobbar i en startupmiljö och jag har väl inte riktigt någon chef att prata med sånt här om. Det är väl en av anledningarna till att jag vantrivs lite, tror jag också. Dvs bristen på vägledning och stöttning i såna här frågor. Det finns liksom ingen att bolla sånt här med. Visst pratar jag lite med några av mina kollegor om detta, men jag har inte riktigt berättat vidden av det hela till någon på jobbet. Och de har ju varken tiden, ansvaret eller kanske kunskapen att riktigt hjälpa mig. Men ja, det är väl inget vidare att må dåligt av jobbet. Men det konstiga är att det är liksom inte själva arbetsuppgifterna som gör att jag mår dåligt. Inte heller det tekniska ansvaret. Det är nånting i det sociala kombinerat med mina egna förväntningar på att jag ska leda arbetet som framkallar ångest hos mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimMy2003:

Du är absolut inte ensam, jag själv gått igenom separation med barn osv tidigare.
Skulle rekommendera att inte bara sitta hemma i sin ensamhet, plocka upp en ny hobby testa något nytt du inte gjort innan kanske.
Jag själv började med kampsport och träffat en massa ödmjuka fantastiska människor där och knytit många nya vänskapsband allt från läkare, piloter till arbetslösa, rika som fattiga.

Det e bara börja om bygga upp sig starkare igen.

Dagens Sanning!

Nu pratar jag förvisso inte med folk (än) på gymmet, men det ger mycket mer än noll att vara där och kötta på 4 gånger i veckan istället för att bara sitta hemma och dega på och då lättare hamna i dåliga tankemönster på grund av allt stillasittande.

Kampsport kan jag se många fördelar med: det fysiska (träningen), det mentala & emotionella (större självsäkerhet i och med självförsvar) OCH det sociala (snacka med folk).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Du är absolut inte ensam, jag själv gått igenom separation med barn osv tidigare.
Skulle rekommendera att inte bara sitta hemma i sin ensamhet, plocka upp en ny hobby testa något nytt du inte gjort innan kanske.
Jag själv började med kampsport och träffat en massa ödmjuka fantastiska människor där och knytit många nya vänskapsband allt från läkare, piloter till arbetslösa, rika som fattiga.

Det e bara börja om bygga upp sig starkare igen.

Skrivet av AplAy:

Dagens Sanning!

Nu pratar jag förvisso inte med folk (än) på gymmet, men det ger mycket mer än noll att vara där och kötta på 4 gånger i veckan istället för att bara sitta hemma och dega på och då lättare hamna i dåliga tankemönster på grund av allt stillasittande.

Tack för svaren! Det känns mycket bättre nu några dagar senare. Lägenheten börjar bli mer hemtrevlig och jag har kommit in i rutinerna. Igår körde jag faktiskt första gympasset sen flytten och det var riktigt skönt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Dagens Sanning!

Nu pratar jag förvisso inte med folk (än) på gymmet, men det ger mycket mer än noll att vara där och kötta på 4 gånger i veckan istället för att bara sitta hemma och dega på och då lättare hamna i dåliga tankemönster på grund av allt stillasittande.

Kampsport kan jag se många fördelar med: det fysiska (träningen), det mentala & emotionella (större självsäkerhet i och med självförsvar) OCH det sociala (snacka med folk).

Kampsport kan jag rekommendera. Testade en massa olika en gång i tiden, judo var OK, karate tyckte jag var tråkigt. Så småningom fastnade jag för kendo (slåss med pinnar och skrika högt rena pojkdrömmen). Man tog ut sig fysiskt, man tränade balans, koordination, precision, mental styrka, uthållighet och tålamod. Dessutom var det jäkligt kul. Jag blev aldrig särskilt bra men hade väldigt roligt. Slutade vid 62 års ålder då knäna och höfterna inte höll längre (artros). Läkarna sa att jag borde haft ont i minst 10 år men jag märkte inget förrän då. Gick upp jättemycket i vikt när jag la av, har gått ner mer än hälften av viktuppgången nu.

Har fortfarande nytta av träningen även om jag numera har taskig balans (enligt läkarna hade den hade varit värre om jag inte haft kampsportsträningen) och ont i mina leder (hade också varit värre om jag inte hade träningen). Börjat träna igen men ingen kampsport, bara sånt som ska stärka muskulaturen runt lederna och det hjälper mycket.

Det var också bra socialt att träna kampsport. Alla var positiva och trevliga. Det fanns då och då en samvaro även utanför träningen, man gick på restaurang eller något jippo tillsammans. Det var guld värt för mig som under långa perioder inte träffade någon utanför familjen och som varit lite av en ensamvarg hela livet. Som tur var träffade jag till slut en annan ensamvarg, vi har varit tillsammans i 33 år nu och har tre vuxna barn tillsammans.

Jag fick en liten blödning i hjärnan för 13 år sedan. Satt på tunnelbanan på väg till jobbet och plötsligt "brände det till" i huvudet och när jag tittade upp hade jag förlorat synen på ena ögat och hade åkt tre stationer förbi den jag skulle av vid, alltså hade jag varit medvetslös i 7-8 minuter. Ingen av de andra passagerarna hade märkt något. Skulle ha en gruppuppgiftsredovisning med mina studenter. Ringde en av dem för att få hjälp med att ställa in men hon (det var en kvinnlig student som också hjälpte mig på en annan kurs, därför hade jag telefonnumret) sade att hon och ett par andra studenter skulle hoppa in och hålla i redovisningen och sedan rapportera till mig, vilket de också gjorde lite senare. Jag åkte till sjukhuset och innan jag kom fram hade synen kommit tillbaka. På sjukhuset blev jag inlagd i tre dagar och de körde en massa tester och skannade hjärnan med magnetröntgen och kom fram till att min kropp hade "städat" och man bara kunde se spår av det varit en blödning. Enligt läkarna var det på grund av att jag var så vältränad som det gått så bra. Den tredje dagen fanns inga spår kvar och jag fick åka hem. Som tur var hade jag ingen undervisnng schemalagd under de dagarna.

Så träning är bra om man i övrigt är frisk.

Permalänk
Skrivet av serafim:

Kampsport kan jag rekommendera. Testade en massa olika en gång i tiden, judo var OK, karate tyckte jag var tråkigt. Så småningom fastnade jag för kendo (slåss med pinnar och skrika högt rena pojkdrömmen). Man tog ut sig fysiskt, man tränade balans, koordination, precision, mental styrka, uthållighet och tålamod. Dessutom var det jäkligt kul. Jag blev aldrig särskilt bra men hade väldigt roligt. Slutade vid 62 års ålder då knäna och höfterna inte höll längre (artros). Läkarna sa att jag borde haft ont i minst 10 år men jag märkte inget förrän då. Gick upp jättemycket i vikt när jag la av, har gått ner mer än hälften av viktuppgången nu.

Har fortfarande nytta av träningen även om jag numera har taskig balans (enligt läkarna hade den hade varit värre om jag inte haft kampsportsträningen) och ont i mina leder (hade också varit värre om jag inte hade träningen). Börjat träna igen men ingen kampsport, bara sånt som ska stärka muskulaturen runt lederna och det hjälper mycket.

Det var också bra socialt att träna kampsport. Alla var positiva och trevliga. Det fanns då och då en samvaro även utanför träningen, man gick på restaurang eller något jippo tillsammans. Det var guld värt för mig som under långa perioder inte träffade någon utanför familjen och som varit lite av en ensamvarg hela livet. Som tur var träffade jag till slut en annan ensamvarg, vi har varit tillsammans i 33 år nu och har tre vuxna barn tillsammans.

Jag fick en liten blödning i hjärnan för 13 år sedan. Satt på tunnelbanan på väg till jobbet och plötsligt "brände det till" i huvudet och när jag tittade upp hade jag förlorat synen på ena ögat och hade åkt tre stationer förbi den jag skulle av vid, alltså hade jag varit medvetslös i 7-8 minuter. Ingen av de andra passagerarna hade märkt något. Skulle ha en gruppuppgiftsredovisning med mina studenter. Ringde en av dem för att få hjälp med att ställa in men hon (det var en kvinnlig student som också hjälpte mig på en annan kurs, därför hade jag telefonnumret) sade att hon och ett par andra studenter skulle hoppa in och hålla i redovisningen och sedan rapportera till mig, vilket de också gjorde lite senare. Jag åkte till sjukhuset och innan jag kom fram hade synen kommit tillbaka. På sjukhuset blev jag inlagd i tre dagar och de körde en massa tester och skannade hjärnan med magnetröntgen och kom fram till att min kropp hade "städat" och man bara kunde se spår av det varit en blödning. Enligt läkarna var det på grund av att jag var så vältränad som det gått så bra. Den tredje dagen fanns inga spår kvar och jag fick åka hem. Som tur var hade jag ingen undervisnng schemalagd under de dagarna.

Så träning är bra om man i övrigt är frisk.

Sicken fantastisk historia.
Gött höra att det inte va några bestående skador för det där sista lät väldigt läskigt.¨
Jag själv hållt på med brasiliansk jiu jitsu nu i snart 7år. Jag fick en liten push av en kompis för jag hade aldrig visualiserat mig själv hålla på med någon typ utav grappling jag ansåg mig själv vara mer en boxningskillle. Men jag testade en gång och vart helt hooked sen dess. Det enda jag önskar idag är att man inte börja tidigare. tränar även gym. Jag tycker det är lättare att vara discplinerad att träna gym om man i huvudsak tränar någonting annat som exempelvis kampsport. Då gymträningen endast är i förebyggande syfte så man just kan träna mer kampsport och hålla sig skadefri.
Dom snällaste och mest inspirerande människorna har jag träffat just på kampsportsklubben.

Jag tycker dessutom jag fått så mycket från kampsporten som jag använder i dagliga livet med, i arbetet och familjelivet.
Otroligt tacksam för d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag åkte på en liknande. Jag skulle hälsa på min bror i Uppsala, så jag tog tåget. Köpte biljett i SJ-automaten. Väl på tåget så blev jag informerad om att biljetten inte gällde, då jag tydligen befann mig på ett SL-tåg. SL hade börjat köra sträckan med tåg som ser likadana ut, från samma station, med 1 minuts skillnad i tidtabell, från spåret bredvid. Ärligt misstag, men det gick inte att resonera med kontrollanten.

Ett helt männskligt misstag och lätt att göra. De flesta människor försöker göra gott ifrån sig i denna värld. Att bli bestraffad för sådana saker är att total förkasta vad människan är. En irrationell apa som blev för smart för sitt egna bästa och trodde att det för sådär 12000 år sedan var en smart idé att bygga samhällen. Vår hårdvara har inte ändrats märkvärt sedan dess, men samhället och mängden information man ska ha koll på har ändrats enormt. Inte konstigt att det regelbundet blir fel.

Nu kanske jag överanalyserar det hela men jag kan inte undgå att se tendenser som Christopher Browning skriver i boken "Ordinary Men: Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland" Dessa människor kan anses helt normala utan någon konstig moralisk kod. Men tillföljd av att de får regler att förhålla sig till undansätter de sitt personliga moraliska ansvar, eftersom de anser sig själva att endast följer order. I detta fall ledde det till en obetydlig summa pengar, 1942 ledde det till en av världshistoriens värsta händelser. So it goes.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noob I am:

Den som nyttjar kollektivtrafik utan att betala för sig, kan göra sig skyldig till ringa bedrägeri enligt 9 kap 2 § brottsbalken. För detta brott är stadgat böter eller fängelse sex månader. Då fängelse finns i straffskalan för detta brott kan en biljettkontrollant, med stöd av vad som står i 24 kap 7 § 2 st rättegångsbalken (envarsgripande) och högsta domstolens praxis, gripa och hålla kvar en person som nyttjar kollektivtrafik utan att göra rätt för sig.

Inte samma som att ha råkat köpa fel biljett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

[...]Jag trivs väl egentligen rätt bra i mitt nuvarande team, men ledarskapet på företaget jag är på är under all kritik (vi har exempelvis ingen chef, alls) och jag har hamnat i en sits där jag upplever att folk ser mycket till mig för ledarskap, och det är jag inte alls bekväm med. Jag blir osäker och bryr mig antagligen alldeles för mycket om vad andra ska tycka, och jag upplever att jag dels gör ett dåligt jobb och att dels inte får något gjort. En väldigt stressig situation för mig. Jag har tagit sjukdagar igår och idag bara för att få lite lugn och ro en stund, och det är väl aldrig ett bra tecken. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur detta.

Alltså, kan du inte jobba på detta? Du skriver att du inte har pluggat, men det verkar som att du har egenskaper som gör att folk ser dig som en ledare. Varför blir du osäker, och kan du göra något för att bli säkrare i sådana här situationer?

Du skriver att du inte har pluggat. Visst är det bra med studier, men ledaregenskaper, erfarenhet och en förmåga att driva det som är viktigt slår studier när man varit i arbetslivet ett tag. De jag känner som inte har pluggat och har hamnat i liknande situationer som din har det gått bra för.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Fem år senare så har jag hamnat i en liknande sits igen. Jag trivs väl egentligen rätt bra i mitt nuvarande team, men ledarskapet på företaget jag är på är under all kritik (vi har exempelvis ingen chef, alls) och jag har hamnat i en sits där jag upplever att folk ser mycket till mig för ledarskap, och det är jag inte alls bekväm med. Jag blir osäker och bryr mig antagligen alldeles för mycket om vad andra ska tycka, och jag upplever att jag dels gör ett dåligt jobb och att dels inte får något gjort. En väldigt stressig situation för mig. Jag har tagit sjukdagar igår och idag bara för att få lite lugn och ro en stund, och det är väl aldrig ett bra tecken. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur detta.

Samtidigt så tror jag att jag är på väg in i någon slags arbetslivskris. Jag försöker se mig om efter andra jobb men inget känns direkt lockande. Ska jag bara säga upp mig utan en plan? Jag har en hel del sparat så jag skulle klara mig bra ganska länge, men är det det man vill göra med sina sparade pengar? Och det känns väl inte bra att bara säga upp sig utan en plan. Ska jag byta karriär? Till vadå isånafall? Jag har inte pluggat nåt och det är bara detta jag kan, så jag skulle antagligen behöva börja med ett tekniskt basår oavsett vad jag skulle börja plugga till. Bah, jag vet inte. Livet.

Du säger att det bara är detta (vad det nu är) som du kan. Du verkar ju också bra på detta enda som du kan och trivs förutom att du inte känner dig säker i rollen som ledare, vilket du ju också verkar vara bra på. I ditt ställe skulle jag se mig om efter en kurs i ledarskap så du får lite på fötterna och inte behöver känna dig obekväm i rollen. Varför byta karriär om du nu är bra på det du gör och trivs? Kanske blir du den chef ni saknar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Inte samma som att ha råkat köpa fel biljett.

Tyvärr är det så. Att köpa en ogiltig biljett är ekvivalent med att ej ha någon biljett dvs ringa bedrägeri. Men om du vill utmana ödet får du gärna göra det, återkom gärna med resultatet. Jag har ett stort personligt intresse av att veta hur det hela slutar.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Noob I am:

Jag har ett stort personligt intresse av att veta hur det hela slutar.

Det enda som är av verkligt intresse är fnula ut en metod som gör det omögligt (doh! aka doe, som limpa bakas av) att betala fel. Ha, jag har det - låt kollektivtrafik vara skattefinansierad och GRATIS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Tyvärr är det så. Att köpa en ogiltig biljett är ekvivalent med att ej ha någon biljett dvs ringa bedrägeri. Men om du vill utmana ödet får du gärna göra det, återkom gärna med resultatet. Jag har ett stort personligt intresse av att veta hur det hela slutar.

Nej, det är inte samma som att råka köpa fel biljett. För att kunna dömas för bedrägeri krävs uppsåt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej, det är inte samma som att råka köpa fel biljett. För att kunna dömas för bedrägeri krävs uppsåt.

Aha, det hade jag absolut ingen koll på.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Känner mig vilsen i livet just nu. 25 år gammal och tog studieuppehåll från ämneslärarlinjen i början av denna höst. Nu har jag hoppat på utbildningen igen och ska göra praktik i November.

Vettefan om det är lärare jag vill bli. Har haft andra yrkesbanor i tanken också, exempelvis psykolog. Hur ska man veta? Jag är så rädd för att studera i 5 år för att sedan inse att jag borde ha valt en annan bana. Min situation är väl inte jätteunik haha, vem vet vad man ska jobba med liksom?

Ahja.. man får väl se vart livet tar en också..