Frugan vill slänga ut datorn för att den låter - hur får jag den tystare?

Permalänk

Frugan vill slänga ut datorn för att den låter - hur får jag den tystare?

Hej,

För lite mer än 12 år sen fick jag jättefina köpråd här på forumet, vilket resulterade i en dator som jag kört senaste 12 åren utan större ändringar (jag spelar inte så krävande spel).

Se tidigare tråd

Processor:
Intel Core i7 920 2,66GHz Socket 1366 Box

Modekort:
Asus P6T SE

Minnen:
Corsair 12gb

Nätagg:
Corsair CMPSU-850HX 850W

Grafikkort:
2st Nvidia GTX 460 EVGA blower modell

Hårddiskar:
2st Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB, mekanisk
1st 200GB mekanisk
1st SSD

Låda:
Corsair Obsidian 800D

CPU kylare:
Corsair H50

Mitt problem nu är att burken för en hel del ljud. Redan för mycket i idle men framförallt i spel när grafikkorten blir varma. Ljud uppmätt med mobilen är cirka 55db när dom kör ordentligt.

Även lådan verkar bidra till detta med skumma resonanser och surr som ibland blir avhjälpt av att trycka till på nån av sidopanelerna.

Två konkreta frågor:
- Finns det tystare grafikkort att få tag i som passar mitt modekort? Tips på det? Om det finns kraftigare men rejält tystare vore det guld. Kanske finns att få tag i 1st kort som ensamt är bättre och tystare än de två jag har nu?

- Tips på tyst, lättmeckad låda av ok/bra/schysst kvalite (gärna mindre än den brutala monsterlådan jag har nu). Den är ett rent as. Har haft med den i några flyttar och den är minst sagt otymplig.

Jag skulle givetvis kunna köpa nåt helt nytt, men burken funkar för det jag håller på med just nu, förutom ljudnivån.

Tack på förhand!

EDIT:
Tack för alla tips!
Lådan är rengjord regelbundet, så inte mycket damm.
Har felsökt ljudet genom att rycka ur det mesta.
Började med att koppla ur allt utom cpu kylning.
Har därefter kollat alla fläktar, grafikkorten en och en och diskarna.

I skrivande stund körs 1st grafikkort, 1 ssd, och chassifläktarna (dom låter inte något speciellt). Resten (3st mekaniska diskar, cdrom och ett grafikkort är urkopplat). Skårrande ljud och nästan all vibration försvann när jag tog ur de mekaniska diskarna. Den vibration som är kvar skapas av cpu kylarens pump.

Egentligen låter burken inte så mycket mer än när den byggdes och var ny, aningen kanske, men inte mycket. Den har snarare alltid varit högljudd, men det har inte varit ett problem förens nu när den står precis utanför barnens sovrum. Processorn ligger på 40 grader cirka idle, har för mig att den ny låg på cirka 35 där nånstans. Med ett grafikkort i ligger det på cirka 38-40 idle och 80 load.
Som många gissat på är grafikkorten största ljudboven.
Fläktarna susar mest förutom cpu kylaren som varvar upp aningen stundtals, men inte problematiskt. Nätagget låter också en del, men inte extremt.

Ett passivt grafikkort hade varit grymt schysst. Många har tipsat om 1050 passivt. Verkar dock vara supersvårt att få tag i nu med grafikkortsbrist tyvärr. Ingen som har ett beggat att sälja?

Uppdaterat info
Permalänk
Medlem

Steg ett. När dammade du ur datorn senast?

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Har du städat ur kylarna på GPUerna? Du kan även byta ut fläktarna mot tystare varianter av högre kvalitet, fläktarna du har är säkerligen slitna och det bidrar till ljudnivån.

Detsamma gäller fläkten till CPU kylaren och chassifläktar, fler chassifläktar kan bidra till en lägre temperatur i chassit och därmed sänka ljudnivån under belastning.

Du kan montera ljuddämpningsmatta på insidan av chassit, det kan dämpa en del och även sätta möbeltassar på undersidan av chassit.

Vill du dra nytta av situationen så kan du bygga ett nytt system som är tystare och rejält kraftfullare för en lagom peng utan att tantan kan invända, du gör ju det för att datorn skall bli tystare

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk

Jag vet att du pratade om att inte investera mer, men lite tips:
Det som får en dator att låta är a) resonans från rörliga delar, och b) mängden värme den måste trycka ut.
a1) Släng ut de fyra 1TB-diskarna och ersätt dem med en 4-6 TB disk.
a2) Kolla efter en låda med gummibussningar för hårddiskupphängningarna. Jag har en Fractal Design Define S, men det finns många andra.
b1) En 65W-processor idag kommer löpa i cirklar runt en 130W-CPU från 2008. Detta innebär naturligtvis också en investering i moderkort och minne.
b2) Ett "modernt" 150W-grafikkort som RX5500 kommer låta betydligt mindre än och sannolikt löpa i cirklar runt 2 st 160-250W-grafikkort från 2011 utan att jag kollat benchmarks.

Men oavsett: Har du haft grejerna i ett decennium eller mer får du unna dig att bränna några tusenlappar på mycket nyare och mycket bättre grejer. Köper du riktigt bra luftkylning (~900 spänn) eller ett enkelt förfyllt vattenaggregat (~1300 kronor) så blir även kylningen ganska tyst.

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassifläktar som levererar luft utifrån till grafikkorten?

Det är annars flera saker som kan orsaka oljud. Det är svårt att veta vad som låter mest utan att vara där och lyssna på den:
- Snurrande hårddiskar låter. Det finns gummiknoppar och grejer för att hänga upp såna i så att vibrationer från dem inte ska fortplantas genom chassit.
Men först skulle jag se om jag kunde byta ut dem mot SSD:er, eller färre hårddiskar med andra i externt kabinett som jag kopplar in bara när jag behöver dem.

- Din AIO-vattenkylare är 12 år gammal. De har begränsad livslängd då vattnet avdunstar ur dem, och jag tror att de kan låta rejält dåligt när de inte har mycket vatten kvar i sig.
Jag skulle byta ut den mot en annan kylare (om inte köpa en ny dator helt och hållet).

- AIO-kylare kommer inte alltid med de mest effektiva/tysta fläktarna, och det är en ganska liten AIO-kylare dessutom och då får fläkten arbeta hårdare (och låta mer).
För att inte låta för mycket så bör dina fläktar vara fläktar med gummihörn. Annars kan man skaffa gummiramar att sätta mellan kylare och fläkt för att hindra att vibrationer från fläkten fortplantar sig.

- Fläkten i nätdelen kan också låta, men jag tror inte det finns mycket man kan göra för att dämpa dess ljud annat än att dammsuga ur dammet ur den då och då.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Samsung Sverige

Några hårddiskar behöver du inte göra dig av med.

Däremot så är nog en urdammning av datorn samt utbyte av kylpasta på CPU och GPU på sin plats. Ifall du inte kan göra detta själv så ska majoriteten av datorbutiker kunna fixa det för 500-1000kr. Ifall du gör det själv så behöver du endast komprimerad luft som köps på sprayburk för 99kr samt kylpasta för ca 150kr

Och som tidigare nänmt så bör du nog också byta ut kylaren. Vattnet bör ha dunstat ut typ nu så du har nog en rätt begränsad livsländ kvar i din

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Vad använder du datorn till?

Permalänk
Medlem

Ta med 2x 140mm fläktar, (H50 är en AIO med 120mm RAD & fläkt? som bör passa i taket på chassit.)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Några hårddiskar behöver du inte göra dig av med.

Varför inte? Resonanser i panelerna och surr är ju extremt sannolikt hårddiskarna. Att plocka bort dem eller ersätta med nån enstaka större disk kommer hjälpa idlebrummandet
(eller vibrerar inte samsung-diskar menar du? )

*edit* med det sagt så lär grafikkorten absolut vara det som låter mest i load.
Ersätta dem med någon inte alltför påkostat eller effekthungrigt med vettig kylare kommer göra enorm skillnad som nämnts redan.
Tyvärr är ju grafikkort fortfarande helt bisarrt överprissatta, så timingen att köpa nytt är usel
Om det börjar bli kris hemma så kanske du helt enkelt just skulle testa plocka ur ena grafikkortet och se hur stor prestandaskillnad du egentligen upplever? Kanske går att leva med

Och det börjar nog bli läge att byta AIO:n också som nämnts redan... Typ nån helt färsk prisvärd tornkylare borde låta mindre och hålla länge.
(kanske nått sånt här om budgeten är tajt? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5356891 )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

GTX 1050 kan fås med passiv kylning (nästan 50% snabbare än 480). Byt ut mekaniska diskar mot SSD. Nu är det bara chassifläkten som är kvar som kan låta. Så ta bort den och kör med öppen box.
Nu är din dator helt ljudlös

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Roger W:

Varför inte? Resonanser i panelerna och surr är ju extremt sannolikt hårddiskarna. Att plocka bort dem eller ersätta med nån enstaka större disk kommer hjälpa idlebrummandet
(eller vibrerar inte samsung-diskar menar du? )

Min poäng är att hårddiskar absolut kan låta, men inte såpass att 55 dB uppmäts när datorn är i idle

Däremot så lär ju hårddiskarna troligen vara orsaken till resonansen, om inte herrn har en fläkt med ett trasigt blad. Men det kan åtgärdas med mera dämpning av diskarna. Istället för att köpa en ny disk för ett par tusen kr.

PS; Det stämmer, våra SSD's är tysta dom
//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Min poäng är att hårddiskar absolut kan låta, men inte såpass att 55 dB uppmäts när datorn är i idle

Fast det var ju i load som jag tolkade det?

Skrivet av Samsung:

Däremot så lär ju hårddiskarna troligen vara orsaken till resonansen, om inte herrn har en fläkt med ett trasigt blad. Men det kan åtgärdas med mera dämpning av diskarna. Istället för att köpa en ny disk för ett par tusen kr.

Mjo, mer dämpning hjälper, men att fixa det lär också kosta pengar och jobb att få dem på plats på ett säkert sätt.
Och även efter det lär man höra dem, och är de 10+ år gamla kan det börja närma sig pensioneringstid ändå?
Plus att 4tb diskar verkar börja runt en tusenlapp

Men grafikkorten är väl värsta boven så bör prioriteras om möjligt...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Stort tack för alla svar! Det har verkligen kommit in många och bra tips.

Jag visste nästan att frågan gällande städning och damm skulle komma när burken börjar bli så gammal.
Den är urstädad regelbundet, dock inte pedantiskt (typ topsa alla fläktblad).
Så här ser den ut nu iaf.

Gjorde en inventering och insåg att jag glömt bort lite vad som fanns där i.
Grafikkorten är GTX 460, utgivna av EVGA, så dom är såna där slutna med en liten radialfläkt (heter dom så?).

I det här läget vill jag lägga så lite pengar som möjligt. Är en inbiten gamer, men med familj och småbarn är speldator långt ner på prio listan. Primärt spelar jag CSGO just nu, vilket min nuvarande rigg fixar, förutom ljudnivån.

Nuvarande fläktar består av:
2st 120mm Scyte i taket på lådan
1st 120mm på radiatorn
1st 140mm Corsair rakt mot grafikkorten
1st 140mm Corsair mot diskarna
1st 140mm Corsair mellan bottendelen och överdelen av lådan
Corsairfläktarna gissar jag är de som ev följde med lådan.

I ett lite desperat försök att sänka ljudnivån har jag provat att rycka ur ena grafikkortet, alla diskar (skönt med hotswap) förutom SSD och stängt av alla chassi fläktar förutom den på radiatorn.

Sen har jag byggt upp med äggkartonger och filtar runt omkring för att kapsla in ljudet.
Grafikkortet ligger då på 40 grader idle och 80 grader load. Loaden består i detta fallet av CSGO.
Ljud uppmätt med mobilen är 39dB idle och 42dB load, vilket fortfarande är för högt.
Kör jag grafikkortsfläkten på 100 så hamnar jag på 49dB.
Jag ska prova att köra med alla chassifläktarna i samma scenario och se om det gör nån skillnad.
Primärt är det grafikkortet som alstrar mest ljud, därefter H50 och sedan nätagget.
Om jag får ner ljudet på grafikkortet ordentligt, så tror jag att det andra kan vara ok sen.

Jag ska se framåt om jag kan byta diskarna (det är 2st 1GB och inte 4st såg jag).
Dom är dock i raid så jag vill ha minst 2 nya diskar. Sen sitter det en gammal härk 200GB disk, den för troligen rätt mycket oväsen och vibrationer.

Konkreta frågor:
- Mitt moderkort verkar stödja PCIe 16x, 2.0. Vad jag förstår är PCIe både framåt och bakåtkompatibelt.
Innebär det att jag kan köpa vilket som helst nytt kort och stoppa i? Även om det är ett t.ex. PCIe 16x 4.0 kort?
Kommer det göra nån större skillnad på prestanda? Dvs att det inte blir värt att köpa nytt för att det då ev flaskhalsas?
- Tips på bra tysta kort som ni tror skulle kunna passa? Ett tips kom om GTX 1050 Ti, vilket såg prisvärt ut.
Jag antar att även begagnat skulle funka.
- Tips på bra låda som är tyst och mindre otymplig, men fortfarande ok kvalité?

Permalänk
Medlem

Vi hade en mediadator i vardagsrummet som lät något så förfärligt. La under tofflor och annat för att det skulle dåna mindre. Städade den flera gånger men icke. Försökte justera fläktkurvor och annat men inte heller. Det är en liten ITX med en gammal i5 4400s med ett GT710 eller nåt sånt. Var helt säker på att det var fläkten till CPU eller GPU som lät så förfärligt.

Sen nyligen så bytte jag från hårddisken till en liten 120GB SSD så datorn startar snabbare (otåliga barn vettu).
Helt knäpptyst, nästan iallafall. Nog visste jag att hårddiskar kunde surra lite men att de kunde vara så brötiga visst jag faktiskt inte.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Inaktiv

Det var väldigt många fläktar, det är inte det som är problemet då? Varför ska diskarna ha en fläkt?

Hade jag fått bestämma hade jag även kastat ut båda grafikkorten, fläkten på dom och för diskarna och sedan satt in något passivt 1050 som är bättre och billigt. Då blir du kvitt 4 fläktar rakt av.

Chassi skulle jag påstå är bra som det är och inte behöver bytas.

Permalänk
Medlem

Jag satsar 500kr på att kasta ut ALLA dina mekaniska hårddiskar så får du en betydligt tystare dator.
Jag klagade alltid på volymen på min egna dator, hade två mekaniska diskar som vibbrerade såpass dåligt att kunde inte ens ha datorn på bordet alls.
Resten är att byta ut alla fläktar till låg dB nivå och manuellt styra att de enbart går upp när du spelar, annars är de knappt hörbara.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuaneLee1:

Stort tack för alla svar! Det har verkligen kommit in många och bra tips.

Jag visste nästan att frågan gällande städning och damm skulle komma när burken börjar bli så gammal.
Den är urstädad regelbundet, dock inte pedantiskt (typ topsa alla fläktblad).
Så här ser den ut nu iaf.

https://i.ibb.co/rGpy9Pw/20211007-095613-1.jpg https://i.ibb.co/GnwnGyd/20211007-095607-1.jpg

Gjorde en inventering och insåg att jag glömt bort lite vad som fanns där i.
Grafikkorten är GTX 460, utgivna av EVGA, så dom är såna där slutna med en liten radialfläkt (heter dom så?).
https://i.ibb.co/D9GmsLM/135255-evga-geforce-gtx-460.jpg

I det här läget vill jag lägga så lite pengar som möjligt. Är en inbiten gamer, men med familj och småbarn är speldator långt ner på prio listan. Primärt spelar jag CSGO just nu, vilket min nuvarande rigg fixar, förutom ljudnivån.

Nuvarande fläktar består av:
2st 120mm Scyte i taket på lådan
1st 120mm på radiatorn
1st 140mm Corsair rakt mot grafikkorten
1st 140mm Corsair mot diskarna
1st 140mm Corsair mellan bottendelen och överdelen av lådan
Corsairfläktarna gissar jag är de som ev följde med lådan.

I ett lite desperat försök att sänka ljudnivån har jag provat att rycka ur ena grafikkortet, alla diskar (skönt med hotswap) förutom SSD och stängt av alla chassi fläktar förutom den på radiatorn.

Sen har jag byggt upp med äggkartonger och filtar runt omkring för att kapsla in ljudet.
Grafikkortet ligger då på 40 grader idle och 80 grader load. Loaden består i detta fallet av CSGO.
Ljud uppmätt med mobilen är 39dB idle och 42dB load, vilket fortfarande är för högt.
Kör jag grafikkortsfläkten på 100 så hamnar jag på 49dB.
Jag ska prova att köra med alla chassifläktarna i samma scenario och se om det gör nån skillnad.
Primärt är det grafikkortet som alstrar mest ljud, därefter H50 och sedan nätagget.
Om jag får ner ljudet på grafikkortet ordentligt, så tror jag att det andra kan vara ok sen.

Jag ska se framåt om jag kan byta diskarna (det är 2st 1GB och inte 4st såg jag).
Dom är dock i raid så jag vill ha minst 2 nya diskar. Sen sitter det en gammal härk 200GB disk, den för troligen rätt mycket oväsen och vibrationer.

Konkreta frågor:
- Mitt moderkort verkar stödja PCIe 16x, 2.0. Vad jag förstår är PCIe både framåt och bakåtkompatibelt.
Innebär det att jag kan köpa vilket som helst nytt kort och stoppa i? Även om det är ett t.ex. PCIe 16x 4.0 kort?
Kommer det göra nån större skillnad på prestanda? Dvs att det inte blir värt att köpa nytt för att det då ev flaskhalsas?
- Tips på bra tysta kort som ni tror skulle kunna passa? Ett tips kom om GTX 1050 Ti, vilket såg prisvärt ut.
Jag antar att även begagnat skulle funka.
- Tips på bra låda som är tyst och mindre otymplig, men fortfarande ok kvalité?

Du kanske kan köpa ett nytt tystare grafikkort?

Om du vill komma billigt undan så kan du montera bort din nuvarande fläkt från grafikkort och istället installera två tysta fläktar där. Jag tog bort den högljudda kyllösningen på mitt egna grafikkort och installerade istället tre noctua-fläktar med hjälp av buntband och nu låter grafikkortet hälften så mycket som tidigare.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en likadan apparat ungefär men med ett annat grafikkort och en sixcore xeon och jag kan inte minnas att den är speciellt högljud. Testa med en ny fru hehe

Permalänk

Jag förstår helt argumentet om diskar som låter.
Eftersom jag har hotswap har jag därför dragit ur alla mekaniska diskar för stunden.
Jag har även stängt av alla chassi fläktar förutom 1st 120mm som sitter på radiatorn till CPU kylning.
Ändå låter datorn för mycket.

Det jag behöver lyckas med, är att komma ner i max 38-39dB under load i CSGO.
Helst ännu lägre. Går det att komma ner mot 30dB hade det varit ännu bättre.

Nu har jag sett flera som tipsat om 1050 kort.
Ett sånt med passiv kylning låter intressant.
Dock har jag svårt att hitta ett sånt i nån butik?

Permalänk
Skrivet av anon317915:

Jag har en likadan apparat ungefär men med ett annat grafikkort och en sixcore xeon och jag kan inte minnas att den är speciellt högljud. Testa med en ny fru hehe

Haha! Det känns aningen mer komplicerat än datorkomponenter.

Permalänk
Medlem

Oftast är det just ett par av fläktarna som gör 90% av allt oväsen, i spel gissar jag grafikkortet, äldre blowerkort som det du har blir ofta riktigt j**la högljudda. Tipset är väl ändå att när den låter som mest, öppna lådan och stanna fläktarna med fingret för att lokalisera, vad är det faktiskt som låter, och sedan korrigera det enbart, istället för gissningsleken.

Permalänk
Skrivet av Augusts:

Du kanske kan köpa ett nytt tystare grafikkort?

Om du vill komma billigt undan så kan du montera bort din nuvarande fläkt från grafikkort och istället installera två tysta fläktar där. Jag tog bort den högljudda kyllösningen på mitt egna grafikkort och installerade istället tre noctua-fläktar med hjälp av buntband och nu låter grafikkortet hälften så mycket som tidigare.

https://i.imgur.com/CFXsjqW.jpg

Mycket intressant!
Jag tror dock att det kan bli svårt i mitt fall, eftersom att heatsinken sitter monterad i skalet ovanpå grafikkorten.
Så om jag tar bort fläkt och skal, så skulle det inte gå att fästa nån heatsink, eftersom den skruvas fast från insidan i skalet.
Och att köra helt utan heatsink antar jag skulle göra att det blev på tok för varmt? Även med 2-3 chassifläktar riktade mot GPU.

Permalänk
Medlem

Om du bor nära till Stockholm har jag en Corsair H55 som knappt vart använd, med en Noctua fläkt på, som du kan få av mig. Orkar inte skicka dock.

Sen är det väl som andra säger grafikkorten som låter, och där kan jag inte hjälpa till, men blås ut dom ordentligt och byt kylpastan på dem om du inte redan gjort det.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuaneLee1:

Haha! Det känns aningen mer komplicerat än datorkomponenter.

Ett par fina hörlurar med brusreducering till frun kanske, om hon går på det?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gick inte GTX4xx serien varmt nåt sanslöst? Vill minnas att korten slukande enormt mycket energi åtminstone, eller var det bara GTX470/GTX480? Jag stämmer in i kören och säger att ett nyare grafikkort är rätt väg att gå om du vill få ner ljudnivån, 1050 är som tidigare nämnt ett mycket bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuaneLee1:

Stort tack för alla svar! Det har verkligen kommit in många och bra tips.

Jag visste nästan att frågan gällande städning och damm skulle komma när burken börjar bli så gammal.
Den är urstädad regelbundet, dock inte pedantiskt (typ topsa alla fläktblad).
Så här ser den ut nu iaf.

https://i.ibb.co/rGpy9Pw/20211007-095613-1.jpg https://i.ibb.co/GnwnGyd/20211007-095607-1.jpg

Gjorde en inventering och insåg att jag glömt bort lite vad som fanns där i.
Grafikkorten är GTX 460, utgivna av EVGA, så dom är såna där slutna med en liten radialfläkt (heter dom så?).
https://i.ibb.co/D9GmsLM/135255-evga-geforce-gtx-460.jpg

I det här läget vill jag lägga så lite pengar som möjligt. Är en inbiten gamer, men med familj och småbarn är speldator långt ner på prio listan. Primärt spelar jag CSGO just nu, vilket min nuvarande rigg fixar, förutom ljudnivån.

Nuvarande fläktar består av:
2st 120mm Scyte i taket på lådan
1st 120mm på radiatorn
1st 140mm Corsair rakt mot grafikkorten
1st 140mm Corsair mot diskarna
1st 140mm Corsair mellan bottendelen och överdelen av lådan
Corsairfläktarna gissar jag är de som ev följde med lådan.

I ett lite desperat försök att sänka ljudnivån har jag provat att rycka ur ena grafikkortet, alla diskar (skönt med hotswap) förutom SSD och stängt av alla chassi fläktar förutom den på radiatorn.

Sen har jag byggt upp med äggkartonger och filtar runt omkring för att kapsla in ljudet.
Grafikkortet ligger då på 40 grader idle och 80 grader load. Loaden består i detta fallet av CSGO.
Ljud uppmätt med mobilen är 39dB idle och 42dB load, vilket fortfarande är för högt.
Kör jag grafikkortsfläkten på 100 så hamnar jag på 49dB.
Jag ska prova att köra med alla chassifläktarna i samma scenario och se om det gör nån skillnad.
Primärt är det grafikkortet som alstrar mest ljud, därefter H50 och sedan nätagget.
Om jag får ner ljudet på grafikkortet ordentligt, så tror jag att det andra kan vara ok sen.

Jag ska se framåt om jag kan byta diskarna (det är 2st 1GB och inte 4st såg jag).
Dom är dock i raid så jag vill ha minst 2 nya diskar. Sen sitter det en gammal härk 200GB disk, den för troligen rätt mycket oväsen och vibrationer.

Konkreta frågor:
- Mitt moderkort verkar stödja PCIe 16x, 2.0. Vad jag förstår är PCIe både framåt och bakåtkompatibelt.
Innebär det att jag kan köpa vilket som helst nytt kort och stoppa i? Även om det är ett t.ex. PCIe 16x 4.0 kort?
Kommer det göra nån större skillnad på prestanda? Dvs att det inte blir värt att köpa nytt för att det då ev flaskhalsas?
- Tips på bra tysta kort som ni tror skulle kunna passa? Ett tips kom om GTX 1050 Ti, vilket såg prisvärt ut.
Jag antar att även begagnat skulle funka.
- Tips på bra låda som är tyst och mindre otymplig, men fortfarande ok kvalité?

Det är garanterat GPUn som är största boven. 1050 som rekommenderas högre upp är bättre. Sedan kan du byta ut alla dina fläktar mot Noctua, de är kända, tysta kvalitetsfläktar som låter väldigt lite.

Ex:
https://www.webhallen.com/se/product/144910-Noctua-NF-F12-PWM...

HDD kan vara värt att byta mot fler SSD, de mekaniska diskarna kan snurra på bra.

PS. hör du klick och knaster från mekaniska diskar är det bara att byta ut so fort som möjligt innan de rasar (talar av egen erfarenhet)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

kör en x58 själv jag tycker att min låter för mycket med ett 3060ti kort köpte nyss en ny modern psu. Du kan köpa mitt gamla gtx 670 för 350kr det var betydligt tystare sätt in ny kylpasta och den blir kyligare än någonsin. Köp senare en x5675 för någon hundralapp å overklocka när, gpu priserna går ner köp ett 2k eller 4k kort. Så kanske du kan behålla din gamle skitdator 10 år till. Jag brukar damsuga min då blir det mindre skit. Å på senare år har jag sett på en Australiensk youtuber och fått inspiration att använda wd 40 på vissa delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeÖ:

kör en x58 själv jag tycker att min låter för mycket med ett 3060ti kort köpte nyss en ny modern psu. Du kan köpa mitt gamla gtx 670 för 350kr det var betydligt tystare sätt in ny kylpasta och den blir kyligare än någonsin. Köp senare en x5675 för någon hundralapp å overklocka när, gpu priserna går ner köp ett 2k eller 4k kort. Så kanske du kan behålla din gamle skitdator 10 år till. Jag brukar damsuga min då blir det mindre skit. Å på senare år har jag sett på en Australiensk youtuber och fått inspiration att använda wd 40 på vissa delar.

Vilket 3060ti köpte du? Testa att undervolta och ändra fläktkurvan så kommer du se en stor skillnad i ljudnivå. Mitt Zotac 3060ti Twin Edge lät dock ganska mycket även efter undervoltningen vilket ledde mig till att byta grafikkortsfläktarna till Noctua-fläktar istället.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/338665-ASUS-GeForce-RTX-...

Kör tyst bios, har tydligen fröken Coolwhine på besök och hon bråkar rätt så mycket. Har testat allt nu skall jag testa ett ny psu.

Permalänk
Rekordmedlem

Bara för att testa kunde du väl börja med att demontera ett grafikkort och höra skillnaden, att köra sli med 2 gamla kort med den typen av kylare är ju definitivt nått som kan förbättras så prova skillnaden genom att koppla ur saker och bedöm hur ljudnivån ändras. Du kan även koppla ur alla hdder för du behöver dem inte för ett testa.
Nätdelen är inte heller semipassiv så hur mycket låter den och kan du kyla den bättre externt (billigt) om du inte vill byta den ?
Frågan är också hur mycket din cpukylare låter, jag har haft en sådan och pumpen på den lät hemskt innan den gav upp och frågan är nog också om den kyler bra när den är så gammal, den kanske fungerar men jag tvivlar på att den inte åldrats och fungerar sämre kylmässigt nu än när den var ny så den kan vara motiverad att byta ut bara för få bra kylning och en modern tornkylare lär vara tystare utan att kosta särskilt mycket.

Du kan också modda lådan så den blir tystare tex klippa bort den stansade plåten i fläktöppningarna för den brukar öka ljudnivån påtagligt pga turbulensen den skapar, eller klipp bort en del av den så du öppnar upp om du vill ha lite skydd utan att montera ett galler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.