Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Har personligen driftsatt runt 25 st M1:or (både Pro och Air) och inte stött på detta problem alls. Har själv en Pro M1 och har inte varit med om det du beskriver en enda gång. Har du lämnat in den på rep? Tänker om din touchpad faktiskt är fysiskt trasig på något sätt.

Med tanke på att jag läst om flera som har exakt samma problem + att jag själv testade en exakt likadan MBP idag som även denna har samma problem, så tror jag inte detta är hårdvarutrelaterat. Isf skulle det ju vara en stor batch (troligtivs), och det i sig känns helt otroligt. Nej... Men googla gärna "trackpad m1 not smooth" Du får då upp en hel del. Verkra som vissa pratar om scroll med mus eller extern touchpad, men flertalet har just problem, tyvärr, med den inbyggda.

Märkligt att du inte märker av detta på dina M1-datorer (dock även Intel verkar ha detta problem).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vilken MacBook har du? Upplever du samma sak i samtliga webbläsare/program?

Har inte märkt något på min MacBook Air M1 med 16GB RAM här. Använder främst Chrome med uBlock Origin samt Privacy Badger.

Detta är dock min första MacBook, så jag har egentligen inte mycket att jämföra med. Min sambo har en MacBook 12, så jag borde kanske testa med den.

Som sagt - märkligt. Funderar mer och mer vad detta beror på. Jag har 8 / 256 och inte många program, vare sig igång eller installerade (oftast bara Chrome). Men känslan är himla knepiga. Tog bort plist:en men ingen skillnad. Även ändrat scrolhastighet...inte någon skillnad (förutom att hastigheten ändrades). Samma ryckighet.

Som jag skrev så testade jag en likadan dator i butiken idag - och den var likadan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Virtuellt Windows och Linux

Hur pass bra flyt blir det om man kör Windows eller Linux virtuellt på M1? Vilken virtualiseringsprogrammvara funkar bra? Jag kör själv med en gammal MacBook Air med Virtualbox och den är lite för trött för att de virtuellta datorerna skall flyta på bra. Det enklaste sätten man märker det på är att skrolla på en webbsida. Därför kan jag bara köra lättviktiga Linux som tex Ubuntu Mate. Sedan är det viktigt att den totala strömförbrukningen inte blir för hög om man tex har både Linux och Windows igång i bakgrunden (utan att de gör något speciellt).

Permalänk
Medlem

Hej!

Har upptäckt att min macbook air m1 har problem med att bibehållla wifi kontakt med min Iphone se 2020. Blir helt jäkla galen, ska det vara så svårt att hålla internetdelning på. Kopplar bort sig hela tiden. Så tråkigt på en annars super grym bärbar. Förutom det här eviga strulet med internetdelning. Trodde verkligen att Apple produkter va super synkade. Vill att min macbook kopplar på sig varje gång min mobil är i närheten utan några konstigheter.
Mvh Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk

ni som är rutinerade mac användare, jag behöver lite vägledning gällande köp. Jag har suttit och sneglat på en Mac Mini. Jag kommer använda den för hemmabruk. Surfa, kolla film, spela enklare spel (t.ex. football manager), redigera bilder och använda Adobe-programmen, kanske även testa på lite videoredigiering.

Vad tycker ni är en rimlig setup för detta? Ska man absolut välja 16gb ram? Och är det idé att välja till större hårddisk eller kan man lika gärna köra en extern SSD och icloud för lagring?
-
Sedan kommer vi till kruxet om man ska vänta in nästa modell, när den väl kommer? Jag har hört problem med bluetooth-koppling till tangentbord och mus bland annat. Frågan är vad nästa generation kommer kosta, är det 15-16 tkr och uppåt kanske det är overkill till det man ska använda den till?

Hoppas någon kan ge sin syn på det hela så man blir lite klokare på hur man ska tänka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alxjohansson:

ni som är rutinerade mac användare, jag behöver lite vägledning gällande köp. Jag har suttit och sneglat på en Mac Mini. Jag kommer använda den för hemmabruk. Surfa, kolla film, spela enklare spel (t.ex. football manager), redigera bilder och använda Adobe-programmen, kanske även testa på lite videoredigiering.

Vad tycker ni är en rimlig setup för detta? Ska man absolut välja 16gb ram? Och är det idé att välja till större hårddisk eller kan man lika gärna köra en extern SSD och icloud för lagring?
-
Sedan kommer vi till kruxet om man ska vänta in nästa modell, när den väl kommer? Jag har hört problem med bluetooth-koppling till tangentbord och mus bland annat. Frågan är vad nästa generation kommer kosta, är det 15-16 tkr och uppåt kanske det är overkill till det man ska använda den till?

Hoppas någon kan ge sin syn på det hela så man blir lite klokare på hur man ska tänka!

Om det är något du bör lägga extra pengar på så är det extra ramminne då lagring är något du kan lösa externt eller i molnet som du själv nämner. Hade jag varit du så skulle jag invänta de nya modellerna med M1X ifall du inte har någon större brådska. Det ska ge en rejäl boost i både processor- och grafikprestanda.

Bluetooth-problemen har jag varken hört talats om eller upplevt själv. Det kanske gäller enskilda exemplar?

Skrivet av nicjor:

Hej!

Har upptäckt att min macbook air m1 har problem med att bibehållla wifi kontakt med min Iphone se 2020. Blir helt jäkla galen, ska det vara så svårt att hålla internetdelning på. Kopplar bort sig hela tiden. Så tråkigt på en annars super grym bärbar. Förutom det här eviga strulet med internetdelning. Trodde verkligen att Apple produkter va super synkade. Vill att min macbook kopplar på sig varje gång min mobil är i närheten utan några konstigheter.
Mvh Nicklas

Det är inte ett problem som jag själv upplever när jag använder internetdelning på min Samsung S20! Om du går in på nätverksinställningar så finns det en ruta under ditt Wifi-nätverk som du kan bocka i så att datorn ansluter automatiskt nästa gång.

Permalänk
Skrivet av Augusts:

Om det är något du bör lägga extra pengar på så är det extra ramminne då lagring är något du kan lösa externt eller i molnet som du själv nämner. Hade jag varit du så skulle jag invänta de nya modellerna med M1X ifall du inte har någon större brådska. Det ska ge en rejäl boost i både processor- och grafikprestanda.

Bluetooth-problemen har jag varken hört talats om eller upplevt själv. Det kanske gäller enskilda exemplar?

Tack för dina tankar. Jag kanske får hålla mig lite kall. Tänker bara om nya modellen kommer ligga på 20 tkr med hyfsad spec. kanske inte det är aktuellt sett till det man ska använda den till. Men vad vet jag:).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alxjohansson:

Tack för dina tankar. Jag kanske får hålla mig lite kall. Tänker bara om nya modellen kommer ligga på 20 tkr med hyfsad spec. kanske inte det är aktuellt sett till det man ska använda den till. Men vad vet jag:).

Jag tror jag visserligen inte att en Mac mini med 16GB kommer närma sig 20tkr men om så är fallet kan du säkert hitta ett klipp på en M1 Mac Mini när de nya produkterna har lanserats

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alxjohansson:

ni som är rutinerade mac användare, jag behöver lite vägledning gällande köp. Jag har suttit och sneglat på en Mac Mini. Jag kommer använda den för hemmabruk. Surfa, kolla film, spela enklare spel (t.ex. football manager), redigera bilder och använda Adobe-programmen, kanske även testa på lite videoredigiering.

Vad tycker ni är en rimlig setup för detta? Ska man absolut välja 16gb ram? Och är det idé att välja till större hårddisk eller kan man lika gärna köra en extern SSD och icloud för lagring?
-
Sedan kommer vi till kruxet om man ska vänta in nästa modell, när den väl kommer? Jag har hört problem med bluetooth-koppling till tangentbord och mus bland annat. Frågan är vad nästa generation kommer kosta, är det 15-16 tkr och uppåt kanske det är overkill till det man ska använda den till?

Hoppas någon kan ge sin syn på det hela så man blir lite klokare på hur man ska tänka!

För dina behov duger M1 med 8GB alldeles utmärkt. YouTube-kanalen Max Tech gjorde mätningar på 8 vs 16 GB och kom fram till att skillnaden var marginell, lite beroende på vad man vill göra:

https://www.youtube.com/watch?v=h487I_5xOZU

Vad nästa mini kommer att ha är det ingen som vet. Inget officiellt sagt från Apple. Kanske kommer med M1X, eller vad nu nästa chip kommer att heta, där största skillnaden troligen kommer att vara antal kärnor. Om du inte sysslar väldigt mycket med videoredigering eller liknande så kommer du antagligen inte att ha någon vettig (=prisvärd) nytta av fler kärnor.

I ditt läge skulle jag vänta till nästa Mac mini lanserats och sedan troligen köpa den gamla modellen som då antagligen har sänkt pris. Om den nya modellen gör ett rejält hopp i prestanda så väljer jag den istället.

Till sist, en Mac mini kommer att hålla hur länge som helst. Inget batteri som dör efter x cykler. Räknar du på 10 års livslängd så blir man inte så priskänslig, det blir billigt per år i vilket fall.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

För dina behov duger M1 med 8GB alldeles utmärkt. YouTube-kanalen Max Tech gjorde mätningar på 8 vs 16 GB och kom fram till att skillnaden var marginell, lite beroende på vad man vill göra:

https://www.youtube.com/watch?v=h487I_5xOZU

Vad nästa mini kommer att ha är det ingen som vet. Inget officiellt sagt från Apple. Kanske kommer med M1X, eller vad nu nästa chip kommer att heta, där största skillnaden troligen kommer att vara antal kärnor. Om du inte sysslar väldigt mycket med videoredigering eller liknande så kommer du antagligen inte att ha någon vettig (=prisvärd) nytta av fler kärnor.

I ditt läge skulle jag vänta till nästa Mac mini lanserats och sedan troligen köpa den gamla modellen som då antagligen har sänkt pris. Om den nya modellen gör ett rejält hopp i prestanda så väljer jag den istället.

Till sist, en Mac mini kommer att hålla hur länge som helst. Inget batteri som dör efter x cykler. Räknar du på 10 års livslängd så blir man inte så priskänslig, det blir billigt per år i vilket fall.

Kanon, det var väldigt bra sammanfattat av läget. Kan vara klokt att hålla sig lite kall, även om jag villhöver en omgående;).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alxjohansson:

Kanon, det var väldigt bra sammanfattat av läget. Kan vara klokt att hålla sig lite kall, även om jag villhöver en omgående;).

Vi stter alla och vill så det värker. Du får sätta kyskhetsbälte på plastkortet, avhållsamhet är en dygd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Hur pass bra flyt blir det om man kör Windows eller Linux virtuellt på M1? Vilken virtualiseringsprogrammvara funkar bra? Jag kör själv med en gammal MacBook Air med Virtualbox och den är lite för trött för att de virtuellta datorerna skall flyta på bra. Det enklaste sätten man märker det på är att skrolla på en webbsida. Därför kan jag bara köra lättviktiga Linux som tex Ubuntu Mate. Sedan är det viktigt att den totala strömförbrukningen inte blir för hög om man tex har både Linux och Windows igång i bakgrunden (utan att de gör något speciellt).

Parallells uppges fungera ypperligt med M1 som host.
Dock fungerar väl bara ARM-emulering så x86 fungerar inte att emulera.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Datavetare

M1 i all ära, men om dessa rykten visar sig vara sanna blir M1X något i hästväg.

Om detta stämmer kommer dels iGPU-delen ha prestanda på eller över XboxOne X. Visst, last-gen, men det handlar om en integrerad GPU designad för bärbara datorer. Det är 4-5 gånger snabbare än det senaste Intel/AMD presterat på iGPU-fronten.

Allt mer pekar på att det blir en M1X och inte en M2, d.v.s. det handlar om samma CPU-kärnor som i M1, eventuellt marginellt högre klockade (typ 100-200 MHz högre klocka).

Det betyder att peak-prestanda per CPU-kärna kommer ligga kvar på dagens nivå, vilket ändå inte är illa då M1 ligger mellan 5950X och 11900K i single-thread, Intel lär dock utöka sin ledning på denna punkt en hel del med Alder Lake (i alla fall på desktop, tvivlar på att samma gäller bärbara).

Apple har dock helt överlägsen perf/W mot både Intel och AMD (det är heltalsfaktorer bättre), stämmer dessa rykten får kommande MBP en all-core-prestanda som ligger mellan 5950X och 5900X!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

M1 i all ära, men om dessa rykten visar sig vara sanna blir M1X något i hästväg.

Om detta stämmer kommer dels iGPU-delen ha prestanda på eller över XboxOne X. Visst, last-gen, men det handlar om en integrerad GPU designad för bärbara datorer. Det är 4-5 gånger snabbare än det senaste Intel/AMD presterat på iGPU-fronten.

Allt mer pekar på att det blir en M1X och inte en M2, d.v.s. det handlar om samma CPU-kärnor som i M1, eventuellt marginellt högre klockade (typ 100-200 MHz högre klocka).

Det betyder att peak-prestanda per CPU-kärna kommer ligga kvar på dagens nivå, vilket ändå inte är illa då M1 ligger mellan 5950X och 11900K i single-thread, Intel lär dock utöka sin ledning på denna punkt en hel del med Alder Lake (i alla fall på desktop, tvivlar på att samma gäller bärbara).

Apple har dock helt överlägsen perf/W mot både Intel och AMD (det är heltalsfaktorer bättre), stämmer dessa rykten får kommande MBP en all-core-prestanda som ligger mellan 5950X och 5900X!!!

https://i.imgur.com/WuCV4xA.png

Galet! Jag har den senaste tiden försökt övertyga mig själv om att behålla min M1, men det kommer blir svårt att inte uppgradera tror jag

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Galet! Jag har den senaste tiden försökt övertyga mig själv om att behålla min M1, men det kommer blir svårt att inte uppgradera tror jag

Varför välja? Själv har jag gärna kvar min MacBook Air M1 i många år framöver, men en Mac Mini med M1X som "stationär" är lockande i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför välja? Själv har jag gärna kvar min MacBook Air M1 i många år framöver, men en Mac Mini med M1X som "stationär" är lockande i sig.

Ja, jo.. Det har du rätt i. Det jag gör är att jag äger mina datorer i min firma och då brukar jag ha dom i runt ett år och sedan säljer jag dom vidare till någon kund som en "bättre begagnad" dator med knappt någon förlust. Men du har en väldigt bra poäng med Mac minin, ska ta mig en funderare på den!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

M1 i all ära, men om dessa rykten visar sig vara sanna blir M1X något i hästväg.

Om detta stämmer kommer dels iGPU-delen ha prestanda på eller över XboxOne X. Visst, last-gen, men det handlar om en integrerad GPU designad för bärbara datorer. Det är 4-5 gånger snabbare än det senaste Intel/AMD presterat på iGPU-fronten.

Allt mer pekar på att det blir en M1X och inte en M2, d.v.s. det handlar om samma CPU-kärnor som i M1, eventuellt marginellt högre klockade (typ 100-200 MHz högre klocka).

Det betyder att peak-prestanda per CPU-kärna kommer ligga kvar på dagens nivå, vilket ändå inte är illa då M1 ligger mellan 5950X och 11900K i single-thread, Intel lär dock utöka sin ledning på denna punkt en hel del med Alder Lake (i alla fall på desktop, tvivlar på att samma gäller bärbara).

Apple har dock helt överlägsen perf/W mot både Intel och AMD (det är heltalsfaktorer bättre), stämmer dessa rykten får kommande MBP en all-core-prestanda som ligger mellan 5950X och 5900X!!!

https://i.imgur.com/WuCV4xA.png

Vadim på Max Tech ger jag inte mycket för. Rene Ritchie kan branschen bättre och gör bättre analyser.

Nuvarande M1 har rätt mycket takhöjd i effektförbrukning. Något som går att köra fläktlöst har mycket kvar att ge. M1 är ett hyfsat stort chip men våra vanligaste GPU från AMD och Nvidia är ungefär dubbelt så stora. Det gör att man borde ha plats för fler transistorer per kärna, inte bara fler kärnor, och då kan man bygga snabbare kärnor. Kanske finns lite mer att hämta i att 5nm-processen nu rimligen skall vara väl inkörd och optimerad.

Apple skall alltså bestycka Mac Pro med något passande och det skall ske senast till nästa höst, enligt utlovat schema för övergången. Dom kan rimligen inte bygga något chip bara för Mac Pro, volymen blir löjligt liten. Alltså kommer samma chip sitta i samtliga Pro-modeller. Det marknadsmässigt naturliga då är något som är betydligt vassare än M1. Det finns också höjd för det, både i effekt och storlek på chippet, kanske också process-mässigt.

Så jag tror att nya Pro-chippet kan bli 20-50% snabbare i enkeltrådat och uppåt 3x snabbare än M1 i multitrådat. Vi får naturligtvis se vad som händer men det lackar ju mot Jul så man kan alltid hoppas på en bra klapp.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon214822:

Vadim på Max Tech ger jag inte mycket för. Rene Ritchie kan branschen bättre och gör bättre analyser.

Nuvarande M1 har rätt mycket takhöjd i effektförbrukning. Något som går att köra fläktlöst har mycket kvar att ge. M1 är ett hyfsat stort chip men våra vanligaste GPU från AMD och Nvidia är ungefär dubbelt så stora. Det gör att man borde ha plats för fler transistorer per kärna, inte bara fler kärnor, och då kan man bygga snabbare kärnor. Kanske finns lite mer att hämta i att 5nm-processen nu rimligen skall vara väl inkörd och optimerad.

Apple skall alltså bestycka Mac Pro med något passande och det skall ske senast till nästa höst, enligt utlovat schema för övergången. Dom kan rimligen inte bygga något chip bara för Mac Pro, volymen blir löjligt liten. Alltså kommer samma chip sitta i samtliga Pro-modeller. Det marknadsmässigt naturliga då är något som är betydligt vassare än M1. Det finns också höjd för det, både i effekt och storlek på chippet, kanske också process-mässigt.

Så jag tror att nya Pro-chippet kan bli 20-50% snabbare i enkeltrådat och uppåt 3x snabbare än M1 i multitrådat. Vi får naturligtvis se vad som händer men det lackar ju mot Jul så man kan alltid hoppas på en bra klapp.

”Analyserna” från de flesta YouTubers ligger på olika nivåer av ”värdelösa”. I det här fallet handlar det ju bara om man faktiskt fått tag i ett verkligt test av M1X eller ej, ”analysen” kan man göra själv då GB5 har visat sig att ge en väldigt bra bild av prestanda (i alla fall CPU-delen, lite mer tveksamt hur värdefullt GPU resultaten är från GB5).

Angående storleken på M1. Visst är det en relativt stor krets, ca 120 mm² om man ska tro de analyser som gjorts (WikiChip hävdar 119 mm² och de brukarna vara rätt spot on).

Det som är viktigt att förstå är att M1 innehåller långt mer funktioner jämfört med en CPU från AMD/Intel. Är bara ca 10 % av kretsen som upptas av de 4 Firestorm kärnorna (inklusive 12 MB L2$, vilket är en rejält stor L2$ jämfört med AMD/Intel).

Det gör Apples CPU-design än mer imponerande. Trots att den utför 70-80 % mer per cykel jämfört med Cypress Cove och Zen3 är den med stor sannolikhet mindre än vad Intels/AMDs varianter skulle vara på samma 5 nm TSMC.

Intel/AMD kan inte packa transistorer lika tätt på samma process, då de siktar på väsentligt mycket högre frekvens måste de offra densitet om inte lokala effekten ska bli totalt ohanterlig.

Angående MacPro tror jag vi får vänta på den till 2H 2022. Apple sa ju att övergången skulle ta ca två år, MacPro-kretsen lär komma sist. Ryktena pratar om att Apple jobbar på en dGPU, den lär hamna i just MacPro vilket då skvallrar om att man där kanske gör en krets utan iGPU.

Tror nog MacPro får en egen krets. Den kommer använda samma CPU-design som man använder i de andra kretsarna, men det borde bli en egen krets då saker som TDP ligger på en helt annan nivå för MacPro och MBP/MBA/IpadPro.

Möjligen kan man klocka kretsen lite högre i MacPro just p.g.a. högre TDP, men gissar att det inte handlar om något större skillnad i frekvens. Det råder ett visst motsatsförhållande mot att designa för extrem bredd (t.ex. vill man ha relativt kort pipeline för att bättre utnyttja bredden) och möjlighet till hög frekvens.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

M1 Mac mini + Dota 2 ?

Någon som provat Dota 2 på sin M1 Mac mini? Är riktigt sugen på den då min PC nu är så gammal att den inte uppfyller kraven för Windows 11. Är redan djupt i Apples ekosystem.

Spelar bara på konsol sedan ett bra tag tillbaka men vill ändå kunna lira Dota med polarna några gånger i månader. Nöjer mig med 1080p och med/low settings men vill verkligen ha 60 fps+. Vad tror ni om prestandan på M1? Eller ska man bara bygga en PC istället och vara på den säkra sidan?

8000:- är ju både smidigare och billigare än en PC för mitt behov. Var längesedan en Mac stationär dator var så prisvärd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

M1 Mac mini + Dota 2 ?

Någon som provat Dota 2 på sin M1 Mac mini? Är riktigt sugen på den då min PC nu är så gammal att den inte uppfyller kraven för Windows 11. Är redan djupt i Apples ekosystem.

Spelar bara på konsol sedan ett bra tag tillbaka men vill ändå kunna lira Dota med polarna några gånger i månader. Nöjer mig med 1080p och med/low settings men vill verkligen ha 60 fps+. Vad tror ni om prestandan på M1? Eller ska man bara bygga en PC istället och vara på den säkra sidan?

8000:- är ju både smidigare och billigare än en PC för mitt behov. Var längesedan en Mac stationär dator var så prisvärd

Jag har inte testat själv men ett test antyder att man får ut som mest 60 fps (dock med alla inställningar på max, på en MacBook Pro som ju har samma prestanda).
Om du redan har en dator idag så kanske du kan uppgradera moderkort och processor till en modell som klarar Windows 11? Annars kommer väl Windows 10 att fortsätta få uppgraderingar ett tag till.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jag har inte testat själv men ett test antyder att man får ut som mest 60 fps (dock med alla inställningar på max, på en MacBook Pro som ju har samma prestanda).
Om du redan har en dator idag så kanske du kan uppgradera moderkort och processor till en modell som klarar Windows 11? Annars kommer väl Windows 10 att fortsätta få uppgraderingar ett tag till.

Tack för bra info! Hmm det verkar vara lite på gränsen då så nu blir man osäker.
Ja, jag tänkte först bara uppgradera men det är en gammal dammig burk med gammalt trött nätagg etc.. Känns som att det är dags för ett helt nytt fint bygge. Men när jag såg jag M1:an blev jag riktigt sugen. Slippa leta efter GPU och skit och bara hämta ut macen på Inet

Permalänk
Medlem

Hur känner ni att kvalitén är på M1 Air? Känns den stryktålig, eller känns den lika känslig som Intel Air? Är jävligt sugen på en M1 Air, men har använt senaste Intel Air på jobbet och var inte så herrans överförtjust. Kör en Mid-2012 MBP privat än idag vilken är visserligen en odödlig tegelsten, men det är ju knappt att man vill sätta jobbdatorn i väskan ens. Rädd att den ska gå av på mitten liksom om man tittar lite snett på den.

Jag jag får känslan att jag kommer bli besviken oavsett. Apple gör inte såna datorer längre, kanske har orealistiska förväntningar.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Var inne på Netonnet idag och skulle klämma lite på en uppställd MacBook Air M1 som det stod på skylten för datorn. Blev oerhört besviken då jag tyckte den var rätt seg med att starta program, seg att starta Finder. Ja inte alls så rapp som många sagt att den är.
MEN så tittade jag in i specifikationsfönstret i MacOS och då visar det sig att dom ställt upp en MacBook Air med Dual Core Intel I3 som visningsmodell istället för M1 som det stod på skylten. Dom hade tyvärr inte en enda M1 uppställd. Men Airen i Intel-variant kändes ju gedigen i chassit iallafall, men rätt seg då 😀

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Hur känner ni att kvalitén är på M1 Air? Känns den stryktålig, eller känns den lika känslig som Intel Air? Är jävligt sugen på en M1 Air, men har använt senaste Intel Air på jobbet och var inte så herrans överförtjust. Kör en Mid-2012 MBP privat än idag vilken är visserligen en odödlig tegelsten, men det är ju knappt att man vill sätta jobbdatorn i väskan ens. Rädd att den ska gå av på mitten liksom om man tittar lite snett på den.

Jag jag får känslan att jag kommer bli besviken oavsett. Apple gör inte såna datorer längre, kanske har orealistiska förväntningar.

Det är samma alltihop, bortsett från den krämiga insidan, så det är exakt samma stryktålighet.

Vad har du lyckats paja på din Air egentligen? Jag är ganska oförsiktig, men har inte lyckats göra mer än att repa den.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

sålde min windows dator för en månad sedan då jag lagt spelande på hyllan , sen kände jag att jag ändå behövde en dator , så tur nog fick jag en MacBook Air 8 GB 256 GB m1 av brorsan i födelsedags present i fredags
lite ovan Mac OS aldrig använt men jag gillar dator den är rapp och lätt bra batteri .
har läst lite om att SSD kan slitas snabbare i den typ TBW slits snabbare kan inte så mycket om det något man ska tänka på eller?
eller har apple åtgärdat det har inte googlat så mycket på det .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

sålde min windows dator för en månad sedan då jag lagt spelande på hyllan , sen kände jag att jag ändå behövde en dator , så tur nog fick jag en MacBook Air 8 GB 256 GB m1 av brorsan i födelsedags present i fredags
lite ovan Mac OS aldrig använt men jag gillar dator den är rapp och lätt bra batteri .
har läst lite om att SSD kan slitas snabbare i den typ TBW slits snabbare kan inte så mycket om det något man ska tänka på eller?
eller har apple åtgärdat det har inte googlat så mycket på det .

Grattis till en underbar dator som du kan ha i flera år
Angående ssd så är det ingenting du behöver fundera på alls, en ssd klarar mycket skrivningar vid normal använding dvs macos skriver till disken när den swappar m.m eller du bara surfar o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

sålde min windows dator för en månad sedan då jag lagt spelande på hyllan , sen kände jag att jag ändå behövde en dator , så tur nog fick jag en MacBook Air 8 GB 256 GB m1 av brorsan i födelsedags present i fredags
lite ovan Mac OS aldrig använt men jag gillar dator den är rapp och lätt bra batteri .
har läst lite om att SSD kan slitas snabbare i den typ TBW slits snabbare kan inte så mycket om det något man ska tänka på eller?
eller har apple åtgärdat det har inte googlat så mycket på det .

Vad jag förstod så handlade det om att tredjeparts-mjukvara läste värdena från SSD på inkorrekt vis. Det skrevs aldrig så mycket som föreslogs.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

har läst lite om att SSD kan slitas snabbare i den typ TBW slits snabbare kan inte så mycket om det något man ska tänka på eller?
eller har apple åtgärdat det har inte googlat så mycket på det .

Du kan kolla i "Activity Monitor" under fliken "Memory" (Swap used) samt "Disk" (Data written).

Memory:

Disk:

Har för mig att det var främst kernel_task som gjorde många skrivningar till disken, men själv har jag inte sett något sådant på min dator. Apple ska även gjort någon fix för detta. Finns lite info kring detta på länken nedan.

https://appleinsider.com/articles/21/06/04/apple-resolves-m1-...