MPEG4-migrationen för marksänd TV påbörjas

Permalänk
Melding Plague

MPEG4-migrationen för marksänd TV påbörjas

Den första etappen i ett skifte från SD-kvalitet till HD-kvalitet för ett 20-tal kanaler i marknätet inleds idag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hmmm, är det ens någon som har antennkabeln ikopplad i TVn idag?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Hm, tror inte jag haft haft antennkabel till TV på 15 år

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Rätt fult av Teracom att skriva:
För att ta emot följande fria kanalerna i marknätet efter omläggningen krävs mottagare som stöder MPEG4,

SVT1 HD
SVT2 HD
SVT Barn/SVT24
Kunskapskanalen
TV4 HD
TV6*
TV Finland

*Krav på DVB-T2 i vissa delar av södra och västra Sverige.

Länk: https://www.teracom.se/privat/tv/MPEG4migration/mpeg-4-migrat...

Fakta är att TV6 gick över till kodat den 1/10

Hur många kommer nu att försöka få in TV6 som en fri kanal när den är kodad

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Tycker både Tv-kanaler och flera streamingtjänster är rejält eftersatta (Som t.ex. Cmore!)

Skulle vara intressant med en undersökning hur många som har UHD-upplösning eller bättre på sina tv-apparater för jag tror inte det är många som är kvar på HD-upplösning (720p) på sina TV-apparater längre?

Att man går från SD kvalité till HD (720p) år 2021 får mig att fundera på om det inte lika gärna vore bra dom släckte ner hela nätet istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Rätt fult av Teracom att skriva:
För att ta emot följande fria kanalerna i marknätet efter omläggningen krävs mottagare som stöder MPEG4,

SVT1 HD
SVT2 HD
SVT Barn/SVT24
Kunskapskanalen
TV4 HD
TV6*
TV Finland

*Krav på DVB-T2 i vissa delar av södra och västra Sverige.

Länk: https://www.teracom.se/privat/tv/MPEG4migration/mpeg-4-migrat...

Fakta är att TV6 gick över till kodat den 1/10

Hur många kommer nu att försöka få in TV6 som en fri kanal när den är kodad

Jag tror sju personer kommer försöka göra det, alltså närmare hälften av alla som kollar på TV.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Kristoffer:

Hmmm, är det ens någon som har antennkabeln ikopplad i TVn idag?

Skrivet av johanandersson:

Jag tror sju personer kommer försöka göra det, alltså närmare hälften av alla som kollar på TV.

Försöker ni vara lustiga eller träffar ni inte människor utanför Sweclockers målgrupp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Försöker ni vara lustiga eller träffar ni inte människor utanför Sweclockers målgrupp?

Jag överdriver, men är samtidigt helt säker på att teknikutveckling inom marksänd TV är poänglöst. De som bryr sig använder inte den tekniken.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Hur vore det att lägga ner skiten?
Runt år 2003 diskuterades mycket om att de höll på att gå över till digitaltv och folk beklagade sig som bara den. De skulle behöva köpa en digitalbox för varje tv och hur skulle de ha råd med detta. Vissa sa att kan man inte lägga ner det marksända tvnätet? Vilka andra som mig tycker att år 2003 var på tok för tidigt.

Men nu idag, så ifrågasätter jag hur många som har marksänt tv kvar? Och om dessa verkligen ska ödslas så mycket pengar på och låta dem ta värdefull bandbredd som skulle kunna användas till annat.

Men visst självklart finns det folk kvar som har marksänt, jag känner till några stycken. Där dessa jag känner tyckte 18 000kr (staten betalade resten) för att få runt 3km gräv fiber enbart till deras hus var på tok för dyrt så de valde att inte dra fiber. Och på mer ödsliga ställen i landet så har de säkert inte fått erbjudandet än att få fiber. Men dessa individer kanske kunde köra med en parabol. Fast samtidigt så håller väl parabolerna på att försvinna.

När jag var liten var parabol en liten statussymbol att ha på huset. Idag så är det lite tvärt emot och jag undrar varför?

Permalänk
Medlem

Var nog 10 år sedan jag plockade ner antennen. Bra att det händer något men hade hellre sett en uppgradering från 720p på svt play..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Försöker ni vara lustiga eller träffar ni inte människor utanför Sweclockers målgrupp?

Jag tror inte folk som fortfarande använder marksänd tv bryr sig särskilt mycket om kvaliteten?

Permalänk
Medlem

Valdemarsvik? Som skåning har jag inte den blekaste aning om var det ligger. Det ligger tydligen i Östergötland och har en population på cirka 3 000 personer.

Sicken grej att vara med i första etappen, grattis Valdemarsvik!

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Skrivet av anon228747:

Försöker ni vara lustiga eller träffar ni inte människor utanför Sweclockers målgrupp?

Jag kommer från långt ute i landet och typ 99% av alla där har fiber, där staten har betalat majoriteten av kostnaden. Detta eftersom de har lagt ner det lokala telefonnätet. Så det spelar ingen roll hur omodern man vill vara, det gamla telefonnätet går inte att använda ändå då telefonledningarna är bortplockade sedan många år tillbaka. Och samma sak hade gått att göra med marksänt tvnät.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Jag överdriver, men är samtidigt helt säker på att teknikutveckling inom marksänd TV är poänglöst. De som bryr sig använder inte den tekniken.

Möjligt, Jag skulle aldrig få för mig att se på marksänd TV eller TV över huvud taget :). Dock har vi många TV tittare kvar i landet.

Skrivet av Baxtex:

Jag tror inte folk som fortfarande använder marksänd tv bryr sig särskilt mycket om kvaliteten?

Pass, Ingen aning.

Permalänk
Medlem

OM internet skulle slås ut ett länge tid.. Tror jag nog dom flesta skulle vara lycklig om marksänd TV kanaler finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hmmm, är det ens någon som har antennkabeln ikopplad i TVn idag?

Alla pensionärer när de är utanför storstan, skulle jag tro. Nu har jag fått över mina föräldrar till att köra via AppleTVn sen några år (Alltså Telias TV via AppleTV-app så att de slipper betala två abonnemang), men de byter ändå till marksänt för att se nyheterna, eftersom man inte får rätt regionalnyheter annars. Tror att TVn däruppe är ny nog att den klarar det här bytet, annars blir det kris...också känt som "ursäkt för mig att köpa ny TV så att jag kan ge bort min gamla till dem".

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av zogez:

OM internet skulle slås ut ett länge tid.. Tror jag nog dom flesta skulle vara lycklig om marksänd TV kanaler finns kvar.

Jag kommer från landet och vi blev utan internet i flera dagar. Ingen telefon, inget internet och ingen Tv hade man.
När det gäller mobiltelefon så har man inte täckning om man inte har en satellittelefon, använda det markbundna telefonnätet, javisst om man har en 2 mil förlängningskabel till närmsta telestolpe. Och den där tvmasten har de flesta plockat bort från runt 10år sedan när staten betalade nästan all kostnad åt fiber åt en.
Att köra marksänt tv utan en antenn på taket är hopplöst, helst bör man ha en antennförstärkare förutom en splitter. Undra vad detta kallas går på idag om man vill ha det installerat? Kanske 5000kr. (installatörer är dyra) TV-antenner är dessutom en färskvara, vilket bidrar till att folk plockar bort dem. Tvantenner bör dessutom underhållas, speciellt för de som har över 10 mil till tvmasten och ska splittra signalen till flera tvapparater. Så även om man tvmasten kvar, så kanske den ej fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

OM internet skulle slås ut ett länge tid.. Tror jag nog dom flesta skulle vara lycklig om marksänd TV kanaler finns kvar.

Radio funkar ju annars bra för nödfall, liten, billig och drar lite energi.

Jag blir bara förvånad att man ens lägger skattepengar på det. Visst att man underhåller systemet men någon vidareutveckling borde ju lagts ner för länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hmmm, är det ens någon som har antennkabeln ikopplad i TVn idag?

Fler än man tror.
Många som bor i s.k comhem hus för de analoga kanaler som ingår i hyran. Tro de eller ej men många köper idag 8K tv’n för att titta på analog tv.

Permalänk
Inaktiv

Wow! HD! Hahaha, alltså seriöst, vem tittar på TV längre. Har inte haft TV på över 20 år. Skulle de gå från SD så är det väl till UHD och inte HD.
BTW har ni lagt märke till hur Netflix suddar kanterna i serier och filmer så att de kan ens visa HD, much less 4K. When you see it you can't unsee it.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Fler än man tror.
Många som bor i s.k comhem hus för de analoga kanaler som ingår i hyran. Tro de eller ej men många köper idag 8K tv’n för att titta på analog tv.

I dag släcker Comhem det analoga nätet, PUBLICERAD: 8 SEPTEMBER 2020
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/41j6Me/i-dag-slacker...

Det är de som bor riktigt långt ut i ödemarken som är problemet. Min åsikt är att man kan göra som med telefonnätet där man släckte ner den. Detta trots att folk inte har någon backuplösning till telefon över internet mer än egenbekostad satellittelefon. Då vanlig mobil ej har täckning.

Skrivet av anon270778:

Wow! HD! Hahaha, alltså seriöst, vem tittar på TV längre. Har inte haft TV på över 20 år. Skulle de gå från SD så är det väl till UHD och inte HD.
BTW har ni lagt märke till hur Netflix suddar kanterna i serier och filmer så att de kan ens visa HD, much less 4K. When you see it you can't unsee it.

Otroligt många, troligen större delen av befolkningen. Frågan är dock hur många som använder sig av det marksända nätet och det skulle vara katastrof om de la ner det, precis som de har gjort det med markbundna telefonnätet.
För mig känns det som att telefon är mer kritisk att kunna använda i nödfall än att kunna se på tv. Men det beror såklart på typ av katastrof.

*edit*
Btw undra hur stor del av nördarna på sweclockers som har en satellittelefon i backup idag?

Permalänk
Medlem

Varför går det inte att bara köra med nätverkskabel(eller WiFi) direkt med dagens tv apparater och se 1080P och uppåt?
Fiber är väl väldigt vanligt idag och tv apparater med 4k/50" och uppåt ligger väl på typ 5000Kr?

Jag tycker att allt verkar vara för krångligt, det borde bara vara att koppla upp sig mot sitt internet och köra?
Det borde väl inte ens vara dyrt att spela in och bearbeta 4K idag?

Vanliga sändningar ser ut som skit på mina föräldrars tv och alternativet är 720p, men de kanalerna lägger sig på lustiga ställen som standard. Även om 720P är bättre så är även det lite pinsamt dåligt på en 50" tv, som är väldigt vanligt idag.

Mina föräldrar gillar 720p, men de orkar ofta inte krångla, de har också flera handkontroller att hålla reda på... pinsam utveckling 2021.

För egen del så har jag lagt ner gammal tv sedan länge, jag streamar SVT och väljer alla mina program istället via bland annat Netflix och youtube, fruktansvärt skönt att bland annat slippa reklam.
Undantaget blir väl TV4 play som jag ser på några gånger om året, men reklamen på nätet är mycket kortare än på "vanlig" tv, så det är i alla fall lite bättre.

Permalänk
Medlem

Min första dator var en 386. Är 100% redo gå tillbaka till TV för det blir inte roligt i längden med samma samma.

Permalänk
Medlem

Näst på tur står sedan Norrland och Västra Dalarna.

Kul att allt norr om dalarna är ”norrland” 😂

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Varför lägga resurser på teknik som redan är kraftigt utdaterad?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I dag släcker Comhem det analoga nätet, PUBLICERAD: 8 SEPTEMBER 2020
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/41j6Me/i-dag-slacker...

Det är de som bor riktigt långt ut i ödemarken som är problemet. Min åsikt är att man kan göra som med telefonnätet där man släckte ner den. Detta trots att folk inte har någon backuplösning till telefon över internet mer än egenbekostad satellittelefon. Då vanlig mobil ej har täckning.

Otroligt många, troligen större delen av befolkningen. Frågan är dock hur många som använder sig av det marksända nätet och det skulle vara katastrof om de la ner det, precis som de har gjort det med markbundna telefonnätet.
För mig känns det som att telefon är mer kritisk att kunna använda i nödfall än att kunna se på tv. Men det beror såklart på typ av katastrof.

*edit*
Btw undra hur stor del av nördarna på sweclockers som har en satellittelefon i backup idag?

Bara drygt ett år sen alltså.
Fortfarande konservativa som fortsätter med antennkabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Valdemarsvik? Som skåning har jag inte den blekaste aning om var det ligger. Det ligger tydligen i Östergötland och har en population på cirka 3 000 personer.

Sicken grej att vara med i första etappen, grattis Valdemarsvik!

Nils Liedholm vrider sig i sin grav......

Jag är inte tekniskt insatt men gissa på det har med hårdvara i tv mast att göra!

Vet att Norrköpings masten i Kolmården är en sådan som som både tar emot och skickar vidare förstärker signal? I lilla Las Vikas finns även där en stor mast men av sorten ta emot signalen från Kolmården o skicka ner över samhället.

Sedan att signalen går över stor del skärgård kan möjligtvis ha påverkan av mindre störning vad vet jag för jag trodde de flesta orter/kommuner hade egna liknande master

Förstår inte annars varför det bara är Valdermarsviks masten av alla som är inställda mot Kolmårds masten som är med från start.

För övrigt var uppe ex antal ggr i Valdermarsviks tv mast då man är uppväxt i området och utsikten är enorm ^^

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Bara drygt ett år sen alltså.
Fortfarande konservativa som fortsätter med antennkabeln.

Antennkabel kan man fortsätta med. Jag har själv antennkabel i min lägenhet, hyresvärden tycker det är för dyrt att byta. Men att jag har antennkabel innebär inte att jag har marksänt tv utan fastighetsägaren har en splitter och sänder ut kanalerna så. Innan detta hade min hyresvärd parabol för 20år sedan och de sände också ut tvkanalerna genom antennkabel.

Sedan antennkabel är skit och man förlorar kvalite. Fast typ ingen där jag bor ser på tv och klagar inte.

*edit*
Så analog antennkabel i bostaden betyder inte mer än att man just har analog kabel i lägenheten. Hur bostaden senare får in kanalerna om det är genom internet, parabol eller en marksänd mast är en annan fråga.
Det går tom göra en lösning där man tar emot tv marksänt och sedan har en konverter som gör om denna till Ethernet. Det känns som en väldigt exotisk lösning, men det finns kanske hos 2 eller 3st personer i hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hmmm, är det ens någon som har antennkabeln ikopplad i TVn idag?

Märkte för ett par veckor sen att antennsladden hoppat ur vid en skarv, efter några år inkopplad

Har inte orkat bemöda mig att böja mig ner och koppla in den än..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Näst på tur står sedan Norrland och Västra Dalarna.

Kul att allt norr om dalarna är ”norrland” 😂

Kul vet jag inte, men det är ett faktum.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_landsdelar