Snabbkoll: Använder du musmatta?

Permalänk
Medlem

En annan relevant fråga är hur många som regelbundet tvättar sin musmatta.

Själv slänger jag in min musmatta av tyg i 40 graders maskintvätt någon gång per halvår. Har hört vissa påstå att de inte klarar av det men min är nog inne på sitt femte år nu och det är bara om man granskar den nära som man ser tecken på slitage.

Och även om den går sönder efter ett par tvättar så vad gör det? Musmattor är billiga så att betala någon hundralapp extra vartannat år eller så för att få en fräsch musmatta tycker jag är värt det.

Man kan förstås också köpa en hård och bara torka av den, men jag gillar inte känslan av sådana.

Permalänk
Medlem

Matta och matta, använde icemath i många år, när jag började sänka känslighet så var den lite liten, så jag köpte ett större stycke frostat glas, drog ner det lite med ett bryne och lackade baksidan, fungerar förträfflig

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Musmatta är såååå förra millenniet, det är så skönt att man lever i ett modernt civiliserat samhälle och inte behöver handskas med dessa längre.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag har en musmatta i metall från Corsair, blir inte skitig och inte svettig vid handleden varma dagar. Skulle aldrig byta bort denna

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Ja. Det är enda ytan på mitt skrivbord som är hyfsat ren. Sensorn skulle täppas igen ganska fort om inte musen höll sig på mattan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Plast mot bordsyta orsakar varken önskad friktion eller ljud.

Va?

Mus mot bordsyta ger inget hörbart ljud ifrån sig och friktionen är väl typ samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Personer som inte använder mus 🤣

Okej, vad för sorts galen människa som använder en datormus har inte också en musmatta?

Permalänk
Medlem

Hemma använder jag nån Qpad mjuk variant bedömt mått ca 50x40cm
på jobbet använder jag rollermouse så där har jag ingen musmatta alls.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av e1m1:

Musmatta är såååå förra milleniet, det är så skönt att man lever i ett modernt civiliserat samhälle och inte behöver handskas med dessa längre.

Musmattan kom en bra bit senare. Skulle säga att du ha gått tillbaka i tiden till när det inte användes.

Permalänk
Medlem

Jag har till och med dubbla musmattor!

Skypad på en deskmat

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Frågan dök upp i en annan tråd där någon menade att ”ingen” använder musmatta med moderna möss. Så jag tänkte det kunde vara lämpligt att kolla hur det ser ut då jag misstänkte att de flesta använder en musmatta

Förstår, för mej har det aldrig vart en fråga förutom något udda tillfälle då man glömt mattan till LAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Okej, vad för sorts galen människa som använder en datormus har inte också en musmatta?

Vem sa något om att man måste använda en datormus för att ange att man inte använder musmatta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vad för sorts sjuk människa använder inte musmatta?

jag har en sådan här på jobbet och det kräver ingen musmatta
ergonomin är oslagbar för vanligt kontorsarbete men det är såklart inget att spela med

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

jag har en sådan här på jobbet och det kräver ingen musmatta
ergonomin är oslagbar för vanligt kontorsarbete men det är såklart inget att spela med

https://cf-images.dustin.eu/cdn-cgi/image/fit=contain,format=auto,width=828/image/d20000100460883/contour-design-rollermouse-red-2400dpi-rullmus-kabelansluten-rd-silver-svart-vit.jpg

Känns som att jag borde omformulera min kommentar. Borde skriva "Vad för sorts sjuk människa har en datormus men inte en musmatta"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att en deskpad går under musmatta. Ja, i så fall.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

En annan relevant fråga är hur många som regelbundet tvättar sin musmatta.

Tvättar min någon gång per år, har en QcK XXL så smuts och damm syns rätt bra om man låter det samlas.
Handtvättar min i diskhon med tvättmedel och ljummet vatten och sköljer sen av i duschen innan den lufttorkar, haft min i 5 år utan att tyget släppt i några kanter.

Har testat att köra musen direkt på bordet både på jobbet och hemma men det blir en massa ljud och känns som att sensorn inte riktigt hänger med till 100%.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kenneth:

Musmattan kom en bra bit senare. Skulle säga att du ha gått tillbaka i tiden till när det inte användes.

We have the Technology!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Va?

Mus mot bordsyta ger inget hörbart ljud ifrån sig och friktionen är väl typ samma.

Gjorde precis ett vetenskapligt test och mitt svar är

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, köpte en Swec-matta nyligen.
Har dock faktiskt mer friktion på musmattan än om man kör direkt på skrivbordet. Nämnvärt mer.

Friktion ska det vara. Du vill inte att musen ska glida för bra så att du måste bromsa den.
För precision och FPS-spel är det bra med friktion.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Du menar förutom bättre glid, bättre tracking och mer skonsamt mot gliddynorna?

Skonsammare mot bordet också.
Och det är ju betydligt lättare att testa olika mattor istället för att lacka om hela bordet för att komma fram till vad som är bäst yta för en själv.
Jobbigt att ta med sitt egna bord när man ska på LAN tävlingar också.

Permalänk
Medlem

Jag blev faktiskt extremt förvånad när jag såg resultatet. Jag har mest sett musmattor som en gimmick de senaste 10 åren, ungefär som RGB. En estetisk grej. Inte för att det fyller nån funktion. Eftersom jag ju av egen erfarenhet vet att musmattor inte behövs för musens skull. Så jag trodde att kanske 10-15 procent skulle svara att de använder en musmatta. Riktigt nördiga gamers, men ingen annan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

Gjorde precis ett vetenskapligt test och mitt svar är

Nej.

Gjorde precis ett vetenskapligt test och mitt svar är

Joho

Märkte dock att det faktiskt är assymmetrisk friktion på musmattan; det är värre på denna ledd än den andra. Och visst, det är tänkt att den ska vara roterad 90 grader, men det blir ju assymmetriskt även då, men när man rör den i höjdledd istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har en värmematta på jobbet så man har varma händer! Enda nackdelen är att tangentbordet blir skevt när det blir varmt och vickar lite

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av cyklonen:

Jag blev faktiskt extremt förvånad när jag såg resultatet. Jag har mest sett musmattor som en gimmick de senaste 10 åren, ungefär som RGB. En estetisk grej. Inte för att det fyller nån funktion. Eftersom jag ju av egen erfarenhet vet att musmattor inte behövs för musens skull. Så jag trodde att kanske 10-15 procent skulle svara att de använder en musmatta. Riktigt nördiga gamers, men ingen annan.

Fast musmattor behövs ju för musens skull. Alla möss görs för att användas på en musmatta och optimerar glides'en för just det. Som jag och @Squallie sa tidigare är det också med skonsamt för både glides och bord att använda musmatta.

Permalänk
Föredetting

Blev lite paff när alternativet "jag vet inte" saknades.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jobbet: Musmatta med någon billig Logitec numera.

Skrivbord hemma: Ingen musmatta, träskrivbord, Logitech Performance MX.

TV-dator: Ingen musmatta, svart glasbord alternativt direkt på lädersoffan. Asbillig gammal Logitech M200.

Jag märker ingen skillnad i precision eller hastighet på de olika ställena, så för mitt användande är även 5+ år gamla möss tillräckligt bra på i princip vilket underlag som helst. Jag spelar inga spel som kräver att man ska vara speciellt snabb.

Hade inte någon gett mig en musmatta med företagsloggan på mig när jag började på nuvarande jobbet så hade jag antagligen inte använt matta där heller. Onödig pryl efter att kulmössen försvann och jag försöker undvika onödiga prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Fast musmattor behövs ju för musens skull. Alla möss görs för att användas på en musmatta och optimerar glides'en för just det. Som jag och @Squallie sa tidigare är det också med skonsamt för både glides och bord att använda musmatta.

De små plastplattorna funkar då utmärkt på vanlig skrivbordsyta. Har använt nuvarande musen i snart tre år och den ser som ny ut.
Bordet ser likadant ut där musen använts som på helt orörda ytor (kollade nu!).

Så jag köper inte riktigt de argumenten...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

På jobbet gjorde jag inte det förr men om jag kommer sitta på ett eget kontor något framöver så kommer det bli musmatta i form av skrivbordsmatta precis som jag har hemma vid gamingburk / hemmakontor....

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Blev lite paff när alternativet "jag vet inte" saknades.

Det är bara för att du är tvingad till att ta ställning

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Va?

Mus mot bordsyta ger inget hörbart ljud ifrån sig och friktionen är väl typ samma.

Detta är ju objektivt felaktigt...