Nintendo vägrar erkänna Switch med 4K UHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Xavier låter nästan för bra för att vara Nintendo, de ligger oftast minst två år efter

Håller helt med.
Switch har processorkärnor från 2012(A57, samma som Samsung Galaxy S6) och GPU från 2015( GM20B, 2:a generationens Maxwell, samma gen som GTX970).
Allt verkar också vara väldigt lågt klockat.

Hur ser ens marknaden ut för en Switch som bör ligga runt 6000Kr, med tanke på att OLED ligger på 4500Kr och lär inte sjunka i pris på väldigt långe?

Det ända hotet de har är från Steam Deck, annars så har jag svårt att se varför de skulle vilja tumma på marginalerna och bry sig om prestanda helt plötsligt.
Nintendo är rätt tondöv när det kommer till konkurrensen och 3rd party, så jag tror inte att något kommer ändra sig inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Xavier låter nästan för bra för att vara Nintendo, de ligger oftast minst två år efter

Du menar Orin? Xavier är redan 2 år

Finns flera rykten som pekar på Orin däremot, samt att de precis fixat DLSS till ARM. Vad som blir ju bättre, men man kan ju hoppas på att de kör det senaste med tät kontakt med Nvidia.

Att det skulle bli X2 finns nog inte ens med på kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Men man kan dra det här åt hur många håll som helst, kvarstår gör min och många andras åsikt dock att prestandan är undermålig. Sen kan vissa tycka att det är helt okej att spela med framedrops, det får vara upp till var och en.

Även Nintendos egna spel lider av framedrops. Ta BOTW t.ex, Nintendos Magnus Opus som släpptes i samband med konsolen. Det kröp ner i 15-20 fps när man stod i lite gräs, visst att de patchade det så det blev lite bättre men problemet kvarstår fortfarande, och knappast bara bland gräs. Sen är det ju i slutändan Nintendo som säger "okej" till att släppa ett spel i sitt stadie, oavsett tillverkare.

2019 och 2020 behöver vi inte prata om. Man hade kunnat ha sin Switch 2017 och sen en kraftigare 2021.

Förstår du ens vad jag skriver?
Jag förstår känslan av att vilja ha mer och jag försvarar inte absolut inte framedrops. Det jag ifrågasätter är åt vilket håll man ska kasta skit.
Eftersom plattformen funnits sen 2017 kan det ju inte komma som en chock för utvecklaren när det bara finns X resurser att nyttja.
Deras misslyckade testning är ju inte Nintendos fel, oavsett hur stark eller svag Switchen är?
Sen är förstås speltestning inte nödvändigtvis jätteenkelt, och är det frågan om drops emellanåt eller att hela spelet laggar skunk...

Om Zelda är laggigt så är det såklart Nintendos fel, men i så fall att de inte optimerat spelet tillräckligt bra, inte att konsolen skulle vara för slö.

Men åter, skulle de släppa konsoler med för kort livslängd skulle du och andra med 110% säkerhet gnälla på att Zelda 2022 laggar skunk på min switch 2020, jävla nintendo och göra så.
Konsoler "behöver" ha lång livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Absolut men Nintendo blir ju ljusår roligare med sina spel och spelkontrollen, går ju knappt att jämföra känslan…
Men håller med om hårdvaran, den kunde vart vassare, visst.
Men det är lite äpplen och päron, tycker jag, i ditt resonemang. Sen resonerar och tycker alla olika såklart.

Ja men bra spel rättfärdigar inte dockans pris tyvärr. Switch lite borde man kunna dra en hdmikabel mellan den och tv’n och slår vad om att den skulle kunna om Nintendo önskade så.
Nintendo har upplevt dåliga dagar och de kan komma tillbaka, nu har de lite för mycket hybris efter att switch sålde bra.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19277945" userid="183365" name="wargreymon"]
Frågan är ju vad porten på konsolen klarar, [quote]
Hdmi-chippet i dagens docka kirrar bara 1080p.

Citat:

funderar lite på om de bara kan släppa en ny dockningsstation? Du kan ju idag köpa uppskalare som snyggar till grafiken.

Det är ju iprincip helt meningslöst eftersom tvn skalar upp bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Du menar Orin? Xavier är redan 2 år

Finns flera rykten som pekar på Orin däremot, samt att de precis fixat DLSS till ARM. Vad som blir ju bättre, men man kan ju hoppas på att de kör det senaste med tät kontakt med Nvidia.

Att det skulle bli X2 finns nog inte ens med på kartan.

Nej jag menar att Xavier är för ny, Orin känns mer som en feberdröm när det kommer till Nintendo.

Kolla historiken: Gamecube, Wii, Wii U, DS, GBA, ... alla har legat långt efter senaste snitt hela deras livslängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej jag menar att Xavier är för ny, Orin känns mer som en feberdröm när det kommer till Nintendo.

Kolla historiken: Gamecube, Wii, Wii U, DS, GBA, ... alla har legat långt efter senaste snitt hela deras livslängd

Switch kom 2 år efter X1, men du tycker det låter vettigt att de väljer en 5 år gammal SoC (X2) till nästa år?

Kan förstå att Nintendo ville ha en väl beprövad SoC när de väljer första Tegra från Nvidia till en helt ny konsol efter fiaskot WiiU var. Nu när de förhoppningsvis haft ett bra samarbete med Nvidia så kan de våga att hoppa på senaste direkt. Känns otroligt mer än en slump att Orin är i sampling just nu och massproduktion till nästa år. Vi vet ju heller inte när en ny Switch kommer, kan ju lika gärna vara 2 år kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det ända hotet de har är från Steam Deck, annars så har jag svårt att se varför de skulle vilja tumma på marginalerna och bry sig om prestanda helt plötsligt.

Steam Deck kostar nästan dubbelt så mycket som en Switch Lite, väger mer än dubbelt så mycket som en Switch Lite och har (prestandaberoende) sämre batteritid. Och den saknar möjligheterna till local multiplayer out of the box som OG Switch har, liksom möjligheterna till Ring Fit Adventure/ARMS/... som bygger på löstagbara Joy Cons.

Missförstå mig inte, jag gillar verkligen Steam Deck, men den skulle vara helt misslyckad som en Switch 2.
Steam Decks Van Gogh är dessutom byggd på TSMC 7nm som är långt bättre än TSMC 16nm som används i Switchens Mariko, och den är ändå en tegelsten i jämförelse.

Det skulle förvåna om Nintendo släpper en uppföljare till Switchen som inte också är billig/lätt/hyfsad batteritid. När de hade valet vid processorbytet 2019 prioriterade de den riktningen fullständigt i produkterna på bekostnad av till exempel klockökningar. Kunderna verkar ha uppskattat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Switch kom 2 år efter X1, men du tycker det låter vettigt att de väljer en 5 år gammal SoC (X2) till nästa år?

Kan förstå att Nintendo ville ha en väl beprövad SoC när de väljer första Tegra från Nvidia till en helt ny konsol efter fiaskot WiiU var. Nu när de förhoppningsvis haft ett bra samarbete med Nvidia så kan de våga att hoppa på senaste direkt. Känns otroligt mer än en slump att Orin är i sampling just nu och massproduktion till nästa år. Vi vet ju heller inte när en ny Switch kommer, kan ju lika gärna vara 2 år kvar.

Om den kommer nästa år känns Xavier fullt rimlig, men det känns för tidigt för i år för min del. Men jag sitter inte på bättre information än min magkänsla här.

Det enda jag säger är att Nintendo sällan eller aldrig legat i nära framkant när det kommer till specs/hårdvara. Och Nvidias senaste Tegra-kretsar är inte så vältestade och använda i bärbart format vad jag vet.

Dessutom ryktades väl det friskt om att Switch i princip byggdes av ett stort restlager med överblivna/billiga gamla kretsar för att de fick en bra deal på dem. Jag tror att strategin är densamma nu

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara släppa en som är kraftfull nog att köra moderna spel i 1080p utan att dom ser ut som PS2-spel, gör ingenting om den inte är portabel.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om den kommer nästa år känns Xavier fullt rimlig, men det känns för tidigt för i år för min del. Men jag sitter inte på bättre information än min magkänsla här.

Det enda jag säger är att Nintendo sällan eller aldrig legat i nära framkant när det kommer till specs/hårdvara. Och Nvidias senaste Tegra-kretsar är inte så vältestade och använda i bärbart format vad jag vet.

Dessutom ryktades väl det friskt om att Switch i princip byggdes av ett stort restlager med överblivna/billiga gamla kretsar för att de fick en bra deal på dem. Jag tror att strategin är densamma nu

Får också tänka på att X1 till 2019-modellen antagligen krymptes specifikt för Nintendo. Så måste ju finnas ett ganska så bra samarbete. Även om Xavier kanske ligger bättre till hands så tror jag även att Orin ligger väldigt bra till också och inte bara en lyckodröm. Men vi får helt enkelt se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Får också tänka på att X1 till 2019-modellen antagligen krymptes specifikt för Nintendo. Så måste ju finnas ett ganska så bra samarbete. Även om Xavier kanske ligger bättre till hands så tror jag även att Orin ligger väldigt bra till också och inte bara en lyckodröm. Men vi får helt enkelt se

Självklart hoppas jag på att de kan göra något high-end och av senaste snitt, gärna custom-samarbete och göra något extremt.

Det känns dock inte som att Nintendo är den typen av bolag

Permalänk
Inaktiv

Nvidia har varit i det närmaste fixerade på Microsoft och Sony när de bytte till AMD så är nog inte omöjligt att Switch ersättare får något riktigt vasst om JHH fortfarande känner behov att hävda sig på området.

Ställer mig i team Orin även om magkänslan ändå säger Xavier om man ser på historiken. Stora frågan är vad och vart Nintendo vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Steam Deck kostar nästan dubbelt så mycket som en Switch Lite, väger mer än dubbelt så mycket som en Switch Lite och har (prestandaberoende) sämre batteritid. Och den saknar möjligheterna till local multiplayer out of the box som OG Switch har, liksom möjligheterna till Ring Fit Adventure/ARMS/... som bygger på löstagbara Joy Cons.

Om du ska jämnföra så där så kan jag kontra med att allt till Switch kostar mer för Nintendo lägger på sin ökända "Nintendo-skatt", för låt oss säga att du köper en Nintendo Switch 2019 modellen, ett 256GB SD kort och fem spel därbland Ring Fit Adventure är ett av dem. Ska du ha fler tillbehör? Kanske några Joycons, om inte rentav några Pro kontrollers? Vad landar kalaset på då och är då Steam Deck egentligen så mycket dyrare än en Switch, för en Switch är inget utan spel eller tillbehör.

Oavsett vad du svarar så kommer jag iallafall kunna spela mitt existerande Steam bibliotek out of the box på en Steam Deck.

Skrivet av EntropyQ3:

Missförstå mig inte, jag gillar verkligen Steam Deck, men den skulle vara helt misslyckad som en Switch 2.

Det tycker jag inte, för så länge som jag kan plugga in ett par kontrollers och emulera så har jag mer eller mindre en "Switch 2" för det är inte så att Nintendo inte emulerar själva. Eller?

Skrivet av EntropyQ3:

Steam Decks Van Gogh är dessutom byggd på TSMC 7nm som är långt bättre än TSMC 16nm som används i Switchens Mariko, och den är ändå en tegelsten i jämförelse.

Är det där en nackdel eller vart försöker du komma?

Skrivet av EntropyQ3:

Det skulle förvåna om Nintendo släpper en uppföljare till Switchen som inte också är billig/lätt/hyfsad batteritid. När de hade valet vid processorbytet 2019 prioriterade de den riktningen fullständigt i produkterna på bekostnad av till exempel klockökningar. Kunderna verkar ha uppskattat det.

Nintendo har redan släppt en uppföljare som gör allt det där, Switch Lite är svaret på marknadens efterfrågan om en billigare Switch modell. Om efterfrågan växer och växer om en kraftfullare Switch modell så tror jag att Nintendo är knappast så pass dumma i huvudet att helt ignorera den efterfrågan, även jag ibland undrar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Jag hade ju inte tackat nej till lite krispigare Mario. Har dock inte köpt en Switch ännu men tror det får bli den gamla varianten lagom till jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Steam Deck kostar nästan dubbelt så mycket som en Switch Lite, väger mer än dubbelt så mycket som en Switch Lite och har (prestandaberoende) sämre batteritid. Och den saknar möjligheterna till local multiplayer out of the box som OG Switch har, liksom möjligheterna till Ring Fit Adventure/ARMS/... som bygger på löstagbara Joy Cons.

Missförstå mig inte, jag gillar verkligen Steam Deck, men den skulle vara helt misslyckad som en Switch 2.
Steam Decks Van Gogh är dessutom byggd på TSMC 7nm som är långt bättre än TSMC 16nm som används i Switchens Mariko, och den är ändå en tegelsten i jämförelse.

Det skulle förvåna om Nintendo släpper en uppföljare till Switchen som inte också är billig/lätt/hyfsad batteritid. När de hade valet vid processorbytet 2019 prioriterade de den riktningen fullständigt i produkterna på bekostnad av till exempel klockökningar. Kunderna verkar ha uppskattat det.

Nu vet jag inte riktigt vart din jämförelse med Steam Deck kommer ifrån, men båda enheterna är riktade till den portabla marknaden.
Ifall du inte är torsk på Nintendos egna spel och kan tänka dig att spela alternativ eller andra spel så är Steam deck rätt överlägen både när det kommer till antal titlar och hur dessa presterar på enheten, så det finns helt klart möjlighet till konkurrens.

Sen får man tänka på att man tävlar om spelarens tid och även om man gillar Nintendo spel så kanske man ändå tycker att det är okey att spela till exempel Death stranding, Control, Civilization, Elden Ring eller ett extremt stort Indi bibliotek med oftast väldigt mycket bättre prissättning istället.

Varför jämför du med Switch Light? Deck kan kopplas till TV utan problem. Vem ska i så fall köpa Switch OLED tänker du, när det ändå finns Switch light?

När det kommer till vikt så är fortfarande inte Deck tung, samtidigt som de som testat den verkar tycka att ergonomin är rätt mycket bättre än på Switch.

Ifall du vill ha bättre batteritid på Deck så kan du säkert klocka ner systemet eller spela spel som är mindre avancerade, likt Switch.
Annars så gör man bara som väldigt många Switch ägare redan gör idag och har med sig en powerbank, de är dessutom inte dyra nu för tiden.

Skrivet av wargreymon:

Får också tänka på att X1 till 2019-modellen antagligen krymptes specifikt för Nintendo. Så måste ju finnas ett ganska så bra samarbete. Även om Xavier kanske ligger bättre till hands så tror jag även att Orin ligger väldigt bra till också och inte bara en lyckodröm. Men vi får helt enkelt se

Jag tror tvärt om, att Nvidia kom till Nintendo och sa att de vill sluta tillverka 16nm varianten, Nintendo fick säkert samma eller bättre pris för detta.
Nintendo gick väl inte ens ut med 2019 modellen, man fick väl söka upp de själv, ifall man ville ha den enheten.
Det var alltså inte en uppgradering som marknadsfördes till vanliga kunder, så jag är ganska säker på att Nintendo lade ytterst lite kraft på den uppdateringen.

Ser inte riktig heller varför Nintendo helt plötsligt skulle vilja sänka sina marginaler, jag tror att de byter när de får problem på något sätt eller Nvidia kommer med ett riktigt bra pris, antagligen inte på deras färskaste nod eller med någon form av budget chip då.

När tänker du då annars att den ska lanseras och till vilket pris?

Skrivet av anon5930:

Nvidia har varit i det närmaste fixerade på Microsoft och Sony när de bytte till AMD så är nog inte omöjligt att Switch ersättare får något riktigt vasst om JHH fortfarande känner behov att hävda sig på området.

Ställer mig i team Orin även om magkänslan ändå säger Xavier om man ser på historiken. Stora frågan är vad och vart Nintendo vill.

Nintendo vill nog ingenstans, de sitter väl i en bra position redan nu?
Både Nintendo och Nvidia är kända för att ta ordentligt betalt, så jag tror inte någon av parterna helt plötsligt skulle sänka sig till låga marginaler.
Nintendo har nog inget intresse för att prisspressa ens vid launch, som deras konkurrenter gör.

Och som jag sa innan, när ska den lanseras och till vilket pris?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Nintendo vill nog ingenstans, de sitter väl i en bra position redan nu?
Både Nintendo och Nvidia är kända för att ta ordentligt betalt, så jag tror inte någon av parterna helt plötsligt skulle sänka sig till låga marginaler.
Nintendo har nog inget intresse för att prisspressa ens vid launch, som deras konkurrenter gör.

Och som jag sa innan, när ska den lanseras och till vilket pris?

Senaste året har ju tydligt visat att folk kan betala nästan vad som helst om produkten upplevs svår att få tag i och lite exklusiv. Behöver inte pressas några priser, bara att ta det man vill ha för produkten. I dagsläget så är Nintendos konkurrent Nintendo så de behöver egentligen inte göra något. Beror lite på om Steam Deck skulle visa sig bli ett hot.

Lansering lär nog få vänta oavsett vad de väljer, känns som 2022 är för hoppfullt så 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror tvärt om, att Nvidia kom till Nintendo och sa att de vill sluta tillverka 16nm varianten, Nintendo fick säkert samma eller bättre pris för detta.
Nintendo gick väl inte ens ut med 2019 modellen, man fick väl söka upp de själv, ifall man ville ha den enheten.
Det var alltså inte en uppgradering som marknadsfördes till vanliga kunder, så jag är ganska säker på att Nintendo lade ytterst lite kraft på den uppdateringen.

Ser inte riktig heller varför Nintendo helt plötsligt skulle vilja sänka sina marginaler, jag tror att de byter när de får problem på något sätt eller Nvidia kommer med ett riktigt bra pris, antagligen inte på deras färskaste nod eller med någon form av budget chip då.

När tänker du då annars att den ska lanseras och till vilket pris?

Den nya kretsen kom ju bara till Switch och Nvidias Shield TV. Nu kan jag ju inte hitta siffror på hur bra Shield TV säljer, men kan ju inte tro att den är mer populär än Switch och de skapade den just för Shield och Switchen var en eftertanke speciellt när 2019 Switch var först med den kretsen. Vem som inledde diskussionerna är väl mindre intressant, men att de garanterat hade ett bra samarbete.

Nintendo var något sparsnåla på information för den, de ville väl lägga allt krut på Lite, men det fanns reklamer och så för den. Och de fick ju även separata listningar hos butiker.

Har heller inte sagt något om pris, jag vet inte hur mycket Nvidia tar betalt för sina kretsar, och skulle nog bli förvånad om den tävlade i prestanda/krona med Steam Deck. Kan nog tänka mig att den kommer bli dyrare än Switch OLED och lanseras i slutet på 2022 eller början på 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Nintendo har redan släppt en uppföljare som gör allt det där, Switch Lite är svaret på marknadens efterfrågan om en billigare Switch modell. Om efterfrågan växer och växer om en kraftfullare Switch modell så tror jag att Nintendo är knappast så pass dumma i huvudet att helt ignorera den efterfrågan, även jag ibland undrar.

Grejen är att en sådan efterföljare, om den gjordes med lika avancerad processteknik som Van Gogh, skulle se ut som - Steam Deck.

Och jag tror inte att det är vad vare sig Nintendo eller majoriteten av Switch-kunderna önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Grejen är att en sådan efterföljare, om den gjordes med lika avancerad processteknik som Van Gogh, skulle se ut som - Steam Deck.

Och jag tror inte att det är vad vare sig Nintendo eller majoriteten av Switch-kunderna önskar.

Varför skulle den se ut som steam deck? Det behövs inte lika mycket kraft som den, och ARM är sjukt mycket effektivare än x86. På en modern tillverkningsnod som 7/5nm skulle de nog kunna hålla likvärdig nivå som första switchen sett till energianvändning och nå 2-4x prestandan.

Behövs inte dubbla vikten och sånt vad jag kan se

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför skulle den se ut som steam deck? Det behövs inte lika mycket kraft som den, och ARM är sjukt mycket effektivare än x86. På en modern tillverkningsnod som 7/5nm skulle de nog kunna hålla likvärdig nivå som första switchen sett till energianvändning och nå 2-4x prestandan.

Behövs inte dubbla vikten och sånt vad jag kan se

Det är inte i huvudsak CPUerna som drar ström i en spelkonsol, så x86 vs ARM, även om det är en faktor, har inget större inflytande på totalen.

Min poäng var att vare sig Nintendo eller majoriteten av deras kundkrets vill ha dubbla vikten. Som sagt, måttliga tillverkningskostnader och dimensioner, respektive vettig batterilivslängd är viktigare än absolut prestanda. När Nintendo uppgraderade Switchens orginal SoC lade de hela processvinsten på detta. Och det var ett bra val.

Det sagt så håller jag med om att de tekniskt skulle kunna göra en snabbare Switch idag, men kan de alls komma åt de bästa processnoderna i hög volym och till lågt pris? (Switchen sålde i knappt 30 miljoner exemplar förra räkenskapsåret. 50000+ wafers.)
Är det någon vits att splittra användarbasen om prestandavinsten är ganska liten?
Här är jag en rando på internet, men när Alex Battaglia på Digital Foundry nyligen faktiskt gjorde en analys huruvida en 4k DLSS Switch var möjlig överhuvudtaget, blev slutsatsen "nästan". Om man utgår från samma energiförbrukning som orginal SoC, gör alla avrundningar i resonemanget åt rätt håll för att det skall funka och är optimistisk angående processvinsterna. (Det var lite kul, jag hade skrivit att jag inte kunde få beräkningarna att gå ihop för 4k DLSS inom energiförbrukningen, och att Nintendo behövde något lättare. Sedan gjorde han samma napkin math - och fick inte heller ihop det med mindre än att han gjorde antaganden som jag inte tror är giltiga.)

Nu måste ju inte en Switch 2 uppfylla alla våta drömmar för att vara meningsfull. Men Steam Deck med sitt nästan fyra gånger större batteri och två tredjedels kilos vikt är en reality check för dem som gillar att spekulera om prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är inte i huvudsak CPUerna som drar ström i en spelkonsol, så x86 vs ARM, även om det är en faktor, har inget större inflytande på totalen.

Min poäng var att vare sig Nintendo eller majoriteten av deras kundkrets vill ha dubbla vikten. Som sagt, måttliga tillverkningskostnader och dimensioner, respektive vettig batterilivslängd är viktigare än absolut prestanda. När Nintendo uppgraderade Switchens orginal SoC lade de hela processvinsten på detta. Och det var ett bra val.

Det sagt så håller jag med om att de tekniskt skulle kunna göra en snabbare Switch idag, men kan de alls komma åt de bästa processnoderna i hög volym och till lågt pris? (Switchen sålde i knappt 30 miljoner exemplar förra räkenskapsåret. 50000+ wafers.)
Är det någon vits att splittra användarbasen om prestandavinsten är ganska liten?
Här är jag en rando på internet, men när Alex Battaglia på Digital Foundry nyligen faktiskt gjorde en analys huruvida en 4k DLSS Switch var möjlig överhuvudtaget, blev slutsatsen "nästan". Om man utgår från samma energiförbrukning som orginal SoC, gör alla avrundningar i resonemanget åt rätt håll för att det skall funka och är optimistisk angående processvinsterna. (Det var lite kul, jag hade skrivit att jag inte kunde få beräkningarna att gå ihop för 4k DLSS inom energiförbrukningen, och att Nintendo behövde något lättare. Sedan gjorde han samma napkin math - och fick inte heller ihop det med mindre än att han gjorde antaganden som jag inte tror är giltiga.)

Nu måste ju inte en Switch 2 uppfylla alla våta drömmar för att vara meningsfull. Men Steam Deck med sitt nästan fyra gånger större batteri och två tredjedels kilos vikt är en reality check för dem som gillar att spekulera om prestanda.

Jag ser fortfarande inte riktigt din poäng, kanske för att jag är morgontrött?

Steam deck har motsvarande hårdvara som switch, bortsett från lagring, SoC och batteri.

Skulle man tillverka switchens nuvarande chip på en modern nod borde den dra ca hälften av strömmen vid motsvarande prestanda (och ta mycket mindre yta)

Ska man idag designa en krets med motsvarande effektuttag och storlek som den gamla kretsen (blir såklart något dyrare per styck) så bör den kunna leverera tillräckligt med prestanda för att orka med 4K. Lägger man på DLSS så bör den kunna göra det vid kraftigt reducerad effekt.

Det var allt jag sade.

Inget med modern tillverkning gör att man måste utforma konsolen som Deck bara för att... de bör kunna behålla formfaktorn med motsvarande batteri om de vill.

Sen om det finns wafers eller annat är en helt annan fråga, jag bara menade att det inte borde vara ett problem att öka prestandan vid samma effekt soc vs soc. Resten kan då stanna samma. Möjligen att skärmen bör gå upp till 1080p så det ser finare ut i handhållet format?

Dubbla vikten låter bara onödigt från min sida i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Senaste året har ju tydligt visat att folk kan betala nästan vad som helst om produkten upplevs svår att få tag i och lite exklusiv. Behöver inte pressas några priser, bara att ta det man vill ha för produkten. I dagsläget så är Nintendos konkurrent Nintendo så de behöver egentligen inte göra något. Beror lite på om Steam Deck skulle visa sig bli ett hot.

Lansering lär nog få vänta oavsett vad de väljer, känns som 2022 är för hoppfullt så 2023.

Det finns fler faktorer som spelar in när det kommer till marknadens motivation att betala mer.
På grund av viruset så kan man inte lägga pengar på andra hobbys som resa, äta ute eller gå på krogen till exempel, så det har funnits mycket mindre konkurrens om den disponibla inkomsten.
Det är inte bara elektronik som fått det här uppskjutet utan även brancherna som säljer varor för renovering och bygg, nästan alla med hus verkar ha börjat bygga helt plötsligt.

Sen så har du ju faktorn att fans av Nintendos bärbara konsoler redan fått prestanda och prishöjning i och med Switch, de som spelade bara bärbart förut betalar rätt mycket mer för sin konsol idag, finns det en gräns här?
Hur ser det ut för familjer med flera barn i hushållet som gärna köper flera konsoler, vilket inte verkar ovanligt med nuvarande Switch?

Jag är ändå lite skeptisk till att vi går se en Switch för 6000Kr, vilket den bör kosta ifall vi jämför med OLED och marginalerna som Nintendo verkar ta ut idag.

Skrivet av wargreymon:

Den nya kretsen kom ju bara till Switch och Nvidias Shield TV. Nu kan jag ju inte hitta siffror på hur bra Shield TV säljer, men kan ju inte tro att den är mer populär än Switch och de skapade den just för Shield och Switchen var en eftertanke speciellt när 2019 Switch var först med den kretsen. Vem som inledde diskussionerna är väl mindre intressant, men att de garanterat hade ett bra samarbete.

Nintendo var något sparsnåla på information för den, de ville väl lägga allt krut på Lite, men det fanns reklamer och så för den. Och de fick ju även separata listningar hos butiker.

Har heller inte sagt något om pris, jag vet inte hur mycket Nvidia tar betalt för sina kretsar, och skulle nog bli förvånad om den tävlade i prestanda/krona med Steam Deck. Kan nog tänka mig att den kommer bli dyrare än Switch OLED och lanseras i slutet på 2022 eller början på 2023.

Är nodkrympning och "ny krets" samma sak?
Jag tror inte att Nvidia eller Nintendo la något krut på den, utan det skedde bara en naturlig utveckling av fabrikation här.

Fanns det reklam för Switch 2019?
Jag har mer en bild av att det var butikerna själva som listade 2019 versionen och passade på att ta några 100-lappar extra i och med detta.
Enligt beskrivning från internationella sidor så skulle priset varit detsamma och man fick själv identifiera modellen via boxart, alltså inte en direkt officiell uppdatering utan typ som med en ny revision.

Sverige (eller Europa?) är lite speciellt här då vi kommer förmodligen betala 1500Kr extra för OLED medans den bara kostar 50$ extra(plus skatt) i USA.

Priset är viktigt eftersom att det påverkar hur troligt det är att Nintendo skulle vilja släppa en konsol med en viss prislapp.
Jämför man med OLED så är det inte helt otänkbart att konsolen bör kosta 1500 extra och jag tror inte att de vill lansera en konsol för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dubbla vikten låter bara onödigt från min sida i alla fall

Det beror helt på vad man vill åstadkomma prestandamässigt.
För det är ju en kompromiss - prestanda vs. effekt vs. storlek vs. batteritid vs. pris .....

Jag är trött på att Nintendo får så mycket skit för Switchens hårdvara, när den i själva verket är helt OK, till och med bra. Det är även idag bara SoC:ar på betydligt bättre litografinoder, och till betydligt högre pris som kan visa som bäst en faktor två bättre prestanda vid liknande effekt. Och knappt det vid kontinuerlig drift som ju krävs i en spelkonsol. Dessutom kan jag köra till Malmö och köpa en ny Switch till en av döttrarna på inet för under 2000:-. Det är också en kvalitet och betyder naturligtvis jättemycket för spridning och underlag för spelförsäljning.

På resetera har de en tråd om ny Switchhårdvara som nu bokstavligen är två oavkortade biblar lång av spekulationer som inte ankras i litografi/energiförbrukning/kostnad. Att det finns begränsningar är en för obekväm sanning för att ges någon vikt. Det är lättare, och för en del kanske roligare, att bara drömma fritt.
Problemet med det är att det skapar förväntningar som inte är i närheten av realistiska, och människor är besvikna på Nintendo för att de inte levererar månen.

Jag är inget orakel, och vet varken vad Nintendo kommer att leverera eller när. Men själv menar jag att det är just balansen, kompromisserna mellan olika intressen som är det intressanta i den här typen av tekniska konstruktioner. Så jag blir nog lite mer frustrerad än andra när man bara skiter i alla de där faktorerna som måste vara på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nästa chip är Atlan med Ampere-Next (Ada Lovelace), tillgängligt 2025 (Sampling in 2023). Vilket känns för långt i framtiden.

Känns som det är något sånt Nintendo skulle behöva om de ska göra en Switch 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Känns som det är något sånt Nintendo skulle behöva om de ska göra en Switch 4K.

Beror ju på vad man satsar på. PC AAA titlar som ska se så verkliga ut som möjligt går inte, men 4K 30FPS i Pokémon, Mario Kart och liknande så går det nog hyffsat, samt så lär de köra DLSS då. Det är ju inte 4K handhållen, utan dockad när den kan dra så mycket som möjligt. Ampere istället för Maxwell är ett enormt lyft och 7-8nm istället för 16/20nm likaså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Är alltid så kluven med detta. Det är så sjukt att Nintendo tycker det är okej med undermålig hårdvara och att vi ska behöva leva med framedrops. Spel som ser ut som Bravely Default 2 SKA inte hacka så jäkligt som det gör.
Samtidigt känner iallafall jag mig så ofta sviken av Nintendo att man borde vant sig vid tanken att de inte ger kunder det de vill ha.

Innan folk påpekar att Switch säljer som smör: Ja jag vet, det är ju det alternativet vi har om vi vill spela trådlöst och/eller Nintendos egna spel. Prestandan är fortfarande undermålig för det.

"Men det finns ju inga alternativ på processorsidan" - De har haft rätt många år på sig att ta fram ett nytt chip ihop med Nvidia som hade pryglat upp gamla Tegra ordentligt.

Jag tror arbetet på Nintendo och 4k (eller iallafall högre upplösning) är verkligt. Men jag tror det är via cloud gaming och det är därför vi nu har en ethernet-port direkt i dockningsstationen.

Breath of the wild var helt okej. Super mario world flöt som bara den. Det handlar om utveckling och optimisering. Har sett skrivare och graviditets test med små lcd skärmar spela DooM. Balan wonderworld är ett bra exempel på dålig kod. Det verkar lagga och hoppa rejält. På PS 5.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Grejen är att en sådan efterföljare, om den gjordes med lika avancerad processteknik som Van Gogh, skulle se ut som - Steam Deck.

Och jag tror inte att det är vad vare sig Nintendo eller majoriteten av Switch-kunderna önskar.

Som du själv säger om Nintendo övergav Nvidias SoC arkitektur till förmån av AMDs Van Gogh men det finns inget som heller säger att Nintendo måste överge SoC arkitekturen.

Jag tror att 4K är närmast önsketänk när det kommer till Nintendo men däremot så hade jag varit väldigt nöjd om Nintendo hade släppt en Switch modell kraftfull nog för att köra 60 frames och 1080p upplösning stabilt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.