Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av V8Dragster:

Det står bl.a. så här i kias instruktionsbok
Bensinen får ha en inblandning av högst 10 % etanol och tanka aldrig bensin eller E-bränsle som innehåller metanol.
De sistnämnda bränslena kan orsaka driftproblem och skada bränsle-, motorkontroll- och avgasreningsreningen
Om du får driftproblem sluta tanka bränsle med etanol inblandning.

Skador på bilen eller driftproblem omfattas inte av tillverkarens garanti om felet har orsakats av:
1. Bränsle med mer än 10 %
etanol.
2. Bensin med inblandning av
metanol.
3. Blyad bensin eller blyad ben‐
sin med metanol.

Och jag kan slå vad om att oavsett fel el vad som hänt gällande ovanstående så kommer dem skylla på det med etanol och därmed går dem fria från ansvar, och det är därför jag hoppas att E15 el högre sker innan 2025 för då har jag fortfarande garanti kvar vilket därmed tvingar dem till åtgärder och efter dem har skrivet det ovanstående så kan man ju inte acceptera om dem skulle få för sig att göra en revidering av instruktionsboken där dem ändrar gränsen till det bränsle som då gäller t.ex. E15.

Gällande det med bilar med flexifuel och liknande så om jag inte missminner mig så känner systemet av vilken typ av bränsle som används och ställer därmed om sig till det som används, men det är tydligen inte helt smärtfritt att ha en flexifuel bil då det är många som haft problem med sådant typ av bil när man läst på om dem när man för ett antal år sedan funderade på att köpa en sådan..

De flesta tillverkare som haft motorer för olika bränslen har inte utnyttjat möjligheterna med etanolen utan bara gjort så att en vanlig bensinmotor tål den, många gånger har man inte fått ökad effekt med etanol utan i bästa fall inte förlorat effekt jämfört mot bensindrift. Saab och Königsegg ökar däremot effekten.

Men framtiden är ändå inte i förbränningsmotorer utan i el och troligen axialfältsmotorer, hur man sedan lagrar energin är en annan fråga, jag är inte övertygad om att det är batterier i dagen bemärkelse som blir lösningen utan tror att kondensatorer kan bli vanligare. Och för de som vill ha flytande fosil bränslen så finns det redan dag bränsleceller som drivs med diesel, de eldar inte upp dieseln utan arbetar mycket kallare så även om de inte är "rena" så är de ändå betydligt renare än en konventionell dieselmotor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Enligt många tillverkare så räknas bilens livslängd till ca 10-15 år. Försäkringsbolag slutar ge ersättning för motorskador efter visst antal år.
Säger inte att en bil inte håller längre, men tillverkarna vill ju säga fler bilar...

Om du håller i ett drivmedel som ej är godkänt (tex för mycket etanol) har jag svårt att se att garantin fortfarande gäller.
Har iof svårt att se att bilen går sönder för att det är 15% etanol, även om instruktionsboken säger det.
Det är inte tillverkaren som byter bränsle, det är ägaren av bilen. (Och politikerna som tvingar inblandning av etanol)
Att köpa en bil under garanti som enbart klarar 10% etanol (enligt avtal) är inget smart val för framtiden då vi vet att det kommer bli högre inblandning av etanol framöver.

Så du anser att man ska acceptera det? om man köper en ny bil och där är garanti kvar då har dem iaf i mitt tycke en skyldighet att åtgärda så den bil man har kan användas utan att man riskerar sin garanti.
Det är väl ändå bättre att köpa en ny bil med garanti än en ny bil utan garanti? sedan så kom infon gällande reduktionen Efter jag hade köpt den bilen, och gällande 10% som max etanol är Kia inte ensamma om heller och det gäller även bilar som byggs och säljs i år och därmed kan det bli ett omfattande problem.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De flesta tillverkare som haft motorer för olika bränslen har inte utnyttjat möjligheterna med etanolen utan bara gjort så att en vanlig bensinmotor tål den, många gånger har man inte fått ökad effekt med etanol utan i bästa fall inte förlorat effekt jämfört mot bensindrift. Saab och Königsegg ökar däremot effekten.

Men framtiden är ändå inte i förbränningsmotorer utan i el och troligen axialfältsmotorer, hur man sedan lagrar energin är en annan fråga, jag är inte övertygad om att det är batterier i dagen bemärkelse som blir lösningen utan tror att kondensatorer kan bli vanligare. Och för de som vill ha flytande fosil bränslen så finns det redan dag bränsleceller som drivs med diesel, de eldar inte upp dieseln utan arbetar mycket kallare så även om de inte är "rena" så är de ändå betydligt renare än en konventionell dieselmotor.

Tänk om wankelmotorn hade haft lika mycket och lång utveckling som ottomotorn då hade med stor sannolikhet inte ottomotorn existerat idag samt problemen med utsläpp ifrån bilar hade garanterat inte legat på samma nivå som den gör idag heller, men om ottomotorn ändå hade existerat så hade båda motortyperna varit i ett så pass utvecklat stadie som man idag bara hade kunnat drömma om, det är iaf vad jag tror.

Jag är kluven gällande om framtiden är i eldrift, i nuvarande stadie har det en lång väg till att bli perfekt eller nästintill och till ett pris som avskräcker majoriteten och räckvidden är för dålig året runt förutom vintern för då är den bedrövlig och vill man dra husvagn eller hästsläp el vanligt släp så kan man inte välja någon av dem "billigare" elbilarna..
Det finns en hel del redan nu som om det används för utvecklingen utav elbilarna hade fått dem både billigare, hållbarare och med en märkbart bättre räckvidd men som vanligt ska det mjölkas en hel del först innan man är där..

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Så du anser att man ska acceptera det? om man köper en ny bil och där är garanti kvar då har dem iaf i mitt tycke en skyldighet att åtgärda så den bil man har kan användas utan att man riskerar sin garanti.
Det är väl ändå bättre att köpa en ny bil med garanti än en ny bil utan garanti? sedan så kom infon gällande reduktionen Efter jag hade köpt den bilen, och gällande 10% som max etanol är Kia inte ensamma om heller och det gäller även bilar som byggs och säljs i år och därmed kan det bli ett omfattande problem.

Om bilen rekommenderas att köra på 98 och bara 98 uppfyller kraven är det väl bara att köra på 98? Reduktionsplikten handlar egentligen inte om etanol så framöver kommer även syntetisk bensin kunna blandas in eller om de som tillverkar bränslet är bra nog vara godkänt att köra i äldre fordon rent. Bara bra om bränsleproducenterna kasta lite pengar på anläggningar av syntetiska bränslen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av V8Dragster:

Tänk om wankelmotorn hade haft lika mycket och lång utveckling som ottomotorn då hade med stor sannolikhet inte ottomotorn existerat idag samt problemen med utsläpp ifrån bilar hade garanterat inte legat på samma nivå som den gör idag heller, men om ottomotorn ändå hade existerat så hade båda motortyperna varit i ett så pass utvecklat stadie som man idag bara hade kunnat drömma om, det är iaf vad jag tror.

Jag är kluven gällande om framtiden är i eldrift, i nuvarande stadie har det en lång väg till att bli perfekt eller nästintill och till ett pris som avskräcker majoriteten och räckvidden är för dålig året runt förutom vintern för då är den bedrövlig och vill man dra husvagn eller hästsläp el vanligt släp så kan man inte välja någon av dem "billigare" elbilarna..
Det finns en hel del redan nu som om det används för utvecklingen utav elbilarna hade fått dem både billigare, hållbarare och med en märkbart bättre räckvidd men som vanligt ska det mjölkas en hel del först innan man är där..

Redan idag kan du köra elbilar som tankas med diesel och är renare än dagens fosilbilar, elmotor används dessutom i nästan riktigt stora fordon som lagrar energin i diesel, elmotorn är bra att reglera så den vill man ha oavsett hur man förser den med ström, se tex på Königsegg och andra superbilstillverkare, man har elmotorer för deras överlägsna manövreringsegenskaper även om man har en fosilmotor som driver generatorn.
Sedan kommer det att bli helt nya transportmodeller när mänskliga förare kan förbjudas och bilarna själva kan köra effektivare, bekvämare och billigare än någon människa någonsin kan göra, människorna ser ofta bilar som en leksak och inte ett verktyg för transport.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Om bilen rekommenderas att köra på 98 och bara 98 uppfyller kraven är det väl bara att köra på 98? Reduktionsplikten handlar egentligen inte om etanol så framöver kommer även syntetisk bensin kunna blandas in eller om de som tillverkar bränslet är bra nog vara godkänt att köra i äldre fordon rent. Bara bra om bränsleproducenterna kasta lite pengar på anläggningar av syntetiska bränslen.

Gällande att tanka 98 så går ju det bra men att hitta mackar som har 98 blir ett problem för många då det inte finns möjlighet att tanka 98 på alla ställen och därmed är det ju inget dem kan rekommendera heller, samt det kommer kräva en revidering av handböckerna hos många biltillverkare där 98 måste skrivas in.
Syntetiskt bränsle hade ju varit men frågan är när eller om det kommer ske i tillräckligt stor skala för "allt" ska ju vara på el idag..

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Redan idag kan du köra elbilar som tankas med diesel och är renare än dagens fosilbilar, elmotor används dessutom i nästan riktigt stora fordon som lagrar energin i diesel, elmotorn är bra att reglera så den vill man ha oavsett hur man förser den med ström, se tex på Königsegg och andra superbilstillverkare, man har elmotorer för deras överlägsna manövreringsegenskaper även om man har en fosilmotor som driver generatorn.
Sedan kommer det att bli helt nya transportmodeller när mänskliga förare kan förbjudas och bilarna själva kan köra effektivare, bekvämare och billigare än någon människa någonsin kan göra, människorna ser ofta bilar som en leksak och inte ett verktyg för transport.

Det du menar är hybrider? det däremot ser jag fördelar med i nuläget för då slipper man bl.a. räckviddsångesten, nu under hösten alt våren Mazda ut med en uppdaterad variant av mx30 med elmotor en liten wankelmotor som endast används till att ladda batteriet, för lastbilar finns inget bra el alternativ just nu för även om man skulle kunna klara en hyfsad räckvidd så blir det problem med maxvikten och att kunna lasta mindre än idag innebär fler transporter för att utföra samma jobb som görs idag..

Tänk så många som blir arbetslösa den dagen ett förarlöst system införs på bred front..

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

Har inga problem att köra på E10, alla Subaru från -91 och framåt klarar det, står t o m innanför tanklocket både E5 & E10.
Kör ju dessutom en del på väg E10.

Upplever däremot att jag måste ha gaspedalen något längre ner med E10-bensin och bilen känns lite slöare. Sen blir det väl en ännu större skillnad mot 98 som jag tankar när möjlighet ges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Tänk om wankelmotorn hade haft lika mycket och lång utveckling som ottomotorn då hade med stor sannolikhet inte ottomotorn existerat idag samt problemen med utsläpp ifrån bilar hade garanterat inte legat på samma nivå som den gör idag heller, men om ottomotorn ändå hade existerat så hade båda motortyperna varit i ett så pass utvecklat stadie som man idag bara hade kunnat drömma om, det är iaf vad jag tror.

Jag är kluven gällande om framtiden är i eldrift, i nuvarande stadie har det en lång väg till att bli perfekt eller nästintill och till ett pris som avskräcker majoriteten och räckvidden är för dålig året runt förutom vintern för då är den bedrövlig och vill man dra husvagn eller hästsläp el vanligt släp så kan man inte välja någon av dem "billigare" elbilarna..
Det finns en hel del redan nu som om det används för utvecklingen utav elbilarna hade fått dem både billigare, hållbarare och med en märkbart bättre räckvidd men som vanligt ska det mjölkas en hel del först innan man är där..

Wankelmotorer har problem med höga utsläpp och hög bränsleförbrukning till följd av den taskiga utformningen på förbränningsrummet. Eftersom de inte löste något problem som Ottomotorn inte redan gjorde då tog krav på låga utsläpp och låg bränsleförbrukning i princip död på dem.

Permalänk
Skrivet av Cad_edis:

Wankelmotorer har problem med höga utsläpp och hög bränsleförbrukning till följd av den taskiga utformningen på förbränningsrummet. Eftersom de inte löste något problem som Ottomotorn inte redan gjorde då tog krav på låga utsläpp och låg bränsleförbrukning i princip död på dem.

Som jag sa tänk om wankelmotorn hade haft lika lång utveckling som ottomotorn, det skiljer trots allt hel del år mellan dessa motortyper och då hade ottomotorn fått ett rejält försprång samt det är bara en handfull märken som använt sig utav wankelmotorn där mazda gjort det mest och längst, men hade fler vågat satsa samt om oljekrisen på 70 talet ej hade inträffat så tror jag att det hade sett annorlunda ut idag.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Gällande att tanka 98 så går ju det bra men att hitta mackar som har 98 blir ett problem för många då det inte finns möjlighet att tanka 98 på alla ställen och därmed är det ju inget dem kan rekommendera heller, samt det kommer kräva en revidering av handböckerna hos många biltillverkare där 98 måste skrivas in.
Syntetiskt bränsle hade ju varit men frågan är när eller om det kommer ske i tillräckligt stor skala för "allt" ska ju vara på el idag..

Det är ju inget problem idag...

Volvos rekommenderas att köra på 98 och är godkänd för max E10 på 95. Kia skriver minst 95 oktan med max 10 % inblandning. Behövs inte skrivas in något mer.

Skulle det bli problem när reduktionsplikten ökar så kan också många stationer byta till 98 med lägre inblandning och kompensera på annat vis.

Oljebolagen eller raffinaderierna klarade ökningen av diesel och minskningen av bensin fint, men sen ska man komma ihåg att våra raffinaderier i huvudsaken exporterar bränsle till andra länder. Det i sig betyder att det finns intresse att sälja bränsle som är kompatibelt med så många fordon som möjligt och betyder att de kommer ha en stor marknaden i framtiden också.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är ju inget problem idag...

Volvos rekommenderas att köra på 98 och är godkänd för max E10 på 95. Kia skriver minst 95 oktan med max 10 % inblandning. Behövs inte skrivas in något mer.

Skulle det bli problem när reduktionsplikten ökar så kan också många stationer byta till 98 med lägre inblandning och kompensera på annat vis.

Oljebolagen eller raffinaderierna klarade ökningen av diesel och minskningen av bensin fint, men sen ska man komma ihåg att våra raffinaderier i huvudsaken exporterar bränsle till andra länder. Det i sig betyder att det finns intresse att sälja bränsle som är kompatibelt med så många fordon som möjligt och betyder att de kommer ha en stor marknaden i framtiden också.

Återigen så är problemet med 98 att hitta mackar som har 98, ett annat problem med 98 är ju att bensin är en färskvara och då färre tankar 98 så blir det ju "liggandes" på mackarna en längre tid och därmed tappar det bl.a. i oktan, nu säger jag inte att det är så överallt eller ens hela tiden för den delen utan mer att är en risk då man ej vet hur gammal den 98 bensin är som man tankat då den normalt sett har blivit liggandes en längre tid.
Ett annat "problem" med 98 är att det kommer anses vara bakåtsträvande och bromsande utav utvecklingen om man ska gå över på det istället för E10 el kommande som ska vara bättre för miljön och därmed är det väl bara en tidsfråga innan 98 får mer inblandning utav etanol el kanske rent av försvinner helt.

Ett bilmärke som har bilar som inte klarar E15 och fortfarande har garanti kvar och dem ej åtgärdar så att dem klarar av att köra på E15 lär ju tappa en hel del kunder.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Återigen så är problemet med 98 att hitta mackar som har 98, ett annat problem med 98 är ju att bensin är en färskvara och då färre tankar 98 så blir det ju "liggandes" på mackarna en längre tid och därmed tappar det bl.a. i oktan, nu säger jag inte att det är så överallt eller ens hela tiden för den delen utan mer att är en risk då man ej vet hur gammal den 98 bensin är som man tankat då den normalt sett har blivit liggandes en längre tid.
Ett annat "problem" med 98 är att det kommer anses vara bakåtsträvande och bromsande utav utvecklingen om man ska gå över på det istället för E10 el kommande som ska vara bättre för miljön och därmed är det väl bara en tidsfråga innan 98 får mer inblandning utav etanol el kanske rent av försvinner helt.

Ett bilmärke som har bilar som inte klarar E15 och fortfarande har garanti kvar och dem ej åtgärdar så att dem klarar av att köra på E15 lär ju tappa en hel del kunder.

Det är fortfarande ett icke-problem. Det kommer finnas bränsle oavsett om de vill ge garanti eller inte på 95. Skulle många tillverkare avråda så kommer försäljningen av 98 öka eller så kommer de blanda in syntetisk bensin i 95. Problemet finns inte och lär inte finnas i framtiden heller.

Kia och Volvo är två bilmärken och de lär inte tappa några kunder.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Tanka 40L E10 och 10L E85 om du har någorlunda ny bil, märker ingen skillnad. Drar lika mycket och känns lika stark. Har dock turbo.

Det där kan faktiskt bli riktigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det där kan faktiskt bli riktigt dyrt.

Utveckla gärna!

OK men jag ska inte uppmuntra andra. Men om BMW kan köra 25% så tror jag min volvo också kan det.
Som jag skrev innan är jag inte orolig för slangar, packningar m.m. med mer så länge jag är under 40% alkoholstyrka.
Utan vi får väl se om mitt experiment slutar i katastrof.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av V8Dragster:

Det du menar är hybrider? det däremot ser jag fördelar med i nuläget för då slipper man bl.a. räckviddsångesten, nu under hösten alt våren Mazda ut med en uppdaterad variant av mx30 med elmotor en liten wankelmotor som endast används till att ladda batteriet, för lastbilar finns inget bra el alternativ just nu för även om man skulle kunna klara en hyfsad räckvidd så blir det problem med maxvikten och att kunna lasta mindre än idag innebär fler transporter för att utföra samma jobb som görs idag..

Tänk så många som blir arbetslösa den dagen ett förarlöst system införs på bred front..

Vet inte om bränsleceller egentligen räknas som hybrider, det är ju endast elmotorer man använder men bränslecellen har diesel som energibärare och utvinner el via en kemisk process i stället för att elda upp dieseln för att driva en mekanisk process.
Det finns bränsleceller som kan drivas med annat än väte och även om diesel inte är lika bra så är det lätt att få tag på redan idag och systemen är renare än en konventionell dieselmotor.

Oavsett bränsle så måste vi få bort människan som direkt förare för människan är inte bra nog att köra tillräckligt effektivt och säkert, det är för mycket lek och oplanerad körning i trafiken och det leder både till olyckor och hög energiförbrukning. I städerna blir det också stora problem med den yta som upptas av parkeringar för att man ska äga en bil och den ska ha en uppställningsplats för den tid den inte används vilket brukar innebära >95 % av dess livstid. Människan måste helt enkelt bort som direkt-förare och i stället bli den som ger order till styrsystemet att flytta bilen på säkraste och mest ekonomiska sätt och i städerna får man inte ha en egen bil utan man har automatiserade trasportjänster som har fordon som har hög nyttjandegrad och inte kräver en massa uppställningsytor, när man flyttat sig så åker fordonet till någon annan och löser deras transportbehov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Så du anser att man ska acceptera det? om man köper en ny bil och där är garanti kvar då har dem iaf i mitt tycke en skyldighet att åtgärda så den bil man har kan användas utan att man riskerar sin garanti.
Det är väl ändå bättre att köpa en ny bil med garanti än en ny bil utan garanti? sedan så kom infon gällande reduktionen Efter jag hade köpt den bilen, och gällande 10% som max etanol är Kia inte ensamma om heller och det gäller även bilar som byggs och säljs i år och därmed kan det bli ett omfattande problem.

Nej, jag tycker inte du ska acceptera det. Tycker du skall kontakta företaget idag och fråga hur detta kommer hanteras i framtiden.
Kommer de inte skriva om garantivillkoren så spelar det ingen roll om bräsle med lägre etanol inblanding finns att få tag på eller ej.

Hur gjorde man med bilar som behövde blyat bränsle och fortfarande hade garanti när blyfri bensin försvann?
Skrev de om villkoren på garantin?, var "schyssta" och tog kostnaderna för de som tankat fel(även om blyad inte fanns kvar)?

Kör du med en bil som inte klarar för högre inblanding av etanol så kanske du kan späda ut det med alkylatbensin så etanolhalten sjunker, men blir en dyr historia och tveksamt om det hjälper vid garantiärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte om bränsleceller egentligen räknas som hybrider, det är ju endast elmotorer man använder men bränslecellen har diesel som energibärare och utvinner el via en kemisk process i stället för att elda upp dieseln för att driva en mekanisk process.
Det finns bränsleceller som kan drivas med annat än väte och även om diesel inte är lika bra så är det lätt att få tag på redan idag och systemen är renare än en konventionell dieselmotor.

Oavsett bränsle så måste vi få bort människan som direkt förare för människan är inte bra nog att köra tillräckligt effektivt och säkert, det är för mycket lek och oplanerad körning i trafiken och det leder både till olyckor och hög energiförbrukning. I städerna blir det också stora problem med den yta som upptas av parkeringar för att man ska äga en bil och den ska ha en uppställningsplats för den tid den inte används vilket brukar innebära >95 % av dess livstid. Människan måste helt enkelt bort som direkt-förare och i stället bli den som ger order till styrsystemet att flytta bilen på säkraste och mest ekonomiska sätt och i städerna får man inte ha en egen bil utan man har automatiserade trasportjänster som har fordon som har hög nyttjandegrad och inte kräver en massa uppställningsytor, när man flyttat sig så åker fordonet till någon annan och löser deras transportbehov.

Eftersom vi egentligen bör ha mindre utsläpp än Nordkorea kanske du inte ska hoppas så mycket på fordon som tar dig överallt och som kör runt självkörande.

Du får nog titta på skor, cykel, buss, trådbuss, rälsbuss och tåg.

Likt Nordkorea får du också ha ett batteri hemma, men som i Nordkorea så är den bara för att driva kylskåpet/frysen när strömmen är avstängd. Du kommer också få ha vinterkläderna inomhus på vintern.

Självkörande taxibilar utan samåkning som går på el kommer ju inte lösa något problem i världen. Idag är det drygt 1,6 taxibilar per 1000 invånare, det du målar upp kan lätt springa till miljoner.

Tittar vi bara på Sverige så är personbilarna drygt 20 % av våra CO2e-utsläpp, räknar vi in vår konsumtion räcker det inte om vi släpper ut noll fossil CO2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Nej, jag tycker inte du ska acceptera det. Tycker du skall kontakta företaget idag och fråga hur detta kommer hanteras i framtiden.
Kommer de inte skriva om garantivillkoren så spelar det ingen roll om bräsle med lägre etanol inblanding finns att få tag på eller ej.

Hur gjorde man med bilar som behövde blyat bränsle och fortfarande hade garanti när blyfri bensin försvann?
Skrev de om villkoren på garantin?, var "schyssta" och tog kostnaderna för de som tankat fel(även om blyad inte fanns kvar)?

Kör du med en bil som inte klarar för högre inblanding av etanol så kanske du kan späda ut det med alkylatbensin så etanolhalten sjunker, men blir en dyr historia och tveksamt om det hjälper vid garantiärende.

Varför skulle de kräva tillsats? Kommer förmodligen finns t.ex. 98 bensin med 5-10 % inblandning.

Var nog ingen bil som hade motorgaranti när blyat försvann då den utvecklingen tog ett tag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sions:

Hur gjorde man med bilar som behövde blyat bränsle och fortfarande hade garanti när blyfri bensin försvann?

Det var en del som byggde om motorerna, många skrotade äldre bruksbilar och en del tillsatte själva ämnen vid tankning för att förlänga livslängden.

Skrivet av Petterk:

Eftersom vi egentligen bör ha mindre utsläpp än Nordkorea kanske du inte ska hoppas så mycket på fordon som tar dig överallt och som kör runt självkörande.

Du får nog titta på skor, cykel, buss, trådbuss, rälsbuss och tåg.

Likt Nordkorea får du också ha ett batteri hemma, men som i Nordkorea så är den bara för att driva kylskåpet/frysen när strömmen är avstängd. Du kommer också få ha vinterkläderna inomhus på vintern.

Självkörande taxibilar utan samåkning som går på el kommer ju inte lösa något problem i världen. Idag är det drygt 1,6 taxibilar per 1000 invånare, det du målar upp kan lätt springa till miljoner.

Tittar vi bara på Sverige så är personbilarna drygt 20 % av våra CO2e-utsläpp, räknar vi in vår konsumtion räcker det inte om vi släpper ut noll fossil CO2.

Förstår inte vad du menar med att självkörande fordon skulle öka utsläppen för det kommer de att göra även om de drivs med fosilbränslen och är det batteribilar så löser det en hel del laddnings och parkeringsrelaterade problem i städerna.
Människan är ett otroligt dåligt styrsystem i fordon om den inte får mycket hjälp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förstår inte vad du menar med att självkörande fordon skulle öka utsläppen för det kommer de att göra även om de drivs med fosilbränslen och är det batteribilar så löser det en hel del laddnings och parkeringsrelaterade problem i städerna.
Människan är ett otroligt dåligt styrsystem i fordon om den inte får mycket hjälp.

Framtidens bilar – självkörande eller inte – är inte lösningen på något klimat eller samhällsproblem. Jag menar inte att det skulle öka utsläppen, men jag tror det är en dålig idé att designa städer för självkörande bilar då du inte riktigt kommer få den där känslan av självständighet och mobilitet du målar upp (eller säkerhet) och för att det är ineffektivt. Bilar är för oss en konsumtionsvara precis som andra saker och vi ska knappt ha någon konsumtion om vi ska ha utsläppen på en vettig nivå.

Nu är det ingen som jobbar mot detta, då det hade inneburit att vi hade behövt göra avkall på alla bekvämligheter.

Ska alla ha rätt att leva likadant så ska också Nordkorea ha 12 miljoner elbilar och skulle de få detta skulle deras utsläpp öka. Har inte så mycket med bilarna att göra utan konsumtion och ökad energianvändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var en del som byggde om motorerna, många skrotade äldre bruksbilar och en del tillsatte själva ämnen vid tankning för att förlänga livslängden.

Ja, de har jag själv gjort då jag hade en gammal jänkare.
Men poängen var mer om att garantin upphört gälla då bränslet inte längre går att få tag på, oavsett om det är tekniskt möjligt eller ej att fortsätta köra bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Ja, de har jag själv gjort då jag hade en gammal jänkare.
Men poängen var mer om att garantin upphört gälla då bränslet inte längre går att få tag på, oavsett om det är tekniskt möjligt eller ej att fortsätta köra bilen.

Fanns nog ingen bil med garanti som krävde blyat 1995 som sagt.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Nej, jag tycker inte du ska acceptera det. Tycker du skall kontakta företaget idag och fråga hur detta kommer hanteras i framtiden.
Kommer de inte skriva om garantivillkoren så spelar det ingen roll om bräsle med lägre etanol inblanding finns att få tag på eller ej.

Hur gjorde man med bilar som behövde blyat bränsle och fortfarande hade garanti när blyfri bensin försvann?
Skrev de om villkoren på garantin?, var "schyssta" och tog kostnaderna för de som tankat fel(även om blyad inte fanns kvar)?

Kör du med en bil som inte klarar för högre inblanding av etanol så kanske du kan späda ut det med alkylatbensin så etanolhalten sjunker, men blir en dyr historia och tveksamt om det hjälper vid garantiärende.

Menade mer allmänt om man som bilägare ska acceptera något sådant, men är väldigt intresserad av att veta hur eller vad dem planerar att göra och likaså övriga bilmärken, för mer eller mindre ingen tillverkare tillåter ens garanti att fortskrida om man har gjort någon modifiering utav motor el styrsystem vilket man behöver göra vid högre inblandning utav etanol för att få rätt luft/bränsle mängd och skulle man ändå göra något sådant så stöter man på ett problem när det kommer till Kia då endast dem har tillgång till ändra i styrenheten, för att kringgå det på Kia så måste man byta ut hela styrsystemet och sådant är inte direkt gratis...
Har tänkt att inom närmaste tiden kontakta dem och fråga, tvivlar på att dem ger något svar i nuläget men man vet aldrig, skulle dem däremot säga att dem inte tänker göra något så blir det förmodligen en försäljning av bilen medans där är en lång garantitid kvar..
Normalt sett förutsagt att pump och spridare klarar det så räcker det med omprogrammering av styrsystemet för att få rätt blandning, men hur mkt man kan pressa det som sitter i respektive bil varierar väldigt mkt samt medför mer slitage på pumpen om den får jobba hårdare än den egentligen är gjord för.

En lösning på det problemet när blyad bensin försvann är blyersättning såvida man inte modifierade motorn för att klara blyfritt, förstår ditt jämförande men samtidigt så är det inte riktigt samma sak gällande garanti för den sista bil som gjordes för blyad bensin kom ut långt innan blyad bensin slutade säljas medans bilar som är godkända att klara bensin med max 10% etanol har fortfarande en gällande garanti när det höjs till 15% etanol.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Rekommendationen är att köra 98 istället.

Sedan finns alternativet att köra ändå och hoppas på att det går. Det är säkert någon slang eller så som tillverkaren inte garanterar och då säger de att det inte funkar.

Dyngsnack.
T.om gamla Volvo 240 tar E10 utan vidare och går en slang sönder så hade den gett upp snart ändå, oavsett drivmedel.

Körde E85(!) på min gamla SAAB 9-5 från -01 i över 3 år och 10000 mil, med över 250hk...
Givetvis mappad för bränslet och hårdvara bytt för hästkrafterna(turbo/koppling)

Snacka inte om slangar, satan vad trött jag är på det obildade snacket, särskilt vad gäller "E10".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Falcon:

Dyngsnack.
T.om gamla Volvo 240 tar E10 utan vidare och går en slang sönder så hade den gett upp snart ändå, oavsett drivmedel.

Körde E85(!) på min gamla SAAB 9-5 från -01 i över 3 år och 10000 mil, med över 250hk...
Givetvis mappad för bränslet och hårdvara bytt för hästkrafterna(turbo/koppling)

Snacka inte om slangar, satan vad trött jag är på det obildade snacket, särskilt vad gäller "E10".

Jag vet inte hur andra tillverkare påverkats men Saab hade inga direkt olämpliga material i sina bränslesystem så de var ju ganska lämpade att köra på etanol och släppte ju egna motorer med anpassade styrsystem och kunde även öka effekten så det blev likt en fabrikstrimning när man körde etanol i stället för bensin i de bilarna. De drog mer bränsle men det uppvägdes av den lägre bränslekostnaden och bränslekostnaden är än idag billigare om man kör på etanol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Utveckla gärna!

OK men jag ska inte uppmuntra andra. Men om BMW kan köra 25% så tror jag min volvo också kan det.
Som jag skrev innan är jag inte orolig för slangar, packningar m.m. med mer så länge jag är under 40% alkoholstyrka.
Utan vi får väl se om mitt experiment slutar i katastrof.

Dom flesta moderna bilars bränslesystem har lite marginaler för självjustering beroende på bränslekvalitet osv Ofta är t.ex. spridarna större än nödvändigt så styrsystemet kan mata på extra bränsle efter behov.
Dessa marginaler existerar inte om motorn t.ex är chippad/optimerad eller trimmad, eller om det är en äldre "dum" motor, typ förgasarmotor.
En motor med högt effektuttag kan fort bränna hål i kolvar eller förstöra avgasventiler och topplock om dom går snålt då det extra syret som blir över i förbränningen kan reagera med metallerna.
Själva förbränningstemperaturen ökar också med en snålare bränsleblandning vilket kan ge upphov till knackningar (explosioner i förbränningsrummet) med mekaniska skador på topplock och kolv.
Google bildsök "lean piston damage"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Sions:

Hur gjorde man med bilar som behövde blyat bränsle och fortfarande hade garanti när blyfri bensin försvann?

Det finns fortfarande blyersättningsmedel (kaliumbaserat) att köpa på dagens mackar. Blyad bensin förbjöds så sent som 1995. Mängden tetraetylbly sänktes 1981 till 0.15 gram per liter. Analogin med E5/E10 haltar dock lite då bensinare sen 2010 har krav på sig att klara av E10. För extremfallen går det att tanka 4T-alkylat. I bulk om minst 1,000 liter kostar det ca 23 kronor litern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tanka 40L E10 och 10L E85 om du har någorlunda ny bil, märker ingen skillnad. Drar lika mycket och känns lika stark. Har dock turbo.

Så mycket etanol hade jag inte tankat i en bil som inte är optimerad för E85. Moderna bilar kan kompensera lite så de går ändå pga den elektroniska insprutningen, men inte hur mycket som helst.

Risken är ju överhängande att den går för tunt med onödigt höga avgastemperaturer som följd. Inget du märker när du kör den. Allt verkar lungt...tills det inte längre är det.

Det kan ju vara ok förstås, finns kanske nog med marginaler i kvalité på tex kolvar så de klarar det. Men jag hade inte chansat och experimenterat så där, kolvras är sällan billigt om vi säger så. Det går ju från dyrt till motorbyte-dyrt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det finns fortfarande blyersättningsmedel (kaliumbaserat) att köpa på dagens mackar. Blyad bensin förbjöds så sent som 1995. Mängden tetraetylbly sänktes 1981 till 0.15 gram per liter. Analogin med E5/E10 haltar dock lite då bensinare sen 2010 har krav på sig att klara av E10. För extremfallen går det att tanka 4T-alkylat. I bulk om minst 1,000 liter kostar det ca 23 kronor litern.

E15, E20 och E30 de oroar sig för.

Kommer finnas bränsle för normala priser till en bil som säljs nu 2021. Utsläppsreduktionen kan du flytta upp i ledet, så mackar kommer få sälja E10 95 oktan 98 oktan upp till E10 o.s.v. I dagsläget är det en premie på 39 öre litern om du säljer helt utan biodrivmedel.