Vilken "shoppinghögtid" är bäst, Black Friday eller Mellandagsrean?

Permalänk
Medlem

Vilken "shoppinghögtid" är bäst, Black Friday eller Mellandagsrean?

Hej,
Jag tänker efter många års vänta äntligen köpa ny datorn till vintern.
Eftersom jag har väntat så länge kan jag vänta någon månad extra.

Så det jag undrar är vilken "högtid", utifrån er egen erfarenhet, har de bästa erbjudandena på datorkomponenter, Black Friday eller Mellandagsrean? När är det flest nedsatta produkter? När är de största rabatterna? Och vilken sorts komponenter får de bästa erbjudandena?

Rösta i omröstningen, och kommentera vad jag ska hålla extra utkik på när reorna är här.

Med vänliga hälsningar,
Olle

Permalänk
Medlem

Senaste åren har Black Friday varit bäst, köpte helt ny dator och sparade in ett antal tusenlappar förra året. Oftast är det som bäst samma erbjudanden till Mellandagsrean. Värt att hålla koll på är Singles Day, 11/11, var ett år som det var otroligt bra erbjudanden på den rean.

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så är det så här.
BF har haft prylar med högre rabatt men mindre antal prylar.
Mellandagsrea har mer prylar men mindre rabatt.

Och givetvis så har båda haft mycket som jag kallar rena blåsningar då dom säger tex 40% rea men skiten kostar 10% mer än den gjorde innan BF/mellandagarna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Moderator
Moderator

Det som säljs under en rea är i huvudsak utgående produkter, sådant med högt lagersaldo eller varor som av annan anledning är svårsålda. Sedan erbjuds ett mindre antal attraktiva varor för att locka kunder. Det handlar alltså inte om någon generell sänkning av priser på alla varor, utan om specifikt utvalda prylar.

Siktar man in sig på att köpa en dator i delar under en sådan kampanj måste man därför vara rejält flexibel och medveten om att vissa delar antagligen inte alls kommer vara billigare. Exempelvis kan man leta efter ett nätaggregat i en viss prisklass, men inte en specifik modell eftersom den antagligen inte kommer sänkas i pris. Samma sak med grafikkort, man kan ha en generell tanke om vilken prestandanivå man vill ha och ett prisläge, men bestämmer man i förväg exakt vilket man vill köpa kommer man med stor sannolikhet inte ha mycket att hämta.

På liknande sätt är det sällsynt med erbjudanden på det senaste och hetaste, så flådiga klipp på processorn som släppts två veckor tidigare kan man se sig i månen efter, utöver redan nämnda lockerbjudanden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Finns ett gäng företag med "prisgaranti" och långa returrätter som gör det rent sagt opraktiskt för företaget att rea ut något billigare på mellandagsrean om det redan var en bra deal under Black Friday.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Alternativet som inte står med i omröstningen är singles day (11/11), är inte det också en rätt schysst rea ifall man faktiskt hittar en vara som inte blivit prishöjd innan?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Borde det inte finnas en risk att bristen på halvledare påverkar Black friday i år? Kommer branschen verkligen att sälja ut det de har, när det inte är säkert att de kommer kunna fylla på lagren?

Har försökt hitta analyser om detta, men det var tunnt på google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sobieski:

Borde det inte finnas en risk att bristen på halvledare påverkar Black friday i år? Kommer branschen verkligen att sälja ut det de har, när det inte är säkert att de kommer kunna fylla på lagren?

Har försökt hitta analyser om detta, men det var tunnt på google.

Tja, i BBC har det gått att läsa reportage att hyllorna kanske är tomma till jul och från annat håll har det rekommenderats att beställa julklappar i god tid.

Black Friday blir det nog, och som alltid på det de vill få bort från hyllorna. På det senaste med noll eller skral tillgång blir det givetvis ingen rea precis som alla andra år.