Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Ditt grundläggande tankefel är att tro att inte Sverige är en del av världen, och att tro att våra förändringar gör noll skillnad. Du verkar inte vara med på att länder tar lärdom av varandra.

Låginkomsttagare kommer inte tvingas bort från trafiken på det sätt du påstår kort och gott, det tar tid för fossila bränslen att försvinna och på den tiden hinner äldre elbilar bli tillgängliga för låginkomsttagare. Det har jag svarat på gång på gång.

Sen att det är ett politiskt spel.. Ja, alltså är inte allt det? Alla partier vill väl få genom ändringar utefter deras ideologi så deras väljare försätter stödja dom? Vad är poängen där?

Sen om dubbdäck eller avgaser är farligast, är irrelevant. Båda är problem som behöver hanteras var för sig. Samma sak med utsläppsrättigheter.

Symbolpolitik var ordet jag var ute efter när jag skrev politiskt spel.. Det ser bättre ut på papper än vad den verkliga skillnaden är.
Jag pratar fortfarande inte om elbilar, jag pratar om personbilar som drivs av bensin.. När det gäller diesel personbilar och antalet procent bio medel så kan jag inget.. men jag har inte hört att gamla diesel bilar tar skada av visst antal ökade procent bio medel.

Ta fram miniräknaren
Citat klippt från förra av lathet
Så att öka bränslet från 5% till 10% etanol kommer inte märkas
att öka bensinpriset från 10kr/L till 1000kr/L och tvinga bort låginkomsttagare från trafiken kommer inte heller märkas

Räkna ut vad skillnaden blir i det globala utsläppen..
Blir den märkbar för att Sverige höjer E-värdet och bensinpriset?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon309108:

Räkna ut vad skillnaden blir i det globala utsläppen..
Blir den märkbar för att Sverige höjer E-värdet och bensinpriset?

Nu ignorerade du ju hela inläggets poäng (första paragrafen).
Ja, det kan helt klart bli skillnad globalt när flera gör samma sak.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Symbolpolitik var ordet jag var ute efter när jag skrev politiskt spel.. Det ser bättre ut på papper än vad den verkliga skillnaden är.
Jag pratar fortfarande inte om elbilar, jag pratar om personbilar som drivs av bensin.. När det gäller diesel personbilar och antalet procent bio medel så kan jag inget.. men jag har inte hört att gamla diesel bilar tar skada av visst antal ökade procent bio medel.

Ta fram miniräknaren
Citat klippt från förra av lathet
Så att öka bränslet från 5% till 10% etanol kommer inte märkas
att öka bensinpriset från 10kr/L till 1000kr/L och tvinga bort låginkomsttagare från trafiken kommer inte heller märkas

Räkna ut vad skillnaden blir i det globala utsläppen..
Blir den märkbar för att Sverige höjer E-värdet och bensinpriset?

Vad har folk som tjänar runt 10 000 kr och lägre netto (i Sverige) med bilar eller klimatet att göra? De har inte råd att köra bil p.g.a. bilens kostnad. De som kan lägga 4000-5000 kr på bensin jobbar heltid och tjänar bra mycket mer.

Sverige följer här europeisk standard. Finns betydligt fattigare länder i EU om nu det skulle ha något med saken att göra. Sverige har inte med saken att göra, de flesta länder har kört E10 i många år.

Permalänk
Medlem

Etanolen är billigare än bensinen vid pumparna.
Man höjer andelen etanol i bensinen.
Bensinen blir dyrare.
...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Som sagt, i princip ingen är då du inte har råd med bil och barn på 10 000 kr i månaden eller lägre netto om du också ska ha råd att leva.

Du är inte låginkomsttagare om du jobbar 75 % på McDonalds.

Jag tänkte på de som som jobbar som sjuksköterskor, receptionister och andra jobb med lägre inkomster Inte de som går på soc.
De som asså har en bil, men där det höjda priset blir en skillnad mellan att barnet inte får vara med i fritidsaktiviteter som kräver flera gånger i veckan skjutsning.

Jag har hört föräldrar som nekat sina barn att vara med just för att de har inte råd att pendla 8mil extra i veckan... jag tycker jävligt synd om de barnen att de ska lida för att föräldern inte får högre lön på grund av höjda bensinskatter.
Lika så att bygga om en bil för etanol är svindyrt om man inte kan det själv.. Denna kostnaden borde vara gratis för att gynna miljön
Min sommarbil har nästan 40%etanol och 60%98 för att öka oktanvärdet så att motorn inte spikar.. Den är ombyggd i bränslesystem osv osv modifikationer... efter nästa stegs trimning kommer den gå på 100% e85.. dock kommer jag ha en bränsleförbrukning på 2-3liter/mil.. Men det är en nöjesbil o inte vardagsbil, så det handlar om 50-100mil/år

Min jeep ska inte klara E10 och att lämna in den för att byta ut sakerna så den klarar det kostar runt 5000-6000 med material och arbetskostnad hos auktoriserad verkstad..
Nu kan jag skruva själv tack vare att jag är uppvuxen i rätt miljö med båda föräldrar som skruva bilar.. Så jag kan lösa problemet för runda slängar utan att kika prislistan 2000kr.. Efter ca 2tusen körda mil kommer jag vara + - 0 på skillnaden mellan 95 oktan med E10 VS 98oktan... För en som inte kan meka själv kommer det ta över 6000mil innan de når + - 0 gränsen.
Så med de kostnaderna kommer det drabba de som ligger på gränsen.. och det tycker jag är elakt då det bara handlar om symbolpolitik och ingen verklighets förankrad skillnad.

Så för att få ett bra tänk, så skulle konverteringar av gamla bilar vara avdragsgillt eller rent av gratis för de med lägre inkomst.
Då skulle väääääldigt många konvertera om sina bilar och det gynnar.... miljön och person
Bränsle skulle vara inkomstbaserad beskattad, då skulle det göra större intryck på miljön.. där alla svär lika mycket vid pumpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag tänkte på de som som jobbar som sjuksköterskor, receptionister och andra jobb med lägre inkomster Inte de som går på soc.

Du har inte rätt till ekonomiskt bistånd om du är låginkomsttagare.

Någon på bistånd kan t.ex. få 3500 kr till hyra, några hundra till hemförsäkring och el och 4180 kr till allt annat.

Någon som tjänar runt 26 900 kr i månaden innan skatt som är median för en undersköterska som jobbar kommunalt är inte låginkomsttagare och ska sköta sina liv oavsett vad vi har för skatter på bränslen. Bränslen blir inte dyrare för att förnybart blandas in p.g.a. skatterna.

Vill de trimma bilen och neka ungarna att ha kul har inget med saken att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Du har inte rätt till ekonomiskt bistånd om du är låginkomsttagare.

Någon på bistånd kan t.ex. få 3500 kr till hyra, några hundra till hemförsäkring och el och 4180 kr till allt annat.

Någon som tjänar runt 26 900 kr i månaden innan skatt som är median för en undersköterska som jobbar kommunalt är inte låginkomsttagare och ska sköta sina liv oavsett vad vi har för skatter på bränslen. Bränslen blir inte dyrare för att förnybart blandas in p.g.a. skatterna.

Vill de trimma bilen och neka ungarna att ha kul har inget med saken att göra.

Jag sa att jag hade trimmat min bil.. Jag är inte ensamstående förälder som lever på gränsen o nekar barnen på grund av ekonomi
Jag menade de som lever på gränsen o åker gammal bil för att de inte har råd med nyare och helt plötsligt måste betala ännu mer när de redan har det ansträngt.

Sådana som du o jag pratar jag inte om.. en ensamstående med låg inkomst har inte tre bilar.. de lägger nog inte 100k på att bygga om en bil heller.

Säg att de har den inkomsten eller strax under.. en hyra på 8K (3:a eller 4:a), matkonstnader, hygien osv, kläder till barnen, och andra behov de har, pendlar några mil om dagen till jobbet, kanske försöka unna barnen något extra ibland som helg mys osv
Det blir tajt att klämma in ökade kostnader

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Etanolen är billigare än bensinen vid pumparna.
Man höjer andelen etanol i bensinen.
Bensinen blir dyrare.
...

Tanka 40L E10 och 10L E85 om du har någorlunda ny bil, märker ingen skillnad. Drar lika mycket och känns lika stark. Har dock turbo.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag sa att jag hade trimmat min bil.. Jag är inte ensamstående förälder som lever på gränsen o nekar barnen på grund av ekonomi
Jag menade de som lever på gränsen o åker gammal bil för att de inte har råd med nyare och helt plötsligt måste betala ännu mer när de redan har det ansträngt.

Sådana som du o jag pratar jag inte om.. en ensamstående med låg inkomst har inte tre bilar.. de lägger nog inte 100k på att bygga om en bil heller.

Säg att de har den inkomsten eller strax under.. en hyra på 8K (3:a eller 4:a), matkonstnader, hygien osv, kläder till barnen, och andra behov de har, pendlar några mil om dagen till jobbet, kanske försöka unna barnen något extra ibland som helg mys osv
Det blir tajt att klämma in ökade kostnader

Har du 20 000 kr netto så har du råd med en bil som går på E10 95 oktan eller vilket annat bränsle som helst, E5 98 oktan, RME/biodiesel, HVO100, vanlig diesel, E85 eller biogas spelar ingen roll. Finns ingen som helst anledning att bygga om bilen.

Har du barn får du också underhållsbidrag/underhållsstöd och barnbidrag. Sånt är inte mycket, men det täcker typ dagisplats och liknande. 14 000 kr i månaden eller så efter hyra räcker ju lugnt till mat, hygien, försäkringar, nöjen, bilar och bränsle. De kanske inte har råd att trimma bilar, men att låna till en eller leasa en elbil likväl en vanlig bil är inga problem.

Människor som lever på gränsen finns i praktiken inte, det är väldigt få som har riktigt låga inkomster och bil. Någon på pension eller sjukersättning behöver inte köra varje dag. Cykelbuden som kommer med maten i storstäderna har definitivt inte råd med bil om så bränslet är gratis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Symbolpolitik var ordet jag var ute efter när jag skrev politiskt spel.. Det ser bättre ut på papper än vad den verkliga skillnaden är.
Jag pratar fortfarande inte om elbilar, jag pratar om personbilar som drivs av bensin.. När det gäller diesel personbilar och antalet procent bio medel så kan jag inget.. men jag har inte hört att gamla diesel bilar tar skada av visst antal ökade procent bio medel.

Ta fram miniräknaren
Citat klippt från förra av lathet
Så att öka bränslet från 5% till 10% etanol kommer inte märkas
att öka bensinpriset från 10kr/L till 1000kr/L och tvinga bort låginkomsttagare från trafiken kommer inte heller märkas

Räkna ut vad skillnaden blir i det globala utsläppen..
Blir den märkbar för att Sverige höjer E-värdet och bensinpriset?

Åter igen så ignorerar du hela grejen att alla måste göra sitt.

Nej, att öka 5% till 10% etanol märks inte jättemycket - du var uppenbarligen missat hela poängen om varför man gör det. Man behöver fasa ut fossila bränslen, det är inget vi kan göra över en natt eftersom vi är beroende av dem. År 2030 kommer utblandningen vara 27,6% och 60,0% i bensin respektive diesel. Man tar det stegvis eftersom marknaden behöver tid på sig att anpassa sig. Det är en jäkla skillnad som kommer minska påverkan rätt markant.

Så vad man gör är alltså att fasa ut stegvis, i form av skattehöjningar varje år, och öka utblandningen gång på gång med etanol. Allt detta är små steg mot att fasa bort det helt. För att det är helt omöjligt att förbjuda det över en natt.

Du hakar upp dig på en sak och missar helheten fullkomligt.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Tanka 40L E10 och 10L E85 om du har någorlunda ny bil, märker ingen skillnad. Drar lika mycket och känns lika stark. Har dock turbo.

Nu vet jag inte vad du har för bil, men att rekommendera till en ännu magrare bränsleblandning än det man får med E10 utan att kompensera för just den magrare bränsleblandningen är allt annat än riskfritt, vissa bilars styrsystem kan kompensera lite mer än andra bilars men det är ingen garanti att det i alla fall är tillräckligt för att undvika spikningar och andra tråkigheter som kan bli väldigt kostsamma, magrare blandning är inte heller ngt som en bil turbo gillar, och ingen bils katalysator gillar magrare blandning då det leder till högre temperatur som tenderar att slita ut dem i förtid.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Nu vet jag inte vad du har för bil, men att rekommendera till en ännu magrare bränsleblandning än det man får med E10 utan att kompensera för just den magrare bränsleblandningen är allt annat än riskfritt, vissa bilars styrsystem kan kompensera lite mer än andra bilars men det är ingen garanti att det i alla fall är tillräckligt för att undvika spikningar och andra tråkigheter som kan bli väldigt kostsamma, magrare blandning är inte heller ngt som en bil turbo gillar, och ingen bils katalysator gillar magrare blandning då det leder till högre temperatur som tenderar att slita ut dem i förtid.

Jo moderna bilar är rätt bra att ställa in bra tändningstiming och luft bränsle mix mager/fet insprutning m.m.

Kör man för mycket Etanol så har ju bränslet en helt annan (lägre) energiförmåga. 70% mot bensin.

Så 40L E10 ger 36L Bensin (oktan?), 4L Etanol. Med 10L E85 så är Det ytterligare 1.5L Bensin (oktan?) och 8.5L Etanol
37.5L bensin 12.5L Etanol vilket är 25% etanol. Förbrukning 0.75x1 + 0.25x0.7 = 92% Energi jämfört mot 100% bensin. 8% teoretisk högre förbrukning.

Man vill ju öka Etanolen mer och mer över de kommande åren till E30 30%. BMW säger redan nu att deras bilar klarar 25%

Jag tror Etanol är ganska ofarligt mot packningar i låga koncentrationer. Jämför med att droppa öl på en magasin tidning jämfört med vodka som börjar lösa upp färgerna rätt direkt.

Men har inte alls tänkt på katalysatorn m.m. Kanske inte borde experimentera med min bil

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Förlåt om det redan frågas.
Sänks hästkrafterna lite om man kör med E10? Dom säger ju att etanolen har mindre energi.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Chromatic:

Sänks hästkrafterna lite om man kör med E10? Dom säger ju att etanolen har mindre energi.

Det beror på... ett fordon med förgasare kan får lägre eller högre effekt beroende på originalbestyckningen. En insprutare med lambda justerar attemagiskt bränsleblandningen till korrekt A/F värde.

Ren etanol kan ge 10% mer effekt än bensin. Metanol ca 30%. Med 10% etanol i E10 kan du teoretiskt få 1% mer effekt om det stökiometriska förhållandet bibehålls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Förlåt om det redan frågas.
Sänks hästkrafterna lite om man kör med E10? Dom säger ju att etanolen har mindre energi.

Nej du får samma effekt , E85 har högre oktan värde så E10 är ungefär som 98 oktan. Så man kan köra högre tändning och få mer effekt. Din ECU låter dig dock inte få mer effekt om du inte trimmar för det utan du kommer få samma

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Jo moderna bilar är rätt bra att ställa in bra tändningstiming och luft bränsle mix mager/fet insprutning m.m.

Kör man för mycket Etanol så har ju bränslet en helt annan (lägre) energiförmåga. 70% mot bensin.

Så 40L E10 ger 36L Bensin (oktan?), 4L Etanol. Med 10L E85 så är Det ytterligare 1.5L Bensin (oktan?) och 8.5L Etanol
37.5L bensin 12.5L Etanol vilket är 25% etanol. Förbrukning 0.75x1 + 0.25x0.7 = 92% Energi jämfört mot 100% bensin. 8% teoretisk högre förbrukning.

Man vill ju öka Etanolen mer och mer över de kommande åren till E30 30%. BMW säger redan nu att deras bilar klarar 25%

Jag tror Etanol är ganska ofarligt mot packningar i låga koncentrationer. Jämför med att droppa öl på en magasin tidning jämfört med vodka som börjar lösa upp färgerna rätt direkt.

Men har inte alls tänkt på katalysatorn m.m. Kanske inte borde experimentera med min bil

Den kompenseringen som finns i bilar är för att dem ska kunna användas i hela världen då kvalitén på bränslet kan variera en hel del, men absolut kan det kompensera för etanolinblandning men det varierar en god del från bilmärke till bilmärke gällande hur mkt det klarar att kompensera men redan vid nästa reduktion dvs införandet utav E15 kommer majoriteten av dagens bilar kräva modifiering för att kunna köra på det och ännu värre blir det när dem planerar att mer el mindre direkt efter det ska införa E20..
Gällande mer el mindre etanol som man kan köra på är inte svårt att räkna ut egentligen och det går att göra det med räkning mellan "tummen och pekfingret" dvs öka mängden bränsle med likvärdigt antal procent som man ökar inblandningen av etanol, som med min ena bil en volvo 940 turbo som jag kan köra på E85 genom att byta tillbaka till original LMM men dem har inte godkänt en sådan konvertering utan ansett det vara olagligt och skyller på olika saker, men tror det var förra året det kom ut mer om det för att få fler att göra en etanolkonvertering i form av en bonus som täcker halva kostnaden upp till ett visst belopp men någon skillnad på skatten skulle inte ske, så då är tanken att jag ska betala för något som inte behövs och ändå inte få lägre skatt trots att bilen anses som miljövänlig efter konvertering, så mitt intresse för göra något sådant är lägre än noll.

Sen får man även tänka på att det är inte bara bilar som drabbas av denna höjda inblandning utav etanol, motorcyklar blir mer utsatta då majoriteten? av dem motorcyklar som används har förgasare och där finns ingen direkt kompensering för bränsleblandningen vilket därmed tvingar många att tanka 98, och det kommer bli ett stort problem vid nästa reduktion..

Gällande slitage utav etanol har jag inget bevis för varken mer el mindre slitage mer än det som kan läsas om i alla möjliga forum, däremot är min erfarenhet utav etanol och då E85 mindre kul på vintern då det är mindre lättstartat än 95/98, och vem vet om man låter en bil el mc stå för länge med för mkt etanol i tanke så kanske det till slut växer ut ett träd.

Ja det med katalysatorer är jäkligt känsligt om man har för fet blandning alt för mager blandning, men att sluta experimentera med sin bil tycker jag inte man ska för hur ska man annars lära sig ngt nytt alt ngt "bättre"?
Det blev visst lite mer text skrivet än jag först tänkte.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sundberg_90:

så ska jag våga köra 98 istället även om det även är fel oktan för bilen ?

Nu har du iofs. fått bra svar, men ändå intressant läsning:

Bilbasen.dk testade 92 vs 95 vs 100 oktan med två Kia-bilar. Observera att OK:s 100-oktan E5 bensin är typ som ex. Shells bra V-power (den tyska).

Kia Ceed SW 140 hk (fabriksuppgifter)
Oktan 95 148,8 hk
Oktan 100 155,2 hk

Kia Stinger 370hk (fabriksuppgifter)
Oktan 92 363.7 520nm
Oktan 95 369.9hk 517nm
Oktan 100 383hk 541nm

En av teknikerna menade även att ex. tyska turbobilar vinner mer på högoktanig bensin än koreanska/japanska bilar. Tyvärr testade man inte bensinförbrukningen, men alla var övertygade om att man kör längre på högoktanig bensin.

https://blog.bilbasen.dk/benzin-oktan-test-92-95-100-118421/
Kia stinger-video
Kia Ceed-video

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Kent:

Tyvärr testade man inte bensinförbrukningen, men alla var övertygade om att man kör längre på högoktanig bensin.

Bensin med högre oktantal innehåller lite mindre energi per volym. Det högre oktantalet gör dock att motorer tål högre förtändning och turbomotorer mer laddtryck dvs mer effekt. Jämför t.ex. SAAB BioPower bensin kontra E85 ger 30 hästars skillnad i effekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marie SWE:

Symbolpolitik var ordet jag var ute efter när jag skrev politiskt spel.. Det ser bättre ut på papper än vad den verkliga skillnaden är.
Jag pratar fortfarande inte om elbilar, jag pratar om personbilar som drivs av bensin.. När det gäller diesel personbilar och antalet procent bio medel så kan jag inget.. men jag har inte hört att gamla diesel bilar tar skada av visst antal ökade procent bio medel.

Ta fram miniräknaren
Citat klippt från förra av lathet
Så att öka bränslet från 5% till 10% etanol kommer inte märkas
att öka bensinpriset från 10kr/L till 1000kr/L och tvinga bort låginkomsttagare från trafiken kommer inte heller märkas

Räkna ut vad skillnaden blir i det globala utsläppen..
Blir den märkbar för att Sverige höjer E-värdet och bensinpriset?

Skrivet av anon134512:

Åter igen så ignorerar du hela grejen att alla måste göra sitt.

Nej, att öka 5% till 10% etanol märks inte jättemycket - du var uppenbarligen missat hela poängen om varför man gör det. Man behöver fasa ut fossila bränslen, det är inget vi kan göra över en natt eftersom vi är beroende av dem. År 2030 kommer utblandningen vara 27,6% och 60,0% i bensin respektive diesel. Man tar det stegvis eftersom marknaden behöver tid på sig att anpassa sig. Det är en jäkla skillnad som kommer minska påverkan rätt markant.

Så vad man gör är alltså att fasa ut stegvis, i form av skattehöjningar varje år, och öka utblandningen gång på gång med etanol. Allt detta är små steg mot att fasa bort det helt. För att det är helt omöjligt att förbjuda det över en natt.

Du hakar upp dig på en sak och missar helheten fullkomligt.

Intressant att du duckar för frågan.. Är du politiker.. om inte ska du satsa på det

Jag gjorde en kalkylering åt dig lite basic

Det rullar 4.4miljoner bilar var av 2,7 miljoner bensinbilar och 1,7 miljoner dieselbilar på svenska vägar
Dessa står för står för ca 9,39 ton/år enligt tidigare inlänkning.
det blir 0,000021341 ton/disel + bensin bil/år
Så med 2,7miljoner bensinbilar 5,762045455 ton bensinbilar med E5

E5 sänker ca1% co2 utsläpp VS outblandad 95
E10 sänker ca2% co2 utsläpp VS outblandad 95
Ökad skillnad från nu = ca1%
5,704425 Ton med E10

Då E10 beräknas öka bränsleförbrukningen med 1.8% kommer även utsläppen/år ökas
5,762045455 ton E5
5,704425 Ton E10 +1.8% ökad förbrukning = 5,80710465 ton/år
skillnad blir då en ökning med 0,045059195 ton/år från E5 till E10 så vi ökar de globala utsläppen

Om vi räknar på att bränsleförbrukningen inte ökar sänker vi utsläppen med 0,05751 ton/år
Så vi sänker utsläppen med 0,05751 ton/år vilket gör en global skillnad på 57kilo av 38000000000 ton(38miljarder för den som inte orkar räkna nollor)
höjer bensinpriset så 20% av bensinbilisterna inte har råd att ha kvar bilen sänks det till 0,046008 (46kilo/år) en skillnad med 11kilo/år jämfört med nu..

Skulle vi få över majoriteten av de tunga lastbilstransporterna till godståg skulle vi sänka utsläppen mer.

Så det är detta jag menar att det är symbolpolitik då det inte gör någon global skillnad att ändra till E10.. Det ger bara en ökad kostnad för de med kass ekonomi..
Ska alla dra sitt strå till stacken kan de ge fan i utlandsresan o göra en hemester, konsumera mindre nytt osv.. det gör större klimatintryck än öka soppapriset
Utrusta gamla bilar i världen med katalysatorer skulle göra extrem skillnad.. eller stänga ett kolkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nu har du iofs. fått bra svar, men ändå intressant läsning:

Bilbasen.dk testade 92 vs 95 vs 100 oktan med två Kia-bilar. Observera att OK:s 100-oktan E5 bensin är typ som ex. Shells bra V-power (den tyska).

Kia Ceed SW 140 hk (fabriksuppgifter)
Oktan 95 148,8 hk
Oktan 100 155,2 hk

Kia Stinger 370hk (fabriksuppgifter)
Oktan 92 363.7 520nm
Oktan 95 369.9hk 517nm
Oktan 100 383hk 541nm

En av teknikerna menade även att ex. tyska turbobilar vinner mer på högoktanig bensin än koreanska/japanska bilar. Tyvärr testade man inte bensinförbrukningen, men alla var övertygade om att man kör längre på högoktanig bensin.

https://blog.bilbasen.dk/benzin-oktan-test-92-95-100-118421/
Kia stinger-video
Kia Ceed-video

Kort om detta, med högoktanig bensin kan man ställa tändningen "högre" + laddtryck utan att spika, turbobilar drar bra nytta av detta om de har knacksensor.
Har man inte knacksensor (billiga koreabilar har ibland säkert inte det) är det en jättedålig ide med aggressiv tändning, därav skillnaden.

En jättestor nackdel med ökad mängd alkohol i bensinen är att oljan belastas mera, kan säkert bli problem i lågfriktionsmotorer med tunna kamkedjor och långa serviceintervall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det beror på... ett fordon med förgasare kan får lägre eller högre effekt beroende på originalbestyckningen. En insprutare med lambda justerar attemagiskt bränsleblandningen till korrekt A/F värde.

Ren etanol kan ge 10% mer effekt än bensin. Metanol ca 30%. Med 10% etanol i E10 kan du teoretiskt få 1% mer effekt om det stökiometriska förhållandet bibehålls.

Skrivet av hasenfrasen:

Bensin med högre oktantal innehåller lite mindre energi per volym. Det högre oktantalet gör dock att motorer tål högre förtändning och turbomotorer mer laddtryck dvs mer effekt. Jämför t.ex. SAAB BioPower bensin kontra E85 ger 30 hästars skillnad i effekt.

@V8Dragster En förgasarmotor är en helt annan sak. Den är mer eller mindre gjord för det bränsle den ska använda. Tändningen är också exakt samma hela tiden.

Det är ju också ganska stor skillnad på att köra helt etanol (e-85) mot att blanda i lite. Det är ju inte så man häller i vatten i bränslet direkt utan etanol brinner också bra.

Som hasenfrasen skrev tidigare i tråden kan etanol kyla motorn och ge fördelar på det sättet.

När jag var yngre hade jag både moped med 2-takts motor och RC bilar. Härligt med 2-takts motorer med nästan 20000 varv.
Testade nån gång att försöka köra en motor utan nitro, då ville den inte ens starta, så förgasarmotorer är kinkiga med rätt bränsle. Testade en gång rapsolja och nitro men det kleggade igen bränsleslangen. MEN den startade iaf.
https://webshop.rcsweden.com/sv/bransle/rapicon/bil-1/rapicon...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är ju också ganska stor skillnad på att köra helt etanol (e-85) mot att blanda i lite. Det är ju inte så man häller i vatten i bränslet direkt utan etanol brinner också bra.

Tänkte bara fylla på med min erfarenhet av bränsle (med vatten)...
Har kört en Fiat Panda -88 genom Uzbekistan.
Då Uzbekistan har gasfyndigheter så är gasbilar väldigt pollulärt (många ombyggda med gastuberna på taket).
Bensin verkar de har svårt att få tag på eller säljer på annat håll för pumparna var ofta slut (iaf 2014).

Däremot gick de ofta köpa ful-soppa vid sidan av vägen, 82 oktaning soppa utblandat med vatten, i glasflaska.
(Tips om ni någonsin skulle åt dit, doppa ett finger i sopppan, det skall ej bli vita rester på fingret när de avdunstat)

Då kände och hörde man verkligen hur bilen knackade, nästan hoppade fram, kunde inte använda mer än halv gas.
800km senare fick jag tag på 82 oktanig soppa, vilken skillnad, rena racerbilen efter det.

Det jag lärt mig är att högre oktan ger inga fördelar om bilen inte är byggd för det. (82 gick väldigt bra i den bilen)

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

@V8Dragster En förgasarmotor är en helt annan sak. Den är mer eller mindre gjord för det bränsle den ska använda. Tändningen är också exakt samma hela tiden.

Det är ju också ganska stor skillnad på att köra helt etanol (e-85) mot att blanda i lite. Det är ju inte så man häller i vatten i bränslet direkt utan etanol brinner också bra.

Som hasenfrasen skrev tidigare i tråden kan etanol kyla motorn och ge fördelar på det sättet.

När jag var yngre hade jag både moped med 2-takts motor och RC bilar. Härligt med 2-takts motorer med nästan 20000 varv.
Testade nån gång att försöka köra en motor utan nitro, då ville den inte ens starta, så förgasarmotorer är kinkiga med rätt bränsle. Testade en gång rapsolja och nitro men det kleggade igen bränsleslangen. MEN den startade iaf.
https://webshop.rcsweden.com/sv/bransle/rapicon/bil-1/rapicon...

Jo jag vet det är annorlunda med förgasarmotorer kontra insprutare, utan nämnde det mer då även det berörs av ämnet kring E10.

Vissa bilmärken nämner att man riskerar garantin om man tankar högre än E10 och jag är väldigt nyfiken på vad KIA som är ett av dem märkena kommer att göra med alla nuvarande bilar som fortfarande har garanti vid nästa reduktion, för när det både står skrivet i instruktionsboken samt att dem även gick ut med det i samband med E10 att inget högre än E10 får tankas så kan en revidering av instruktionsböckerna inte vara godkänd men å andra sidan man vet aldrig.. men intressant ska det bli att se vad som kommer sägas alt göras när E15 kommer in i bilden.

Att jag säger E85 är för det är det bränsle med högst inblandning utav etanol vi har på mackarna och jag tog för givet att det är just det du använt för att blanda ut bensinen med? och egentligen är det inte så stor skillnad på att köra på E85 el mixa E10/98 med E85 för det krävs att man kompenserar luft och bränslemängden på båda delarna rätt för att undvika riskerna det medför dvs spikningar som är en säker död för motorer kommer komma som ett brev på posten.

Nu när du nämner moped och rc bilar, frågan är hur mopederna av äldre modeller el ja alla med förgasare klarar detta med mer etanol för man får ju inte trimma en moped och ökar man bränslemängden så anses ju det vara trimning och därmed kommer jag åter in på bilar för ju mer etanol ju mer måste man öka bränsleblandningen och effekten ökar även den men det är inte lagligt mer än till en liten procent som man snabbt kommer upp i och ännu snabbare om bilen har turbo, så frågan är hur dem tänker sig kring detta?

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Tagit bort wall of text

Så det är detta jag menar att det är symbolpolitik då det inte gör någon global skillnad att ändra till E10.. Det ger bara en ökad kostnad för de med kass ekonomi..

Dina uträkningar är fel. E10 må smått öka förbrukningen, men utsläppen av växthusgaser minskar.

Åter igen missar du poängen med att det är vägen till en stor ändring, man tar steg för steg för slutligen landa i 27,6%, det är inget duckande av frågor - det är du som inte förstår svaren.

Och gör ingen global skillnad? Har du någon koll på vilka länder som bytt? För du kan få en fin lista på länder som redan kör e10 - kom inte och säg att det inte gör global skillnad. Du verkar leva i någon slags illusion att det endast är Sverige som går genom dessa ändringar. Många länder gör dessa ändringar, och tillsammans gör det stor skillnad. Sen om det leder till ökad kostnad för de med kass ekonomi, ja må så vara. Det är en ökad kostnad för alla. De med kass ekonomi får helt enkelt stå ut och får trösta sig med att det är för the greater good och ta en till fundering på om man verkligen ska ha bil om man inte klarar av höjningar på några kronor.

Belgien
Bulgarien
Danmark
Estland
Finland
Frankrike
Lettland
Litauen
Luxemburg
Nederländerna
Tyskland
Ungern
Rumänien
Slovakien
USA (som dessutom haft det i 20 år)
Brasilien

Permalänk
Medlem

@Sions Hehe det var en historia det och låter som man kan klara sig utan.

Skrivet av V8Dragster:

Jo jag vet det är annorlunda med förgasarmotorer kontra insprutare, utan nämnde det mer då även det berörs av ämnet kring E10.

Vissa bilmärken nämner att man riskerar garantin om man tankar högre än E10 och jag är väldigt nyfiken på vad KIA som är ett av dem märkena kommer att göra med alla nuvarande bilar som fortfarande har garanti vid nästa reduktion, för när det både står skrivet i instruktionsboken samt att dem även gick ut med det i samband med E10 att inget högre än E10 får tankas så kan en revidering av instruktionsböckerna inte vara godkänd men å andra sidan man vet aldrig.. men intressant ska det bli att se vad som kommer sägas alt göras när E15 kommer in i bilden.

Att jag säger E85 är för det är det bränsle med högst inblandning utav etanol vi har på mackarna och jag tog för givet att det är just det du använt för att blanda ut bensinen med? och egentligen är det inte så stor skillnad på att köra på E85 el mixa E10/98 med E85 för det krävs att man kompenserar luft och bränslemängden på båda delarna rätt för att undvika riskerna det medför dvs spikningar som är en säker död för motorer kommer komma som ett brev på posten.

Nu när du nämner moped och rc bilar, frågan är hur mopederna av äldre modeller el ja alla med förgasare klarar detta med mer etanol för man får ju inte trimma en moped och ökar man bränslemängden så anses ju det vara trimning och därmed kommer jag åter in på bilar för ju mer etanol ju mer måste man öka bränsleblandningen och effekten ökar även den men det är inte lagligt mer än till en liten procent som man snabbt kommer upp i och ännu snabbare om bilen har turbo, så frågan är hur dem tänker sig kring detta?

Aha kände inte till det här om Kia. Intressant!

E-85 innehåller som sagt nästan helt Etanol och brinner på ett annat sätt. Så jag tycker och tror att det är en riktigt stor skillnad på E-85 och t.ex. E10 eller min blandning där det fortfarande är mer bensin än etanol.
Skulle aldrig tanka bilen med ren E-85 eller över 50%. Är absolut ingen expert på detta men en del tillverkare har ju haft motorer som gått att köra på både E-85 och E95 (flexifuel?). Hur gör de motorerna?

Jag har aldrig testat Etanol i en två-taktare. Hmm ja kanske att det kan klassas som trimning. Vet faktiskt inte.

Hittade även denna men ska lägga mig nu. https://www.fueleconomy.gov/feg/pdfs/ORNL_High_Octane_Legacy_...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av V8Dragster:

Jo jag vet det är annorlunda med förgasarmotorer kontra insprutare, utan nämnde det mer då även det berörs av ämnet kring E10.

Vissa bilmärken nämner att man riskerar garantin om man tankar högre än E10 och jag är väldigt nyfiken på vad KIA som är ett av dem märkena kommer att göra med alla nuvarande bilar som fortfarande har garanti vid nästa reduktion, för när det både står skrivet i instruktionsboken samt att dem även gick ut med det i samband med E10 att inget högre än E10 får tankas så kan en revidering av instruktionsböckerna inte vara godkänd men å andra sidan man vet aldrig.. men intressant ska det bli att se vad som kommer sägas alt göras när E15 kommer in i bilden.

Att jag säger E85 är för det är det bränsle med högst inblandning utav etanol vi har på mackarna och jag tog för givet att det är just det du använt för att blanda ut bensinen med? och egentligen är det inte så stor skillnad på att köra på E85 el mixa E10/98 med E85 för det krävs att man kompenserar luft och bränslemängden på båda delarna rätt för att undvika riskerna det medför dvs spikningar som är en säker död för motorer kommer komma som ett brev på posten.

Nu när du nämner moped och rc bilar, frågan är hur mopederna av äldre modeller el ja alla med förgasare klarar detta med mer etanol för man får ju inte trimma en moped och ökar man bränslemängden så anses ju det vara trimning och därmed kommer jag åter in på bilar för ju mer etanol ju mer måste man öka bränsleblandningen och effekten ökar även den men det är inte lagligt mer än till en liten procent som man snabbt kommer upp i och ännu snabbare om bilen har turbo, så frågan är hur dem tänker sig kring detta?

Det är inte olagligt att ha fordon som kan använda olika bränslen utan det handlar bara om att de inte ska vara "amatörmodifierade" i efterhand och inte testade och godkända med den konfigurationen, det går också att trimma, testa och få det godkänt att använda i trafik men det kostar väl mer än de flesta garagetrimmare vill betala. Det finns också främst militära mulibränslemotorer som kan drivas av nästan vad som helst som är flytande och brinner, de vill kunna hälla i vad helst de hittar i stället för att behöva vänta på nått speciellt bränsle så olja, flygbränsle, alkoholer och allt där emellan brukar funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag tankar bara 98 efter e10 Bmw 330 e90. Bmw i tyskland sa nej till e10 men det vart en regeringsfråga och helt plötisligt godkände bmw e10. Bryter ner oljan mer och gummidetaljer och annat och drar dessutom lite till. Jag tankar 98 och sover bättre. Men var någon som sa att mackarna kan bli bestraffade om dem säljer för mycket 98oktan

Kör min E90 325 på E10, inga problem.

https://www.bilsweden.se/storage/84798592C3A86D37A37B0D159406...

FAQ: https://drivkraftsverige.se/uppslagsverk/fragor-och-svar-till...

https://drivkraftsverige.se/uppslagsverk/fakta/drivmedel/forn...

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte olagligt att ha fordon som kan använda olika bränslen utan det handlar bara om att de inte ska vara "amatörmodifierade" i efterhand och inte testade och godkända med den konfigurationen, det går också att trimma, testa och få det godkänt att använda i trafik men det kostar väl mer än de flesta garagetrimmare vill betala. Det finns också främst militära mulibränslemotorer som kan drivas av nästan vad som helst som är flytande och brinner, de vill kunna hälla i vad helst de hittar i stället för att behöva vänta på nått speciellt bränsle så olja, flygbränsle, alkoholer och allt där emellan brukar funka.

Men för att motorn ska klara mer än ett visst bränsle så krävs ju modifiering vilket i sin tur kräver godkännande av biltillverkaren för att kunna få det godkänt på bilprovningen oavsett om man gör jobbet själv eller om någon firma gör jobbet åt en, många gånger krävs det att den bilmodell man har säljs i det utförandet man vill ändra den till t.ex. E10 till E85, det är ingen garanti att det blir godkänt men det underlättar samt som du säger så är det avsevärt mkt dyrare än om man gör jobbet själv, och frågan är om det inte blir billigare att regga om till ombyggt fordon men då kan det krävas mer jobb runt omkring gällande bromsar osv beroende på effekt, om dem hade gjort det hela smidigare och enklare så är jag säker på att fler hade konverterat sina bilar för E85 som i sin tur borde ge lägre skatt då man har en mer miljövänlig bil än man hade tidigare vilket borde gynna alla parter.. el ja alla utom en d.v.s. staten som hade fått in mindre pengar och det är väl kanske en orsak till att det inte är så smidigt och enkelt.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

@Sions Hehe det var en historia det och låter som man kan klara sig utan.

Aha kände inte till det här om Kia. Intressant!

E-85 innehåller som sagt nästan helt Etanol och brinner på ett annat sätt. Så jag tycker och tror att det är en riktigt stor skillnad på E-85 och t.ex. E10 eller min blandning där det fortfarande är mer bensin än etanol.
Skulle aldrig tanka bilen med ren E-85 eller över 50%. Är absolut ingen expert på detta men en del tillverkare har ju haft motorer som gått att köra på både E-85 och E95 (flexifuel?). Hur gör de motorerna?

Jag har aldrig testat Etanol i en två-taktare. Hmm ja kanske att det kan klassas som trimning. Vet faktiskt inte.

Hittade även denna men ska lägga mig nu. https://www.fueleconomy.gov/feg/pdfs/ORNL_High_Octane_Legacy_...

Det står bl.a. så här i kias instruktionsbok
Bensinen får ha en inblandning av högst 10 % etanol och tanka aldrig bensin eller E-bränsle som innehåller metanol.
De sistnämnda bränslena kan orsaka driftproblem och skada bränsle-, motorkontroll- och avgasreningsreningen
Om du får driftproblem sluta tanka bränsle med etanol inblandning.

Skador på bilen eller driftproblem omfattas inte av tillverkarens garanti om felet har orsakats av:
1. Bränsle med mer än 10 %
etanol.
2. Bensin med inblandning av
metanol.
3. Blyad bensin eller blyad ben‐
sin med metanol.

Och jag kan slå vad om att oavsett fel el vad som hänt gällande ovanstående så kommer dem skylla på det med etanol och därmed går dem fria från ansvar, och det är därför jag hoppas att E15 el högre sker innan 2025 för då har jag fortfarande garanti kvar vilket därmed tvingar dem till åtgärder och efter dem har skrivet det ovanstående så kan man ju inte acceptera om dem skulle få för sig att göra en revidering av instruktionsboken där dem ändrar gränsen till det bränsle som då gäller t.ex. E15.

Gällande det med bilar med flexifuel och liknande så om jag inte missminner mig så känner systemet av vilken typ av bränsle som används och ställer därmed om sig till det som används, men det är tydligen inte helt smärtfritt att ha en flexifuel bil då det är många som haft problem med sådant typ av bil när man läst på om dem när man för ett antal år sedan funderade på att köpa en sådan..

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Det står bl.a. så här i kias instruktionsbok
Bensinen får ha en inblandning av högst 10 % etanol och tanka aldrig bensin eller E-bränsle som innehåller metanol.

... och det är därför jag hoppas att E15 el högre sker innan 2025 för då har jag fortfarande garanti kvar vilket därmed tvingar dem till åtgärder och efter dem har skrivet det ovanstående så kan man ju inte acceptera om dem skulle få för sig att göra en revidering av instruktionsboken där dem ändrar gränsen till det bränsle som då gäller t.ex. E15.

Enligt många tillverkare så räknas bilens livslängd till ca 10-15 år. Försäkringsbolag slutar ge ersättning för motorskador efter visst antal år.
Säger inte att en bil inte håller längre, men tillverkarna vill ju säga fler bilar...

Om du håller i ett drivmedel som ej är godkänt (tex för mycket etanol) har jag svårt att se att garantin fortfarande gäller.
Har iof svårt att se att bilen går sönder för att det är 15% etanol, även om instruktionsboken säger det.
Det är inte tillverkaren som byter bränsle, det är ägaren av bilen. (Och politikerna som tvingar inblandning av etanol)
Att köpa en bil under garanti som enbart klarar 10% etanol (enligt avtal) är inget smart val för framtiden då vi vet att det kommer bli högre inblandning av etanol framöver.