Permalänk
Medlem

RJ45 till RJ45

Hej. Av olika anledningar så kan jag inte dra en enda lång kabel från källaren upp till övervåningen, utan kommer behöva skarva mitt på. Hur är NetOnNet's adaptrar? Tappar man mycket/märkbart/någon hastighet med dem?

https://bit.ly/3ok1Qia

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Den totala längden kan spela roll, låt oss säga att det är 10m adapter 10m så skulle jag nog påstå att du inte kommer märka något alls. förmodligen inte heller med 20m adapter 20m. Beror lite på kabeltyp samt längd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Den totala längden kan spela roll, låt oss säga att det är 10m adapter 10m så skulle jag nog påstå att du inte kommer märka något alls. förmodligen inte heller med 20m adapter 20m. Beror lite på kabeltyp samt längd

Jag har 20m Cat6 upp, sen adapter och sen blir det MAX 10m Cat6 igen. Lång historia kort: installerade flat kabel i taklisten, men räknade fel i ett rum så den räckte inte hela vägen fram. Så VILL verkligen inte riva ner allt, lägga 30m kabel, och spika dit allt igen...

Denna kabeln: https://www.webhallen.com/se/product/252526-Deltaco-UTP-Cat6-...

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Jag har 20m Cat6 upp, sen adapter och sen blir det MAX 10m Cat6 igen. Lång historia kort: installerade flat kabel i taklisten, men räknade fel i ett rum så den räckte inte hela vägen fram. Så VILL verkligen inte riva ner allt, lägga 30m kabel, och spika dit allt igen...

Denna kabeln: https://www.webhallen.com/se/product/252526-Deltaco-UTP-Cat6-...

Förstår dig helt, dubbeljobb slipper man gärna.
Har svårt att se att det skulle bli några problem alls med den längden

Permalänk
Medlem

Jag kommer att tänka på Keystone RJ45/RJ45 uttag typ https://www.dustinhome.se/product/5011074274/keystone-rj45rj4... vilket är standardgrejer i nätverkssammanhang och skarven från NetOnNet är samma sak men lite annat fysiskt utförande. Jag säger kör på den.

Längden är inga problem så länge som du håller dig under 100 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Förstår dig helt, dubbeljobb slipper man gärna.
Har svårt att se att det skulle bli några problem alls med den längden

OK, då känns det mycket bättre i magen. Vart lite nervös och irriterad igår när jag stod i trappen upp till övervåningen, med 1m kabel kvar i handen..en och annan svordom kan ha haglat! Tack, då kör jag på det

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag kommer att tänka på Keystone RJ45/RJ45 uttag typ https://www.dustinhome.se/product/5011074274/keystone-rj45rj4... vilket är standardgrejer i nätverkssammanhang och skarven från NetOnNet är samma sak men lite annat fysiskt utförande. Jag säger kör på den.

Längden är inga problem så länge som du håller dig under 100 meter.

Vi har NetOnNet här i stan, så snabbare att handla där än Dustin. Men tack för svaret, det känns mycket bättre att bygga vidare ikväll nu

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheJonaz:

Jag har 20m Cat6 upp, sen adapter och sen blir det MAX 10m Cat6 igen. Lång historia kort: installerade flat kabel i taklisten, men räknade fel i ett rum så den räckte inte hela vägen fram. Så VILL verkligen inte riva ner allt, lägga 30m kabel, och spika dit allt igen...

Denna kabeln: https://www.webhallen.com/se/product/252526-Deltaco-UTP-Cat6-...

Denna kabeln kommer att riskera dra ner hastigheten betydligt mer än din adapter. TP-kabel är inte tänkt att tillverkas så. Korta längder, visst. Men att ha en 20m platt kabel hade jag aldrig gett mig på. Som dömt att få dålig prestanda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Denna kabeln kommer att riskera dra ner hastigheten betydligt mer än din adapter. TP-kabel är inte tänkt att tillverkas så. Korta längder, visst. Men att ha en 20m platt kabel hade jag aldrig gett mig på. Som dömt att få dålig prestanda.

Hmm, konstigt att andra säger raka motsatsen. Här kommer 2 helt olika svar, den ena säger att det bara är att köra, och du säger att det i princip är värdelöst. Lite svårt att veta vad som gäller, vad jag ska gå på..

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Hmm, konstigt att andra säger raka motsatsen. Här kommer 2 helt olika svar, den ena säger att det bara är att köra, och du säger att det i princip är värdelöst. Lite svårt att veta vad som gäller, vad jag ska gå på..

Det är väl ingen annan som kommenterat ditt val av kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Hmm, konstigt att andra säger raka motsatsen. Här kommer 2 helt olika svar, den ena säger att det bara är att köra, och du säger att det i princip är värdelöst. Lite svårt att veta vad som gäller, vad jag ska gå på..

Köp adaptern, testa. Mät lite i nätet och se om det blir problem med hastigheten.
Skulle det visa sig att det inte blev bra: gör om. Men då har du i alla fall bara lagt några kronor på adaptern istället för massor med arbetstid. Potentiellt har du besparat dig massor med arbetstid.

Min spontana gissning är att det kommer gå utmärkt (med fokus på "gissning" )

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Denna kabeln kommer att riskera dra ner hastigheten betydligt mer än din adapter. TP-kabel är inte tänkt att tillverkas så. Korta längder, visst. Men att ha en 20m platt kabel hade jag aldrig gett mig på. Som dömt att få dålig prestanda.

Jag kör en 20m just nu (för att komma under en dörrlist, funkar skitbra), och har ingen skillnad mot en 20m skärmad CAT6 (Varesig latens eller hastighet).

Visst, det kan säkert blir problem om du snurrar den runt en radiosändare, men knappast på de längderna inomhus...

Edit*

En CAT6 är fortfarande en CAT6, vilket innebär att den skall klara 1GBit i den längden som den är såld som
Kan tro att det kan bli problem om du vill köra över 1Gb, men då funkar å andra sidan ingen annan skärmad CAT6, för då behöver du en CAT6A

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheJonaz:

Hmm, konstigt att andra säger raka motsatsen. Här kommer 2 helt olika svar, den ena säger att det bara är att köra, och du säger att det i princip är värdelöst. Lite svårt att veta vad som gäller, vad jag ska gå på..

Det jag menar är att du lugnt kan köra på med adaptern. Olika varianter av överföringar är standardkomponenter i patchpaneler osv. Om du upplever problem så är det med 99% säkerhet kabeln snarare än adaptern som spökar.

Jag har faktiskt aldrig sett platta kablar som är längre än några meter. De har mycket lättare att plocka upp störningar. Precis som med alla andra kablar så blir det känsligare och känsligare ju längre kabel.

Skrivet av SuperSverker:

En CAT6 är fortfarande en CAT6, vilket innebär att den skall klara 1GBit i den längden som den är såld som
Kan tro att det kan bli problem om du vill köra över 1Gb, men då funkar å andra sidan ingen annan skärmad CAT6, för då behöver du en CAT6A

Det är rätt. En Cat6 är en Cat6, och om kabeln inte fungerar så skickar man tillbaka den. Problemet är att konstruktionen på en vanlig TP-kabel (Twisted pair) är att ledarna i kabeln är tvinnade runt varandra på ett sätt så att båda kablarna plockar upp yttre störningar lika mycket och därmed blir diffen mellan ledarna rätt även under ganska mycket yttre störning. Denna konstruktion blir inte korrekt i en platt kabel. Det gör att det kanske inte är så tydligt att kabeln inte fungerar som den ska, den kan vara sämre under korta stunder och när man felsöker i efterhand så är det inga fel.

Edit: Eller egentligen så är kabeln troligen inte Cat6. Skillnaden mellan Cat5, Cat5e och Cat6 ligger mycket i hur kabeln är tvinnad. Så jag tror att det är tveksamt om denna kabel faktiskt uppfyller Cat6 alls.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Gör rätt från början, man ska använda installationskabel för fast installation och inte sätta fast patchar, dessutom lär inte den platta patchkabeln uppfylla de elektriska kraven just för att den är platt.
Det kanske funkar om sträckan är kort men det är en fulinstallation oavsett skarv eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det är väl ingen annan som kommenterat ditt val av kabel?

Nä, jag menade mest att de flesta sa att det kommer gå bra, sen säger du att det inte blir bra alls. Så, då är det ju inte så konstigt att jag blir lite orolig och ifrågasätter. Sen är det inte menat som negativt, utan mest för att jag vill veta om jag eller de andra missat något.

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det jag menar är att du lugnt kan köra på med adaptern. Olika varianter av överföringar är standardkomponenter i patchpaneler osv. Om du upplever problem så är det med 99% säkerhet kabeln snarare än adaptern som spökar.

Jag har faktiskt aldrig sett platta kablar som är längre än några meter. De har mycket lättare att plocka upp störningar. Precis som med alla andra kablar så blir det känsligare och känsligare ju längre kabel.

Ja, men tappar jag lite hastighet så är det ju faktiskt inte hela världen, kan jag känna. Det vi gör hemma är tittar på Netflix, Disney+, kollar lit youtube och spelar onlinespel, så skulle jag gå till 900 istället för gigabit, så känns det inte som en märkbar skillnad?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gör rätt från början, man ska använda installationskabel för fast installation och inte sätta fast patchar, dessutom lär inte den platta patchkabeln uppfylla de elektriska kraven just för att den är platt.
Det kanske funkar om sträckan är kort men det är en fulinstallation oavsett skarv eller inte.

Fast nu sitter sakerna på plats, det är väl knappast nån skada skedd att testa ifall det faktiskt får jobbet gjort eller inte.
Så får han ju ha det i åtanke att det är en fulinstallation när/om det blir problem och inte börja felsöka annat först om det skulle bli problem.

Lite pragmatisk måste man ju få lov att var också

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av giplet:

Denna kabeln kommer att riskera dra ner hastigheten betydligt mer än din adapter. TP-kabel är inte tänkt att tillverkas så. Korta längder, visst. Men att ha en 20m platt kabel hade jag aldrig gett mig på. Som dömt att få dålig prestanda.

Tror inte man behöver överdriva nackdelen med platt kabel. Kabeln ifråga är ändå en cat6 och klarar den specen får vi förutsätta. Ingen skärmning (oftast inte relevant hemma ändå) och mekaniskt sämre/går sönder lättare vid yttre åverkan, absolut. För gigabit i hemmanätverk, mer än tillräckligt. Går säkert köra 10gb i den där också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Nä, jag menade mest att de flesta sa att det kommer gå bra, sen säger du att det inte blir bra alls. Så, då är det ju inte så konstigt att jag blir lite orolig och ifrågasätter. Sen är det inte menat som negativt, utan mest för att jag vill veta om jag eller de andra missat något.

Håll i hästarna nu
Jag sa aldrig något om vad jag tror i frågan.
Jag gissar nog att det kommer fungera rätt hyfsat för dig så länge du inte har krav på riktigt hög länkhastighet eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Håll i hästarna nu
Jag sa aldrig något om vad jag tror i frågan.
Jag gissar nog att det kommer fungera rätt hyfsat för dig så länge du inte har krav på riktigt hög länkhastighet eller så.

Jadå, och jag kommer inte hålla dig ansvarig om jag inte får samma hastighet som med en annan kabel. Jag poängterade bara att jag fick olika svar, så no harm done

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Jadå, och jag kommer inte hålla dig ansvarig om jag inte får samma hastighet som med en annan kabel. Jag poängterade bara att jag fick olika svar, så no harm done

Förstår absolut, och skadar aldrig att prova.
Jag ville bara poängtera att det inte var jag som sa att kabeln var ett problem.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma fundering för något år sedan, har skarvat ihop 20+10 meter av just den där kabeln och det har fungerat som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Tror inte man behöver överdriva nackdelen med platt kabel. Kabeln ifråga är ändå en cat6 och klarar den specen får vi förutsätta. Ingen skärmning (oftast inte relevant hemma ändå) och mekaniskt sämre/går sönder lättare vid yttre åverkan, absolut. För gigabit i hemmanätverk, mer än tillräckligt. Går säkert köra 10gb i den där också.

Nja, den kan per definition inte vara CAT 6 då den inte följer standarden. Skulle man mäta kabeln med professionella mätverktyg är det nog högst tveksamt om den skulle leva upp till CAT 6, eller ens CAT 5e. Sedan kan det mycket väl fungera bra för ändamålet ändå.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av blunden:

Nja, den kan per definition inte vara CAT 6 då den inte följer standarden. Skulle man mäta kabeln med professionella mätverktyg är det nog högst tveksamt om den skulle leva upp till CAT 6, eller ens CAT 5e. Sedan kan det mycket väl fungera bra för ändamålet ändå.

Lita spännande att den marknadsförs som cat6 när det inte följer standarden (uppenbarligen)

Kabellängden blir nog största fienden här men som sagt 20m och 1gb borde vara enkelt. Även med skarven ifråga.

Kanske på kul plockar upp en sådan kabel och testar lite

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren. Känns ändå som att det inte är en helt dum idé att göra så, mot att riva ner alla taklister igen och dra ny kabel. Jag ska för skojs skull mäta innan och efter byte av kabel, för att se om/hur mycket skillnad det blir

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli väldigt förvånad om du inte får till en stabil 1 gbit förbindelse med den kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Lita spännande att den marknadsförs som cat6 när det inte följer standarden (uppenbarligen)

Kanske på kul plockar upp en sådan kabel och testar lite

Det är ett generellt problem med nätverkskablar för konsumenter om man ska tro vissa företag (som visserligen kan vara lite partiska, exempelvis Blue Jean Cables). Tydligen var det många CAT 6-kablar de testat som inte ens klarade kraven för CAT 5e, och då pratar vi kablar som faktiskt var tvinnade och visuellt såg normala ut. Diskuterades i en tråd här på forumet nyligen. Det finns ju även sådant skräp som CCA-kablar som omöjligt kan följa specifikationen som ändå märks CAT 6 etc. så det är ganska tydligt att efterlevnad aldrig kontrolleras.

Skrivet av TheJonaz:

Tack för alla svaren. Känns ändå som att det inte är en helt dum idé att göra så, mot att riva ner alla taklister igen och dra ny kabel. Jag ska för skojs skull mäta innan och efter byte av kabel, för att se om/hur mycket skillnad det blir

Ja, när du redan har den kabeln dragen skulle jag absolut testa med den plus den förlängning du behöver först.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Denna konstruktion blir inte korrekt i en platt kabel. Det gör att det kanske inte är så tydligt att kabeln inte fungerar som den ska, den kan vara sämre under korta stunder och när man felsöker i efterhand så är det inga fel.

Jag hoppas du inte tror denna kabel inte är tvinnad. Kör själv på en hyffsat lång, 15-20 m platt kabel, och råkade dessförinnan ha sönder en liknande. Trodde nog att kablarna gick rakt men de är faktiskt tvinnade inuti imponerande nog.

Ja förstår ju dock att tvinningen inte kan bli lika perfekt som i en rund kabel...

Permalänk
Medlem

Jag såg nu när jag städade, att Aruba'n har fiberingång. Jagf har tillgång till fiberkabel, skulle det vara en bra idé att dra upp istället för TP?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Nej. Typ inte. Fiber är tom lite högre latens pga konvertering mellan elektriska signaler och optiska samt lägre propageringshastighet.

Det du vinner med fiber är främsta längre avstånd, möjlighet till högre bandbredd och galvaniskt avskilt.