Permalänk
Medlem

När kommer 5K gamingskärmarna? 🤔

Min ca 5 år gamla Asus ROG Swift PG279Q har börjat ge upp. Displayportporten har slutat fungera och jag använder just nu HDMI (= 1440p 60Hz utan G-Sync). Ibland uppstår det märkliga mörka horisontella linjer som försvinner efter ett tag. Min skärm håller sakta men säkert på att dö.

Den optimala ersättaren hade varit en 5K gamingskärm med annars identiska specfikationer som min gamla trotjänare Asus ROG Swift PG279Q. Tyvärr verkar det inte finnas något sådant på marknaden, och jag har inte heller hittat att det ska vara på gång.

Varför 5K? Jo, för att det hade varit optimalt i Windows med 200% skalning. Då blir allt i samma storlek som med 1440p 100% skalning. Att använda 4K med skalning mellan 125-175% skalning är inte optimalt, men det känns som om det kommer att landa i en sådan lösning för mig ändå...

Vad säger ni? Vet ni något som jag inte vet? 😊

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det bottnar väl i att 5K-displayer är förhållandevis nya, och att det krävs DP 2.0 för 144hz.

Och att det inte finns ett grafikkort på planeten som orkar driva det i vetta frekvenser ändå.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

iMac 5K lanserades oktober 2014 för alltså sju år sedan. Så tekniken med 5K-skärmar är långt ifrån ny.

Att de saknas produkter med 5K-paneler (Apple lär dock ha sålt några miljoner efter alla år) och att det inte utvecklats bortom 60 Hz har flera förklaringar där den viktigaste att marknaden för den typen av skärmar är så försvinnande liten. Berör det en del i det här inlägget: #19279294

Kortfattat är att det kanske kommer. Annars fungerar 150% skalning på en 4K-skärm utmärkt så länge man kör moderna programvaror.

Permalänk
Medlem

Om du vill köra 1440p är det väl bättre att köpa en 1440p skärm istället för en 5k och skala om det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Json_81:

Om du vill köra 1440p är det väl bättre att köpa en 1440p skärm istället för en 5k och skala om det?

Gissar att TS är ute efter skalningsförhållandet och är bekväm med den storleken på text och gränsnitt ger med 1440p-skärmen.

Annars är det ganska tydligt att 1440p native på 27-tum är som både som ett hönsnät och en kantig pixelmosaik på samma gång jämfört med 5K på 27-tum. Eller 4K för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om du vill köra 1440p är det väl bättre att köpa en 1440p skärm istället för en 5k och skala om det?

Skrivet av Laxpudding:

Gissar att TS är ute efter skalningsförhållandet och är bekväm med den storleken på text och gränsnitt ger med 1440p-skärmen.

Annars är det ganska tydligt att 1440p native på 27-tum är som både som ett hönsnät och en kantig pixelmosaik på samma gång jämfört med 5K på 27-tum. Eller 4K för den delen.

Ja precis, jag tycker att 1440p är lite för lågupplöst men jag gillar storleken på ikoner/text i Windows

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Och att det inte finns ett grafikkort på planeten som orkar driva det i vetta frekvenser ändå.

DLSS? Sen kan man alltid dra ned på grafikinställningarna och/eller sänka upplösningen till 1440p.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Håller med TS: 5K känns som ett rätt naturligt steg framåt från nuvarande 1440p skärmar!
200% på en 4K känns ganska "meh" - då är man ju tillbaks på 1080p vilket blir lite "trångt".
Personligen hade jag kört ca 32 tum istället för 27 tum. Lite större ikoner och text (bättre för mina ögon) men lär ändå vara knivskarpt i 200%!

Skrivet av alex5555:

DLSS? Sen kan man alltid dra ned på grafikinställningarna och/eller sänka upplösningen till 1440p.

Yes, och med tanke på begränsningar i bandbredd osv, så vore det ju najs med en 5K skärm som kan klara säg 5K 120hz men 1440p i 240 eller 360hz
Då har man en väldigt trevlig allround-skärm!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Yes, och med tanke på begränsningar i bandbredd osv, så vore det ju najs med en 5K skärm som kan klara säg 5K 120hz men 1440p i 240 eller 360hz
Då har man en väldigt trevlig allround-skärm!

Ja, drömmen! 😍

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

En 5K-skärm som ska köra 1440p i 360 Hz måste ju per definition vara en 5K/360 Hz-panel. Så den förblir tyvärr en dröm i många år till.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att 8k tv kommer att vara snabbare/enklare att få tag på för där går det ju i vart fall framåt med utvecklingen medans det inte händer nätt särskilt med datorskärmar, de står och stampar på små och oftast lågupplösta modeller.
Skärrmar börjar spela ut sin roll och man kommer nog snart att bara ha vad vi idag kallar tv för att visa bilden om man inte har nån typ av glasögon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@laxpudding
Om du får sia om framtiden si sådär 10 år framåt, tror du att vi alltid kommer att sträva efter så många pixlar på en yta som möjligt? Jag menar, 4K ser ju redan väldigt verklighetsnära ut med rätt material, 8K Oled har jag hört är obeskrivligt bra! Kommer Svensson att sitta med 16K-TV hemma i vardagsrummet i framtiden? Eller har vi vid det laget redan uppnått vad som är rimligt i antalet pixlar och därför fokuserar på annat som skapar en verklighetstrogen bildupplevelse?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av YamahaDGX630:

@laxpudding
Om du får sia om framtiden si sådär 10 år framåt, tror du att vi alltid kommer att sträva efter så många pixlar på en yta som möjligt? Jag menar, 4K ser ju redan väldigt verklighetsnära ut med rätt material, 8K Oled har jag hört är obeskrivligt bra! Kommer Svensson att sitta med 16K-TV hemma i vardagsrummet i framtiden? Eller har vi vid det laget redan uppnått vad som är rimligt i antalet pixlar och därför fokuserar på annat som skapar en verklighetstrogen bildupplevelse?

Jag tror 8K räcker för det är där man kvantifierar bort upplösning bortom vad mänskliga ögat verkligen kan uppfatta. 8K HDR på säg 27-32-tum en halv meter bort är nog för att fullgod syn ska få en bild helt utan kvantifieringsartefakter (pixelstrukturer, aliasing etc.) med ett dynamikomfång som matchar hur ögat fungerar.

Jag tror 8K kommer att rulla ut saktare än väntat och någon 16K-efterfrågan lär vara långt bort. I alla fall för användning under 100 tum på skärmar. Men kanske en specialnisch med skärmar under 5 tum för VR? Miniatyriseringen är också ett problem. Väldigt mycket transistorer som ska in på en yta som också ska släppa igenom ljus. Och det ljuset behövs för HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tror 8K räcker för det är där man kvantifierar bort upplösning bortom vad mänskliga ögat verkligen kan uppfatta. 8K HDR på säg 27-32-tum en halv meter bort är nog för att fullgod syn ska få en bild helt utan kvantifieringsartefakter (pixelstrukturer, aliasing etc.) med ett dynamikomfång som matchar hur ögat fungerar.

Jag tror 8K kommer att rulla ut saktare än väntat och någon 16K-efterfrågan lär vara långt bort. I alla fall för användning under 100 tum på skärmar. Men kanske en specialnisch med skärmar under 5 tum för VR? Miniatyriseringen är också ett problem. Väldigt mycket transistorer som ska in på en yta som också ska släppa igenom ljus. Och det ljuset behövs för HDR.

Tack för snabbt och spännande svar!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless