DiscGolfers - Tråden om discgolf och relaterade saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_smiley:

Du får gärna länka/namnge de discarna du kastar som bara flippar och inte kommer tillbaka! Jag Villhöver sådana Jag förstår inte riktigt hur du tänker kring "lite snett"? du får gärna förtydliga!

Sorry om jag är otydlig, men vid ett perfekt kast ger en understabil en fin s-kurva som du skriver.
Men t.ex om du kastar forehand(om du är högerhänt) och lutar disken lite åt "Fel håll" dvs till vänster så kommer disken inte få en s-kurva utan fortsätta till vänster. Nu snackar jag mest distansdrivers, midrange/fairway känns lite mer förlåtande.

Det kan ju dock vara kanon på rätt ställe Så jag har både Över/under-stabila samt mittemellan.

Ett midrange måste i väskan är Warrant(US) + Justice(ÖS) för knepiga situationer, har räddat mig många gånger

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag testade discgolf för första gången rätt länge sedan, typ 7-8 år, men i år har intresset riktigt tagit fart.

Kan verkligen inte påstå att jag har någon begåvning men jag tycker det är rätt kul ändå, trots att kasten sällan blir som man tänkt sig... Kämpar lite med en taskig axel som jag gör illa gång efter gång pga vårdslöshet och dålig teknik när jag kastar. I dagsläget skulle jag säga att jag av den anledningen börjar bli lite forehand-dominant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_smiley:

Du får gärna länka/namnge de discarna du kastar som bara flippar och inte kommer tillbaka! Jag Villhöver sådana Jag förstår inte riktigt hur du tänker kring "lite snett"? du får gärna förtydliga!

Det finns timmar och timmar med demo- och instruktionsvideor om kastteknik och hur diskarna fungerar på youtube. Kan rekommendera Best Disc Golf Discs videor för att få en lite bättre förståelse för vad som påverkar hur disken flyger. Även Latitude 64 själva har ganska bra och lättsamma videor på kastteknik.

tl;dr: vinkeln på disken ur handen spelar roll, din riktning och din arms resa spelar roll. Diskens specifikationer spelar också roll. De flesta diskar har fade, att den avslutar sin färd åt vänster. För att kunna uppnå diskens tilltänkta flygbana behöver man kunna kasta den i den hastighet disken är byggd för och med ett optimalt utkast, annars kan disken gå lite hur som helst. Kastar man t.ex. en disk med mycket fade med nosen upp i motvind kommer den tappa hastighet fort och börja glida vänster, ofta så mycket vänster att den kommer tillbaka som en bomerang.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Gräver upp en gammal tråd lite.

Satt och kollade på att handla några nya diskar och hittade en med mer siffror än Speed/Glide/Turn/Fade. Den har en siffra till på slutet.
Någon som vet vad denna siffra är?

https://www.acerundiscshop.com/sv/discs/midrange/discraft-pau...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Gräver upp en gammal tråd lite.

Satt och kollade på att handla några nya diskar och hittade en med mer siffror än Speed/Glide/Turn/Fade. Den har en siffra till på slutet.
Någon som vet vad denna siffra är?

https://www.acerundiscshop.com/sv/discs/midrange/discraft-pau...

De kallar det för stability och tror det funkar som en sammanvägning av fade och turn https://www.team.discraft.com/flight-chart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

De kallar det för stability och tror det funkar som en sammanvägning av fade och turn https://www.team.discraft.com/flight-chart

Aha, ja det låter ju logiskt! Tackar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)