DiscGolfers - Tråden om discgolf och relaterade saker

Permalänk
Avstängd

DiscGolfers - Tråden om discgolf och relaterade saker

Jag antar att det är fler än jag som kastar plast i korgar? Diskutera.

Säsongen är väl snart här (i norra Sverige i a f). Ser fram emot att kasta plast med vänner man inte haft närkroppskontakt med sedan hösten.

Permalänk
Medlem

Hej Meathim, ser att du också är Piteåbo.

Jadå jag lirar en hel del, men det känns som det är nån vecka bort i Piteå

Speciellt med snöovädret som härjar nu..

Men man är taggad på att börja igen, har du spelat länge?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag har börjat kasta lite igen på baksidan, spelade flitigt för många år sedan och har ett 20-tal discar, men sedan fick de för sig att bygga om banan här i karlstad för den var inte ”proffsig” nog, i det stora hela lyfte de upp korgarna och gick 50-100m rakt ut i skogen med dem utan tanke kändes det som, blev så fantastiskt dåligt att jag o min polare slutade i samma veva och har inte varit där sen dess.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Här i Mellansverige så slutar aldrig säsongen

Har själv spelat sen hösten 2019 och har fastnat hardcore för detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jag har börjat kasta lite igen på baksidan, spelade flitigt för många år sedan och har ett 20-tal discar, men sedan fick de för sig att bygga om banan här i karlstad för den var inte ”proffsig” nog, i det stora hela lyfte de upp korgarna och gick 50-100m rakt ut i skogen med dem utan tanke kändes det som, blev så fantastiskt dåligt att jag o min polare slutade i samma veva och har inte varit där sen dess.

Kan rekommendera denna bana i Kristinehamn https://udisc.com/courses/woodpecker-park-OE3T

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Kan rekommendera denna bana i Kristinehamn https://udisc.com/courses/woodpecker-park-OE3T

Tack! Kanske skulle ta med mig kompisen i sommar o ta en runda, vore kul!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivmaskin

Kul med tråd på detta tema! Jag har kört lite sedan slutet av förra året, men framstegen är mycket små även om jag nu har viss kontroll över kasten... Jag har hittills lyckats pricka in ganska blåsiga besök på banan (Folkparken i Norrköping, hyfsat lättspelad!), så det finns ju i alla fall något jag kan skylla på Spelade en katastrofdålig runda igår förmiddags, så det får bli en revansch nu på morgonen om vädret tillåter

Vad kör ni med för discar och hur stor roll upplever ni att utrustningen spelar? Jag kör med ett enkelt kit om tre discar, men jag är lite sugen på att utöka arsenalen – när jag tagit mig tid att titta på vad jag kan behöva

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jag har börjat kasta lite igen på baksidan, spelade flitigt för många år sedan och har ett 20-tal discar, men sedan fick de för sig att bygga om banan här i karlstad för den var inte ”proffsig” nog, i det stora hela lyfte de upp korgarna och gick 50-100m rakt ut i skogen med dem utan tanke kändes det som, blev så fantastiskt dåligt att jag o min polare slutade i samma veva och har inte varit där sen dess.

Och prata inte om nya lekparken dom bygger.

Prova kör Örebros två banor.
En är öppen som en riktig golfbana och den andra blir som en berg och dalbana

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Kul med tråd på detta tema! Jag har kört lite sedan slutet av förra året, men framstegen är mycket små även om jag nu har viss kontroll över kasten... Jag har hittills lyckats pricka in ganska blåsiga besök på banan (Folkparken i Norrköping, hyfsat lättspelad!), så det finns ju i alla fall något jag kan skylla på Spelade en katastrofdålig runda igår förmiddags, så det får bli en revansch nu på morgonen om vädret tillåter

Vad kör ni med för discar och hur stor roll upplever ni att utrustningen spelar? Jag kör med ett enkelt kit om tre discar, men jag är lite sugen på att utöka arsenalen – när jag tagit mig tid att titta på vad jag kan behöva

Utrustningen spelar stor roll, 1 putter räcker i regel men sen har jag Mid-range en Stabil , en överstabil och en understabil. Likadant på driversidan. Sen finns det ju fairway samt distansdriver.

Det är kanon om man t.ex måste ta en skarp kurva eller ska runda ett träd, överstabila diskar "svänger fortare"
Medans en understabil disk är väldigt seg och mer svårkastad, får du den disken lite fel åt andra hållet kommer den aldrig svänga tillbaka medans en överstabil klarar det.

Därför är ju understabil perfekt om du ska runda ett hörn "åt fel håll" t.ex en högersväng med backhand (om du kastar med höger)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MasteraCe:

Utrustningen spelar stor roll, 1 putter räcker i regel men sen har jag Mid-range en Stabil , en överstabil och en understabil. Likadant på driversidan. Sen finns det ju fairway samt distansdriver.

Det är kanon om man t.ex måste ta en skarp kurva eller ska runda ett träd, överstabila diskar "svänger fortare"
Medans en understabil disk är väldigt seg och mer svårkastad, får du den disken lite fel åt andra hållet kommer den aldrig svänga tillbaka medans en överstabil klarar det.

Därför är ju understabil perfekt om du ska runda ett hörn "åt fel håll" t.ex en högersväng med backhand (om du kastar med höger)

Det här med siffrorna på discarna stämmer bara om man redan är på en viss nivå tycker jag... Jag har ett set med discar och de flyger rätt lita oavsett siffror. Men då har jag inte så mycket teknik, ska försöka arbeta på den den här säsongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Det här med siffrorna på discarna stämmer bara om man redan är på en viss nivå tycker jag... Jag har ett set med discar och de flyger rätt lita oavsett siffror. Men då har jag inte så mycket teknik, ska försöka arbeta på den den här säsongen.

Ja jag kan helt förstå dig, men går du på dom riktigt över/understabila så lär du märka skillnad.

Denna disc tycker jag är lättkastad och suverän när man ska runt något trädparti eller så

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Kul med en tråd för discgolf.

Är en inbiten discgolfare sedan 2014. Försöker spela minst en gång i veckan. Oftast på hemmabanan i Ljungby men försöker åka iväg till andra banor.
Favorit-discen är en Prodigy A2 300. Underbar inspels-disc.

För er som läser här och är intresserade av discgolf men inte riktigt vet vart ni ska spela någonstans så rekommenderar jag att ni kollar in Udisc. Finns som app men även som hemsida. Där finns i princip alla banor i världen upplagda. Ofta med bankartor och vägbeskrivning till banan.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Kul med tråd på detta tema! Jag har kört lite sedan slutet av förra året, men framstegen är mycket små även om jag nu har viss kontroll över kasten... Jag har hittills lyckats pricka in ganska blåsiga besök på banan (Folkparken i Norrköping, hyfsat lättspelad!), så det finns ju i alla fall något jag kan skylla på Spelade en katastrofdålig runda igår förmiddags, så det får bli en revansch nu på morgonen om vädret tillåter

Vad kör ni med för discar och hur stor roll upplever ni att utrustningen spelar? Jag kör med ett enkelt kit om tre discar, men jag är lite sugen på att utöka arsenalen – när jag tagit mig tid att titta på vad jag kan behöva

Utrustning spelar stor roll när du blir konsekvent i kasten och kan få discarna att gå som de är tänkt.

Fram tills dess klarar man sig med ganska få discar. En putter, en midrange och en fairway driver är en bra start. En disc med mycket Glide och lite turn och fade brukar passa nybörjare bäst, eller gjorde det iaf för mig.

Permalänk
Medlem

Jag spelade en del (på nybörjarnivå) i början på 2000-talet när jag var student. Nu är jag sugen på att ta upp det hela igen! Någon som har något tips på ett startpaket värt att investera i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Jag spelade en del (på nybörjarnivå) i början på 2000-talet när jag var student. Nu är jag sugen på att ta upp det hela igen! Någon som har något tips på ett startpaket värt att investera i?

Det finns några startpaket som är bra men jag skulle rekommendera att köpa löst istället.
Startpaket har ofta basplast som slits fort. Köper man löst kan man istället välja finare plast som håller länge.
Här är några jag kan rekommendera till en nybörjare.

https://discsport.se/art/1157

https://discsport.se/art/2333

https://discsport.se/art/1180

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

Jag siktar på minst 100 rundor i år. Kastar själv längre med forehand än backhand så kör ganska understabilt på bh för distans och överstabilt fh. Detta naturligt pga att jag för två år sedan när jag var ny i sporten drog axeln ur led när jag skulle ladda på ett långt backhandkast (med hemsk teknik). Ledde till en säsong med endast forehandkast.

Nu börjar man äntligen hitta formen med backhand så blir mkt jobb med det i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasRX:

Kul med en tråd för discgolf.

Är en inbiten discgolfare sedan 2014. Försöker spela minst en gång i veckan. Oftast på hemmabanan i Ljungby men försöker åka iväg till andra banor.
Favorit-discen är en Prodigy A2 300. Underbar inspels-disc.

För er som läser här och är intresserade av discgolf men inte riktigt vet vart ni ska spela någonstans så rekommenderar jag att ni kollar in Udisc. Finns som app men även som hemsida. Där finns i princip alla banor i världen upplagda. Ofta med bankartor och vägbeskrivning till banan.

A2 låter ju onekligen intressant. Kör med Westide Discs Harp / Kastaplast Berg för inspel. Berg är oslagbar för raka inspel (tvivlar att det finns ngn disc som går rakare) men tycker min Harp inte är riktigt pålitlig och har en tendens att flippa över om man trycker på.

Frågan är bara vart man kan hitta den i dagens läge, utbudet är ganska skralt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

A2 låter ju onekligen intressant. Kör med Westide Discs Harp / Kastaplast Berg för inspel. Berg är oslagbar för raka inspel (tvivlar att det finns ngn disc som går rakare) men tycker min Harp inte är riktigt pålitlig och har en tendens att flippa över om man trycker på.

Frågan är bara vart man kan hitta den i dagens läge, utbudet är ganska skralt.

Jag körde med harp innan jag upptäckte A2. A2 flippar inte över om man inte får fladder.
Tyvärr är som du skriver prodigy svårt att få tag i just nu. För ett par veckor sedan gick det köpa men de tog slut väldigt fort.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

När Sverige fått bukt med sin massiva coronaspridning och Finland öppnar upp gränsen kan jag verkligen rekommendera er att spana in Åland, förhoppningsvis redan till sommaren (?). Finns flera helt nya banor där och fler är på g. Nya och fräscha som underhålls ordentligt.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

För de som ej spelat där- http://jarva.discgolfpark.com/ är en helt fantastiskt bana som tyvärr verkar på väg ut då kommunen där tydligen bestämt sig för att en kyrkogård är mer värt än vad som tidigare bedömts att vara världens bästa discgolfbana enligt Udiscs användare.

Annars är även discgolfbanan i Åkersberga riktigt trevlig om man inte har något emot olägligt placerade träd.

Är fortfarande sur över att ha sumpat min andra Westside Hatchet i samma jävla vattendrag på hål 11 så tips för banan i åkersberga om du sätter disken i vattnet; börja springa innan den sjunker så du inte ser vart den åkte ner.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av MasteraCe:

Utrustningen spelar stor roll, 1 putter räcker i regel men sen har jag Mid-range en Stabil , en överstabil och en understabil. Likadant på driversidan. Sen finns det ju fairway samt distansdriver.

Det är kanon om man t.ex måste ta en skarp kurva eller ska runda ett träd, överstabila diskar "svänger fortare"
Medans en understabil disk är väldigt seg och mer svårkastad, får du den disken lite fel åt andra hållet kommer den aldrig svänga tillbaka medans en överstabil klarar det.

Därför är ju understabil perfekt om du ska runda ett hörn "åt fel håll" t.ex en högersväng med backhand (om du kastar med höger)

Skrivet av Chibariku:

Utrustning spelar stor roll när du blir konsekvent i kasten och kan få discarna att gå som de är tänkt.

Fram tills dess klarar man sig med ganska få discar. En putter, en midrange och en fairway driver är en bra start. En disc med mycket Glide och lite turn och fade brukar passa nybörjare bäst, eller gjorde det iaf för mig.

Bra tips! Det enkla Latitude 64-signerade kitet jag har nu är en driver, en midrange och putter. Under min första vindstilla runda häromveckan insåg jag att midrange-varianten nog är en understabil rackare, när den konsekvent började svänga åt fel håll Jag har fortfarande inte någon fantastisk precision i de längre kasten, men kommer i alla fall bra mycket mer kontrollerat mot korg nu ställt mot för några veckor sedan.

En midrange som "svänger som den bör" står högst upp på inköpslistan, men jag ska titta lite närmare på andra varianter också. När det blåste som mest under rundan i söndags lyckades vinden fånga upp discen och skicka den nedför en brant sluttning, men tur i oturen räddade den från ett bad i alla fall

Ingenting går ju lika bra ihop med stelfrusna händer och kylig vårvind som ett par kulor glass! Bifogar också ett helt okej utkast som landade inom boundary, samt äventyret för midrange-discen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Bra tips! Det enkla Latitude 64-signerade kitet jag har nu är en driver, en midrange och putter. Under min första vindstilla runda häromveckan insåg jag att midrange-varianten nog är en understabil rackare, när den konsekvent började svänga åt fel håll Jag har fortfarande inte någon fantastisk precision i de längre kasten, men kommer i alla fall bra mycket mer kontrollerat mot korg nu ställt mot för några veckor sedan.

En midrange som "svänger som den bör" står högst upp på inköpslistan, men jag ska titta lite närmare på andra varianter också. När det blåste som mest under rundan i söndags lyckades vinden fånga upp discen och skicka den nedför en brant sluttning, men tur i oturen räddade den från ett bad i alla fall

https://imgur.com/sX08zd1.jpg
Ingenting går ju lika bra ihop med stelfrusna händer och kylig vårvind som ett par kulor glass! Bifogar också ett helt okej utkast som landade inom boundary, samt äventyret för midrange-discen

Det är en compass i det settet va? Den borde gå ganska rakt. Men den har även ganska låg turn så släpper man den lite fel så kommer den fortsätta höger om man kastar högerhänt backhand.

Permalänk
Medlem

XXL har 25% på en del discar I helgen.

https://www.xxl.se/campaign/wd29?sort=campaign&thirdLevelCate...

Har inte sett kampaj på några discar I år, dessutom fri frakt 😊

Permalänk
Medlem

Kört två gånger nu. Inte riktigt fått kontroll på precisionen när jag väl får iväg den med bra fart så viker den av mycket åt vänster mot slutet.
Köpte detta kittet.
https://www.xxl.se/latitude-64-starter-set-frisbeegolfdiscar/...

Är det min teknik eller är det så det beter sig med de skivorna?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kört två gånger nu. Inte riktigt fått kontroll på precisionen när jag väl får iväg den med bra fart så viker den av mycket åt vänster mot slutet.
Köpte detta kittet.
https://www.xxl.se/latitude-64-starter-set-frisbeegolfdiscar/...

Är det min teknik eller är det så det beter sig med de skivorna?

Ett vanligt Right Hand Back Hand - kast viker alltid av vänster mot slutet.
Med det sagt kan du påverka diskens beteende i luften på flera sätt.

De allra flesta nybörjare och amatörer kastar ofta med "nose up" dvs diskens lutning mot färdriktningen pekar uppåt.
Testa att försöka tvinga din handled att luta ned disken genom att "hälla upp te" med handen.

Vad det gäller discar kan du testa en disc med mindre turn och inte minst fade.
Detta är de 2 sista siffrorna på discens egenskaper.

Mako3 är en ganska bra disk som passar både nybörjare och är trevlig att ha i bagen framöver:
https://discsport.se/disc/champion-mako3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kört två gånger nu. Inte riktigt fått kontroll på precisionen när jag väl får iväg den med bra fart så viker den av mycket åt vänster mot slutet.
Köpte detta kittet.
https://www.xxl.se/latitude-64-starter-set-frisbeegolfdiscar/...

Är det min teknik eller är det så det beter sig med de skivorna?

Jag antar du kastar backhand, det är normalt.. Sen när du får mer kraft i kasten så tar det längre tid innan den viker av.
Det finns även diskar som är mer understabila som är segare på att vika av. Dock är dom svårare att kasta

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FirstRodeo:

Ett vanligt Right Hand Back Hand - kast viker alltid av vänster mot slutet.
Med det sagt kan du påverka diskens beteende i luften på flera sätt.

De allra flesta nybörjare och amatörer kastar ofta med "nose up" dvs diskens lutning mot färdriktningen pekar uppåt.
Testa att försöka tvinga din handled att luta ned disken genom att "hälla upp te" med handen.

Vad det gäller discar kan du testa en disc med mindre turn och inte minst fade.
Detta är de 2 sista siffrorna på discens egenskaper.

Mako3 är en ganska bra disk som passar både nybörjare och är trevlig att ha i bagen framöver:
https://discsport.se/disc/champion-mako3

Okej ska försöka tänka på de till nästa runda, tänkte skaffa kanske 2 till med lite olika egenskaper för att se vad ja gillar. Provade en kompis olika men än så länge har jag inte riktigt tekniken så märkte inte så stor skillnad.

Den du rekommenderade kan man välja i 3 olika vikter. 166,167 samt 168g är det något som märks? Och i så fall hur.

Skrivet av MasteraCe:

Jag antar du kastar backhand, det är normalt.. Sen när du får mer kraft i kasten så tar det längre tid innan den viker av.
Det finns även diskar som är mer understabila som är segare på att vika av. Dock är dom svårare att kasta

Då låter det inte som att jag bör ge mig på en sådan på ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Jag antar du kastar backhand, det är normalt.. Sen när du får mer kraft i kasten så tar det längre tid innan den viker av.
Det finns även diskar som är mer understabila som är segare på att vika av. Dock är dom svårare att kasta

Generellt så är understabila diskar lättare att kasta då de inte viker av direkt utan följer en S kurva istället och därmed ger mer längd.

Jag hade dock rekommenderat att helt skippa Distance drivers och fairway drivers i början och enbart köra midrange/putters och träna på tekniken istället. en långsammare disk är mer gynnsam i tränings syften och att man kan fokusera på sin teknik utan att förlora distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_smiley:

Generellt så är understabila diskar lättare att kasta då de inte viker av direkt utan följer en S kurva istället och därmed ger mer längd.

Jag hade dock rekommenderat att helt skippa Distance drivers och fairway drivers i början och enbart köra midrange/putters och träna på tekniken istället. en långsammare disk är mer gynnsam i tränings syften och att man kan fokusera på sin teknik utan att förlora distans.

Att understabila är lättare att kasta håller jag verkligen inte med om, krävs inte mycket vinkel åt fel håll och disken kommer aldrig svänga tillbaka

Överstabila är mer förlåtande om man råkar hålla disken lite snett.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Att understabila är lättare att kasta håller jag verkligen inte med om, krävs inte mycket vinkel åt fel håll och disken kommer aldrig svänga tillbaka

Överstabila är mer förlåtande om man råkar hålla disken lite snett.

Du får gärna länka/namnge de discarna du kastar som bara flippar och inte kommer tillbaka! Jag Villhöver sådana Jag förstår inte riktigt hur du tänker kring "lite snett"? du får gärna förtydliga!