PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Skrivet av teejee:

Skivan måste vara i jämnt när du ska spela.

Ok, det är trist, men det måste ju vara för att man inte ska ge skivan till en polare eller något och spela det själv samtidigt?

Kan ju inte vara så att den läser mycket om något ifrån den när man spelar spelet i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commodore64:

Ok, det är trist, men det måste ju vara för att man inte ska ge skivan till en polare eller något och spela det själv samtidigt?

Kan ju inte vara så att den läser mycket om något ifrån den när man spelar spelet i sig.

Helt rätt, den läser inget från skivan mer än kontrollerar licensen.
(bortsett från vid installation såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Fläkten är helt klart tystare men i princip alla PS5or som jag har hört lider mer eller mindre av coil whine. Vissa är dock inte så känsliga att dom gör det, men när man väl gör det så kan man inte tänka på annat

Tro mig, jag är extremt känslig. Har konsolen på skrivbordet, hör den inte alls, kanske har jag haft tur? Såg på YT att flera kan få felfabrikat, som gör att en metalbit sticker ut vid fläkten och att man måste skära bort den själv, jag tog bort plåtarna och inspekterade fläkten också, inga fel här inte.

Första gången jag märker av konsolen, är nu när jag köpte FIFA 22 på disk (som förövrigt bara kostar 499kr hos elgiganten)
konsolen håller på att kopiera, så BD-läsningen går på högvarv.

Även sugen att köpa dbrand's darkplates alt. något från amazon.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

vet inte vad det är med detta som gör att fölk som vill ha disc versionen måste försöka vinna över alla som inte vill ha samma som dem, jag ägde två spel på skiva till ps4, TVÅ, på fem år, spelade kanske 100 spel totalt. majoriteten av dessa var spel som jag fick via ps+, jag får mer spel än jag har tid att spela därifrån, de som inte var därifrån köpte jag på diverse ps+ reor, tror jag köpte ett spel vid release och det var las tofus 2, det kostade.. 699? har jag för mig. var det billigare i butik? so be it, men jag tycker det är ganska uppenbart att det är slöseri för mig att lägga 1000kr till för lite rörliga delar och en point of failure som jag ändå inte kan använda, men såfort man snackar om det med någon så kan de inte sitta still som en annan ajfån-fanboy eller nåt.

Jag själv köpte ps5 med disc pga att kunna köpa och sälja spel på beg marknaden+ att kunna låna och låna ut spel till polare. Jag har nog redan tjänat in den 1000lappen det kosta extra och kommer tjäna in otroligt mycket mer.
Men det är som sagt upp till var och en hur man resonerar.

Permalänk
Medlem

Jag har hittills ägt två stycken PS5 varav båda hade coil whine när jag lirade Destiny 2. Däremot var det skillnad på fläkten, första (en 1016A) lät inget alls medan den andra (1116A) gav ifrån sig ett skarpt "hummande" ljud som jag kunde höra även med headset på. Visade sig vara den omtalade nidec-fläkten såklart, typiskt. Så det är ett lotteri beroende på vilken fläkt man får och coil whine hörs bara med vissa spel. T.ex hörde jag inget coil whine när jag spelade The Last of Us 2 eller Final Fantasy remake.

Så därför kan jag tro på folk som säger att de inte hör något alls. Beror helt enkelt på fläkten, spel, hörsel och avstånd.. Vissa har sitt PS5 i tv-bänken 5 meter bort med tvn på hög volym + andra bakgrundsljud och andra sitter 1 meter ifrån med låg volym i ett knäpptyst rum, som jag gjorde. Det hjälper ju inte heller om man har extremt bra hörsel, tro det eller ej men alla hör inte likadant. Min öronläkare sa skämtsamt att jag "hör som en hund" så detta med hörsel och ålder är ju också en bidragande faktor.

Jag tror tyvärr inte det finns en enda PS5a utan coil whine. Synd att Sony inte löst det problemet när det finns folk som moddar sina på youtube och lyckas dämpa ljudet. Fattar inte heller varför Sony insisterar på att använda nidec trots alla klagomål sedan release?

Permalänk
Skrivet av sher!kan:

Jag själv köpte ps5 med disc pga att kunna köpa och sälja spel på beg marknaden+ att kunna låna och låna ut spel till polare. Jag har nog redan tjänat in den 1000lappen det kosta extra och kommer tjäna in otroligt mycket mer.
Men det är som sagt upp till var och en hur man resonerar.

Känner att det här är ett tänk som passar mig, sen den dagen man säljer konsollen så kan man ju bundla den med alla spel man köpt då, det går ju inte med digital versionen av det jag förstått, utan de digitala spelen är knytna till dig personligen.

Vore ju nice om de ändrade detta, samt på tjänster såsom Steam, att man kunde sälja spel vidare, men det tappet i pengar för dom om de tillåter det skulle vara så så grovt.

Förstår inte att det ens är lagligt att hålla på såhär.

Permalänk
Skrivet av daunijell:

Dem brukar visa hur många stop det är före och ge en ca tid som brukar i bästa fall stämma någerlunda. Men bättre att hålla koll på stoppen. Skulle få min igår med Best, men scannades aldrig vidare från terminalen. Så håller på att jag dem nu vart paketet är någonstan..

Ok. Men fick tag på deras kundservice nu. Dom hade inte +46 i mitt nummer så hade inte fått ett första SMS. Men nu ska det vara uppdaterat. Så sitter och väntar på SMS nu. Passa på att göra lite Fredagsärenden på lunchen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Jag tror tyvärr inte det finns en enda PS5a utan coil whine. Synd att Sony inte löst det problemet när det finns folk som moddar sina på youtube och lyckas dämpa ljudet. Fattar inte heller varför Sony insisterar på att använda nidec trots alla klagomål sedan release?

Jag gissar på att de helt enkelt tar till vara på alla fläktar de kan få tag på så de kan få iväg konsollerna så fort som möjligt. Och 90%+ av kunderna kommer inte märka det eller bry sig.

När jag satte in en M2 disk i min så kollade jag för kul skull vilken fläkt jag hade och det var tydligen en av de sämre (B här) och jag bryr mig inte heller! Den är så oändligt mycket tystare än PS4

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commodore64:

Känner att det här är ett tänk som passar mig, sen den dagen man säljer konsollen så kan man ju bundla den med alla spel man köpt då, det går ju inte med digital versionen av det jag förstått, utan de digitala spelen är knytna till dig personligen.

Vore ju nice om de ändrade detta, samt på tjänster såsom Steam, att man kunde sälja spel vidare, men det tappet i pengar för dom om de tillåter det skulle vara så så grovt.

Förstår inte att det ens är lagligt att hålla på såhär.

Med tanke på att de digitala spelen på t.ex. PSN verkar kosta mer än motsvarande på skiva från butik så verkar man ju få betala mer för Digital Edition än för Standard Edition sett över några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag gissar på att de helt enkelt tar till vara på alla fläktar de kan få tag på så de kan få iväg konsollerna så fort som möjligt. Och 90%+ av kunderna kommer inte märka det eller bry sig.

Japp! Bristen var ju på chip och inte fläktar som jag förstod det men absolut.. prio är att pumpa ut så många enheter som möjligt och Sony räknar med att majoriteten inte kommer att klaga på ljudet.

Permalänk

Någon som har koll på om det finns några kvar? (disc helst) Eller när det kommer in nya om man missade släppet nu?
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silfversked:

Någon som har koll på om det finns några kvar? (disc helst) Eller när det kommer in nya om man missade släppet nu?
mvh

du missade nog med ~28h men håll koll här och på andra tips-tråden

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att få tag på ett disc version någonstans idag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Holme:

Någon som vet om det går att få tag på ett disc version någonstans idag?

Välkommen till forumet.. snart släpper det nog för leveranserna PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silfversked:

Någon som har koll på om det finns några kvar? (disc helst) Eller när det kommer in nya om man missade släppet nu?
mvh

Tyvärr så har du missat tåget denna gång

T.e.x. Webhallen har kört boka i butik i ca 2 veckor och körde boka på siten dom sista dagarna. (och dom som bokad har redan börjat få sina konsoler)

Bara o hålla koll i tråden, lycka till i jakten.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Tro mig, jag är extremt känslig. Har konsolen på skrivbordet, hör den inte alls, kanske har jag haft tur? Såg på YT att flera kan få felfabrikat, som gör att en metalbit sticker ut vid fläkten och att man måste skära bort den själv, jag tog bort plåtarna och inspekterade fläkten också, inga fel här inte.

Första gången jag märker av konsolen, är nu när jag köpte FIFA 22 på disk (som förövrigt bara kostar 499kr hos elgiganten)
konsolen håller på att kopiera, så BD-läsningen går på högvarv.

Även sugen att köpa dbrand's darkplates alt. något från amazon.

Herregud allt tjöt om fläktar, coilwhine och annat trams. Det är för fan en mekanisk konsol med elektroniska komponenter, man spelar inte med luft direkt.

Min PS5 låter 1000 gånger mindre än min senaste ps4 pro MEN man kan fortfarande höra den....

Köp ett par schyssta hörlurar och njut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Herregud allt tjöt om fläktar, coilwhine och annat trams. Det är för fan en mekanisk konsol med elektroniska komponenter, man spelar inte med luft direkt.

Min PS5 låter 1000 gånger mindre än min senaste ps4 pro MEN man kan fortfarande höra den....

Köp ett par schyssta hörlurar och njut

Jag klagade inte, men du kanske inte menade mig

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Herregud allt tjöt om fläktar, coilwhine och annat trams. Det är för fan en mekanisk konsol med elektroniska komponenter, man spelar inte med luft direkt.

Min PS5 låter 1000 gånger mindre än min senaste ps4 pro MEN man kan fortfarande höra den....

Köp ett par schyssta hörlurar och njut

Äh, antingen är det något fel på dig, eller så är det inget fel på din PS5! problemet med tyst hårdvara är att andra ljud plötsligt hörs... och det finns få saker i livet som jag personligen kan irritera mig lika mycket på som missljud och Coil whine, eller vad man nu vill kalla ljuden som elektriska komponenter ibland ger ifrån sig är ju ett sjukt irriterande oljud! Jag hade en gammal CRT-skärm en gång som började tjuta och den fick så många "slaps" innan jag äntligen hade pengar nog att byta ut den. Man hörde hur frekvensen ändrades innan det till slut blev tyst en stund...

Huset jag köpte nyligen hade också helt sjuk coil whine i nån form av elementstyrning från 70-talet. Elektrikern sa att det var det högsta han hört, och han var ändå i 35 - 40 årsåldern... det brummade så man inte kunde prata i normal samtalston!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Äh, antingen är det något fel på dig, eller så är det inget fel på din PS5! problemet med tyst hårdvara är att andra ljud plötsligt hörs... och det finns få saker i livet som jag personligen kan irritera mig lika mycket på som missljud och Coil whine, eller vad man nu vill kalla ljuden som elektriska komponenter ibland ger ifrån sig är ju ett sjukt irriterande oljud! Jag hade en gammal CRT-skärm en gång som började tjuta och den fick så många "slaps" innan jag äntligen hade pengar nog att byta ut den. Man hörde hur frekvensen ändrades innan det till slut blev tyst en stund...

Huset jag köpte nyligen hade också helt sjuk coil whine i nån form av elementstyrning från 70-talet. Elektrikern sa att det var det högsta han hört, och han var ändå i 35 - 40 årsåldern... det brummade så man inte kunde prata i normal samtalston!

Hmmm det låter som någon form av OCD inför ljud du har 😂 kanske behöver terapi... Skämt o sido. Jo det är klart att vissa ljud kan vara störande överlag i ens vardag när man vill ha lugn och ro.
Tycker dock att man ska vara glad om man lyckas få tag i en PS5 och att den fungerar som den ska rent prestanda mässigt.

Jag väntade i nästan ett år innan jag fick tag i en och var nära en gång att betala 9000 kr för en begagnad.
Vi får hoppas på att när dom släpper PS5 pro att den är knäpp tyst som en kista i en kyrkogård...men viktigare är ändå för mig att man då lyckas få tag i en och att prestandan är märkbart bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Jag klagade inte, men du kanske inte menade mig

Sorry det var lite drygt skrivet av mig! Var rätt så packad igår kväll.
Njut av din PS5 😊

Permalänk
Medlem

Helt sjukt hur många ps5:or denna kille har sålt:

https://www.tradera.com/profile/items/3308318/rex-tillus

Permalänk
Medlem

Undrar om det är någon som lyckades få tag på ett PS5 utan en nidec-fläkt nu från den senaste batchen?

Skrivet av Eliok89:

Hmmm det låter som någon form av OCD inför ljud du har 😂 kanske behöver terapi... Skämt o sido. Jo det är klart att vissa ljud kan vara störande överlag i ens vardag när man vill ha lugn och ro.
Tycker dock att man ska vara glad om man lyckas få tag i en PS5 och att den fungerar som den ska rent prestanda mässigt.

Jag väntade i nästan ett år innan jag fick tag i en och var nära en gång att betala 9000 kr för en begagnad.
Vi får hoppas på att när dom släpper PS5 pro att den är knäpp tyst som en kista i en kyrkogård...men viktigare är ändå för mig att man då lyckas få tag i en och att prestandan är märkbart bättre.

Kanske du som behöver terapi för att lära dig att inte bli triggered när folk inte tycker och tänker som du? Skämt o sido. Härligt att du är nöjd med ditt PS5 men folk har ju rätt att diskutera ett välkänt problem och tycka vad de vill. Människor är olika känsliga och har olika grader av hörsel. Men faktum är att det är en stor skillnad på oljud från enhet till enhet då jag själv har ägt två stycken. Nu har jag gjort mig av med båda pga tappat intresse och klent utbud men jag hoppas verkligen att Sony löser dessa problem inom en snar framtid.

https://www.youtube.com/watch?v=UDl6oZoYdp8
https://www.youtube.com/watch?v=xeHnIHJ-iBo
https://www.youtube.com/watch?v=_7a01YhKYkQ

Permalänk

Bokade 23/9 på Webhallen i Malmö (Emporia) och hämtade ut i förrgår på webhallen. Började följa tråden för knappt en månad sen.

Er diskussion kring hur mkt konsolen låter, min låter verkligen ingenting, helt ljudlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cutilainen:

Bokade 23/9 på Webhallen i Malmö (Emporia) och hämtade ut i förrgår på webhallen. Började följa tråden för knappt en månad sen.

Er diskussion kring hur mkt konsolen låter, min låter verkligen ingenting, helt ljudlös.

Samma här, men är väl från ex till ex.

Njut av PS5 oavsett ljud!

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Hmmm det låter som någon form av OCD inför ljud du har 😂 kanske behöver terapi... Skämt o sido. Jo det är klart att vissa ljud kan vara störande överlag i ens vardag när man vill ha lugn och ro.
Tycker dock att man ska vara glad om man lyckas få tag i en PS5 och att den fungerar som den ska rent prestanda mässigt.

Jag väntade i nästan ett år innan jag fick tag i en och var nära en gång att betala 9000 kr för en begagnad.
Vi får hoppas på att när dom släpper PS5 pro att den är knäpp tyst som en kista i en kyrkogård...men viktigare är ändå för mig att man då lyckas få tag i en och att prestandan är märkbart bättre.

Ja, men visst är det så! Jag är överlycklig över att jag lyckats knipa en och min har inte uppvisat några irriterande missljud än... men jag har dock inte spelat något från skiva i den.

Men samtidigt hade jag varit besviken på om jag fått en som surrade en massa. Jämför med döda pixlar på skärm eller hundra andra saker som stör en när man köper något helt nytt... jag är alltid väldigt nogrann med var jag köper sånt som man vet kan strula, ta skärm eller TV som exempel, för är det döda pixlar så MÅSTE jag få lämna tillbaka utan tjafs.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk

Netonnet levererade igår, dan efter beställning. 😀 Nu sitter man och kollar Harry Potter på Viaplay.

Måste dock lösa det här med avsaknad av optisk utgång för mitt headset.

Och lite trist att inte HBO Nordic finns som på PS4an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmigoChupacabra:

Netonnet levererade igår, dan efter beställning. 😀 Nu sitter man och kollar Harry Potter på Viaplay.

Måste dock lösa det här med avsaknad av optisk utgång för mitt headset.

Och lite trist att inte HBO Nordic finns som på PS4an...

Kan du inte använda den optiska utgången på TV:n, eller är det sämre på något vis? Eller du kanske använder en skärm utan optisk ut?

HBO Nordic är ändå toast den 26:e, då ersätts det av HBO Max.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Kan du inte använda den optiska utgången på TV:n, eller är det sämre på något vis? Eller du kanske använder en skärm utan optisk ut?

HBO Nordic är ändå toast den 26:e, då ersätts det av HBO Max.

Du det var en bra idé. Det får jag ta och prova. Kan ju funka. Annars har Astro en liten box som löser biffen.

Ja just det! Misstänker att appen är bättre oxå. För den ska finnas till PS5 eller hur?

Permalänk
Medlem

På tal om ljud är min ps5 också verkligen helt tyst under spelande, men däremot när ett spel laddar hör man fläkten ordentligt. Har tänkt att det är normalt?

Som sagt under spelandet är den underbart tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeras91:

På tal om ljud är min ps5 också verkligen helt tyst under spelande, men däremot när ett spel laddar hör man fläkten ordentligt. Har tänkt att det är normalt?

Som sagt under spelandet är den underbart tyst.

Det kanske är Blu-Ray disk spelaren som låter och inte fläkten?
Många som påpekat att den låter rätt mycket när den laddar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A