New World (Amazons MMORPG)

Permalänk
Medlem
Skrivet av morronrost:

Jag tycker också att combat och rörelse är "clunky", men det är inte därför jag spelar spelet. Alla andra system är vad som får mig att tycka spelet är kul. Älskar harvesting och crafting, utan det hade jag nog inte tyckt spelet vart kul.

Håller med, samt att man har total frihet i hur man skall spela. Det vill säga det finns inga klasser utan man väljer vilka armors,vapen, skills och talents man vill och skapar en unik spelstil.

Första MMO spelet jag spelat där, för mig, karaktärsXP är helt sekundärt. Jag har alltid varit extremt stressad i att levla upp karaktären för att lära mig nya skills, här är den stressen helt borta. Vapnen levlar man ju separat och oberoende av karaktärens XP.
Riktigt skönt faktiskt. Man kan lägga mer tid på att verkligen utforska och testa saker utan att man känner att man tappar progress.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tyckte jag var tidig och skulle kunna slippa den värsta kön. Men så var inte fallet. Plats 3572 i kön till Midgard... kanske värt att byta server, såg att Amazon skrev att man kunde göra det i 2 veckor framåt. Men hur går det till isåfall och vilken server bör man joina?

Aha verkar som man inte kan byta server ännu...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

Ingen som känner att man kommer att tröttna på de 6 skills (i princip 3 då man inte byter till secondary vapnet ofta) väldigt fort?

Kanske inte riktigt efter 2 dagar redan, men att ha spammat dessa skills i 1-2 veckor kommer det bli lite tradigt eller?

Eller planerar folk på att byta builds och vapen helt o hållet ofta för att kontra det här problemet?

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Jag kör 1440p men det ska ändå vara mycket bättre än vad det är.

Ja men du kanske har en kass cpu, detta mmo verkar belasta min cpu ganska hårt. Jag ligger på 70-120 fps i städer med mycket folk, men det känns ändå ganska laggigt, men 30s fps det går ju knappt å spela med... Kanske borde köpa en nya cpu?

Min cpu ligger på 70 grader (dark rock pro 4) och gpu på 60 i detta spel och dom brukar alltid ligga runt 50 grader i alla andra spel, då det verkar vara ett tungt spel å driva bra.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Commodore64:

Ingen som känner att man kommer att tröttna på de 6 skills (i princip 3 då man inte byter till secondary vapnet ofta) väldigt fort?

Kanske inte riktigt efter 2 dagar redan, men att ha spammat dessa skills i 1-2 veckor kommer det bli lite tradigt eller?

Eller planerar folk på att byta builds och vapen helt o hållet ofta för att kontra det här problemet?

Också tänkt på det, folk kommer ju gå tillbaka till wow, när värsta hypen lagt sig.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ja men du kanske har en kass cpu, detta mmo verkar belasta min cpu ganska hårt. Jag ligger på 70-120 fps i städer med mycket folk, men det känns ändå ganska laggigt, men 30s fps det går ju knappt å spela med... Kanske borde köpa en nya cpu?

Min cpu ligger på 70 grader (dark rock pro 4) och gpu på 60 i detta spel och dom brukar alltid ligga runt 50 grader i alla andra spel, då det verkar vara ett tungt spel å driva bra.

Du kan ju skriva vilken cpu du har.

jag kör med 8700k@4.7ghz
stängde av fullsreenoptimering och så var det bättre eller så var det nåt annat.
Känns som spelet behöver lite uppdateringar för att flyta på bättre.
Deras krav för rekommenderat var ju inte direkt jätte högt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag har stabila 80-120 fps med allt på ultra och 3440x1440, men helt galet vad varm min dator blir! Som ett litet element Aldrig tidigare noterat någon betydande värmeökning när jag lirat andra AAA-titlar så något unikt är det här. Borde nog kolla upp temps på mitt grafikkort.

Tråkiga i sammanhanget är att datorn blir lika varm när jag står i queue, vilket jag gör 75 procent av tiden.

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Du kan ju skriva vilken cpu du har.

jag kör med 8700k@4.7ghz
stängde av fullsreenoptimering och så var det bättre eller så var det nåt annat.
Känns som spelet behöver lite uppdateringar för att flyta på bättre.
Deras krav för rekommenderat var ju inte direkt jätte högt.

Skrev ovan, en i9900k Stock, så man kanske behöver många cores för detta spel, datorn min får fan jobba i städer.

Inget fel på en 8700k, men den börjar bli lite gammal nu.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kul lir, synd på köerna bara. Definitivt en keeper på denna titel. Märkte också att spelet käkar galet med CPU kraft på sina ställen. Min 5900X spikar uppåt 60% strecket vilket jag aldrig sett innan. Men jag klagar inte gott att den får jobba på lite.

Permalänk
Medlem

Gav upp på Midgard för tillfället och gav mig in på Kalevale (eller nått i den stilen) istället. Fick en crash to desktop och kom in på direkten igen, helt galet!

Vill bra gärna in på Midgard och min "riktiga" gubbe igen men en kväll till så kommer min alt gå om min ordinarie gubbe i level tror jag

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Skrev ovan, en i9900k Stock, så man kanske behöver många cores för detta spel, datorn min får fan jobba i städer.

Inget fel på en 8700k, men den börjar bli lite gammal nu.

Nu är väl ändå inte en 9900k något att skryta med. 😅

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Nu är väl ändå inte en 9900k något att skryta med. 😅

Den är fortfarande top notch i spel. 8 cores utan ht är väl den magiska gränsen nu i nya spel och alla konsoler har det också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Gav också upp Midgard, hoppade in på nya servern Grus. Många svenskar där.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Kul lir, synd på köerna bara. Definitivt en keeper på denna titel. Märkte också att spelet käkar galet med CPU kraft på sina ställen. Min 5900X spikar uppåt 60% strecket vilket jag aldrig sett innan. Men jag klagar inte gott att den får jobba på lite.

Då ska du se min, 100% ibland 😂

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Har spelat några timmar queue simulator på väg in till Midgard, men loginservern verkar ju crasha nå gång i timmen, så då skiter sig det också. Egentligen bryr jag mig inte vilken server jag spelar på, men när nu så många svenskar valt Midgard så vill man ju hänga på. Synd att man tydligen måste köa aktivt för att ens ha chansen att komma in.

Tror dom tröttnat på att folk klagar på köerna

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Då ska du se min, 100% ibland 😂

ouch min i900k ligger runt 50% men 76 grader på cpun... aldrig sett dessa temps förut.

Vad ligger du på för fps med din cpu?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

ouch min i900k ligger runt 50% men 76 grader på cpun... aldrig sett dessa temps förut.

Vad ligger du på för fps med din cpu?

Dragit ner mycket inställningar för att försöka få bukt på resurs användning och flyt i spelet. Men allting max höll ändå bra fps ute i världen med, det är i städerna det är 30-40 fps. I en stad med mindre folk så 60 fps. Ute i världen runt 80-100 allt max

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ja Midgard blir en varannan vecka server för mig. Det är omöjligt att komma in om man vill spela efter kl 15.
Jag har däremot lyckats logga in direkt varje morgon 10 min innan jobbet (5.50-6.00) och lyckats dra upp min huvudchar till lvl 8!!!
Nästa vecka jobbar jag eftermiddag så då kan jag komma in och köra några timmar innan jobbet.
Min alt som är på en annan server är lvl 16, lyckades komma in efter en timme och spelade en 5 timmar igår kväll.

Har kommit på en ny vapenkombo jag gillar skarpt. Hatches och Life staff Man är odödlig och gör hyffsad skada. Riktigt nice.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ahhh. Tänkte dra igång tidigt idag men blev försenad. Köplats 73 (Midgard ) och haft det i säkert 20 minuter nu. Måste iväg om ett par timmar. Blir jag trött eller?

Inte lirat sedan släppet. Lyckades då komma in på alternativ server ett tag då Midgard hade 8k+ i kö.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande på Midgard även fast det är brutala köer. Loggar oftast in vid 6 på morgonen och försöker hålla igång under dagen medans man jobbar, men åker man ur så är det kört för dagen. Kul spel i alla fall, börjar närma mig första expedition, ska bli intressant att testa den som healer.

Permalänk
Medlem

Tja! hur är det med grafikkorten i detta spelet? Hörde att vissa kort gick sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Tja! hur är det med grafikkorten i detta spelet? Hörde att vissa kort gick sönder.

Nu svarar jag utan att ha redig koll men var det inte någon bugg i något märke av grafikkort,3090? Ska vara åtgärdat nu från tillverkaren av korten och de som det hände för har fått korten utbytta? Hoppas någon svara som definitivt har koll på det!

Undrar hur köandet ska åtgärdas. Ska det fixa sig själv med att folk tröttnar och avinstallerar? Med en här farten i kön komme jag få logga ut när jag väl kommer in.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Tja! hur är det med grafikkorten i detta spelet? Hörde att vissa kort gick sönder.

Jo det är sant. EVGA och Gigabytes rtx 3090 hade ett konstruktionsfel som gjorde att de brickades i menyerna på New World.
Menyerna hade ingen FPS limiter, men det är nu åtgärdat. Grafikkorten skall inte gå sönder för detta, det finns ju (eller SKALL finnas) inbyggda begränsningar och skydd mot för hög belastning.

Problemet låg alltså hos EVGA och Gigabyte, konstruktionsfel. De har gått ut med att garantin går in direkt på dessa.
Detta hade hänt förr eller senare och är egentligen inte New Worlds "fel".

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Ja Midgard blir en varannan vecka server för mig. Det är omöjligt att komma in om man vill spela efter kl 15.
Jag har däremot lyckats logga in direkt varje morgon 10 min innan jobbet (5.50-6.00) och lyckats dra upp min huvudchar till lvl 8!!!
Min alt som är på en annan server är lvl 16, lyckades komma in efter en timme och spelade en 5 timmar igår kväll.

Har kommit på en ny vapenkombo jag gillar skarpt. Hatches och Life staff Man är odödlig och gör hyffsad skada. Riktigt nice.

Skippade Midgard från början och började på Iroko, men nu när det är flera timmars kö dit också så bytte jag till en av de nya servrarna istället, ingen kö och nu har min alt gått om min main Tänkte att man kan flytta sin alt om man vill, en flytt ska vara möjlig någongång inom en vecka.

Skrivet av Beginner:

Nu svarar jag utan att ha redig koll men var det inte någon bugg i något märke av grafikkort,3090? Ska vara åtgärdat nu från tillverkaren av korten och de som det hände för har fått korten utbytta? Hoppas någon svara som definitivt har koll på det!

Undrar hur köandet ska åtgärdas. Ska det fixa sig själv med att folk tröttnar och avinstallerar? Med en här farten i kön komme jag få logga ut när jag väl kommer in.

Korrekt, det var EVGA(?), det var fel på korten, inte spelet som brickade korten, men det var den utlösande faktorn. Problemet var uncapped framerate i menyn, detta är åtgärdat i spelet också nu.

Köandet är tänkt att minskas med fler servrar, tror de har dubblat antalet hittills och de ska också öka antalet spelare per server.
New word twitterinlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

Skippade Midgard från början och började på Iroko, men nu när det är flera timmars kö dit också så bytte jag till en av de nya servrarna istället, ingen kö och nu har min alt gått om min main Tänkte att man kan flytta sin alt om man vill, en flytt ska vara möjlig någongång inom en vecka.

Korrekt, det var EVGA(?), det var fel på korten, inte spelet som brickade korten, men det var den utlösande faktorn. Problemet var uncapped framerate i menyn, detta är åtgärdat i spelet också nu.

Köandet är tänkt att minskas med fler servrar, tror de har dubblat antalet hittills och de ska också öka antalet spelare per server.
New word twitterinlägg

Vid release fanns det 59 EU servrar. På Onsdagen fanns det 109, igår 158 st. Idag har jag inte kollat. De ökar med ca 50 servrar per dag som det ser ut.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

Skippade Midgard från början och började på Iroko, men nu när det är flera timmars kö dit också så bytte jag till en av de nya servrarna istället, ingen kö och nu har min alt gått om min main Tänkte att man kan flytta sin alt om man vill, en flytt ska vara möjlig någongång inom en vecka.

Korrekt, det var EVGA(?), det var fel på korten, inte spelet som brickade korten, men det var den utlösande faktorn. Problemet var uncapped framerate i menyn, detta är åtgärdat i spelet också nu.

Köandet är tänkt att minskas med fler servrar, tror de har dubblat antalet hittills och de ska också öka antalet spelare per server.
New word twitterinlägg

Skrivet av KingCobra:

Vid release fanns det 59 EU servrar. På Onsdagen fanns det 109, igår 158 st. Idag har jag inte kollat. De ökar med ca 50 servrar per dag som det ser ut.

Tackar båda för svaret ni gav om grafikkorten.

Vad gäller mitt enfaldiga köande för Midgard just nu (från 73 till 62 på 45 minuter) är att jag gillar idén på att vara på en server med flertalet svenskar/skandinaver men får nog dumpa den idén.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar båda för svaret ni gav om grafikkorten.

Vad gäller mitt enfaldiga köande för Midgard just nu (från 73 till 62 på 45 minuter) är att jag gillar idén på att vara på en server med flertalet svenskar/skandinaver men får nog dumpa den idén.

Logga in strax före kl 06 så går det direkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Logga in strax före kl 06 så går det direkt.

Tänkte göra det idag men så sket sig allt. Jaja. Blir Football Manager 2021 medans jag köar ett tag. Ska iväg vid halvtolv. Har jag tur hinner jag in och vända mig om några gånger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Dragit ner mycket inställningar för att försöka få bukt på resurs användning och flyt i spelet. Men allting max höll ändå bra fps ute i världen med, det är i städerna det är 30-40 fps. I en stad med mindre folk så 60 fps. Ute i världen runt 80-100 allt max

Skumt, testa och sätt shadows på low, om jag kör max på allt ligger jag på runt 80-120 fps i städerna (120-140 fps ute i världen) enligt min inbyggda fps mätare på skärmen, ibland går den ner till 60 någon millisekund, känns ändå rätt segt och springa runt i städerna. Din cpu borde vara bättre, kanske att intel cpus är bättre i detta spel?, Vilken upplösning kör du?

Överlag känns det som man får sämre och sämre fps, tror inte nätkoden är så bra i detta spel, eller att servers inte klarar av att hantera allt, tänk varje träd går ju å cutta ner osv.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

5600x + RX6800. Allt max, 1440p. Lägsta FPS i städer är runt 60, annars ligger det upp runt 80-100. Dock verkar det var lite dåligt optimerat? Min CPU ligger runt 40% vilket borde vara fine, men grafikkortet ligger runt 60-65% vilket jag tycker är riktigt skumt. Jag har 32gb minne så borde inte vara det som flaskor heller.

Visa signatur