Permalänk
Medlem

Samsung S27A704

Hej.

Spanat in två Samsung S27A704 till det överkomliga priset av 2490kr/st.

Men jag blir lite tveksam över att priset verkar vara lite för överkomligt för en 27" UHD-monitor med IPS-panel.

Tanken är att använda två sådana för arbete med Excel, Teams, OneNote och Web.

Någon som vet något mer om denna skärm?

Vänligen

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Hej,
Har också spanat en del på dessa, har du redan köpt dom eller spanar du fortfarande?

Med vänlig hälsning,
Jakob Helgesson

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag letar fortfarande efter reviews eller tester men hittar absolut ingenting.
Även om det kanske är att köpa grisen i säcket så är väl skärmar från Samsung ett relativt säkert val...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Bildexpert 📺

S27A704 är IPS, 3840x2160 och 60 Hz. Enligt prisjakt finns det idag runt 110 modeller med den specen inom 24–32 tum. Så det går tretton på dussinet.

Finns antagligen en anledning till det låga priset, likt att stativet är enkelt och kvalitetskontrollen släpper igenom större variationer. I vilket fall är den typen av produkt långt bak i intresselistorna för att testa. Även lågt intresse för tillverkaren för att få den testad och uppmärksammad. Dess existensberättigande hänger på priset, inte på en viss kvalitet eller viss funktion. Så någon enskilt uttömannde test på just den modellen blir med produktens natur svår att finna.

Samtidigt är 60 Hz-IPS i de här prisklasserna ofta något av motsvarigheten till snabbmatsburgare, Happy-hour-stor-stark och 10-pack med strumpor.

Man vet ungefär vad man får varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

S27A704 är IPS, 3840x2160 och 60 Hz. Enligt prisjakt finns det idag runt 110 modeller med den specen inom 24–32 tum. Så det går tretton på dussinet.

Finns antagligen en anledning till det låga priset, likt att stativet är enkelt och kvalitetskontrollen släpper igenom större variationer. I vilket fall är den typen av produkt långt bak i intresselistorna för att testa. Även lågt intresse för tillverkaren för att få den testad och uppmärksammad. Dess existensberättigande hänger på priset, inte på en viss kvalitet eller viss funktion. Så någon enskilt uttömannde test på just den modellen blir med produktens natur svår att finna.

Samtidigt är 60 Hz-IPS i de här prisklasserna ofta något av motsvarigheten till snabbmatsburgare, Happy-hour-stor-stark och 10-pack med strumpor.

Man vet ungefär vad man får varje gång.

Hej,
Är inte jätte insatt på skärmar så förstår inte helt hur du menar. Tänker ändå att Samsung är ett ganska säkert drag och vi har ju också distansköpslagen. Men är där något du specifkt ser är ett problem med den eller kan den vara bra för priset ändå?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av svemat:

Hej,
Är inte jätte insatt på skärmar så förstår inte helt hur du menar. Tänker ändå att Samsung är ett ganska säkert drag och vi har ju också distansköpslagen. Men är där något du specifkt ser är ett problem med den eller kan den vara bra för priset ändå?

Jag försöker förklara att det finns flera tusen datorskärmar på marknaden och över hundra som matchar just de specar du frågar efter. Så chansen att du ser just ett test på exakt just den skärmen är väldigt liten. På förhand kan ingen säga hur bra skärmen är eller hur väl den matchar just dina krav.

Vill man köpa en skärm där man vet att man får en viss kvalitet, då måste man välja bland skärmar som faktiskt är testade och där det finns kvalificerade omdömen. Eller så chansar du och blir den förste att berätta hur väl skärmen matchade dina krav.

Här har du listan över 4K/27–32-tum och IPS, listade på pris: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s468145028&o=produ...

Jag gissar att du är sugen på Samsung S27A704 därför att den har lägst pris på den listan?

Samsung är inte ett säkert drag för kvalitet. De har likt väldigt många andra tillverkare en väldigt stor variation mellan olika modeller, inklusive påkostade modeller med en del kvalitetsproblem. De allra enklaste modellerna från stora namna som LG, HP, Samsung med flera är ofta byggda på beställning av andra. Dessa modeller finns där för att kunna erbjuda en skärm till lågt pris, inte för att den skärmen nödvändigtvis är bra.

Jag skulle säga att Eizo och NEC är två väldigt säkra drag, men då hittar du inga skärmar i den här prisklassen utan mer åt 6.000–10.000 kronor för motsvarande specifikation eftersom det är skärmar byggt efter höga kvalitetskrav som matchar exempelvis CAD-arbete.

Dell är ett annat säkert drag, inte på högsta kvalitet likt Eizo och NEC, men en bra lägsta nivå. Jag har ännu inte sett någon Dell som är direkt felaktig eller dålig. Inte av deras mer allroundskärmar i alla fall. Där har du en matchning med deras enklare modell, S2721QS för strax över ca 4000 kronor. Googlar du den skärmen får du upp flera tester som berättar hur den fungerar.

Summan av kardemumman är att du kan chansa och betala 2500 kr för Samsung S27A704 och den är förhoppningsvis tillräckligt bra (för just dig). Eller du kan betala 4000 kr för Dell S2721QS som är en bekräftat god kvalitet från flera håll av avancerade och renommerade testare.

Det är så här man köper skärm när det finns 100+ skärmar att välja mellan. Chansa på det billiga. Eller betala för de modeller som är bekräftade.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag fick precis hem ett exemplar av skärmen och tycker det verkar helt ok än så länge. Känns inte lyxig, men inte heller några problem vad jag har upptäckt.

Är det något särskilt du undrar om skärmen så kan jag kika på det? Får dock tillägga att jag inte är en skärmexpert och att skärmen den ersätter också är av enklare snitt. Det är också bara de senaste veckorna som den har gått att få tag till detta pris, enligt prisjakt låg den på 3500+ fram tills nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majloon:

Hej!

Jag fick precis hem ett exemplar av skärmen och tycker det verkar helt ok än så länge. Känns inte lyxig, men inte heller några problem vad jag har upptäckt.

Är det något särskilt du undrar om skärmen så kan jag kika på det? Får dock tillägga att jag inte är en skärmexpert och att skärmen den ersätter också är av enklare snitt. Det är också bara de senaste veckorna som den har gått att få tag till detta pris, enligt prisjakt låg den på 3500+ fram tills nyligen.

Jag har ju inga direkta krav mer än att Excel, Word, Outlook, Teams och Web inte ska se ut som skit på den
Har panelen några uppenbara brister? Flammig? Ojämn ljusstyrka etc?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Jag har ju inga direkta krav mer än att Excel, Word, Outlook, Teams och Web inte ska se ut som skit på den
Har panelen några uppenbara brister? Flammig? Ojämn ljusstyrka etc?

Något begränsad betraktningsvinkel tror jag (färgerna ändras lite). Fotstödet verkar helt ok, men man kan inte höja och sänka.
Gick igenom https://www.eizo.be/monitor-test/ men blev inte så mycket klokare. Man kan se lite lätta linjer på gradient tester, men det kan jag även på min befintliga. Man kan också se lite färgvariation på "uniformity" när man tittar på det gråa, men du måste leta lite.

Du kanske får skicka tillbaka om du inte är nöjd?

Permalänk
Medlem

Hej,
Ni som nu haft denna skärm ett tag. Hur funkar den? Har ni varit nöjda eller skulle ni rekomendera att hålla sig borta från den?