Får hem mjukvara trots att jag har tackat nej till den?

Permalänk
Medlem

Får hem mjukvara trots att jag har tackat nej till den?

Fick just meddelande på båda mina datorer med Asus moderkort om jag ville hämta och installera Armory crate "appen".
Inget konstigt med det kan man tycka.
Men båda datorerna har sk*ten avslaget i UEFI!!

Och föga förvånande så har datorerna även 2 stycken tjänster extra nu som jag absolut INTE har bett om.
ArmouryLiveUpdate och AsusROGLSLService.
D.v.s Asus installerar saker även om man trycker på "nej" i dialogrutan.
Och jag trippelkollar varenda UEFI uppdatering att dreten faktiskt är avslaget INNAN man bootar windows och automatiskt laddar ner allt i bakgrunden igen.
Default är påslaget och slås på varenda gång man uppdaterar UEFI.
Tydligen som respekterar inte Asus att man stängt av "funktionen" i UEFI.

Det är ju helt makalöst att Asus antingen tycker att det är OK att ignorera medvetna val.
Eller har så dålig koll på sin mjukvara att sk*ten vill installeras ändå p.g.a någon bugg.
Troligen är det det senare som stämmer.
Asus är ju inte direkt kända för att göra bra och stabil mjukvara.
Bra moderkort, men usla på allt annat.

Nästa moderkort jag handlar blir nog inte Asus.
Tar gärna tips på något som inte ìnstallerar mjukvara utan att man bett om det.

Rubrik ska beskriva trådens innehåll /Andreaz1, mod
Permalänk
Hedersmedlem

Låter som en märkesdator med nån sorts mjukvarucenter eller liknande installerat från tillverkaren? Ditt moderkort varken kan eller kommer att själv ladda ner och installera mjukvara på din dator. Att tjänsten är inaktiverad i UEFI har inget att göra med att själva programmet är installerat på datorn eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Låter som en märkesdator med nån sorts mjukvarucenter eller liknande installerat från tillverkaren? Ditt moderkort varken kan eller kommer att själv ladda ner och installera mjukvara på din dator. Att tjänsten är inaktiverad i UEFI har inget att göra med att själva programmet är installerat på datorn eller inte.

Det är ett ROG strix B550-I och ett Prime X570-PRO.
Så nej, inte några märkesdatorer.
Och UEFI kan absolut pusha in mjukvara i ditt OS.
Dert var ju bland annat det som Lenovos superfish spyware gjorde.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Svensktiger:
Kör själv ett asus b550-I och har inte det problemet. Har inte haft det med mina andra asusbrädor heller (kollade resten av maskinparken).

Ja, deras mjukvara är ren gödsel men det låter mer som någon inställning i Windows update eller liknande.
Där vet jag att det kan hämtas hem en del skräp på eget bevåg

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag fick in mjukvara + drivrutiner till mitt PCIE Ljudkort helt automatiskt. Ett RME Raydat.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Svensktiger:
Kör själv ett asus b550-I och har inte det problemet. Har inte haft det med mina andra asusbrädor heller (kollade resten av maskinparken).

Ja, deras mjukvara är ren gödsel men det låter mer som någon inställning i Windows update eller liknande.
Där vet jag att det kan hämtas hem en del skräp på eget bevåg

2 olika moderkort och när jag startade datorerna på morgonen så poppade båda upp samma meddelande.
Det måste nästan vara Asus som bestämt att dom vill pusha ut denna styckelse oavsett vad användarna tycker....

Permalänk
Medlem

Isåfall är det en del av vad de har sim pushas ut via Windows update. Kan kolla om jag fått det på mitt Asus b550m installation men kommer inte ihåg något sådant.
Men det är nog inget du kan sätta i bios, du får nog skylla på Asus eller Microsoft som pushar ut saker automatiskt via Windows update. Windows update drivrutiner är ju bra när det funkar men kan vara ett rent härke när det är något som den pushar ut som man inte vill ha eller som är broken

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Armoury är det sämsta skitet jag haft också, omöjligt att avinstallera när det väl är installerat. Det skapade konflikter med både icue samt rgb-belysningen för mina ramminnen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Armoury är det sämsta skitet jag haft också, omöjligt att avinstallera när det väl är installerat. Det skapade konflikter med både icue samt rgb-belysningen för mina ramminnen.

för att inte nämna den ofantliga mängden servicar som den skapar, helt sjukt!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Snabb googling verkar ge lösningar på problemet, föreslår att de drabbade gör detsamma.

Permalänk
Medlem

Mjo just armory crate har jag sett många klaga om med all rätta.

Det stämmer att det installeras eller frågas om, OM man inte stängt av det i bios först.

Har själv inte det problemet med asus b450 II.

Däremot så vill windows update installera skit som jag inte vill, och lösningen för det är:

Citat:

To stop Windows from doing automatic driver updates, navigate to Control Panel > System & Security > System > Advanced System Settings > Hardware > Device Installation Settings. Then choose "No (your device might not work as expected)."

Källa här:
https://www.tomshardware.com/news/how-to-stop-automatic-drive...

Det finns även annan väg via registret.

Gå till Dator-namn-här\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DriverSearching

Sätt "SearchOrderConfig" till 0 istället för 1.

Behövde dock använda mig utav detta för att stoppa winupdate att ladda ner gamla drivar när jag redan hade mycket nyare. Vilket gjorde att jag behövde göra clean install och installera om igen.

Permalänk

tror det handlar om Servisar som inte avinstalleras när man tar bort det om man råkat installera det en gång.

testade det för ett tag sedan för att sedan avinstallera det men det lämnade lite servisar kvar efter avinstallationen som automagiskt startar med datorn oavsett om programmet i fråga existerar på datorn eller inte.

bla de du nämnde ovan blir kvar efter avinstallation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Armoury är det sämsta skitet jag haft också, omöjligt att avinstallera när det väl är installerat. Det skapade konflikter med både icue samt rgb-belysningen för mina ramminnen.

Japp, anledningen till den här tråden

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av tankjunior:

Snabb googling verkar ge lösningar på problemet, föreslår att de drabbade gör detsamma.

Kanonbra tips!
Ett annat bra tips är att slänga ett öga på är denna länken.
Massa bra tips där, speciellt på punkt 1.6

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Snabb googling verkar ge lösningar på problemet, föreslår att de drabbade gör detsamma.

Google har väl svar på ungefär 99 % av problemen som folk skapar trådar om här.

Permalänk
Medlem

Håller absolut med om att det är idiotiskt av ASUS att tvinga på folk denna mjukvara som standard. Det kan dock enkelt stängas av i BIOS.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Fick upp rutan igår när jag laddade min Asus mus direkt i datorn. Har Asus moderkort också så det kan ju ha varit ett sammanträffande annars finns skiten i mössen med.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy