Veckans fråga: Täcker du din webbkamera när den inte används?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Täcker du din webbkamera när den inte används?

Sätter du en klisterlapp för webbkameran, drar ut USB-kabeln eller drar på linsskyddet på din laptop när den inte är i bruk?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Absolut. Både min externa och den jag har på laptopen har "fördragningsskydd".

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har inga på mina stationära, men på jobbdatorn tejpar jag för.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Har ingen på datorn, Men däremot en liten tejpbit för den framriktade kameran på mobilen.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Är så godtrogen att jag förlitar mig på led:en som visar om kameran är aktiv eller inte. Har någon lyckats få in kod på mina enheter som döljer det så tror jag att jag har helt andra och större integritetsproblem än att de får titta på en gammal gubbe genom min webcam.

Visa signatur

Apple

Permalänk

Använder täckskyddet som även kopplar från strömmen till den. Det är riktigt idiotisk enligt mitt tycke att ha den igång hela tiden säkerhetsmässigt. Detsamma gäller för övrigt mobilen och surfplattan.

Det finns för övrigt ett coolt klipp på youtube som inte visar något större. (den hade då blivit borttagen)
Men det är en ung tjej som jobbar hemifrån och har en videokonferens. Hon behöver gå på toaletten men vill ej lämna mötet, så hon tar med laptoppen med kameran på till toaletten och kollegorna reagerar att sådär gör man inte.

Permalänk
Medlem

Snowden-tejp är standard på min laptop och i familjen. På den stora datorn så ansluter jag bara DSLR kameran när det behövs.

Permalänk
Medlem

Nej, avaktiverar bara i enhetshanteraren.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Har känt mindre obekväm för det sedan jag slutade använda Windows på mina enheter. Dock brukar jag av vana dra ur Webkameran när den inte används, headsetet har desutom en fysisk switch för micenb + du kan rycka ur den ifall man vill vara privat 😇.

Permalänk
Medlem

"Riktar den upp mot taket" var inget alternativ tyvärr

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Har en extern kamera, som ligger i en låda ifall den inte används, så röstade att jag drar ut sladden.
Anledningen är att ha ett renare skrivbord utan onödigt liggande framme.

Permalänk
Medlem

På jobbdatorn som inte har någont skytt bryr jag mig inte.

Till datorn hemma har jag en Logitech Fusion från yngre stenåldern (men den gör sitt jobb) som har sådan där plupp man kan skjuta för, och det gör jag. Men det är mest för att skydda linsen från damm.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Nej för den används mycket för jag har nästan alltid nån chatt i gång med någon så även om den har både en plastflärp som täcklock och jag har en hub med strömbrytare så har jag nog aldrig stängt av kameran.
Dessutom så blir det ju bökigt om man använder biometriinloggning likt win Hello.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inte den inkopplad alls när den inte är i användning. Drar ur USB, och sätter i när den behövs.

Permalänk
Medlem

Slår sönder den med hammare efter varje teamsmöte, och lämnar den i kompostinsamlingen på tippen för att förvirra eventuella spioner.
Sen köper jag en ny.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Täcklock om datorn har annars tape

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Drar ur USB-kabeln. Mestadels för det är en väldigt ljusstark blå LED på den som lyser mig rakt i ögonen annars.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Nej för jag har en Macbook. Alla Windows laptops jag använt har jag eltejpat dock.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag använder en gammal dSLR som webkamera, och där märks det ganska tydligt när den är aktiv (spegeln nedfälld...), så jag har inget särskilt ytterligare integritetsskydd.

Det vore intressant med motsvarande fråga för telefoner. Min gissning är att det inte är särskilt många som tejpar över sina mobilkameror.

Permalänk
Medlem

Drar ut sladden… sitter en mic i den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag använder en gammal dSLR som webkamera, och där märks det ganska tydligt när den är aktiv (spegeln nedfälld...), så jag har inget särskilt ytterligare integritetsskydd.

Det vore intressant med motsvarande fråga för telefoner. Min gissning är att det inte är särskilt många som tejpar över sina mobilkameror.

Jag kan bara tala för Android, men där måste du köra en app i förgrunden för att använda Kamera-API. Såvida du inte har någon 0day eller telefon som har nån opatchad exploit.

Betydligt lättare att göra det "inkognito" på en PC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Jag använder en gammal dSLR som webkamera, och där märks det ganska tydligt när den är aktiv (spegeln nedfälld...), så jag har inget särskilt ytterligare integritetsskydd.

Det vore intressant med motsvarande fråga för telefoner. Min gissning är att det inte är särskilt många som tejpar över sina mobilkameror.

Såklart man gör. Annars ser man ju sig själv när man startar snapchat. Hemsk app.

Frontkamera bör avskaffas.

Permalänk
Medlem

Vid de få tillfällen jag använder min laptop har jag en klädnypsliknande grej (fast mjuk) jag sätter för kameran. Har aldrig direkt behov av att använda webbkamera med min stationära dator, så den kameran ligger nedpackad för jämnan.

Ser även till att mobiltelefonkameran alltid är riktad upp i taket när jag inte använder den Är inte särskilt oroad egentligen, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Omröstningen hade kunnat bli väldigt komplicerad om man tar hänsyn till vad jag har/gör

Desktop > ingen kamera.
Laptop > kamera med plastlucka > stänges alltid.
Ipad > övertejpad kamera med prydlig svart eltejp, både bak och fram.
Telefon > förlitar mig på av och på i menyerna.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill

Nope
@Mindfighter Exakt så jag tänker med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nej varför skulle man?
Skulle någon aktivera kameran på mina enheter så får de skylla sig själva.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Alltid på med skyddet. Logiskt eller ologiskt, ganska obekväm tanke att någon kan titta på en när den känner för det.

ps.
@UndaC
Saknar omröstningsalternativen:

"Nej, glömmer bort"
"övrigt"
"Vill ej svara på sådan integritetskränkande fråga"
" Bry er inte, Sweclockers"
"Har ingen dator"
"Mitt svar saknas i omröstningen"

/s

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tycker att förslaget stänga locket på datorn alternativt övrigt saknas.

Själv kör jag med datorns inbyggda för tillfället när jag jobbar, kär den bärbara i stativ bredvid mina 2 vanliga skärmar. Brukar fälla locket när den inte används.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Jag har till och med plockat isär min laptops skärm och tagit ur dess webcam. Tur att man inte behövde dra fram lödpennan eller nått för att bli av med den. Vågar inte lita på en dator som har Win10 installerat på sig, men jag måste endå ha det någonstans för bankid och liknande. Får väl bli någon liknande hackjob åtgärd den dagen man måste ha en smartphone för irl saker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700@3.4ghz | 24gb ram@2666 | Asus Prime b350-plus | MSI GTX1060 3gb/Asrock RX 6600 XT | 27" 144hz 1080p AOC G2790G4 | Corsair CX650M | Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens en webbkamera:P

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |