Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag kan inte välja g-sync på det demot, den hoppar direkt tillbaka till no sync.
G-sync är aktiverat enligt konstens alla regler och vad jag kan se fungerar det i spel.

Har du aktiverat HDR i Windows? För G-SYNC funkar inte samtidigt som man kör HDR, iaf inte på denna skärm.
(Förmodar att du redan aktiverat G-SYNC i nvidia kontrollpanelen.)

Skrivet av Jaw_B:

Har precis skaffat en NEO för att ha kopplat till min gaming-pc (via DP) och min jobb-mac (macbook pro 13") via HDMI. Fungerar fint med gaming-pcn, men på min mac kan jag inte ställa in högre än 1920x1080p Någon som har liknande setup och lyckats lösa detta?
Kan tillägga att macbook:en körde 2160p via HDMI på min gamla skärm.

Min sambo har nån gammal trött mac laptop med samma problem, tog ett bra tag innan jag fattade att grafikkretsen helt enkelt inte stödjer den upplösningen skärmen har.
Det går däremot att komma runt det genom att lura datorn att man har två skärmar. Så vi har en usb-c hub med en displayport och en hdmi som är kopplat mot skärmen, på skärmen väljer man sedan att köra PIP (picture in picture).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Har du aktiverat HDR i Windows? För G-SYNC funkar inte samtidigt som man kör HDR, iaf inte på denna skärm.
(Förmodar att du redan aktiverat G-SYNC i nvidia kontrollpanelen.)

HDR är av och allt aktiverat i nvidia kontrollpanelen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Har du aktiverat HDR i Windows? För G-SYNC funkar inte samtidigt som man kör HDR, iaf inte på denna skärm.
(Förmodar att du redan aktiverat G-SYNC i nvidia kontrollpanelen.)

Min sambo har nån gammal trött mac laptop med samma problem, tog ett bra tag innan jag fattade att grafikkretsen helt enkelt inte stödjer den upplösningen skärmen har.
Det går däremot att komma runt det genom att lura datorn att man har två skärmar. Så vi har en usb-c hub med en displayport och en hdmi som är kopplat mot skärmen, på skärmen väljer man sedan att köra PIP (picture in picture).

Tack för svar. Min Mac är dock inte mer än ett knappt år gammal. Tycker den borde fixa 1440p via HDMI iaf :/ 4k fungerade ju som sagt fint, men det fungerar ju inte på denna skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Har du aktiverat HDR i Windows? För G-SYNC funkar inte samtidigt som man kör HDR, iaf inte på denna skärm.
(Förmodar att du redan aktiverat G-SYNC i nvidia kontrollpanelen.)

Har inte kvar min G9N så kan inte testa, men jag har för mig att jag hade GSync och HDR aktivt samtidigt? Sen fungerar väl inte HDR riktigt som det ska i sig men det är väl en annan diskussion.

Permalänk
Medlem

Ser att det finns två stycken G9 Neo att välja på, LS49AG952NUXEN och LS49AG950NUXEN, vad är skillnaden? Vilken ska man välja?
52 känns nyare på något sätt? Nyare firmware i den?

Edit: @samsung

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Neeon123:

Ser att det finns två stycken G9 Neo att välja på, LS49AG952NUXEN och LS49AG950NUXEN, vad är skillnaden? Vilken ska man välja?
52 känns nyare på något sätt? Nyare firmware i den?

Edit: @samsung

Tjenare, jag hittar ingenting när jag söker själv(Därav tror jag att det är små eller oviktiga skillnader) men jag skickar iväg frågan till dom kunniga hos Samsung. Jag återkommer om någon dag med ett svar

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tjenare, jag hittar ingenting när jag söker själv(Därav tror jag att det är små eller oviktiga skillnader) men jag skickar iväg frågan till dom kunniga hos Samsung. Jag återkommer om någon dag med ett svar

//Pontus

Tack!!!
Misstänker samma så beställde den med 52 i. Men kan vara intressant att veta ända

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺

Det gamla vanliga torde applicera här.

Finner man två modeller som ska vara samma vara fast med något olika i fråga om det kompletta artikelbeteckningen? Då kan man på Prisjakt snabbt kontrollera vilka butiker som säljer den ena och den andra "modellen"

Typiska svenska etablerade butiker = beteckningen för modellen kommer från det nordiska försäljningsområdet
Typiska postorderbutiker belägna på geografiskt andra platser = beteckningen för ett annat försäljningsområde än ovan

Alltså samma modell. Bara att de olika butikerna rapporterar de exakta siffrorna på klisterlapparna på just deras kartonger.

För TV-apparater kan det vara lite mer fulspel (mot konsument) där exempelvis Dixons (som äger El-giganten) och Saturn (som äger Media Markt) vill ha sina "egna modeller" och ändrar en siffra eller två (och kanske färgen på en list) så att du ska få det svårare att jämföra priserna. Något man återigen kan se genom att kontrollera vilka som säljer dem.

En sajt som prisjakt har sedan länge tappat sin konsumentupplysande roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack,
Båda artikelnummer var direkt från Samsungs webbshop, via benify

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Neeon123:

Tack,
Båda artikelnummer var direkt från Samsungs webbshop, via benify

Det @laxpudding hävdar stämmer utmärkt. Det är alltså olika SKU's för olika marknader men samma produkt i grunden.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det @laxpudding hävdar stämmer utmärkt. Det är alltså olika SKU's för olika marknader men samma produkt i grunden.

//Pontus

Perfekt
Fick nyss mail om att den skickats, ska bara beställa en ny gasarm också

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

@samsung tjena! Jag såg att G9:ans nya firmware 1013.0 släpptes för några dagar sedan men jag hittar inga changelogs eller liknande. Är det möjligtvis något du har koll på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

@samsung tjena! Jag såg att G9:ans nya firmware 1013.0 släpptes för några dagar sedan men jag hittar inga changelogs eller liknande. Är det möjligtvis något du har koll på?

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/px3e3i/...

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/pwlq0h/...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Så detta är alltså inte den uppdatering som Hardware Unboxed nämnde var på gång?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Så detta är alltså inte den uppdatering som Hardware Unboxed nämnde var på gång?

Den är inte till Neo iaf

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Den är inte till Neo iaf

Ah, my bad haha lite trött idag
Sorry

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Tack! jag kikade på den subredditen samma dag som uppdateringen kom så det var nog därför jag inte kunde hitta något.. Önskar att Samsung publicerade changelogs på nedladdningssidan.

Permalänk

haha uppdaterar sidan varje dag i väntan på nästa firmware, borde komma snart.
https://www.samsung.com/se/support/model/LS49AG950NUXEN/

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av 9inety9ine:

@samsung tjena! Jag såg att G9:ans nya firmware 1013.0 släpptes för några dagar sedan men jag hittar inga changelogs eller liknande. Är det möjligtvis något du har koll på?

Tjo, precis som andra nämnt så publiceras oftast inte update-logs Men jag ska höra mig för hos Samsung och se om det går att jaga tag i svar för detta.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tackar!

Verkar inte fixa ett skit dock (inte för mig iaf), vilket är lite synd.
Jag har fortfarande scanlines/dimming med denna testbild, syns tydligt när man drar runt fönstret på skärmen. Och G-sync funkar fortfarande inte, synlig tearing i nvidia pendulum och bakgrunden flimrar, syns väldigt väl så fort man hamnar under 60 fps.

Får jag returnera skärmen och pengarna tillbaka så kommer jag nog skaffa en Aorus FO48U istället, dessa Odyssey-skärmar verkar ju ha grava problem som förmodligen aldrig kommer kunna lösas med firmwarefixar som jag hoppats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Får jag returnera skärmen och pengarna tillbaka så kommer jag nog skaffa en Aorus FO48U istället, dessa Odyssey-skärmar verkar ju ha grava problem som förmodligen aldrig kommer kunna lösas med firmwarefixar som jag hoppats.

Nyfiken på vad du tycker Aorusen ger över den vanliga 48" aren, kanske främst LGs då? DP? Och för all del över G9 Neo (förutsatt att Samsung lyckas få ordning på problemen)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nyfiken på vad du tycker Aorusen ger över den vanliga 48" aren, kanske främst LGs då? DP? Och för all del över G9 Neo (förutsatt att Samsung lyckas få ordning på problemen)?

Sämre ljusstyrka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Sämre ljusstyrka?

Inte i HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte i HDR

Speciellt i HDR, enligt rtings iaf

Sen tror jag inte man kan stänga av ASBL på gigan heller, eller de kanske man kan med nått trix men det verkar inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Speciellt i HDR, enligt rtings iaf

https://i.imgur.com/otKzQmx.png

Sen tror jag inte man kan stänga av ASBL på gigan heller, eller de kanske man kan med nått trix men det verkar inte så.

Får nog vänta att utvärdera HDR till dess Samsung fått ut sin nya firmware, som det är nu så känns ju SDR som det bättre alternativet för G9 Neo oavsett. Personligen skulle jag gärna se typ en fungerande G9N fast i säg 32" 16:9 format istället. Asus har ju en ny 32" miniled men den är astronomiskt dyr och verkar ju ha en panel från 2018 typ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Får nog vänta att utvärdera HDR till dess Samsung fått ut sin nya firmware, som det är nu så känns ju SDR som det bättre alternativet för G9 Neo oavsett. Personligen skulle jag gärna se typ en fungerande G9N fast i säg 32" 16:9 format istället. Asus har ju en ny 32" miniled men den är astronomiskt dyr och verkar ju ha en panel från 2018 typ...

Japp de skulle väl släppa firmwaren innan slutet av månaden, så kanske kommer upp idag hehe.

Gällande Auros 48OLED verkar de ganska knas att den kostar just nu 5-6tkr mer än lgc148, presterar sämre men har en dp port, ser verkligen ingen anledning där om man inte MÅSTE ha en dp port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Japp de skulle väl släppa firmwaren innan slutet av månaden, så kanske kommer upp idag hehe.

Gällande Auros 48OLED verkar de ganska knas att den kostar just nu 5-6tkr mer än lgc148, presterar sämre men har en dp port, ser verkligen ingen anledning där om man inte MÅSTE ha en dp port.

Helt enig. Var något prat om att den hade en inbyggd soundbar såg jag men C1:an har ju riktigt bra högtalare för att vara en TV och tvivlar på att det direkt sitter några hifi högtalare i Aorusen. Annars är det väl mer typ klockradio från 80-talet som gäller i högtalarväg på spelskärmar, i den mån dom alls har några

Permalänk
Medlem

Tagit emot och fått upp G9 Neo på skrivbordet nu idag, tänkte uppdatera firmwaren till Version 1006.1, laddar ner filen och lägger över den på FAT32 formaterat USB minne, sätter in i service USB porten, väljer Software update i skärmens meny, den hittar nya versionen, väljer OK och så börjar den uppdatera, den stannar på 1% sen startar skärmen om sig och är fortfarande kvar på föregående version...

Om jag i windows utforskaren försöker "montera" skivabildningsfilen på usb minnet så får jag upp fel att filen är korrupt, jag har testat ladda ner från både svenska och engelska sidan, får samma fel ändå.

Gör jag något fel? Behöver jag montera filen?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Tagit emot och fått upp G9 Neo på skrivbordet nu idag, tänkte uppdatera firmwaren till Version 1006.1, laddar ner filen och lägger över den på FAT32 formaterat USB minne, sätter in i service USB porten, väljer Software update i skärmens meny, den hittar nya versionen, väljer OK och så börjar den uppdatera, den stannar på 1% sen startar skärmen om sig och är fortfarande kvar på föregående version...

Om jag i windows utforskaren försöker "montera" skivabildningsfilen på usb minnet så får jag upp fel att filen är korrupt, jag har testat ladda ner från både svenska och engelska sidan, får samma fel ändå.

Gör jag något fel? Behöver jag montera filen?

Naj ska inte behöva montera den, har du nått annat USB du kan testa med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Naj ska inte behöva montera den, har du nått annat USB du kan testa med?

Har letat igenom hela lägenheten några gånger nu, hittar inget mer USB minne... tror jag slängde/lämnade resten hos föräldrarna något år sen... Får väll traska dit och se om jag hittar något imorgon

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9