Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Oppna:

En liten framgång. Jag fick det nu till att fungera från stationär (dp) till laptop (hdmi). Dock så fungerar inte stationär (dp) till laptop (dp via thunderbolt docka). Inte heller andra hållet fungerar dvs laptop (hdmi eller dp) till stationär.

Verkar ju som att problemet ligger i dp portarna

Det låter sannerligen som det att något är knas med DP-detekteringen. Hör gärna med Samsungs Support och se vad dom säger om det
Så ska jag gräva vidare lite men jag återkommer om ja hittar något:)

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tydligen är där en ny firmware på väg för Neo som ska förbättra HDR avsevärt och släppas i slutet av denna månaden.
Ska bli spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Tydligen är där en ny firmware på väg för Neo som ska förbättra HDR avsevärt och släppas i slutet av denna månaden.
Ska bli spännande.

Har vi inte hört det tidigare?

Nä, men hoppas att det stämmer, även om jag väl gett upp med att vänta. Om inte Samsung bryr sig nog mycket att ens testa detta själva innan release, i synnerhet med de "utmaningar" som ursprungliga G9an hade, då har jag inga större förhoppningar om att viljan/förmågan finns där. Sen är det väl så också rimligtvis att om 7 miljoner pixlar ska dela på 2000 zoner så är det rätt svårt att få det lika exakt som en OLED, och då blir det alltid mycket AI och liknande som ska göra avvägningar vad som är bäst för stunden. Inkl vad som är bäst några bildrutor frammåt i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har vi inte hört det tidigare?

Nä, men hoppas att det stämmer, även om jag väl gett upp med att vänta. Om inte Samsung bryr sig nog mycket att ens testa detta själva innan release, i synnerhet med de "utmaningar" som ursprungliga G9an hade, då har jag inga större förhoppningar om att viljan/förmågan finns där. Sen är det väl så också rimligtvis att om 7 miljoner pixlar ska dela på 2000 zoner så är det rätt svårt att få det lika exakt som en OLED, och då blir det alltid mycket AI och liknande som ska göra avvägningar vad som är bäst för stunden. Inkl vad som är bäst några bildrutor frammåt i tiden.

Varför skriver du fortfarande här? Du har bara negativt att säga hela tiden och har skickat tillbaka din skärm vilket du var tydlig med att påpeka typ 10 gånger.

Neo är en dyr men jättebra skärm. Finns inget som ger i närheten så bra upplevelse om man behöver en snabb och bred skärm.

Jag är supernöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Varför skriver du fortfarande här? Du har bara negativt att säga hela tiden och har skickat tillbaka din skärm vilket du var tydlig med att påpeka typ 10 gånger.

Neo är en dyr men jättebra skärm. Finns inget som ger i närheten så bra upplevelse om man behöver en snabb och bred skärm.

Jag är supernöjd.

Därför att detta är en allmän diskussion om skärmen och den uppenbarligen har många problem fortfarande och inte lever upp till det som Samsung utlovat och folk förväntat sig. Kul att du är nöjd med din skärm men det förändrar inte att väldigt många uppenbarligen inte är det. Tror folk är kapabla att själva avgöra om det är rätt skärm för dom ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Därför att detta är en allmän diskussion om skärmen och den uppenbarligen har många problem fortfarande och inte lever upp till det som Samsung utlovat och folk förväntat sig. Kul att du är nöjd med din skärm men det förändrar inte att väldigt många uppenbarligen inte är det. Tror folk är kapabla att själva avgöra om det är rätt skärm för dom ändå.

Absolut, men måste du upprepa dig 20 gånger för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Varför skriver du fortfarande här? Du har bara negativt att säga hela tiden och har skickat tillbaka din skärm vilket du var tydlig med att påpeka typ 10 gånger.

Neo är en dyr men jättebra skärm. Finns inget som ger i närheten så bra upplevelse om man behöver en snabb och bred skärm.

Jag är supernöjd.

Amen, tycker vissa individer klagar lite väl mycket. Ge Samsung en chans att fixa dom fel som finns. Det finns ingen annan skärm som kommer närheten av Samsung ute på marknaden när det kommer till 32:9 formatet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Amen, tycker vissa individer klagar lite väl mycket. Ge Samsung en chans att fixa dom fel som finns. Det finns ingen annan skärm som kommer närheten av Samsung ute på marknaden när det kommer till 32:9 formatet.

Hade nog många påtalat de problem som finns och även gjort som många här och returnerat sina skärmar så är jag övertygad om att Samsung varit lite mer på tårna med att försöka fixa dom. Nu verkar man knappt ha testat skärmen innan release och verkar inte ha jättebråttom att fixa problemen. Om den sen är bra nog redan nu får väl var och en avgöra själv, jag anser inte att den är det i förhållande till nuvarande pris. Att döma av andra köpare verkar jag inte vara ensam om att tycka så:

https://www.amazon.com/SAMSUNG-Monitor-Ultrawide-Adjustable-L...

Men det egentliga problemet är väl just det du säger, det finns för få alternativ och då har man inte så mycket att välja på om man vill ha 32:9. Just nu skulle jag nog säg att första versionen av G9an känns som ett bättre köp sett till de nuvarande priserna, var som bekant en rätt skakig resa även där men nu har man som jag förstått det kommit till rätta med många av problemen. Bryr man sig inte om priset lär G9 Neo utan tvekan vara den bästa 32:9 skärmen som finns, och jämfört med andra LCD-skärmar så är det förmodligen bland det bästa man kan köpa även i nuvarnade form (om man bortser från priset).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hade nog många påtalat de problem som finns och även gjort som många här och returnerat sina skärmar så är jag övertygad om att Samsung varit lite mer på tårna med att försöka fixa dom. Nu verkar man knappt ha testat skärmen innan release och verkar inte ha jättebråttom att fixa problemen. Om den sen är bra nog redan nu får väl var och en avgöra själv, jag anser inte att den är det i förhållande till nuvarande pris. Att döma av andra köpare verkar jag inte vara ensam om att tycka så:

https://www.amazon.com/SAMSUNG-Monitor-Ultrawide-Adjustable-L...

Men det egentliga problemet är väl just det du säger, det finns för få alternativ och då har man inte så mycket att välja på om man vill ha 32:9. Just nu skulle jag nog säg att första versionen av G9an känns som ett bättre köp sett till de nuvarande priserna, var som bekant en rätt skakig resa även där men nu har man som jag förstått det kommit till rätta med många av problemen. Bryr man sig inte om priset lär G9 Neo utan tvekan vara den bästa 32:9 skärmen som finns.

Håller med om att G9 Neo behöver komma ner duktigt i pris, gick att få tag på gamla versionen för 9999-10999.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Allright, jag har haft en tekniker från Samsung hos mig som bytt panelen på min G9 (ej Neo), han provade även byta moderkort, men inget av det hjälpte. Bytet av panel gjorde att det blev lite bättre men långt ifrån fixat.

Jag kan alltså fortfarande inte ha G-SYNC igång utan att det flimrar och dessutom ändå blir synlig tearing. Hela skärmen reagerar dessutom när man drar runt denna testbild på skärmen: https://i.imgur.com/wkZjUpc.png
Detta avhjälptes alltså inte med ny panel eller nytt moderkort till skärmen.

Så här såg nvidia pendulum ut innan panelbytet, lyckades dock inte fånga tearingen i denna lilla videosnutt: https://i.imgur.com/PSPMjhu.mp4
Så det blev lite bättre men man ser att det flimrar lite i bakgrunden fortfarande och tearingen är uppenbar så fort man kör i 40 eller 50 fps.

Så här såg testbilden ut innan panelbytet: https://i.imgur.com/bIL7dya.mp4
Jag uppfattar inte riktigt linjerna längre med nya panelen, dock ser man att hela skärmen dimmas så fort man drar runt testbilden. Detta syns mest när man har HDR på tycker jag.

Så han kommer stänga ärendet och skriva att felet inte kunde avhjälpas och att han gjort allt som går att göra. Dvs det kommer inte hjälpa att ta dit honom en tredje gång. Så vi får se vad Samsung gör nu, pengarna tillbaka eller uppgradera till Neo? Neo verkar ju dock vara långt från felfri den med, så jag vetefan...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FL3JM:

Så han kommer stänga ärendet och skriva att felet inte kunde avhjälpas och att han gjort allt som går att göra. Dvs det kommer inte hjälpa att ta dit honom en tredje gång. Så vi får se vad Samsung gör nu, pengarna tillbaka eller uppgradera till Neo? Neo verkar ju dock vara långt från felfri den med, så jag vetefan...

Det där är fenomen jag sett på flera av Samsungs spelskärmar och de kommer och går. Den testbilden du drar runt är väldigt typiskt för hur det kan bli. Misstänker att det är en kombination av Samsungs statiska halvtoner och subpixelrendering i kombination med inversionen i panelen. Och det varierar en del under driften. Fenomenen kan komma och gå. Jag kunde ena dagen under ett test notera liknande problem i vissa situationer och dagen efter är det borta. För att sedan komma dyka upp igen.

Precis sådant som gör att jag kan peka med hela handen och säga att skärmarna fungerar att spela på. Skärmarna har sina delvis oslagbara egenskaper och möjligheter med hög frekvens, funktioner och sådant som ljusstyrka och själva formen. Men jag skulle aldrig rekommendera någon att till exempel arbeta med video- eller fotoredigering på de här skärmarna eftersom alla typer av artefakter alltid gör att man ifrågasätter om det man ser är ens bilder eller något som bara skärmen gör – följt av den naturliga frågan, om skärmen gör detta, hur ser det då egentligen ut på en normal skärm?

Uppskattar att du dokumenterar det hela

Permalänk
Entusiast

Sneglat länge på både G9 och även nya Neo... men läst mycket om problem som folk haft i denna tråd vilket gjort att man ryggat tillbaka. Denna video gör ju inte saken bättre:

Nä, jag låter förbeställningen på nya Acer X38S ligga kvar...

Permalänk
Medlem

De är grymma Hardware unboxed, tvekar på att Samsung skulle brytt sig om de inte lagt sån press på dem.

Men det ser ju faktiskt riktigt lovande ut, speciellt om man köpt skärmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

De är grymma Hardware unboxed, tvekar på att Samsung skulle brytt sig om de inte lagt sån press på dem.

Men det ser ju faktiskt riktigt lovande ut, speciellt om man köpt skärmen!

Hardware Unboxed har absolut spelat en viktig del, liksom de kunder som faktiskt påtalat vilka problem som finns och inte gett sig innan Samsung tagit dom på allvar. Lovord och hyllningar har absolut sin plats, men det leder sällan till innovation och förbättringar i de fall när så krävs. Håller helt med det Tim säger att dessa problem borde upptäckts långt innan release, och starkt av honom att säga att dom borde ha upptäckt mer av detta i sin initiala recenssion. Kul om Samsung fått ordning på detta nu, då kan detta bli en kanonskärm som jag kan tänka mig att köpa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Så här såg nvidia pendulum ut innan panelbytet, lyckades dock inte fånga tearingen i denna lilla videosnutt: https://i.imgur.com/PSPMjhu.mp4

Jag kan inte välja g-sync på det demot, den hoppar direkt tillbaka till no sync.
G-sync är aktiverat enligt konstens alla regler och vad jag kan se fungerar det i spel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag kan inte välja g-sync på det demot, den hoppar direkt tillbaka till no sync.
G-sync är aktiverat enligt konstens alla regler och vad jag kan se fungerar det i spel.

Det där har jag också haft strul med i just NVidias demoprogram och ibland även i spel. Har för mig att jag fick det att fungera genom att första deaktivera GSync i NCP och spara det, för att sedan aktivera det. Annars hoppar den bara tillbaka till precis som du beskriver så fort man försöker välja GSync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Därför att detta är en allmän diskussion om skärmen och den uppenbarligen har många problem fortfarande och inte lever upp till det som Samsung utlovat och folk förväntat sig. Kul att du är nöjd med din skärm men det förändrar inte att väldigt många uppenbarligen inte är det. Tror folk är kapabla att själva avgöra om det är rätt skärm för dom ändå.

Jag håller med improwise helt klart. Det ÄR bedrövligt att samsung efter något år fortfarande levererar en produkt som inte lever upp till specs. Det ÄR också bedrövligt att slutkonsumenter försvarar detta. My two cents, imho etc etc

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra deal via benify, skulle ni säga det är värt det? Är det enkelt att returnera om man har problem?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Riktigt bra deal via benify, skulle ni säga det är värt det? Är det enkelt att returnera om man har problem?

Jävlar asså 15750:- billigast hittils, senaste benify dealen var 18.000 ^_-
Samsung ska ju ha 30 dagars fria returer, vet inte hur det är i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Jävlar asså 15750:- billigast hittils, senaste benify dealen var 18.000 ^_-
Samsung ska ju ha 30 dagars fria returer, vet inte hur det är i praktiken.

Samma pris om man studerar och använder rabatten från mecenat.se

Jag tippar dock på att den hinner bli ännu billigare vid black friday/jul/nyår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Samma pris om man studerar och använder rabatten från mecenat.se

Jag tippar dock på att den hinner bli ännu billigare vid black friday/jul/nyår

O fan, till det priset ser det väldigt lockande ut, bra timing tills nästa firmware update.

Permalänk
Medlem

Ja det står mellan en G9 Neo eller en LG C1 48

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Ja det står mellan en G9 Neo eller en LG C1 48

Japp precis, väntar på att få tillbaks cashen från elgiganten för min non-geo g9, hade hoppats de skulle komma i veckan så jag haft C1 innan helgen.

Har redan fått hem ergotron HX, hdmi kabel och service kontroll till den, men sänkningen på neo till 15750:- fick mig o vela lite.
Sen tänkte jag på min g9'a, pixlar som dog efter typ en månad, hur störigt det var att varje gång jag inte stängde av den manuellt innan jag skärmarna sattes i sleep, att nästa dag jag rörde musen låste sig datorn osv. Plus samsungs pixel-policy verkar omänsklig, de byter inte ut den förräns 9 heldöda pixlar som jag förstått den, knas om de visar sig efter ångerrätten.

Nää de lutar nog mot en C1 istället.

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat en NEO för att ha kopplat till min gaming-pc (via DP) och min jobb-mac (macbook pro 13") via HDMI. Fungerar fint med gaming-pcn, men på min mac kan jag inte ställa in högre än 1920x1080p Någon som har liknande setup och lyckats lösa detta?
Kan tillägga att macbook:en körde 2160p via HDMI på min gamla skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Jävlar asså 15750:- billigast hittils, senaste benify dealen var 18.000 ^_-
Samsung ska ju ha 30 dagars fria returer, vet inte hur det är i praktiken.

För 15K och om Samsung verkligen får till de förbättringar som talas om i HU video (utan andra försämringar) så börjar det bli ett mer rimligt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För 15K och om Samsung verkligen får till de förbättringar som talas om i HU video (utan andra försämringar) så börjar det bli ett mer rimligt köp.

Ja precis, ska bli intressant när firmwaren släpps och fler testar den så man får en bättre helhetsbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja precis, ska bli intressant när firmwaren släpps och fler testar den så man får en bättre helhetsbild.

Ja, är nog inte läge att chansa sett till historiken. Lite orolig att man kanske flyttar problematiken snarare än löser den som man verkar gjort med sina TV-apparater att döma av det jag läst. Hårdvaran är väl som den är så det bör väl handla om hur man tweakar AI:n, om man nu inte gjort några totalfel i tidigare firmwares. Förhoppningsvis är min oro obefogad.

Permalänk
Medlem

Undra hur länge Benify dealen gäller, hur länge hinner man ha beslutsångest liksom haha

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Undra hur länge Benify dealen gäller, hur länge hinner man ha beslutsångest liksom haha

7/10 om jag minns rätt

C1 48" dealen gäller till 3/10