Restriktioner bort imorgon - hur kommer ni jobba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Blir intressant om arbetsgivaren kommer märka att produktiviteten går ned när folk samlas i kontoren igen. Tror många arbetsgivare har fått gratisminuter injobbade då många kanske inte tagit kaffepauser hemma, suttit någon minut extra vid datorn innan eller efter jobbet. Kaffepauser på jobbet drar ofta ut på tiden, och att stå och skvallra och skoja med arbetskamraterna tar sin beskärda tid av arbetstiden med, och generell koncentration hos folk när det ständigt surras runt omkring en.

Ja jag är mkt effektivare när ingen ränner på mitt kontor och ska surra. Tar ingen eftermiddags rast hemma och jag förbereder min arbetsdag innan jag börjar egentligen när jag är hemma.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Minst 2 dagar på plats per vecka är det sagt på mitt jobb, jag kommer dock försöka vara på kontoret 4-5 dagar per vecka i dagsläget. Däremot är det surt på sikt med närvarotvång. Det ger ju stor ekonomisk frihet att jobba hemma med tanke på att man kan bo på valfri plats. Att kunna köpa hus till överkomligt pris även om kontoret ligger i en storstad 2-4 timmar bort hade varit fint.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Måste bara tillägga: innan pandemin var det enligt regel minst 4 dagar på kontoret per vecka som regel.

Nu har 4 av mina högre chefer slutat och de har brist på folk, teamen minskar.

Nya regeln är 1-2 dagar per vecka

Jag hoppas kunna slippa det helt, men vi får väl se

Permalänk

Åtminstone när man drar på sig nån ordentlig förkylning så kommer jag nog i fortsättningen garanterat arbeta hemifrån, tidigare har man envisat vara på plats med näsdukar i högsta hugg. Tror inte nån motsätter sig att man jobbar hemifrån då inte.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Jag stör mig på att folk kunnat säga jag är krasslig idag jag jobbar hemifrån. Medans en annan som jobbar på golvet inte har den lyxen och på så vis förlorar en del av sin inkomst. Men visst det är ju bra att det går att göra men känns orättvist samtidigt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Arbetar endast hemifrån. Fantastiskt för en familj med småbarn och jag hade inte velat ha det på något annat sätt just nu.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

I förlängningen är jag sugen på att hävda att min restid till kontoret ska ingå i min arbetstid. De betalar för min tid, 8h om dagen. Om de vill att jag ska befinna mig på en plats där jag inte bor, så får de betala för tiden det tar för mig att ta mig dit. Jag bor precis där jag gjorde när de anställde mig, så de visste förutsättningarna i förväg. Vill dom inte betala för att jag ska åka buss flera timmar om dagen? Bra, låt mig jobba hemma.

Jag håller till viss del med i detta. Samtidigt som då personer som bor närmare kan använda sin närhet som ett argument för högre löner.

I praktiken så hoppas jag att det blir så att arbetsgivare blir flexibla och tar med alla faktorer i beräkning.

Jag själv har varit skeptisk till att många arbetsgivare väljer kontor mitt inne i stan där hyran är som absolut högst, detta trots att inga av kunderna har sina verksamhet där. Jag vet inte riktigt vad detta mitt i stan är närmast för, jo de anställda som såklart bor mitt i smeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skillnad nu och förr. Förr om man var otroligt duktig, en riktig spetskompetens som företaget absolut vill ha. Så skulle man kunna få göra lite arbete hemifrån. Andra mer vanliga personer så var det bara att glömma sina drömmar.

Nu har detta året som folk jobbat hemifrån visat att det fungerar. Och de arbetsgivare som totalvägrar hemarbete av bara rent principskäl, ja de lär bli av med folk som väljer en bättre arbetsgivare.

Jag skiljer kraftigt på kontorsjobb som utförs på kontoret för att man behöver ha tillgång till något som finns där. Och kontorsjobb där man snarare sitter med sämre utrustning än hemma, det är på alla sätt sämre. Men man ska lika förbaskat dit 5 dagar i veckan.

Det är ju som sagt en förhandlingsfråga så det är klart att de med mer kompetens har lättare att ställa krav, men att jobba någon dag hemma i veckan har ju varit väldigt utbrett bland de som velat överallt där jag sett (kunder, kontakters bolag osv). Att sitta 100% remote (eller nära) har ju dock bara varit okej om de anser att du är värd det.

Jag är rätt säker på att inget kommer ha förändrats speciellt mycket, folk kommer få jobba hemma så mycket som de hade fått tidigare också om de ställt kravet (även om det kan ha krävt arbetsplatsbesök tidigare). En skillnad lär dock vara att det är fler arbetsgivare som tvingas släppa på dumma regler om att säga nej av princip.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

En skillnad lär dock vara att det är fler arbetsgivare som tvingas släppa på dumma regler om att säga nej av princip.

En dum regel är att det inte är säkert att jobba med data på distans. Då frågar man cheferna om vi kommer att fortsätta att endast jobba distans emot kunder eller kommer vi nu besöka deras utrustning för att jobba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag stör mig på att folk kunnat säga jag är krasslig idag jag jobbar hemifrån. Medans en annan som jobbar på golvet inte har den lyxen och på så vis förlorar en del av sin inkomst. Men visst det är ju bra att det går att göra men känns orättvist samtidigt.

Du slipper ju å andra sidan pressen på dig att jobba även fast du är sjuk. Visst en liten förkylning är ju inga problem men vart går gränsen liksom?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller till viss del med i detta. Samtidigt som då personer som bor närmare kan använda sin närhet som ett argument för högre löner.

I praktiken så hoppas jag att det blir så att arbetsgivare blir flexibla och tar med alla faktorer i beräkning.

Jag själv har varit skeptisk till att många arbetsgivare väljer kontor mitt inne i stan där hyran är som absolut högst, detta trots att inga av kunderna har sina verksamhet där. Jag vet inte riktigt vad detta mitt i stan är närmast för, jo de anställda som såklart bor mitt i smeten.

Ja, det finns ju alltid gråzoner och undantag och konstiga situationer där nån som bott precis bredvid kontoret plötsligt flyttar långt bort, tex.
Men i det stora hela; om jag horar ut min tid till högstbjudande, så bör ju tiden jag får betalt för vara den tid jag avsätter för att åstadkomma jobbet de vill ha gjort.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I förlängningen är jag sugen på att hävda att min restid till kontoret ska ingå i min arbetstid. De betalar för min tid, 8h om dagen. Om de vill att jag ska befinna mig på en plats där jag inte bor, så får de betala för tiden det tar för mig att ta mig dit. Jag bor precis där jag gjorde när de anställde mig, så de visste förutsättningarna i förväg. Vill dom inte betala för att jag ska åka buss flera timmar om dagen? Bra, låt mig jobba hemma.

Man kan förhandla om vad som helst egentligen så det kan du ju säkert göra. Vi räknar inte tid alls utan det enda viktiga är vad som levereras, det kan ju slå åt båda hållen beroende på arbetet såklart men det gör det ju friare.

Permalänk
Medlem

Jag är lärare på fritids. Jag fortsätter precis som innan och under pandemin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Med andra ord vet du precis vad vi andra tycker, tänker, vad vi vet och inte känner till. Tack för klargörandet.

”Vi andra”. Nog för att du verkar ha en knepig personlighet men vi diskuterar inte schizofreni nu. Om du har flera personligheter skulle det underlätta att få veta vilken av dina personligheter som jag egentligen för en dialog med nu. Alternativet är ju annars att det du anklagar mig för likväl kan appliceras på dig själv, dvs. att du vet precis vad alla andra tänker och känner till.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Du slipper ju å andra sidan pressen på dig att jobba även fast du är sjuk. Visst en liten förkylning är ju inga problem men vart går gränsen liksom?

En systemutvecklare ringer upp sin kollega som är på BB för att föda.
Tjena vi har nu fått ett driftbortfall från en server som du har jobbat med och vi skulle behöva råd. Hon äger, kan detta inte vänta 1h, jag är lite upptagen just nu. Systemutvecklaren säger, förstår du inte allvaret att servern är nere en 1h i onödan?

Min poäng är att vanliga klassiska jobb där man endast behöver tänka på jobbet 40h i veckan, är inte jämförbara emot andra. Där man kvällstid och annat kan få ärenden och man inte riktigt är fri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Arbetar endast hemifrån. Fantastiskt för en familj med småbarn och jag hade inte velat ha det på något annat sätt just nu.

Ja precis, livspusslet med en 3 åring och tid med familjen och hemprojekt är något helt annat nu för tiden!

Permalänk
Medlem

Jag hade redan innan pandemin gått över till att jobba 2 dagar i veckan på kontoret pga lång pendling.
Och nu verkar det siktas på att istället för att alla utom jag jobbar varje dag på kontoret som innan så ska vi ses där 1 kanske 2 dagar i veckan framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag skulle säga att har du en vettig anledning till att du ska köra hemma så gör det men jag vill inte ha massa folk som bara vill sitta hemma och aldrig vara på plats.

Ser med att säljarna presterar sämre när dom jobbar hemma kontra när dom är på plats och "tävlar" med varandra.

Tycker en hänvisning till forskning borde vara nog.

Finns inga/få studier som säger öppet landskap är bra för produktivitet. Mängder med studier som säger att öppet landskap och höga ljudnivå är dåligt för produktivitet. Allt ljud som hjärnan tar in måste aktivt behandlas, och det tar kraft och energi. Folk som säger "Jag kan sortera ut ljud utan att störas av det" ljuger för sig själva helt enkelt. Stora fördelar i livskvalité, stress etc.
Det är helt absurt att vi fortsätter att jobba 40h veckan som standard när allting pekar på att det är fel väg att gå.

Jag säger tvärtom, arbetsgivaren måste ha en riktigt vettig anledning för att kräva heltid på plats, annars kommer man tappa lojalitet, engagemang och arbetarnöjdhet. Sådant kostar nog mer i längden än om säljare säljer liiite sämre.

Sen är säljares hetsiga-värld allt annat än bra arbetsmiljö men det är självförvållat så då gäller nog lite speciellt regler

Hemma jobb 2-3 dagar och kontor 2-3 tror jag är en perfekt balans i längden.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag stör mig på att folk kunnat säga jag är krasslig idag jag jobbar hemifrån. Medans en annan som jobbar på golvet inte har den lyxen och på så vis förlorar en del av sin inkomst. Men visst det är ju bra att det går att göra men känns orättvist samtidigt.

En sak som arbetsgivaren kan göra är ju att skippa karensdagen så att det blir lite mer rättvist och du kan stanna hemma och inte förlora allt för mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Fortsätter med kontorsarbete och möjlighet till att jobba hemifrån vid behov

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Kommer fortsätta rulla runt med min kranbil i södra Sverige.
Hade chefen accepterat Eurotruck simulator som jobb så kanske det hade funkat hemifrån...

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Är ingen kontrorsnisse så jag har jobbat som vanligt.
hade permitering under 2020 annars jobbat på som vanligt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Som vanligt.
100% i tillverkande fabrik.
Orderstock finns men vi kan komma att permiteras på pga brist och förlängd leveranstid på material och komponenter.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Kommer förhoppningsvis kunna sitta kvar i Härnösand och jobba mot fjollträsk.
Tycker synd om alla på KTH som tvingas tillbaka, som tur så har SU inte tagit samma beslut.
Gillar jobbet men det går för fan inte att bo där och ha något liv eller ens någon ekonomi om man inte siktar på månggifte.
Vill verkligen inte tillbaka.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag har varit på kontoret varje dag sen det startade. Eget val men jag pallar inte att jobba hemma. Tycker det är det tråkigaste som finns.

Jag kommer inte tillåta hemma jobb för mina anställda om dom inte absolut måste. Annars ser jag dom gärna på plats.

Härlig inställning.

Permalänk
Skrivet av NorthBadass:

Vi måste alla vara på plats från och med slutet på denna vecka. Måste fråga om godkännande att vara hemma. Sånt som händer när ledningen är extrovert antar jag Hade hoppats på att vara på kontoret 1-2 dagar i veckan kanske

Extrovert ledningsgrupp.... haha. Det förklarar mitt företags beslut också. Fan jag hatar överdrivet extroverta, både människor och ledningsgrupper

Permalänk

Vi kör 3 dagar på plats, 2 hemma. Personligen tycker jag det är helt fel tänkt från ledningen. Vill man att människor ska utvecklas och vara kreativa ger man dem 100% frihet att lägga upp sin arbetstid efter vilka möjligheter som finns. Om det inte funkar pga en anställd inte klarar av det, ja men då finns det gott om jobb på någon fabrik där man jobbar 8-5 och har stämpelklocka.

Trodde att pandemin skulle gjort att alla företag fattat att fasta kontorsplatser och "vara på plats" är koncept för historieböckerna. Den moderna människan behöver frihet framför allt annat. Känner att man styr över sin egen tid trivs man med sitt jobb, då gör man också ett bra jobb. Gör man ändå inte ett bra jobb är man på fel plats. Ganska enkel ekvation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Härlig inställning.

Vi är en relativt liten grupp människor på mitt kontor och alla är väldigt socialt lagda så jag kan verkligen mäta att dom presterar sämre hemma.

Säger någon att den behöver jobba hemma så kommer jag självklart inte förbjuda det men max någon dag i veckan. Om dom inite ljuger för mig så vill dom inte jobba hemma heller så det är ett icke problem här.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Vi har inga krav på att vara på plats på min arbetsplats. Men vi får börja komma till kontoret i större utsträckning nu.
Men utbildningar och vissa möten kommer vi att försöka ha på plats mest för att underlätta utbytet mellan deltagarna.

Byter snart tjänst och då även placeringsort och blir då chef så kommer behöva vara mer på plats i början. Har räknat med 3 dagar i veckan men tror inte att det kommer vara fullt ös på kontoret där heller.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån och gjort sedan hela det här kalaset startade. Kommer fortsättningsvis göra det 24/7, vi har inte ens en lokal längre.

Fungerar kanon.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A