Helgsnack: Vad har du för hobby utöver datorer och teknik?

Permalänk
Medlem

Uhh, eh... Det beror väl på vad man menar med hobby, ska jag gå på SAOLs definition: favorit­sysselsättning på lediga stunder så...
Vet inte hur mycket som räknas till teknik heller, nu när jag tänker efter.,,

  • Designa högtalare

  • Bygga högtalarna

  • Lyssna på högtalarna

  • Titta film

  • Slipa och samla på köksknivar

  • Läsa scifi och facklitteratur

  • Samla på verktyg

  • Dricka öl/vin/vatten/etc med polarna

  • Laga mat

  • Bygga saker i allmänhet, allt från elektronik till träarbete.

  • Rita, får inte nog med tid för detta numera

  • Glömde... fotograferar gärna digitalt med gamla M42-objektiv när tid ges.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan 2005 tävlat i laserdome, är med i landslaget. Och ja, man kan tävla i skiten xD Vi reser runt i olika länder och deltar i turneringar. Utöver det hyser jag ett intresse av bla bilar, serier, ölprovningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supair:

Jag har sedan 2005 tävlat i laserdome, är med i landslaget. Och ja, man kan tävla i skiten xD Vi reser runt i olika länder och deltar i turneringar. Utöver det hyser jag ett intresse av bla bilar, serier, ölprovningar

Det där låter ruggigt roligt ändå, bara spelat laserdome några gånger men man kommer ju ut på andra sidan i ett helt annat skick än vad man gick in som... Gissar att krig kan förändra en...

Permalänk
Medlem

Köpa in och restaurerar/lagar gamla objektiv som sett sina bästa dagar.

Sedan måste man ju förstås använda objektiven till något har jag hört...

Dold text

Förutom stillbilder, att filma hela konserter med de gamla 60 & 70-talsobjektiven är ju alltid kul.
(En ljudlös video av upphovsrättsskäl.)

Dold text
Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Lego

Visa signatur

Fuck The World

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Biodling. Det är makalösa små insekter, och aldig blir man riktigt klok på dem.

100+ kg honung är dock negativt. Jag vette tusan var jag ska göra av allt?

Honungsmjöd😍

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem

Hundar, tidigare aktiv inom bruks. Nu så hinner jag inte med (vill inte hinna med) föreningslivet och allt drama det förde med sig.
Hundarna är sällskap som kräver en hel del. Dom aktiverar sig inte själva - speciellt inte våra raser vi snöat in på, Schäfer och Flatcoated retriever. Hundarna ger både välmående och motion.

Och ja, jag är husse till en schäfer som heter Oxie.

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Programmerar du själv?
Jag har min Focus ST från 2012, syns tidigare i tråden, #19268572
285hk steg2. Men jag kör en färdig programvara från cobb, så antagligen 275-280hk förhoppningsvis. Har testat en steg3, saknar själv avgassystemet för det. Mer vrid och 300hk ungefär.

Ingen programmering. Mappat lite megasquirtv bara och lurat originalstysystem.
Jag har några turbobyggen bakom mig, gamla volvosar, med och utan insprutning, och nån dieseltraktor.
Funderar på att göra en mc nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Det är riktigt speciellt med lokalproducerat honung tycker jag! Visst är det "dyrt" jämfört med affären, men honung ser jag ändå lite som en lyxprodukt. Brukar du sälja med vaxet eller utan? Jag tycker det kan vara trevligt med vaxet, gött och tugga på det som tuggummi

Jag säljer inte kakhonung. Lite för låg efterfrågan på det. Jag har endast slungad honung som finsilats och tappad på burk. Nyslungad flytande eller rörd honung är de två sorter jag kört med i år. Ympad är lite trist så det har jag skippat helt. Men jag hqr vax som jag smält ned och gjort kuber utav, det luktar väldigt gott. Det har jag för omsmältning för att kunna få nytt vax till mina ramar.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Utöver datorer och IT så blir det mountainbike och actionkameror för hela pengen. Så sjukt bättre cyklar nu i jämförelse med när man var liten. Trådlös digital växling istället för mekanisk gör växeljusteringar mm så lättare och mer intressant. Youtube gör reparationer och service lätt. Slippa cykelverkstad är en dröm som besannats helt tack vare teknik och just IT.

Permalänk
Medlem

Jakt, apparatdykning, fotografering, matlagning. Men med två småbarn hemma har jag inte mycket tid över till dessa ganska tidskrävande aktiviteter. Börjat spela padel några gånger i veckan med kompisar på lunchen.

Permalänk
Medlem

Hi-fi, konst, litteratur samt matlagning i den ordningen

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är "hobby" längre, men konst gillar jag. Jag tecknar porträtt (brukade), men främst iakttar jag och studerar andras verk och kan bara sitta och kolla på alster i timmar på nätet framför datorn, än att själv hålla i pennan. Jag tecknar numera dock extremt sällan och tar fram pennan och papperet högst en gång per år (om ens det, och så har det varit sen typ 13+ år tillbaka), för jag känner att jag redan har uppnått den nivån (som jag ville sen gymnasiet) att jag kan skapa teckningar som kan ses som skapligt fotorealistiska.

Konst älskar jag som sagt att iaktta och studera, men får inte längre den dära kicken av att man själv har tecknat någonting...

Gjordes under gymnasiet för typ 14 år sen. (Den som kan gissa vad jag blev mest nöjd med denna, får en guldstjärna)

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av niddan:

Honungsmjöd😍

Mmm egengjord mjöd, särskilt till julen med äppel och kanel toner...smarrigt värre

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag är snookerfantast, jag spelar och kollar på bra snooker så ofta tillfälle ges. Jag har även varit i London och sett världseliten spela.

Biljard är också roligt och där har jag spenderat mer pengar på köer än vad min förmåga motiverar…

Permalänk
Medlem

Har tagit upp mc-hobbyn som legat i dvala i sissådär 20 år. Renoverar gamla klassiska 70-80-talare. Just nu är den Kawasaki 900 Z1 -74 som ligger på operationsbordet.

Försöker även ta upp modellbygget igen, som när man var grabb. Än så länge har jag samlat ihop ett 50-tal modeller (misstänker att det är det som är det roliga, inte att bygga dom🤓).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ska tilläggas att det är 500 grams burkar med honung. Inte 350 gram.

Nej det är inte dyrt för garanterat äkta svensk honung. Inga problem med att sälja. En del snåljåpar köper hellre så kallad EU-honung på lokala mataffären utan att ha en aning om vad det är. Det är min åsikt.

Kan min sambo intyga. Personligen har jag aldrig gillat honung (butiksköpt). Egenodlad är en helt annan grej och värt varje krona om man använder honung regelbundet.

Här i Halmstad området har det varit nerlusat med rapsfält i somras. Mindre bra om man vill ha flytande honung.

Permalänk
Medlem

Dans, karate, bonsaier och vänner.

EDIT: Min kära Hemmabio får jag inte glömma!!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Spelar rollspel med kompisarna när vi spelar pc. Börjat att spela golf och sen är det jordbruk för resten av tiden.

Permalänk
Medlem

Ut och gå, mtb, fiske och laga mat när jag har ork och/eller tid.

Sy i skinn läder är något jag börjat intressera mig för iår.
Det har blivit några alster.

Några utvalda:

Stämjärnsskydd

Dold text

Liten väska

Dold text

Plånbok

Dold text

Det tar jävligt mycket tid, men det är rogivande

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
DingDongerMcDongface

Så mycket otippade och roliga grejer som nämnts hittills! Så roligt att läsa om

Det som tar upp mest tid (och pengar, haha) för mig är nog mina katter. För närvarandet har jag fyra hemma, och driver en väldigt liten uppfödning av ragdolls. Har hittills haft två kullar hemma, en som fodervärd och en "egen". Väldigt roligt, men både dyrt och tidskrävande. Innan jag började pyssla med specifikt avelsbiten var jag väldigt aktiv som utställare. Jag har både ställt ut mina egna katter en hel del och arrangerat och arbetat på utställningar, mestadels som domarassistent. Som namnet kanske avslöjar går det kortfattat ut på att hjälpa domaren med allt "runt om", så denne kan fokusera på att bedöma katterna istället. Sjukt roligt och man lär sig fantastiskt mycket. Tyvärr har det mesta varit inställt sedan tidigt 2020, men hoppas på ett bättre 2022

Utöver helt vanligt kattgos går därmed en stor del av tiden åt till allt från pälsvård till genetikstudider och engagemang i lokala kattklubben. Ja, jag är en galen kattkärring, men jag är okej med det

Lite blandade odjur här, för den som gillar sånt

Orimligt mycket katter

Det andra mest "fasta" är nog att jag sedan snart två år tillbaka fastnat i DnD-träsket, Vi kör åtminstone varannan helg, men i perioder varje helg och ett par timmar åt gången. Nu sker det visserligen framför datorn, då vi flyttade våra sessioner till Discord pga pandemin, vilket visade sig på vissa sätt faktiskt ändå gjorde det enklare att spela oftare. Vi kör en kombination av DnD Beyond, Foundry VTT och Syrinscape. För mig som nybörjare har det till och med underlättat att ha karaktären digitalt måste jag säga.

Annars är jag en sån som byter hobbys som andra byter underkläder. Jag tröttnar fort och hoppar mellan olika saker lite hej vilt. I allmänhet är jag förtjust i sådant med någon slags konstnärlig eller estetisk komponent och pysslar i perioder mycket med att skissa, måla, handarbete och fotografera. Det jag tycker bäst om är akvareller och fotografering blir det mycket när man har kattungar hemma, men just har jag dille på att rita och skissa med blyerts.

När jag pluggade var jag väldigt investerad i studentkåren och anordnade event, satt i styrelser och dylikt, men den typen av engagemang fick ett naturligt avslut när jag var klar med studierna. Om jag fick önska något hade jag önskat att jag var mer intresserad av träning och fysiska aktiviteter, men tycker oftast att det är så in i norden tråkigt och är därmed i usel form. Men man kan inte få allt!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pine-orange:

Jag är en sån snåljåp som köper det hos mataffären, det är inte så noga var det kommer ifrån. Men jag får helt enkelt köpa närodlad honung nån gång och smaka skillnaden, jag kanske blir frälst Jag läste att ni behöver registrera er hos länsstyrelsen, varför behöver ni göra det? Är det så att de kan varna er när det finns sjukdomar eller för att ni säljer mat?

Det är för att hålla kolla på var, vad och vilka som säljer mat, främst för att kunna kontrollera att man inte säljer nått som kan skada kunden. Kommunerna gör tillsyner av livsmedelsverksamheter för att se att regler följs så folk inte riskerar bli sjuka av maten.

Det här är ett livsmedelsföretag
Ett livsmedelsföretag producerar, bearbetar eller distribuerar mat och finns inom hela kedjan från primärproducent, exempelvis fiskare och lantbruk, till en restaurang eller en butik. Även dricksvatten och snus räknas till livsmedel. Företaget kan vara privat eller offentligt och drivas med eller utan vinstintresse.

Om du ska sälja livsmedel direkt till konsument ska du registrera ditt företag hos kommunen där du driver din verksamhet.
https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag cosplayar och streamar ett par gånger i veckan. älskar stark mat så håller på att testa laga mat med olika chili som carolina reaper och sådant.

Permalänk
Medlem

Bilvård, Mtb, Serier&Filmer

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag gillar att prova på nytt. Dyrt blir det. Det senaste var att flyga och jag har över sommaren drygt 40 timmar loggade och snart utbildningen för PPL flygcert avklarad. Innan det så var det foto och film, något som jag nu hoppas kombinera med flygandet. Innan det var det smyckestillverkning och låsdyrkning då jag hade en period av att vilja sitta i verkstan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Styrketräning, nästa mål är att göra birthday squat challenge med 140 kg. Blir 140x35 reps i år att klara på ett set utan vila. Gjort 30 st hittils.

Haha. Det är ju väldigt imponerande! Vill se dina ben.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Försöker skriva en bok, gjort två kapitel hittills. Storyn är faktiskt väldigt bra, å jag kan skriva rätt så bra utan att vara ett geni. Men går långsamt, som sagt..

Annars har jag lagt en hel del pengar på fiske senaste året, framförallt utrustning. Nästa år blir det ett par resor i Sverige. Framförallt gädda men ska försöka fiska lax och torsk också framöver.

Gillar annars att vandra men bor i södra Sverige, svårt att ha fina ställen att vandra på. Ännu mer gillar jag att bestiga berg, även om jag inte har några större toppar under bältet än utan bara Mt Olympus (2917möh), Galdhöpiggen (2469möh) samt Lenin Peak baslägret (~3700möh). Målet är att åka till Nepal och vandra Annapurna Circuit som sägs vara världens finaste vandringsled, och att då kanske ta ett par toppar medans man ändå är där omkring 6000 meters höjd. Annars intresserad av att besöka Kirgizistan igen och ta 4 toppar på 20 dagar varav den högsta då är Lenin Peak (7134möh).

Gillar också att resa (varit i 32 länder) och har ett halvintresse av att fotografera. Ska försöka ta fina bilder med nya iPhone 13 och ha ett specifikt konto på instagram för just det. Framöver kanske skaffa systemkamera men prioriterar inte det just nu.

Cyklade även Smygehuk-Treriksröset (cirka 240 mil?) på 14 dagar för många år sedan. Funderar nu på en riktig landsvägscykel. Senast så cyklade jag med en gammal DBS med 3 växlar (ni vet den där svarta lilla växelkåpan, Shimano?) och tung last. Vore riktigt kul.

På sikt vill jag ta flygcertifikat så har ett par timmar i flight-sim, men det får bli senare

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av pine-orange:

Men jag får helt enkelt köpa närodlad honung nån gång och smaka skillnaden, jag kanske blir frälst

Det är inte helt ovanligt att få Svensk honung som smakar som strösocker dvs från bin som blivit stödutfodrade vid extrem torka/kyla/regn. Själv har jag turen att i lokala ICA-butiken kunna köpa lokalt producerad i småskaligt uppodlat skogsområde.

Permalänk
Medlem

Min hobby utöver datorer och gaming är akvariefiskar.
Det är två 450 liters akvarium med ciklider ifrån tangayika sjön.
Väldigt avkopplande sitta titta på dem lite som medicin för själen.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är en hobby riktigt, men fyller min Apple Watch's träningsringar varje dag... gått ner ca 30 kg (130 till 100) på ca 1 år tack vare den, ska försöka komma ännu lägre också. Oftast är jag ute å promenerar raskt eller så trampar jag motionscykel inomhus. Går inte på gym eller så.

Förutom det så har alla mina andra hobbies med dator att göra... programmerande, min blogg, speedrunning, spelsamlande, hjälpa andra hitta PS5or i lager, data hoarding, med mera, med mera...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P