Permalänk
Medlem

IOS 15 - Live Text

Någon som har koll på om Live Text inte aktiverats i Sverige med iOS 15.0 ?
På min iPhone 11 så har jag i alla fall inte lyckats få igång det och inställningen saknas i både inställningar och kamera appen.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Viking

Hade samma problem i början men hittade en inställning där man satt på det. Ska leta vart det var

Edit: Fanns under inställningar -> kamera.

Edit2: Om den inte finns där måste du gå till inställningar -> Språk och region, och där borde det finnas.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hade samma problem i början men hittade en inställning där man satt på det. Ska leta vart det var

Edit: Fanns under inställningar -> kamera.

Ok, men som jag skrev så saknas den inställningen.
Även passat på att fabriksåterställa telefonen men samma resultat.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Viking
Skrivet av aztekk:

Ok, men som jag skrev så saknas den inställningen.
Även passat på att fabriksåterställa telefonen men samma resultat.

Se min andra edit.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Se min andra edit.

Otippat, tack för tipset. Ska kolla där.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Viking
Skrivet av aztekk:

Otippat, tack för tipset. Ska kolla där.

Är nog för att det inte har stöd för svenska än.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Är nog för att det inte har stöd för svenska än.

Spelar väl ingen roll om vad för språk texten är skrivet på? Bör räcka med att telefonen känner igen bokstäver och symboler så räknar den ut vilka som används och man kan kopiera-klistra in.

Edit: Testade funktionen och den fungerar utan problem på Svenska. Men knepigt av Apple att inte fråga om man vill aktivera funktionen när man gjort klart uppdateringen.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Viking
Skrivet av Sjoooberg:

Spelar väl ingen roll om vad för språk texten är skrivet på? Bör räcka med att telefonen känner igen bokstäver och symboler så räknar den ut vilka som används och man kan kopiera-klistra in.

Edit: Testade funktionen och den fungerar utan problem på Svenska. Men knepigt av Apple att inte fråga om man vill aktivera funktionen när man gjort klart uppdateringen.

Det är ju iofs sant. Men när man slår på det står det "Livetext finns för engelska, franska, italienska, kantonesiska, kinesiska, portugisiska, spanska och tyska".

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är ju iofs sant. Men när man slår på det står det "Livetext finns för engelska, franska, italienska, kantonesiska, kinesiska, portugisiska, spanska och tyska".

Nu har jag fått svar på funderingarna! Att använda live-text för att kopiera klistra in fungerar utmärkt även på svenska. Men om man önskar att översätta texten man har fångat från live-funktionen så fungerar inte svenska, då kan man endast använda sig av nämnda språk.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Är nog för att det inte har stöd för svenska än.

Sent svar, men precis som du skrev så fick man aktivera inställningen under region osv.
Funkar fint!

Visa signatur

- none -