Veckans fråga: Hur betalar du på nätet?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av UndaC:

Swish röstar jag på

@jacob

Du är! Glömde, lade till Swish nu. ^^

Till alla som klagar på att det inte går att rösta på flera alternativ; läs frågan en gång till.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Mina vanligaste betalmetoder är faktura och Swish.

Håller med. I synnerhet när det gäller "Köp först, betala sen". Klarna-kortet verkar väldigt smidigt, så länge man har koll på sin ekonomi och inte drar på sig en massa skulder. Dock har jag för dålig/låg ekonomi så att jag nekas att skaffa Klarna-kortet.

Om du har hört om/varit med om dessa problem förstår jag ditt val. Dock har jag aldrig haft sådana problem. Det enda märkliga jag har varit med om vid ett flertal tillfällen, är att om jag väljer att betala en faktura på förfallodatumet som är om en vecka så står det redan nu att pengarna dras från bankkontot inom 1-3 bankdagar.

Exakt. I mitt fall gäller det dock andra produkter, men jag håller med om ditt resonemang.

Trustly har jag ingen erfarenhet av, så där har jag ingen åsikt. Men Klarna tycker jag ändå är väldigt smidigt, så länge man har koll på sin ekonomi och inte tenderar i att dra på sig en massa skulder.
Varför är dagens lösningar dåliga för köparen?
E-kort använde jag bara vid några få tillfällen innan de togs bort.

De som förköper sig skulder - jag menar i stora mängder . är personer som av olika anledningar har dålig koll/kontroll. Är man som mig - har koll på sin ekonomi, och inte drar på sig en massa avbetalningar - är dessa tjänster nödvändigtvis inte dåliga.

Klarna är så nära yrkeskriminalitet man kan komma pga hur de agerar, även om de blivit lite bättre så är de ändå väldigt usla och deras tidigare uppförande är så totalt oförlåtligt att de ska bojkottas.

E kort gav kontrollen till betalaren, det var omöjligt för den som tog betalt att dra mer pengar än det betalaren tillät och utanför den tidsperiod betalaren tillät, idag har vi ingen lika trygg och smidig lösning utan makten över betalningarna är hos den som tar betalt och det är fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klarna är så nära yrkeskriminalitet man kan komma pga hur de agerar, även om de blivit lite bättre så är de ändå väldigt usla och deras tidigare uppförande är så totalt oförlåtligt att de ska bojkottas.

E kort gav kontrollen till betalaren, det var omöjligt för den som tog betalt att dra mer pengar än det betalaren tillät och utanför den tidsperiod betalaren tillät, idag har vi ingen lika trygg och smidig lösning utan makten över betalningarna är hos den som tar betalt och det är fel.

Förstår inte riktigt mig på folk som skyller på Klarna. Klarna är bara ett finansiellt verktyg som erbjuder dig flexibilitet. Don't want it? Don't take it.

Om man hamnar i en dålig sits så är det 99% ditt egna fel, folk behöver börja ta ansvar istället och komma ut ur sina bubblor där man skyller på allt och alla men inte sig själv.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Till alla som klagar på att det inte går att rösta på flera alternativ; läs frågan en gång till.

Och, som jag redan skrivit, så föredrar man olika betalningslösningar för olika köp!
Frågan är ungefär som "Hur föredrar du att förflytta dig?" och sen ha alternativ som:
- gå
- springa
- cykla
- köra moped
- köra bil
- åka taxi
- åka buss
- åka tåg
- flyga
Alla kan vara föredragna, men i olika situationer. Hemma i bostaden är det rätt opraktiskt med tåg, medan en resa till fots över Atlanten är rätt besvärlig.

Därför går det inte att svara på. Så det blev "avstå röst" för min del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Jaså, bara 1 % kryptovalutor? Trodde det var "framtidens valuta för köp!"

Nåja, 9 personer är inte precis representativt, alternativt vågar sådana personer inte berätta att de betalar med kryptovalutor...

Hursomhelst tycker jag då att Faktura är det bästa som har hänt sedan pizza!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och, som jag redan skrivit, så föredrar man olika betalningslösningar för olika köp!
Frågan är ungefär som "Hur föredrar du att förflytta dig?" och sen ha alternativ som:
- gå
- springa
- cykla
- köra moped
- köra bil
- åka taxi
- åka buss
- åka tåg
- flyga
Alla kan vara föredragna, men i olika situationer. Hemma i bostaden är det rätt opraktiskt med tåg, medan en resa till fots över Atlanten är rätt besvärlig.

Därför går det inte att svara på. Så det blev "avstå röst" för min del.

avstod min röst med motivering ^

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av davitto:

Förstår inte riktigt mig på folk som skyller på Klarna. Klarna är bara ett finansiellt verktyg som erbjuder dig flexibilitet. Don't want it? Don't take it.

Om man hamnar i en dålig sits så kan man inte skylla ifrån sig på Klarna utan det är helt och hållet ditt eget ansvar.

Det har lite med köparnas ekonomi att göra, det som fick mig att börja tycka illa om dem var att man från början inte behövde klicka på köp för att de skulle genomföra ett köp, det räckte att pekaren hamnade över köpknappen så var det färdigt. Att de i övrigt är otroligt aggressiva och verkligen gör allt för att utnyttja och lura köparna, är inget som ökar deras status. De är och förblir ett skurkföretag, en betalparasit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klarna är så nära yrkeskriminalitet man kan komma pga hur de agerar, även om de blivit lite bättre så är de ändå väldigt usla och deras tidigare uppförande är så totalt oförlåtligt att de ska bojkottas.

E kort gav kontrollen till betalaren, det var omöjligt för den som tog betalt att dra mer pengar än det betalaren tillät och utanför den tidsperiod betalaren tillät, idag har vi ingen lika trygg och smidig lösning utan makten över betalningarna är hos den som tar betalt och det är fel.

Hur Klarna agerar/har agerat har jag ingen kännedom om, men har de agerat dåligt är det såklart väldigt illa. Får Googla lite så jag får mer "kött på benen". Men ska jag vara ärlig så har jag bara haft bra erfarenheter av Klarna.

Att E-kort var tryggt håller jag däremot med om. Undrar varför det lades ned?

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har lite med köparnas ekonomi att göra, det som fick mig att börja tycka illa om dem var att man från början inte behövde klicka på köp för att de skulle genomföra ett köp, det räckte att pekaren hamnade över köpknappen så var det färdigt. Att de i övrigt är otroligt aggressiva och verkligen gör allt för att utnyttja och lura köparna, är inget som ökar deras status. De är och förblir ett skurkföretag, en betalparasit.

Du har smutskastat Klarna ganska mycket men inte gett någon riktig förklaring till varför, mind telling us?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Klarna massvis senaste åren. Inga som helst problem. Jag har gjort både små och stora köp. I vissa fall med avbetalning, i vissa fall direktbetalning från konto via dem, i vissa fall med korttidsfaktura. Allt har funkat perfekt. Därför har det stört mig att flera ställen plockat bort Klarna som alternativ, eller ersatt med Qliro, som är mycket bökigare och sämre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har använt Klarna massvis senaste åren. Inga som helst problem. Jag har gjort både små och stora köp. I vissa fall med avbetalning, i vissa fall direktbetalning från konto via dem, i vissa fall med korttidsfaktura. Allt har funkat perfekt. Därför har det stört mig att flera ställen plockat bort Klarna som alternativ, eller ersatt med Qliro, som är mycket bökigare och sämre.

Samma här (dock sällan avbetalning), och jag håller med när det kommer till Qliro.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Klarna är det alternativ jag avskyr mest.

Kan jag välja blir det oftast Visakortet. Känns inte som swish fungerar på speciellt många ställen alls, annars är det hyggligt smidigt också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av davitto:

Du har smutskastat Klarna ganska mycket men inte gett någon riktig förklaring till varför, mind telling us?

Du citerade just en förklaring, det började med att man själv inte behövde klicka på köp för att de skulle genomföra affärer, där dog allt förtroende för dem. Jag ar 0 i förtroende för dem och att de dessutom verkar ha gjort det till sin affärsmodell att lura in folk till krediter med höga räntor är inget som gör dem mindre usla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur jag betalar "på internet"?

Svar: Olika!

Handlar jag på amazon, så via kopplat kreditkort.
Handlar jag på "diverse sidor", främst svenska då, där jag "ibland handlar", så faktura oftast.

Handlar jag på ebay eller licenser (främst licenser) så kreditkort.
Hint: Köper ni licenser direkt från "tillverkaren", så använd VPN satt på Hong Kong, betala med kreditkort, så slipper ni momsen! Hehe.. "25% rabatt!". Behövs ingen VPN heller, använd Opera som browser!
Hong Kong är frihandelsområde och saknar moms/VAT..

Men oftast handlar jag med mitt kreditkort på amazon. Då det är bekvämast så.
Amazon har också snabb service.

(Var länge sen jag bortrationaliserade mitt samvete, för den som eventuellt klagar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du citerade just en förklaring, det började med att man själv inte behövde klicka på köp för att de skulle genomföra affärer, där dog allt förtroende för dem. Jag ar 0 i förtroende för dem och att de dessutom verkar ha gjort det till sin affärsmodell att lura in folk till krediter med höga räntor är inget som gör dem mindre usla.

Har använt Klarna sen 2010, aldrig varit med om att man inte är tvungen att klicka på en slags köp knapp för att bekräfta köpet.

"lura in folk till krediter med höga räntor"...

Deras räntor står klart och tydligt när man väljer betalningsmetod, ingen som lurar in dig i detta utan det är helt och hållet ditt val om du vill köra avbetalning eller inte. Kör direktbetalning då ifall du inte gillar deras räntor? Ser inte riktigt problemet tbh. Låter som att du har fuckat upp för dig själv och tar ut din ilska på Klarna.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Jag betalar oftast med kontokort men föredrar Swish om det alternativet finns med swish slipper jag lämna kortuppgifter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av davitto:

Har använt Klarna sen 2010, aldrig varit med om att man inte är tvungen att klicka på en slags köp knapp för att bekräfta köpet.

"lura in folk till krediter med höga räntor"...

Deras räntor står klart och tydligt när man väljer betalningsmetod, ingen som lurar in dig i detta utan det är helt och hållet ditt val om du vill köra avbetalning eller inte. Kör direktbetalning då ifall du inte gillar deras räntor? Ser inte riktigt problemet tbh. Låter som att du har fuckat upp för dig själv och tar ut din ilska på Klarna.

Jag har inte blivit lurad av dem och jag undviker dem numera.
Deras metoder är otiska och de anstränger sig verkligen för att fånga folk i oönskade krediter och/eller för att kunna debitera avgifter av alla slag de kan även om de behöver använda oetiska metoder, de skyr inga medel för att bete sig illa så länge det inte är direkt olagligt, de vill verkligen hålla sig exakt på gränsen till vad som är lagligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker klarna är jävligt smidigt då jag hinner inspektera produkten och inte ligga ute med pengar om jag känner att jag vill skicka tillbaka den. Vill jag behålla så betalar jag bara inom 14 dagar så är det smooth sailing.

Pratar vi småsummor så betalar jag hellre med swish eller visakort.

Något som var mindre snyggt av klarna var dock när jag betalade av en TV på runt 15k inom 14 dagar för att sedan efter några dagar få ett mail liknande "Du behöver inte lite extra pengar till jul eller något annat kul? Ångrar du att du betalade hela summan kan du här få tillbaka så mycket du vill från din senaste inbetalning". Fanns en ruta jag kunde fylla i för att då få tillbaka pengar och ha kvar lån hos dom. Det var jävligt fult och garanterat många som använt sig av det.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Klarna är helt klart favoriten. Snabbt, smidigt och lätt att betala. Får påminnelser från appen. Kan om jag vill skjuta upp betalningen nån månad för några kronor extra vilket är en funktion jag uppskattar då det ibland känns bättre att vänta lite, även om jag har råd att betala fakturan direkt. Svårt att förklara, men det känns oftast mycket bättre att betala på löning än en vecka innan även om det inte egentligen gör nån skillnad öht. Även att pausa fakturan via appen vid retur är smidigt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Alltid Klarna, känns säkrast. Få varan innan man betalar är ju utmärkt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte blivit lurad av dem och jag undviker dem numera.
Deras metoder är otiska och de anstränger sig verkligen för att fånga folk i oönskade krediter och/eller för att kunna debitera avgifter av alla slag de kan även om de behöver använda oetiska metoder, de skyr inga medel för att bete sig illa så länge det inte är direkt olagligt, de vill verkligen hålla sig exakt på gränsen till vad som är lagligt.

Jag har aldrig haft några problem, betalar i appen och allt är frid och fröjd. Skönt när man kan använda Klarna när man beställer saker från andra länder och tar ingen risk.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Klarna, få först betala sedan. Om man skickar tillbaka hela eller delar av ordern innan 14 dagar behöver man inte betala fören de mottagit returen, eller stryks fakturan.

Lite halvskumma sidor kör jag paypal på. Underviker kort pga. säkerheten och krångligt att skriva in massa siffror som man inte har i huvudet.

Kan förskottsbeta i kända butiker där jag vet att jag kommer behålla varan och lita på butiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Tycker klarna är jävligt smidigt då jag hinner inspektera produkten och inte ligga ute med pengar om jag känner att jag vill skicka tillbaka den. Vill jag behålla så betalar jag bara inom 14 dagar så är det smooth sailing.

Köpte nyss en pryl norr om 14k med Klarna faktura, av samma anledning. Om den hade kommit fram helt trasig så har jag inga pengar som svävar ute i ovisshet. För övrigt så verkar dom ha förlängt betalningstiden till 30 dagar 🙂

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

köper på faktura, betalar efter att jag har fått grejjen och den klarat av postnords hantering. Skönt att slippa ligga ute med pengar om det krånglar som det gör ibland. Inbillar mig att man får bättre hjälp också om man inte har betalat varan innan

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Apple Pay så gott de går, föredrar även shoppar som erbjuder de.

Permalänk
Medlem

Finns klarna eller qliro så brukar jag ta det i första hand eftersom checkout går snabbast så och jag får behålla pengarna tills varan faktiskt infunnit sig hos mig. Allra sista hand knapprar jag in kortnummer.

Har Apple pay på mobilen men längesen jag kunde nyttja det online någonstans, det har mest ersatt plånboken när jag köper något i fysisk butik. Nu har kassörerna nog vant sig, men det hände ofta för något år sedan att de blev lite paffa att jag vid "större köp" kunde blippa utan att behöva slå in någon kod

Förstås är det alltid ens eget ansvar att fakturorna sen blir betalda, men jag tycker ändå det är lustigt att deras appar slutade med påminnelsenotifikationer när de säkert insåg att de tjänar mer pengar på att inte vara kundvänliga.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Virtuellt Revolut-kort. Enkelt att radera & skapa ett nytt kort om uppgifterna kommer på vift.

Permalänk
Medlem

E-kort eller faktura. Väljer oftast bort alternativ som saknar faktura.

Permalänk

"Klarna, Paypal eller liknande"...

Hur kom ni ens på tanken att bubdla ihop dessa? Helt olika lösningar.

Förövrigt använder jag flera olika metoder lite beroende på var jag handlar, men mestadels kort, paypal, venmo eller faktura (dock inte Klarna).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Digital eller fysisk faktura så långt det går utan avgifter. Ibland använder jag dock kreditkort för bonus, extra försäkringar eller som faktura istället. (45 dagars räntefri betalning är ju egentligen bättre än en 14 eller 30 dagars faktura förutsatt att man kan betala givetvis).