Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matte349:

Beror helt på tekniken, Oled lider ej av detta.

Kostar därefter oxå.

Permalänk
Medlem

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=4D0J5EA&opt=UUW...

Är detta något församlingen rekar? 30 procent rabatt med studentkort. Jag tänker att jag ska ersätta min Lenovo 440 med mekanisk disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matte349:

Beror helt på tekniken, Oled lider ej av detta.

Sant, men köper man en stor och billigare TV har de oftast en bakgrundsbelyst panel som inte direkt är optimerad på att inte läcka ljus någonstans. Ibland är det gambling gällande hur mycket det är, men alla har det mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Det är svårt att hitta en TV/Monitor helt utan backlight bleeding. Vanligt och märks främst när du har en mörkscen. Om det inte är extremt så hade jag bara levt med det.

Jag har haft flera modeller både dyrare och billigare ingen utav dom hade det problemet, dessutom så köpte min vän också en sådan och han upplever inte det problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nassej:

Jag har haft flera modeller både dyrare och billigare ingen utav dom hade det problemet, dessutom så köpte min vän också en sådan och han upplever inte det problemet.

Man kan alltid hitta sådana problem (på en LCD-skärm) om man letar efter dem och kanske provocerar fram dem. Jag är väldigt nöjd med bildkvaliteten på min Samsung QLED-TV exempelvis men om jag verkligen försöker hitta sådana problem, genom att ha ett helt nersläckt rum och typ titta på stjärnor på en svart bakgrund eller liknande, så finns de ju absolut där. Trots FALD och så. Sen kan man diskutera om det är "backlight bleed", det brukar ju syfta till att det skiner igenom någonstans runt kanten på en helt svart bakgrund, och det problemet har jag inte, men likväl är det tydligt att tekniken är en begränsning. Med en kantbelyst TV/skärm så är det problemet i allmänhet lite värre också förstås. Men kollar man inte på TV i totalmörker så brukar det inte vara något problem på moderna apparater så länge de inte är väldigt budget, och det verkar inte denna vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kan alltid hitta sådana problem (på en LCD-skärm) om man letar efter dem och kanske provocerar fram dem. Jag är väldigt nöjd med bildkvaliteten på min Samsung QLED-TV exempelvis men om jag verkligen försöker hitta sådana problem, genom att ha ett helt nersläckt rum och typ titta på stjärnor på en svart bakgrund eller liknande, så finns de ju absolut där. Trots FALD och så. Sen kan man diskutera om det är "backlight bleed", det brukar ju syfta till att det skiner igenom någonstans runt kanten på en helt svart bakgrund, och det problemet har jag inte, men likväl är det tydligt att tekniken är en begränsning. Med en kantbelyst TV/skärm så är det problemet i allmänhet lite värre också förstås. Men kollar man inte på TV i totalmörker så brukar det inte vara något problem på moderna apparater så länge de inte är väldigt budget, och det verkar inte denna vara.

Och Qled är vilken teknik i grunden?
Låt dig inte luras av Samsungs trollande.

Permalänk
Medlem

LG UltraGear 32GP850

Har länge funderat på större skärm än ASUS 27" VG278Q (1080P) men priserna har varit för höga.
Och så kom tipset om LG UltraGear 32GP850.
Är nu installerad. Testade lite spel, Youtube i 1440P.
Vart tokimponerad, bästa köpet någonsin. (om den nu inte går sönder)
Kommer skaffa nytt grafikkort för att kunna nyttja denna skärm fullt ut i spel.

Såg att saldot var 50+ igår, idag bara 5+ på Elgiganten så andra här kanske också köpt denna skärm.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Har länge funderat på större skärm än ASUS 27" VG278Q (1080P) men priserna har varit för höga.
Och så kom tipset om LG UltraGear 32GP850.
Är nu installerad. Testade lite spel, Youtube i 1440P.
Vart tokimponerad, bästa köpet någonsin. (om den nu inte går sönder)
Kommer skaffa nytt grafikkort för att kunna nyttja denna skärm fullt ut i spel.

Såg att saldot var 50+ igår, idag bara 5+ på Elgiganten så andra här kanske också köpt denna skärm.

Grymt pris och köp, grattis! Verkar vara extrem bang for the buck!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matte349:

Och Qled är vilken teknik i grunden?
Låt dig inte luras av Samsungs trollande.

Jo jag är fullt medveten om att QLED är LED (med lite bättre "färgfilter"), som är LCD, och det var just därför jag tog upp den som ett exempel.

Alla LCD-paneler behöver ju blockera ljus från att skina igenom för att visa svart. Har man FALD så är det bara en liten del runt det ljusa som lyses upp, men så länge man inte har typ en LED-zon för varje pixel eller liknande så måste ändå LCD-lagret blockera ljus runtom det som ska vara ljust. Däremot om man har OLED eller "micro-LED" så behöver man ju inte blockera ljus för att visa svart då det inte lyser något bakom liksom. LCD-panelen i micro-LED, eller färgfiltret för OLED, behöver då bara blockera ljus för att visa rätt nyans och ljusstyrka i det som ska lysa, vilket är mycket enklare.

Permalänk
Skrivet av Zirgo:

Har länge funderat på större skärm än ASUS 27" VG278Q (1080P) men priserna har varit för höga.
Och så kom tipset om LG UltraGear 32GP850.
Är nu installerad. Testade lite spel, Youtube i 1440P.
Vart tokimponerad, bästa köpet någonsin. (om den nu inte går sönder)
Kommer skaffa nytt grafikkort för att kunna nyttja denna skärm fullt ut i spel.

Såg att saldot var 50+ igår, idag bara 5+ på Elgiganten så andra här kanske också köpt denna skärm.

Jäklar va fort du fick din! Min kommer i eftermiddag..

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Jäklar va fort du fick din! Min kommer i eftermiddag..

Tog cirka 27 timmar att få hem den med Bring.
Valde Expressleverans 79:- hem till dörren.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Priset för tangentbordet Razer BlackWidow V3 har sänkts till endast 666,39 kr. Vilket pris! Yellow Switch = tystare.

https://www.amazon.se/dp/B08H6B5NNR/

Nu 629 kr! Jag betalade ca 700 kr. Det är ett väldigt bra tangentbord. Skönt med tystare tangenter (hade tidigare Razer BlackWidow Elite Green Switch).

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett Asus RX 5700 Dual evo OC från en fyndhörna, 4310:-...

Får väl anses som ett fynd i dagens läge, får säkert betala 6000-6500:- nu för ett beggat utan garanti annars...

Synd bara att dom hade ett på lager, hade annars gärna köpt 10 st...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Fick tag på ett Asus RX 5700 Dual evo OC från en fyndhörna, 4310:-...

Får väl anses som ett fynd i dagens läge, får säkert betala 6000-6500:- nu för ett beggat utan garanti annars...

Synd bara att dom hade ett på lager, hade annars gärna köpt 10 st...

Synd att det inte fanns fler att köpa så kunde du ha gjort dig en förtjänst 👍

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Synd att det inte fanns fler att köpa så kunde du ha gjort dig en förtjänst 👍

Hamnar nog i mining riggen tills jag får tag på fler Nvidia kort, om jag nu inte byter bort den mot ett Nvidia kort.

Hade jag fått tag på 10st så hade jag byggt en till rigg, bara dumpat den i stugan så hade det varit varmt och skönt där under vintern.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

Priset för tangentbordet Razer BlackWidow V3 har sänkts till endast 666,39 kr. Vilket pris! Yellow Switch = tystare.

https://www.amazon.se/dp/B08H6B5NNR/

Nu ä den 634kr.
https://www.amazon.se/dp/B08H6B5NNR/?th=1&psc=1

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Undrar om deras algoritm är:
Clicks = lower price to lure purchase eller Purchases = lower price to keep selling.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Undrar om deras algoritm är:
Clicks = lower price to lure purchase eller Purchases = lower price to keep selling.

Undrar det med. Har funderat sen igår ifall jag verkligen behöver ett tangentbord. Kanske beställer ett ändå ikväll. Får se.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Undrar om deras algoritm är:
Clicks = lower price to lure purchase eller Purchases = lower price to keep selling.

Tror att deras prisflukturering orsakas av att kronans kurs varierar från dag till dag men det är en vild gissning^^.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är det mellan diskarna i fyndet idag?
980 saknar DRAM medans 970 EVO plus har DRAM

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Hur stor skillnad är det mellan diskarna i fyndet idag?
980 saknar DRAM medans 970 EVO plus har DRAM

Beror på vad du ska ha den till och hur mycket du vill lägga. Har du tight budget så köp den. Har du råd att lägga en hundring till så gör det och köp 970 Evo Plus.
Men antagligen så kommer du inte att märka någon större skillnad.

Skriver du mycket data, typ över 50GB åt gången och vill att det ska gå snabbt? 970 Evo Plus.
970 Evo Plus-disken är bättre trots kontrollerbytet men 980 är också en bra disk, bara inte lika snabb när man skriver stora mängder data.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Ni som läste detta och var sälen bör läsa en utav recensenterna på Inet, bifogat i fet text under:

Produkt: Samsung 970 EVO Plus 1TB PCIe NVMe
Länk: https://www.amazon.se/-/en/dp/B07MBQPQ62/ref=zg_bs_electronic....
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035391
Pris: 1033 kr

"Värkar som samsung har smygbytt till en mycket sämre controller men säljer produkten under samma namn. Vilket ger dig mycket sämre prestanda. Va försiktiga när ni köper Samsung SSD. Den bör ha Phoenix, vilket är den bra controllern, ej Elpis, vilket de trycker in i nytillverkade 970 evo modellerna. Hoppas Inet har koll på det. Annars köpte jag 2 av denna, galet nöjd. De blir ganska varma."

Tankar kring detta?!

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Ni som läste detta och var sälen bör läsa en utav recensenterna på Inet, bifogat i fet text under:

Produkt: Samsung 970 EVO Plus 1TB PCIe NVMe
Länk: https://www.amazon.se/-/en/dp/B07MBQPQ62/ref=zg_bs_electronic....
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035391
Pris: 1033 kr

"Värkar som samsung har smygbytt till en mycket sämre controller men säljer produkten under samma namn. Vilket ger dig mycket sämre prestanda. Va försiktiga när ni köper Samsung SSD. Den bör ha Phoenix, vilket är den bra controllern, ej Elpis, vilket de trycker in i nytillverkade 970 evo modellerna. Hoppas Inet har koll på det. Annars köpte jag 2 av denna, galet nöjd. De blir ganska varma."

Tankar kring detta?!

Det är inte nödvändigtvis en sämre disk, det beror på hur du använder den. Om du ofta skriver mer än 115GB i ett så kommer du få sämre prestanda med den nya. Skriver du i princip bara mindre än 115GB i ett så kommer du att ha bättre prestanda med den nya disken.

AS SSD ger den nya varianten högre poäng.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Gymgrossisten. Tom 28/9. Fungerar med rabatterade produkter
Handla för 800 kr spara 200 kr med kod: GYM200
Handla för 1200 kr spara 300 kr med kod: GYM300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

Gymgrossisten. Tom 28/9. Fungerar med rabatterade produkter
Handla för 800 kr spara 200 kr med kod: GYM200
Handla för 1200 kr spara 300 kr med kod: GYM300

Fel tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Produkt: Nätverkskabel 10m
Länk: https://www.amazon.se/PremiumCord-N%C3%A4tverkskabel-patchkab...
Kategori: Nätverk
Prisjakt:
Pris: 27kr

Ser ut som valutafel, galet prissatta nätverkskablar i flera olika längder och färger. Får se om något dyker upp nästa vecka.

Fick precis email om att dom har skickats så antingen så är det rent kinesiskt skräp eller så har dom fortfarande inte upptäckt deras misstag

Fast iofs så finns där ju fortfarande möjligheten att man får hem något helt annat men vi får se!

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Fick precis email om att dom har skickats så antingen så är det rent kinesiskt skräp eller så har dom fortfarande inte upptäckt deras misstag

Fast iofs så finns där ju fortfarande möjligheten att man får hem något helt annat men vi får se!

Som jag skrev tidigare, det är inget misstag utan deras standardpris, de har kostat lika mycket länge nu och det är ungefär samma pris på amazon.de.
Bara vi i Sverige som är vana vid att bli lurade av våra återförsäljare, Kjell, Classe etc.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Som jag skrev tidigare, det är inget misstag utan deras standardpris, de har kostat lika mycket länge nu och det är ungefär samma pris på amazon.de.
Bara vi i Sverige som är vana vid att bli lurade av våra återförsäljare, Kjell, Classe etc.

Kanske du har rätt om, men du kan ju inte påstå att dessa priserna inte är överdrivet låga. Kollade runt lite på andra amazon sidor och det är ju inte så att det finns lägre pris någon annanstans.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

5kr för en 1m kabel bör ju vara hyffsat svårt att få någon förtjänst för?