Permalänk
Medlem

Otroligt låg hastighet med kabel

Hej!
Har fiber med 500/500 som är utdraget i huset och så har jag installerat ett mesh-system i vårat gästhus (Modell TP-Link Deco x60).
Enligt TP-Links Deco app så har jag via Wi-Fi i rundaslag 400/400 hastighet vilket jag är helt nöjd med, men där finns en stationär dator inkopplad via Cat6-kabel som enbart får hastighet 90/80 på ett ungefär.

Kopplingen i gästhuset ser ut som så att där finns ett uttag som är kopplat från vårt hus via en fördelare in till gästhuset (uppmätt 400/400 i uttaget), därifrån kabel till puck 1, ifrån puck 1 har vi kabel till en annan fördelare som drar en cat6 kabel till puck 2 bredvid datorn. Från puck 2 går då en cat6 in i datorn.

(Har testat att koppla från fördelaren innan puck 2, direkt in i datorn istället för genom puck2. Har gett samma resultat, dvs 90/80)

Är det så att det är för många "omkopplingar" vilket gör att hastigheten dör ut?

Tacksam för svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är det en dålig kabel kan den droppa ned till 100Mbps, ja.

Vad är en fördelare i det här fallet?

Permalänk
Vila i frid

Saknas en av de 8 ledarna i CAT-kabeln går det max i 100 Mbit - på snarlikt vis kan man dra två 100 Mbit anslutningar med en enda cat5e/cat6 kabel.

Permalänk
Medlem

Tacksam för svaren, tyvärr var det inget i detta fallet som felade.
Fördelare var en nätverksswitch.

Har dock lyckats lösa problemet på egen hand. Det var något så enkelt som att ställa om mesh-systemet från egen router till accesspunkter i appen som löste det. Som vanligt övertänker man allt och grottar ner sig i de svårare lösningarna först...