Permalänk
Medlem

Operatörsbyte (ADSL)

Hur fungerar det i själva telestationen? Måste de skicka ut en tekniker rent fysiskt för att byta nät?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tror inte man gör något i någo station allts, det är som att byta leverantör av annat.

Permalänk
Skrivet av ramdm5:

Hur fungerar det i själva telestationen? Måste de skicka ut en tekniker rent fysiskt för att byta nät?

Jag bytte från Telia ADSL till Telenor ADSL nyligen och det fungerade helt OK förutom att Telia tabbade sig och stängde av det en månad tidigare än överenskommet.

Min nya uppkoppling fungerade inte på en gång. Jag var tvungen att ha en tekniker över som fick kolla att den var kopplad rätt på telestationen. Han mätte först på telestationen och sen hemma hos mig, precis som när jag skaffade Telia från början. Verkade som att de hade fått fel port i sitt register.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Jag bytte från Telia ADSL till Telenor ADSL nyligen och det fungerade helt OK förutom att Telia tabbade sig och stängde av det en månad tidigare än överenskommet.

Min nya uppkoppling fungerade inte på en gång. Jag var tvungen att ha en tekniker över som fick kolla att den var kopplad rätt på telestationen. Han mätte först på telestationen och sen hemma hos mig, precis som när jag skaffade Telia från början. Verkade som att de hade fått fel port i sitt register.

Det är det jag försöker göra eftersom Telia höjde priset rejält. Först blev det fel address trots rätt address i orderbekräftelsen. Idag fick jag sms om att de ska skicka ut en tekniker om 11 dagar. En månad utan en fast anslutning är drygt 😅

Permalänk
Medlem

All adsl håller på att fasas ut, inte säkert att det ens går att byta operatör längre utan förhöjd risk att bli helt utan möjligheten.
Edit: självklart finns det specialfall men jag syftar generellt för privatpersoner i sverige.

Permalänk
Skrivet av ramdm5:

Det är det jag försöker göra eftersom Telia höjde priset rejält. Först blev det fel address trots rätt address i orderbekräftelsen. Idag fick jag sms om att de ska skicka ut en tekniker om 11 dagar. En månad utan en fast anslutning är drygt 😅

Japp, samma här, tröttnade på deras pris men jag ångrar mig lite att jag inte testade det här med fast bredband via mobilnätet med antenn på huset. Bor ändå inte långt från en station och många verkar rapportera bra hastighet så det blir nästa steg om Telenor också höjer priset sen (om det inte råkar bli värt att skaffa fiber).

Jag blev som tur är inte utan, ringde in samma dag som de slog av det och bad dem slå på det igen. Tog kanske en timme så var jag online igen.

Permalänk
Medlem

Byter man operatör (som har olika DSLAM) på DSL brukar dem behöva koppla om i tele-stationen. Oftast synkas detta men har man otur kan den ena operatören koppla ur sig och den andra missa att koppla upp. Eller helt enkelt komma för tidigt och då säger dem "det är inkopplat i förra operatören" och efter 5 minuter kommer en tekniker som kopplar ur dig och den första har åkt iväg. Då blir du i värsta fall utan nätverk i 5-7 arbetsdagar.

Nu pratar jag worst case. Best case så märker du inget.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.