Köpråd för 3D och Rendering i Blender ca 30k

Permalänk

Köpråd för 3D och Rendering i Blender ca 30k

Hej!

Min bror söker en ny dator som ska användas för 3D och Rendering etc.
Datorn ska användas i professionelt syfte då han arbetar med Retusch. I vanliga fall används endast Mac-datorer på deras lilla firma men de tänkte köpa in en PC för att prova.

Så till köpet:
Så bra och maxad som möjligt under 30k. Ska användas på professionell nivå så säg till om 30k är för lågt.
Ska användas för 3D-modellering och rendering.
Viktigaste är att den ska rendera snabbt, kommer inte vara arbeten där man sitter och bygger hela 3D-världar. Utan det är inom deras är arbete inom retusch.
Programmet som används kommer vara Blender.

Denna länk kan vara intressant om man kan plocka någon av dessa specs rakt av.
https://www.cgdirector.com/best-computer-for-blender/

Tacksam för svar!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nu ska jag vara sådär astråkig, men jag måste fråga vad det kommer kosta om datorn inte fungerar.

Det jag menar är alltså att man kanske ska titta på lite mer enterprise-lösningar om datorn måste fungera 40 timmar i veckan, och ett avbrott i driften innebär förlorad inkomst.

Köper du workstation från Dell eller HP så kan man lägga till rätt feta paket som gör att dom skickar ut tekniker på plats inom en viss tidsrymd.

Annars är det väl standard-formeln; så många AMD-kärnor du har råd med, massa ram och det grafikkort som råkar finnas på lager dom närmsta veckorna.

Eller ett Quadro RTX4000, som har speciella quadro-drivrutiner, och allt gött som kommer med dom när det gäller professionellt renderande

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Nu ska jag vara sådär astråkig, men jag måste fråga vad det kommer kosta om datorn inte fungerar.

Det jag menar är alltså att man kanske ska titta på lite mer enterprise-lösningar om datorn måste fungera 40 timmar i veckan, och ett avbrott i driften innebär förlorad inkomst.

Köper du workstation från Dell eller HP så kan man lägga till rätt feta paket som gör att dom skickar ut tekniker på plats inom en viss tidsrymd.

Annars är det väl standard-formeln; så många AMD-kärnor du har råd med, massa ram och det grafikkort som råkar finnas på lager dom närmsta veckorna.

Eller ett Quadro RTX4000, som har speciella quadro-drivrutiner, och allt gött som kommer med dom när det gäller professionellt renderande

Min uppfattning är inte att det är ett måste med 100% uptime. Då det är ett litet företag med 4 personer som alla redan sitter på varsin stationär + laptop så finns fortfarande möjligheten att utföra uppgiften.

Anledningen till en PC är att de vill få till snabbare rendering och arbetet kring det hela till en billigare peng. Den senaste Mac-datorn tycker t.om. dem är alldeles för dyr för att det ska vara värt det hela. Och då har dem alltid haft det senaste etc men det gick över något smärtgräns nu vad jag förstått det som.

Har du lust att plocka ihop ett paket som skulle vara så mycket kärnor, ram etc och lämpligt grafikkort för situationen? Är själv alldeles för lite insatt i vad för hårdvara som finns ute numera.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Hyperhorn:

Min uppfattning är inte att det är ett måste med 100% uptime. Då det är ett litet företag med 4 personer som alla redan sitter på varsin stationär + laptop så finns fortfarande möjligheten att utföra uppgiften.

Anledningen till en PC är att de vill få till snabbare rendering och arbetet kring det hela till en billigare peng. Den senaste Mac-datorn tycker t.om. dem är alldeles för dyr för att det ska vara värt det hela. Och då har dem alltid haft det senaste etc men det gick över något smärtgräns nu vad jag förstått det som.

Har du lust att plocka ihop ett paket som skulle vara så mycket kärnor, ram etc och lämpligt grafikkort för situationen? Är själv alldeles för lite insatt i vad för hårdvara som finns ute numera.

Oj oj, jag vet inte riktigt era krav, men 12 kärnor AMD och 32GB ram är väl en start. Inget grafikkort är med här, för jag är lite dålig på blender och hur mycket krut man/du behöver.

Tog med 1TB SSD men ni kanske jobbar helt från en NAS? Man behöver väl en scratch-disk ändå va?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/T67uAM_KvfnLSwJOi2nA3Eg4nuk/namnlos

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det enbart är fokus på Blender och inte CAD i övrigt så funkar ett Geforce RTX kort bra. Får nog vara övre mellanklass och uppåt om tyngre renderingar ska göras. Blender drar nytta av Geforce-korten för rendering. Jag har tyvärr dålig koll på Radeon-korten. För CAD brukar man annars ha t.ex Quaddro-kort som är fokuserade på det istället för spel. Jag använder själv Blender med mitt RTX 3070 och det funkar jättebra.

Visa signatur

Kör Cupra | Stockholmare i Småland | Asus ROG Strix B550-F GAMING WI-FI 6 | AMD Ryzen 3700X | EVGA RTX 3070 XC3 Ultra | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3200 | Samsung 980 Pro m.2 | Corsair CX650F White | NZXT | www.marcus-segerros.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Min uppfattning är inte att det är ett måste med 100% uptime. Då det är ett litet företag med 4 personer som alla redan sitter på varsin stationär + laptop så finns fortfarande möjligheten att utföra uppgiften.

Anledningen till en PC är att de vill få till snabbare rendering och arbetet kring det hela till en billigare peng. Den senaste Mac-datorn tycker t.om. dem är alldeles för dyr för att det ska vara värt det hela. Och då har dem alltid haft det senaste etc men det gick över något smärtgräns nu vad jag förstått det som.

Har du lust att plocka ihop ett paket som skulle vara så mycket kärnor, ram etc och lämpligt grafikkort för situationen? Är själv alldeles för lite insatt i vad för hårdvara som finns ute numera.

Ett alternativ ifall du vill ha det färdigmonterad är Komplett a245 med några ändringar så går att komma under 30000 kr

Byt GPU till RTX 3080 TUF -5 991:-
Byt RAM till Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 64GB + 898:-
Ta Bort Extra SSD Kingston A2000 -1 093:-

Totalt 29813 Kr

Går att spara lite extra ifall Windows inte är nödvändigt -899:-

Kan vara en bra ide att köpa en 240GB+ SATA SSD som OS SSD och för programmen och använda 1TB SSD enbart till projekten.

Lagring antar jag att Företaget redan har.

Frågan är ifall Företaget använder grafikkorten för rendering eller processorn och ifall det är tillräckligt med RAM minnen.

Alternativ med 5950X och 128GB RAM istället.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 9 5950X (8 008 kr hos Amazon)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING Z TRIO 8G (LHR) (7 699 kr hos Inet)
Chassi: Corsair 4000D Airflow (711 kr hos Komplett)
Moderkort: Gigabyte X570 AORUS PRO (1 699 kr hos Inet)
RAM: G.Skill TridentZ RGB Series (7 499 kr hos Inet)
SSD: WD Black SN750 NVMe 1TB M.2 (WDS100T3X0C) (1 122 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Corsair RM750 (849 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 (939 kr hos NetOnNet)
Totalt: 28 526 kr

Edit Ni kan välja 128GB RAM med Komplett paket också Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 128GB för +5 895:-

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Ett alternativ ifall du vill ha det färdigmonterad är Komplett a245 med några ändringar så går att komma under 30000 kr

Byt GPU till RTX 3080 TUF -5 991:-
Byt RAM till Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 64GB + 898:-
Ta Bort Extra SSD Kingston A2000 -1 093:-

Totalt 29813 Kr

Går att spara lite extra ifall Windows inte är nödvändigt -899:-

Kan vara en bra ide att köpa en 240GB+ SATA SSD som OS SSD och för programmen och använda 1TB SSD enbart till projekten.

Lagring antar jag att Företaget redan har.

Frågan är ifall Företaget använder grafikkorten för rendering eller processorn och ifall det är tillräckligt med RAM minnen.

Alternativ med 5950X och 128GB RAM istället.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 9 5950X (8 008 kr hos Amazon)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING Z TRIO 8G (LHR) (7 699 kr hos Inet)
Chassi: Corsair 4000D Airflow (711 kr hos Komplett)
Moderkort: Gigabyte X570 AORUS PRO (1 699 kr hos Inet)
RAM: G.Skill TridentZ RGB Series (7 499 kr hos Inet)
SSD: WD Black SN750 NVMe 1TB M.2 (WDS100T3X0C) (1 122 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Corsair RM750 (849 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 (939 kr hos NetOnNet)
Totalt: 28 526 kr

Edit Ni kan välja 128GB RAM med Komplett paket också Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 128GB för +5 895:-

Tack för svar! Tror du denna skulle vara bättre än de exemple som fanns i den artiken jag länkade till??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Tack för svar! Tror du denna skulle vara bättre än de exemple som fanns i den artiken jag länkade till??

Likvärdig

Detta är ett billigare paket ifall budget är ett problem du får fråga din bror företag ifall vad de behöver.

Detta paket är ett allround paket som fokuserar lite mer på prisvärdhet och bör klå i datorerna i din Bror företag har ifall det är äldre Mac Stationära och Laptop.

Ändringar så kan görs ifall det behövs är 5900X>5950X ifall de använder CPU för rendering.

Grafikkortet går också att uppgraderas ifall GPU används istället.

Mängden RAM får du fråga din bror ifall det räcker men generellt sett så bör 64GB räcka ganska långt.

Finns 2 SSD i paketet HDD lagringen bör redan finnas i företag så inkluderade inte det.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 9 5900X (5 457 kr hos Dustin)
Grafikkort: Zotac GeForce RTX 3060Ti Twin Edge OC 8GB LHR (6 790 kr hos Webhallen)
Chassi: Corsair 4000D Airflow (711 kr hos Komplett)
Moderkort: Gigabyte X570 AORUS PRO (1 699 kr hos Inet)
RAM: Crucial Ballistix 64gb 3,200mhz Ddr4 Sdram Dimm 288-pin (2 881 kr hos Amazon)
SSD: Kingston KC2500 M.2 1TB x2 (2 498 kr hos Webhallen, 1 249 kr/st)
Nätaggregat: Corsair RM750 (849 kr hos Inet)
Totalt: 20 885 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Jag jobbar i Maya med ganska tunga grejer… 75% CPU/25% gpu rendering. Ryzen 3950 är numer det minsta cpu vi köper in. Vi har inga burkar med mindre än 64gb ram, gärna mer… Likaså inget gpu med mindre än 12gb ram. Scenerna vi jobbar med kroknar för ofta på 8gb till textur och geometri. För Maya funkar konsument kort utmärkt. Lycka till!

/N

Visa signatur

Pixel Pusher