Permalänk
Medlem

Med Apples fall på ca 3 procent funderar jag på om det är dags att börja köpa aktier men det är ingenting jag kollat på tidigare. Är det någonting man bör tänka på? Funkar ISK för det också? Vad är courtage eller vad det nu heter?

En annan sak jag inte riktigt förstår är: vad tjänar företag på att vara på börsen? Vad får Apple ut av att ha en högt värderad aktie och på vilket sätt skadar det om den sjunker? (Om alls alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Med Apples fall på ca 3 procent funderar jag på om det är dags att börja köpa aktier men det är ingenting jag kollat på tidigare. Är det någonting man bör tänka på? Funkar ISK för det också? Vad är courtage eller vad det nu heter?

En annan sak jag inte riktigt förstår är: vad tjänar företag på att vara på börsen? Vad får Apple ut av att ha en högt värderad aktie och på vilket sätt skadar det om den sjunker? (Om alls alltså)

Apple tjänar inget särskilt av att vara på börsen nu för tiden. Företagen tjänar bara när de ställer ut nya aktier, en sk nyemmision. Men det är inte aktuellt för Apples del

ISK funkar bra, ja. Det är lite mer skatt på utdelningar än andra kontotyper, men det är förmånligt på andra sätt.

Courtage är en avgift man betalar till exemempelvis Avanza, för att de sköter transaktionen åt en. Det är oftast en viss procentsats av köp/sälj.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Mycket snack i medierna om att det är en större börsnedgång på gång. Hur tänker ni? Sitta still i båten eller sälja av.

Har själv tänkt att låta det som är avsett att användas när jag gått i pension stå kvar. Men har även en hög pengar som är tänkt att användas för husköp. Svårt att veta horisonten, men går på endel husvisningar sen ett år tillbaks, så det finns viss risk att jag behöver pengarna snart... Men det kan ju ta mer än ett år till att hitta rätt.
Hur hade ni gjort? Är det dags att sälja av och sätta på konto?
Dessa pengar är i en mix av fonder, mestadels svenska och globala fonder. Samt teknik och biotech aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Mycket snack i medierna om att det är en större börsnedgång på gång. Hur tänker ni? Sitta still i båten eller sälja av.

Har själv tänkt att låta det som är avsett att användas när jag gått i pension stå kvar. Men har även en hög pengar som är tänkt att användas för husköp. Svårt att veta horisonten, men går på endel husvisningar sen ett år tillbaks, så det finns viss risk att jag behöver pengarna snart... Men det kan ju ta mer än ett år till att hitta rätt.
Hur hade ni gjort? Är det dags att sälja av och sätta på konto?
Dessa pengar är i en mix av fonder, mestadels svenska och globala fonder. Samt teknik och biotech aktier.

Som vanligt så vet ingen när en eventuell nedgång kommer. Jag sitter still. Jag har också hustankar, men det skulle inte vara nån fara om det blir först om några år.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av dust79:

Mycket snack i medierna om att det är en större börsnedgång på gång. Hur tänker ni? Sitta still i båten eller sälja av.

Har själv tänkt att låta det som är avsett att användas när jag gått i pension stå kvar. Men har även en hög pengar som är tänkt att användas för husköp. Svårt att veta horisonten, men går på endel husvisningar sen ett år tillbaks, så det finns viss risk att jag behöver pengarna snart... Men det kan ju ta mer än ett år till att hitta rätt.
Hur hade ni gjort? Är det dags att sälja av och sätta på konto?
Dessa pengar är i en mix av fonder, mestadels svenska och globala fonder. Samt teknik och biotech aktier.

När alla pratar om att sälja av så ska man inte sälja av. När alla pratar om att köpa ska man inte köpa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dust79:

Mycket snack i medierna om att det är en större börsnedgång på gång. Hur tänker ni? Sitta still i båten eller sälja av.

Har själv tänkt att låta det som är avsett att användas när jag gått i pension stå kvar. Men har även en hög pengar som är tänkt att användas för husköp. Svårt att veta horisonten, men går på endel husvisningar sen ett år tillbaks, så det finns viss risk att jag behöver pengarna snart... Men det kan ju ta mer än ett år till att hitta rätt.
Hur hade ni gjort? Är det dags att sälja av och sätta på konto?
Dessa pengar är i en mix av fonder, mestadels svenska och globala fonder. Samt teknik och biotech aktier.

Om du har en hög pengar du tänkt använda till något specifikt inom en nära framtid ska de inte vara på börsen. Sälj av så mycket du behöver för att ha råd med det du vill köpa.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Mycket snack i medierna om att det är en större börsnedgång på gång. Hur tänker ni? Sitta still i båten eller sälja av.

Har själv tänkt att låta det som är avsett att användas när jag gått i pension stå kvar. Men har även en hög pengar som är tänkt att användas för husköp. Svårt att veta horisonten, men går på endel husvisningar sen ett år tillbaks, så det finns viss risk att jag behöver pengarna snart... Men det kan ju ta mer än ett år till att hitta rätt.
Hur hade ni gjort? Är det dags att sälja av och sätta på konto?
Dessa pengar är i en mix av fonder, mestadels svenska och globala fonder. Samt teknik och biotech aktier.

Pengar som du skall använda inom ett år hade jag inte haft på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om du har en hög pengar du tänkt använda till något specifikt inom en nära framtid ska de inte vara på börsen. Sälj av så mycket du behöver för att ha råd med det du vill köpa.

Tack för tipset. Jag ska flytta över lite mer till konto och ha kvar de pengar jag gissar att jag inte behöver.

Permalänk
Medlem

Nyfiken på hur folk här ser på utvecklingen i Kina?
Personligen är jag inne på Fintech marknaden som har enorm potential, men samtidigt lite risky
så klart med tanke på Biden och Xi's grubb.

Det finns ett par tunga lirare inom brokerage som t.ex FUTU och TIGR, men nästa vecka
lanserar en nykomling sin platform och ger sig in i leken. Med stort självförtroende kan tillägas.
$MICT släpper sin platform Magpie Invest.
Man har redan börjat generera revenue genom sin insurance platform som växer och utvecklas inom
både B2B och B2B2C.

Utöver brokerage och insurance, så planerar man även lansera ytterligare en vertikal under September där man
ger sig in för att roffa åt sig en stor del av Kinas commodities handel för olja och gas.

Förvisso är detta i skrivande stund en penny stock, men om Vanguard, Blackrock och Morgan Stanley
gått in med en del förhållandevis större positioner, så känner jag att man har koll på läget.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Inaktiv

Enstaka aktier i Kina kan vara svårt med tanke på deras affärskultur osv, finns ju en hel del de senaste 10 åren som kollapsat rejält men Kina fonder över tid funkar, Kina växer hela tiden, min sambo tror jag har legat i Kina fonder i över ett decennie nu. Nu innehåller såklart fonder ochså aktier i bolag, men du slipper den direkta bolagsrisken när du investerar i en fond, ja allt det där vet du säkert redan.

Jag personligen ser inget positivt med att tex Morgan Stanley går in i ett bolag, finns gott om exempel genom åren där Fondbolag och erkända investerare gått in i ett bolag som senare visar sig vara ren bluff el på annat sätt vilseledande för marknaden.

Men gör din research så gott det går och kanske gå in lite pö om pö och kolla utvecklingen av bolaget de närmaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag försöker investera i etiska fonder om jag hittar någon bra. Det är det framtiden går mot. Skulle alla tänka som du, spelar det ingen roll att du sparar när jorden går under så småningom.
Det är snare så att de fonder som är klimatsmarta etc. kommer gå bättre på sikt när fler investerar och ser att det behövs.

Konceptet kallas sin stocks/funds på engelska och motivationen går ungefär så här:

Många fonder undviker företag inom vissa brancher pga. att de bryter mot diverse etiska regler. Hade dessa fonder inte gått bra hade de inte behövts filtreras bort pga. detta, och hade inte från grunden varit med i den grupp man filtrerade bort dem från. Dvs. man accepterar mindre förväntad avkastning än optimalt för att inte beblanda sig "oetiska" företag. Stämplen för att vara "Etisk" är inte gratis.

Utöver detta är en inte helt orimlig följd av det att dessa företag inte bara kan ge bättre avkastning än deras etiska alternativ, utan också kan tendera att vara undervärderade då många helt enkelt inte vill äga dem, vilket i sin tur ökar den relativa avkastningen ytterligare (från investeringsperspektiv är detta också den enda viktiga avkastningen). På motsvarande sett kan etiska fonder påverkas negativt av detta.

Till skillnad vad du verkar tro, bryr sig inte heller företagen i sig om ifall du äger dem eller inte (eller mer generellt hurvida de är över/undervärderade pga. investerares agerande efter etik), och detta påverkar inte deras vinster, avkastning samt ekonomiska utveckling över tid. E.g. lika många kommer påverkas negativt av online gambling oavsett om du äger företag som driver detta eller ej.

För att summera allt ovanstående brukar man säga något i stil med att "om någon nu ska tjäna pengar på detta kan det lika bra vara jag".

Personligen ser jag två argument mot sin funds. Det första är att de gör en motsvarande "ooptimal" filtrering av innehav som etiska fonder. Även om det ur investerarsynpunkt troligtvis är bättre att välja oetisk än etiskt pga. att den tidigare troligtvis är mer undervärderad, är det knappast en garanti för framgång, och i slutändan lär de bästa fonderna rent ekonomiskt vara de som varken väljer bu eller bä.

Det andra argumentet rör det som faktiskt spelar roll för företag inom dessa branscher, det vill säga förbud/regleringar/etc. Om något betraktas som oetiskt är det inte orimligt att det finns politiskt tryck att motverka effekterna genom att reglera eller helt enkelt förbjuda det, vilket givetvis kan få enorma konsekvenser. Skulle EU förbjuda onlinegambling, eller t.ex. sätta en låg maxsumma för vad man får spela för varje månad, skulle det givetvis vara katastrofalt för företag som sysslar med detta. Dock bör det ju också nämnas att detta kan gå åt andra hållet, t.ex. legalisering av droger.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Mycket snack i medierna om att det är en större börsnedgång på gång. Hur tänker ni? Sitta still i båten eller sälja av.

Har själv tänkt att låta det som är avsett att användas när jag gått i pension stå kvar. Men har även en hög pengar som är tänkt att användas för husköp. Svårt att veta horisonten, men går på endel husvisningar sen ett år tillbaks, så det finns viss risk att jag behöver pengarna snart... Men det kan ju ta mer än ett år till att hitta rätt.
Hur hade ni gjort? Är det dags att sälja av och sätta på konto?
Dessa pengar är i en mix av fonder, mestadels svenska och globala fonder. Samt teknik och biotech aktier.

Att tajma in är svårt.
Man kan sälja ut en del om man måste men frågan är ju alltid när ska man hoppa in igen.
Varje dag är en mer eller mindre upp eller nedgång.
Jag brukar handla mer när det går ner, det har varit en vinnande strategi för mig.
Sälja av gör jag när jag är nöjd. Men majoriteten är för långsiktigt sparande

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Fick mail om att Kjell ska noteras på first north genom Nordnet. Någon som räknat om priset är rimligt?

https://www.nordnet.se/se/kampanjer/ipo/kjell--company

Jag gillar Kjell och är lite sugen att hoppa på bara på grund av det. Men det är väl egentligen en dålig anledning...

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/09/13/borsveckan-smart-att-teckna-kjell-co.html

Kanske är av intresse om du ännu inte bestämt dig.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Enstaka aktier i Kina kan vara svårt med tanke på deras affärskultur osv, finns ju en hel del de senaste 10 åren som kollapsat rejält men Kina fonder över tid funkar, Kina växer hela tiden, min sambo tror jag har legat i Kina fonder i över ett decennie nu. Nu innehåller såklart fonder ochså aktier i bolag, men du slipper den direkta bolagsrisken när du investerar i en fond, ja allt det där vet du säkert redan.

Jag personligen ser inget positivt med att tex Morgan Stanley går in i ett bolag, finns gott om exempel genom åren där Fondbolag och erkända investerare gått in i ett bolag som senare visar sig vara ren bluff el på annat sätt vilseledande för marknaden.

Men gör din research så gott det går och kanske gå in lite pö om pö och kolla utvecklingen av bolaget de närmaste åren.

DD är gjort och personligen har jag följt detta bolag under en längre tid ochhar ingen anledning till att tvivla på utvecklingen. Institutions säger inte allt, självklart, men med tanke vad som är på gång får jag i detta fallet lita på dem för den sakens skull.

Kina är risky, helt klart men det gäller att hitta guldkornen. Det är is slutändan det allting handlar om.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När alla pratar om att sälja av så ska man inte sälja av. När alla pratar om att köpa ska man inte köpa.

Är det inte snarare så att när alla pratar om att sälja eller köpa så är det redan för sent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det inte snarare så att när alla pratar om att sälja eller köpa så är det redan för sent?

Det som jag tycker är lite konstigt nu är att det skrivits så mycket om det på vanliga nyhetssidor, men ändå så har börsen inte gått ner något speciellt. Man skulle tänka sig att när sånt innehåll delas i mainstream-media så kommer många få kalla fötter och börsen sjunker. Men i det här fallet har det ju inte blivit för sent - det är ju inga nedgångar än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Det som jag tycker är lite konstigt nu är att det skrivits så mycket om det på vanliga nyhetssidor, men ändå så har börsen inte gått ner något speciellt. Man skulle tänka sig att när sånt innehåll delas i mainstream-media så kommer många få kalla fötter och börsen sjunker. Men i det här fallet har det ju inte blivit för sent - det är ju inga nedgångar än?

Fast de riktiga katastrofrubrikerna har väl ännu inte synts till, mer typiska clickbait-rubriker? Rubriker av typen "Du som har aktier kan behålla dom men det är ok att inte ha några också" lär inte dra till sig så många klick

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast de riktiga katastrofrubrikerna har väl ännu inte synts till, mer typiska clickbait-rubriker? Rubriker av typen "Du som har aktier kan behålla dom men det är ok att inte ha några också" lär inte dra till sig så många klick

Sant, men den här tyckte jag ändå var rätt tydlig på temat:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/borsproffsen-tar-skydd-mot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Det som jag tycker är lite konstigt nu är att det skrivits så mycket om det på vanliga nyhetssidor, men ändå så har börsen inte gått ner något speciellt. Man skulle tänka sig att när sånt innehåll delas i mainstream-media så kommer många få kalla fötter och börsen sjunker. Men i det här fallet har det ju inte blivit för sent - det är ju inga nedgångar än?

Tror definitivt media kan påverka kurser på det sättet, speciellt när de är mer specika dock och skriver om bransher eller aktier. Krävs nog att rätt många skriver samma sak för att det ska få definitiv effekt på hela börsen i sig.

I vilket fall är det nog rätt svårt att urskilja vilka effekter det får, eftersom alla andra orsaker fortfarande kan påverka. Dvs. för att kolla om medias rubriker har fått effekt kan man inte bara kolla om det gått upp/ned, utan måste kolla hur det har gått jämfört med förväntan av alla andra faktorer, vilket givetvis gör det rätt komplext och osäkert då man måste göra estimeringar för att ha något att jämföra med.

Kan ju liksom ha varit som så att börsen förvisso bara sjunkit lite, men att den egentligen hade gått mycket plus om inte media publicerat pessimistiska artiklar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Gick in i apple på 149,50 efter domslutet. Historiskt sätt har dom fallit efter deras presentationer/key notes så tror jag kanske gick in lite för tidigt, men det är Apple så det går nog bra. Nu nere på 148 men brukar "regress to mean" som vi säger så vi får se hur det går.

Edit: ca 147 nu. Dåligt spelat, borde väntat. Lär dock repa sig inom kort.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk

Jag tror Apple aktien på sikt kommer att stiga då de dels släpper nya produkter som säljer som smör men också lägger enorma summor pengar på aktieåterköp varje år. Tim sålde ju själv $750 miljoner av aktier nyligen som en del i hans bonuspaket. Det borde ha påverkat kursen någorlunda med när någon säljer för 6 miljarder kronor... Jag sitter fint med några aktier, önskar att man hade fler som vanligt!

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Jag tror Apple aktien på sikt kommer att stiga då de dels släpper nya produkter som säljer som smör men också lägger enorma summor pengar på aktieåterköp varje år. Tim sålde ju själv $750 miljoner av aktier nyligen som en del i hans bonuspaket. Det borde ha påverkat kursen någorlunda med när någon säljer för 6 miljarder kronor... Jag sitter fint med några aktier, önskar att man hade fler som vanligt!

Mitt största problem med börsen är att jag önskar att jag hade mer pengar att lägga in!

M1 är dessutom riktigt fin. Tror det går kommer gå bra. Var ju nån siffra om att airpods säljer mer än flera storföretag.
Får se hur det går med Nvidia och ARM köpet. Gick in en del innan Nvidias aktiesplit tidigare i år och det har gått riktigt bra sedan dess. 25% upp ca.

Nvidia gör ju massa balla saker i andra sfärer än grafikkort. Mycket inom AI som jag personligen tror kommer bli stort tex https://www.youtube.com/watch?v=0zaGYLPj4Kk (NVIDIA’s Face Generator AI: This Is The Next Level! 👩‍🔬)

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SanyaIV:

Med Apples fall på ca 3 procent funderar jag på om det är dags att börja köpa aktier men det är ingenting jag kollat på tidigare. Är det någonting man bör tänka på? Funkar ISK för det också? Vad är courtage eller vad det nu heter?

Courtage är fikonspråk för mäklaravgift. För att handla med aktier krävs en köp/säljplattform. Exempelvis avanza eller nordnet. Ja övriga banker har också lite aktiehandel. Denna plattform fungerar som en mäklartjänst där plattformen hjälper till att föra samman köpare och säljare.
Köper/säljer du en aktie så betalar du en mäklarkostnad för att de ser till att affären blir av och går i lås.
Avgiften kallas alltså courtage. En del erbjuder courtagefri handel.

Skrivet av SanyaIV:

En annan sak jag inte riktigt förstår är: vad tjänar företag på att vara på börsen? Vad får Apple ut av att ha en högt värderad aktie och på vilket sätt skadar det om den sjunker? (Om alls alltså)

Ett företag har ingen egen vilja. Det visste vi såklart redan ;). Men det är av relevans här att det inte är intressant för företaget om det är börsnoterat eller ej. Det är för ägarna det här spelar roll. Ägarna av företaget.
Skit sammma vem som vill något. Vad är fördelen med börsen?

Man kan väl säga att börsen fungerar lite som en crowdsoursingkampanj för företag. Vi kan ta ett exempel med ett nytt företag. När man får igång företag så behövs investerare. Om allt utvecklas bra så växer företaget mycket i värde. Men vem säljer man ett företag för exempelvis 500 miljoner till? Kanske bara hälften kan säljas. Vem vill köpa ett halvt företag för 250 miljoner? I vissa fall är det flera. Men det här är både svårt och känsligt. Här kan det vara lättare att ta till en annan metod där flera småköpare istället går samman och köper exempelvis halva bolaget tillsammans. Det är just vad man gör när man sätter ett bolag på börsen. Man låter många småköpare gå in istället för en stor köpare. Det är lättare att hitta finansiering på så sätt.
Det finns fler anledningar för ägare att ha företag på börsen. Men just tillgången på köpare som inte måste passa perfekt är styrkan för ägare av företagen. Och för oss småsparare så är det som lockar att få vara med och tjäna en slant.

När företaget väl är på börsen och går upp i värde så blir det dyrare och dyrare att köpa ut alla småsparare igen. Vinsterna från apple räcker inte för att en ägare ska köpa ut alla andra. Därför är apple kvar på börsen ;). Frågan är om intresset finns för en enskild ägare att köpa upp alla aktier där igen. Det är ju ganska dyrt att köpa världens dyraste företag hehe.
Det är ingen som har de pengarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Mycket snack i medierna om att det är en större börsnedgång på gång. Hur tänker ni? Sitta still i båten eller sälja av.

Har själv tänkt att låta det som är avsett att användas när jag gått i pension stå kvar. Men har även en hög pengar som är tänkt att användas för husköp. Svårt att veta horisonten, men går på endel husvisningar sen ett år tillbaks, så det finns viss risk att jag behöver pengarna snart... Men det kan ju ta mer än ett år till att hitta rätt.
Hur hade ni gjort? Är det dags att sälja av och sätta på konto?
Dessa pengar är i en mix av fonder, mestadels svenska och globala fonder. Samt teknik och biotech aktier.

Jag har halverat hela mitt innehav, har valt bort de aktierna jag har fått "tillräckligt" med avkastning från och där jag tycker att värderingen är hög nu. Har kvar 5 poster där jag tror aktierna har mer att ge. Nexstim oy, cortus energy, umida, stockwik förvaltning och Investor. Passade på att köpa en ny bil för pengarna, ty min gamla började kosta mycket tid, energi och pengar att hålla igång.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Mycket snack i medierna om att det är en större börsnedgång på gång. Hur tänker ni? Sitta still i båten eller sälja av.

Har själv tänkt att låta det som är avsett att användas när jag gått i pension stå kvar. Men har även en hög pengar som är tänkt att användas för husköp. Svårt att veta horisonten, men går på endel husvisningar sen ett år tillbaks, så det finns viss risk att jag behöver pengarna snart... Men det kan ju ta mer än ett år till att hitta rätt.
Hur hade ni gjort? Är det dags att sälja av och sätta på konto?
Dessa pengar är i en mix av fonder, mestadels svenska och globala fonder. Samt teknik och biotech aktier.

Är det pengar man inte ska ha, är det bara att sitta kvar. Vet många som sålde av vid covi-19 feb 2020 se vad de fick ångra sig.
Man tar dåliga beslut vid stress och börsnedgångar. Det gäller bara att sitta lugnt och kanske köpa ännu mer om man kan det.
Det är min strategi.

Alla vill bygga en pengamaskin, men det finns många olika strategier på väg dit.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Rent generellt ska man göra tvärtom mot vad experterna säger. De ger inte råd för din skull utan för sin egna skull.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hazelberg:

Sant, men den här tyckte jag ändå var rätt tydlig på temat:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/borsproffsen-tar-skydd-mot...

Detta måste jag ju säga är rätt kasst tankesätt.
"Sålt mer än under hela förra året
I år har insiders valt att sälja aktier i sina bolag. Det visar nya siffror som SVT tagit fram med hjälp av ägartjänsten Holdings. Insiders har under årets första åtta månader nettosålt aktier för 5,4 miljarder kronor. Det är en miljard kronor mer jämfört med förra årets alla tolv månader. Stora enskilda affärer har påverkat siffrorna."

Ja men börsen står ju högre idag än förra året.
Sedan är ju det mycket mer komplext än att bara koka ner hela börsen till en summa pengar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Fick mail om att Kjell ska noteras på first north genom Nordnet. Någon som räknat om priset är rimligt?

https://www.nordnet.se/se/kampanjer/ipo/kjell--company

Jag gillar Kjell och är lite sugen att hoppa på bara på grund av det. Men det är väl egentligen en dålig anledning...

Fick tyvärr ingen utdelning 😒

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Samma här, blev inte några Kjell-aktier

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ansågs Kjell vara gratis pengar?
Det är trevligt när man blir tilldelad gratis pengar vid nyteckningar.
Annars är det väll bara köpa på marknaden

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc